larven in grasveld van mei-en junikevers?

Hallo beste mensen,

Zijn er nog meer vliegclubs in Belgie of Nederland die last hebben van larven (engerlingen) van meikevers, junikevers of rozenkevers in de grasmat?
Deze engerlingen vreten aan de wortels van de door ons zo beminde grasmat.
Kraaien vinden deze beestjes een ware lekkernij en ploegen op zoek hiernaar hele matten om.
Engerlingen schijnen een voorkeur te hebben voor hooggelegen droge zandgronden zoals in Brabant, Gelderland, de Belgische en Nederlandse Kempen, etc.
En, wat doen jullie aan mogelijke bestrijding hiervan?
Anyone? vertel !

Asfaltvliegers: count your blessings ;-)

Greetz,
Frank

Wij bij bouwen-vliegen-lijmen (tussen moerstraten en heerle (NB) in) hebben er iig geen last van...

(vlakbij roosendaal dus)

wij (Nistelrode, NB) hebben er ook nu last van. thuis maaien we 1 a 2 keer per week het gras, maar op het veld hebben we het nu al meer dan een maand niet meer (hoeven doen/)gedaan.

we hebben wel gif gevonden en gespoten vorig jaar, maar nu is de emelt alweer terug :(
de eitjes schijnen een cyclus van 3 jaar te hebben.

jammer dat alle gif, die wél werkt, verboden is in NL en we het dus met andere nep-giffen moeten doen.

het gif dat we nu gebruiken geeft de wortels van het gras (wat de engerlingen dus eten) een vies smaakje en geeft de engerlingen de keus wel of niet te eten. allemaal kiezen ze voor niet eten en dus gaan ze gewoon dood.
door het eten van de wortels wordt het gras al wat geel en kun je ook gewoon lostrekken. de kraaien willen die beestjes eten en gooien(/graven) dus gewoon het gras kapot.

het gif dat we in NL wel mogen kopen, is vrij duur. een tientje voor een x-aantal vierkante meter. ik dacht dat we voor ons veld dan zo rond de 400 euro kwijt zijn. en we zitten al zo krap bij kas allemaal ;)

er is geloof ik een manier met folie over de delen te leggen waar ze zitten, dan komen ze geloof ik omhoog en gaan ze kapot! maar dat weet ik niet zeker, heb ooit eens zoiets gehoord van een boer die het spuitmiddel tegen die beesten te duur vond.

daar zijn hele mooie oplossingen voor.

a) aaltjes van hellingman : Biocontrole ongediertebestrijding

b) chemicalien van Bayer (werken zoals we van een duits bedrijf kunnen verwachten:-)
Engerlingen - Bayer Garden

ik heb ze allebei geprobeerd. De eerste werkt prima, maar niet een heel jaar lang en is kritisch bij het aanbrengen (is nl levend), de tweede werkt super, slechts enkele keren per jaar sproeien, nooit meer last.

edit: owja, als je dat spul van bayer in een tuinspuit doet, kun je er vele vierkante meters meer mee doen, met hetzelfde resultaat. Zo'n verpakking gaat uit van ik dacht 100m2, middels een gieter. Met de drukspuit haal je er makkelijk 250 m2 uit. kost idd een tientje per verpakking. Overigens is één keer per jaar aanbrengen ook al effectief, met goed resultaat. Maar ja, je achtertuintje moet het perfect zijn hè?

Laatst bewerkt:
Engerlingen van mei-en junikevers

Bedankt voor jullie reacties,

@BadBert: geen last van, lucky you.... komt waarschijnlijk omdat jullie zo om en nabij Kruisland/Steenbergen/Moerstraten al op de klei zitten ipv op hogere zandgrond?

@Wingman: Dat middeltje wat raar smaakje aan het gras geeft..is dat toevallig Pireco of Tupilex?

@PH-1033: Dat middel van jou wat je met succes inzet, Bayer Gazoninsect...is dat een stout middeltje of is het gewoon toegelaten in Nederland?

In ieder geval is ons veld (BLC Hulten nabij Gilze) voor heli's gewoon nog bruikbaar maar vleugelkisten kunnen t momenteel shaken. (Swiftjes of andere schuimpjes lukt nog wel uiteraard)
Heb ook bericht gekregen dat Snoopey Dongen kampt met grote overlast.
In Kaatsheuvel (RVB Kaatsheuvel) geen echte schade maar ze zitten er zo her en der wel in de grond.

Nog meer info van andere clubs misschien?

Greetz,
Frank

@Markjuh

he Mark,
Dan heb ik zo,n 10.000m2 aan folie nodig. een complete hectare inpakken is geen optie denk ik. betwijfel of ze dan zonder verdere middeltjes dan kapot gaan hoor, t zijn taaie rakkers.

Greetz,
Frank

he Mark,
Dan heb ik zo,n 10.000m2 aan folie nodig. een complete hectare inpakken is geen optie denk ik. betwijfel of ze dan zonder verdere middeltjes dan kapot gaan hoor, t zijn taaie rakkers.

Greetz,
Frank

is het er al zo erg aantoe?

mischien een idee om het deel voor deel aan te pakken? weet ook niet 100% zeker meer of het precies zo werkte, of dat ze alleen naar boven komen en je ze dan zelf nog moest pletten!
maar toen ik iemand zo'n busje van bayer wou verkopen kwam ie met dat verhaal aanzetten!

op mijn vakantiebaantje hadden ze ook last van die engerlingen.
er werd door een ander gezegd dat er niet veel aan te doen was maar dat je ze gewoon moest uitrapen en dat het dan wel weg zou gaan.
het waren wel een paar plekken gelukkig en niet de hele grasmat dus dan is het nog wel te doen, maar nu is het wel weg volgens mij!!

succes

Bedankt voor jullie reacties,

@BadBert: geen last van, lucky you.... komt waarschijnlijk omdat jullie zo om en nabij Kruisland/Steenbergen/Moerstraten al op de klei zitten ipv op hogere zandgrond?

@Wingman: Dat middeltje wat raar smaakje aan het gras geeft..is dat toevallig Pireco of Tupilex?

@PH-1033: Dat middel van jou wat je met succes inzet, Bayer Gazoninsect...is dat een stout middeltje of is het gewoon toegelaten in Nederland?

In ieder geval is ons veld (BLC Hulten nabij Gilze) voor heli's gewoon nog bruikbaar maar vleugelkisten kunnen t momenteel shaken. (Swiftjes of andere schuimpjes lukt nog wel uiteraard)
Heb ook bericht gekregen dat Snoopey Dongen kampt met grote overlast.
In Kaatsheuvel (RVB Kaatsheuvel) geen echte schade maar ze zitten er zo her en der wel in de grond.

Nog meer info van andere clubs misschien?

Greetz,
Frank

Dat spul van Bayer is op veel plekken in NL te koop.
Dus zal gewoon toegestaan zijn anders mogen ze het ook niet verkopen.

Verkooppunten

Zo te halen bij de hornbach.

1 verpakking is goed voor 100m2
Is dan wel even 100 verpakkingen.......

Hoop wel dat ze na zon middel wel nooit meer terug komen of in elk geval een paar jaar niet.
Elk jaar dit toepassen is toch niet goedkoop
en misschien eens haalbaar met de begroting.

Ik hoor het wel als ik mijn gieter mee moet nemen, :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Hallo Frank,

ik zelf heb dit bij mij thuis in het gras gehad.
Wat kan je eraan doen, je moet gedurende 3 jaar een produkt op de grasmat sproeien.
De larven komen elk jaar uit, en om de heele nest uitteroeien, moet je drie jaar lang sproeien.
Welk produkt dit juist is weet ik niet meer, je kan dit in de betere tuincentrum kopen.
Preventief kan je er denk ik niets aan doen.

Groeten Kris

Voor de Engerlingen hoef je maar 1 keer te sproeien .

Maar wel elk jaar weer opnieuw als je ze niet wil hebben .:mrgreen:

Ze hebben wel een cyclus van 3 jaar maar er worden elk jaar weer nieuwe eieren gelegt.

Mvg Johan

@Zinnia

Ja, inderdaad, de natuur is soms lastig... engerlingen in een veld, vaarroutes die dichtzanden en niet worden uitgediept door de eigenaar......enz.
We worden het wel weer de baas hoor, eerst ons veld, dan de Schelde. ;-)

Greetz,
Frank

Engerlingen rukken op

Hallo,

Ook in het noorden (Odoorner Luchtvaart Club) hebben we ook last van engerlingen. De aaltjes schijnen (werd hieronder ook al genoemd) inderdaad effectief te zijn. In mijn tuin heb ik vorig jaar een middel gebruik dat een knoflook concentraat is. Stink'n dokter! maar dat werkte goed.
We zijn er nog niet over uit hoe we dit willen gaan bestrijden. Ik blijf dit draadje even volgen.

wij hadden ook last van engelingen in de tuin
je kan ze nooit helemaal verwijderen ,dat gaat je gewoon niet lukken
mijn oplossing is tot nu toe ,ga veel sproeien ,want die beesten houden niet van natte grond .
en zorg dat de vogels weg blijven
als dat niet helpt dan is er maar 1 oplossing ,afgraven de hele boel en kleigrond er in werken :pmaar ja das ook niet haalbaar

gr

Back