Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    2 zijdig klevend plakband en met balsa de servo "opsluiten" zodat hij niet meer kan bewegen werkt bij mij goed:yes:

2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Willem: hhmmm, ok dat ga ik dan ook maar doen :)

Vandaag even lekker bezig geweest met de Last Down zwever, moet immers zorgen dat de gang er in blijft :)

Omdat meerdere van jullie zeggen dat het monteren van de servo's met dubbelzijdig tape geen probleem zal zijn, zeker als je de servo ook nog eens oplsuit in een balsa bakje, maar eens een test gedaan ... ik heb even een proefstukje gemaakt met twee kapotte servo's :)

Op het linkse deel zit een klein laagje UHU POR, op het middelste deel heb ik CA laten lopen. Na drogen de servo's (ontvet) met de tape vastgezet.

Tjonge :shock: dat zit echt wel vast :)

Om te voorkomen dat die mooie romp zou beschadigen heb ik maar even een paar steuntjes gemaakt van afval/piep. Helaas werkte de snijdraad die ik heb niet op accu/spanning, dus ik heb de rondingen gezaagd met de figuurzaag 8)

Kijk dat gaat natuurlijk prima zo :thumbsup: Gelijk maar weer kabel trekken ...

Daarna ben ik verder gegaan met de accu-tray (of hoe noem je zo'n ding). De boel in de klemmen gezet en dunne CA ertussen laten lopen.

Hier een kijkje in de keuken ;) Hier is te zien dat er aan de binnen zijde een rib is meegelamineerd. Hierdoor steken straks de 10 mm massieve carbon vleugelbuis en de metalen (messing ?) buisjes waarin de centreerpennen straks zitten.

Werk in uitvoering .. vraagje: zet ik die metalen buisjes voor de vleugel centreer pennen vast met alleen een beetje epoxy of leg ik daar even een klein reepje glasvezel omheen ??? Kan er in ieder geval niet best bij in de smalle romp ...

Even passen met het stabilo, ik kon uit de handleiding niet helemaal opmaken hoe dat nou precies zat met de hoogteroer aansturing. het richtingsroer is inmiddels ook gemonteerd, evenals het roerhoorntje :) Begint er al op te lijken.

Tot zover voor vandaag !

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

Nadat ik met de zwever van m'n clubmaatje een keer best hard was binnengekomen, werd het me duidelijk dat remkleppen wenselijk zijn op een zwever ;)

Ik wil echter niets verbouwen aan m'n nieuwe zwever, dus ik heb een en ander gelezen over het gebruik van de ailerons als remkleppen.
    Je leest ook wel dat men ze naar beneden laat uitslaan als soort flaps, maar dat schijnt minder effectief te zijn.

Ailerons als remkleppen met de uitslag naar boven dus ...

Maar ... ik zit toch nog met een aantal vragen ???
    (heet dat spoileron ?)

- hoe groot mag de uitslag (naar boven) zijn ?
    - altijd hoogteroer (down) meemixen (en zoja, hoeveel uitslag) ?
    - is dat de functie "bremse / HR" zoals een van de mixers in de MX-16 heet ?
    - kan je dat gewoon op een schakelaar programmeren ?

Graag jullie mening / opmerkingen en liefst wat antwoorden ;)

Verder heb ik nog een vraagje omtrent het inbouwen van de ontvanger. Je leest wel dat een ontvangerantenne last heeft van koolstof.

Nou heeft mijn zwever een 10 mm massieve koolstof staaf als vleugelverbinder.

Die zal toch geen storing geven op mijn Graupner SMC-14 (S)PCM ontvanger ?

Ik wil de ontvanger antenne in een (kunststof) buisje naar achter in de romp laten lopen. Dat kan toch geen kwaad ?

Je ziet het, een hele stapel vragen. ;)

Nadat ik van velen de reactie kreeg dat het met dat dubbelzijdig tape goed zou gaan, heb ik besloten dat toe te passen. Ik sluit de servo's echter wel op tussen blokjes, zodat een en ander spelingsvrij zal fungeren.

De blokjes zijn een laminaat van 4 lagen 3 mm dik hard-balsa, lijkt me wel stevig genoeg ;)

De draden van de Outrunner lopen best dicht langs de bel van de motor, ik had bij Hennie's zwever gezien dat daar de draden ook al eens in aanraking waren geweest met de draaiende bel, gevolg: doorslijtende isolatie :shock:

Hennie, ik zal voor jou ook even kijken voor een oplossing !

Ik heb de draden in een krimpkous gezet en daarna heb ik er een stukje glasvezel overheen gezet om ze te fixeren. De blokjes dienen enkel om de draden op z'n plaats te drukken.

Na veel prutsen is het eindelijk gelukt de hoogteroer servo op z'n plaats te krijgen :? Tjonge, daar heb je wel heel kleine vingertjes voor nodig ... de fixeer blokjes zijn er in gelijmd met 30 min epoxy.

Voordat ik de dubbelzijdige tape aanbracht heb ik een heel dun laagje UHU POR op het glasvezel gesmeerd. Na drogen heb ik het tape met de servo geplaats. Muurvast :)

Nou de servo voor het hoogteroer op z'n plaats zit kan ik de definitieve bevestiging van het stabilo in orde maken.

Het stabilo wordt met twee breekboutjes vastgezet. Voor dat het zover is, moet er eerst een plaatje 3 mm ply worden verlijmd. Ook hiervoor is 30 min epoxy gebruikt.

Heel voorzichtig heb ik de onderliggende folie verwijderd.

Daarna heb ik gelijk een nieuw modelgeheugen voor de Last Down geprogrammeerd. Hier ben ik bezig de geadviseerde uitlsagen te programmeren.

Tot zover de vorderingen.

Grtz,
    Menno

4. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Alerons naar boven stellen als landingshulp werkt uitstekend. Een 45 graden omhoog werkt goed, liever nog wat meer. Met omhoog gestelde ailerons wil de neus omhoog. Daarom is een mixer naar het hoogteroer handig die zorgt voor een beetje down bij omhooggestelde ailerons.

Je moet er rekening mee houden dat de stuurfunctie over de ailerons sterk verminderd. Zeker als je ailerondifferentiëring toepast, wat bij een groot toestel eigenlijk nodig is. Als je bij omhoog gestelde ailerons aileron stuurt, wil het omhoog gestelde aileron niet verder omhoog. Door de ailerondifferentiëring zakt het andere aileron maar weinig. Het sturen heeft dus maar weinig effect.

Zorgen voor extra richtingroeruitslag bij omhooggestelde ailerons wil wel eens wat helpen. Met een handig geprogrammeerde mixer kan je dat voor elkaar krijgen.

Sommige zendersoftware heeft een optie om bij omhooggestelde ailerons de ailerondifferentiëring aan te passen. Dat is eigenlijk de beste oplossing. Je zorgt dan voor voldoende uitslag voor het neergaande aileron.

5. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Als je ailerons hebt (en geen flaperons, over de gehele lengte van de vleugel) dan is het inderdaad aan te bevelen om voor de rem-functie de ailerons omhoog te zetten. Dat kan op een schakelaar, ook op de MX-16. Kan ook op de gasknuppel, net wat je wilt. De uitslag kan maximaal zijn voor maximale werking.

De compensatie op het hoogteroer moet je een beetje uitproberen. Begin bij 0 en kijk in de vlucht (niet vlak boven de grond) hoe hij reageert als je 'op de rem gaat staan'. Compenseer dat met je hoogteroer. Dat is per toestel verschillend.

Volgens mij kan de MX-16 zo werken dat je toch nog een beetje met de ailerons kunt sturen (is wel handig tijdens de landing) doordat hij dan alleen uitslagen naar beneden geeft, naar boven vindt de servo niet zo leuk.

Je antenne heeft geen last van een carbon vleugelverbinder. Een antenne door een carbon staartboon leiden is echter vragen om moeilijkheden. Als je staartboom van glasvezel is dan kan de antenne mooi binnendoor.

Genoeg antwoorden?

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    foutje

7. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

N.P.S. / Wubbe: bedankt voor de uitgebreide antwoorden, daarmee kom ik er wel uit.

Vandaag weer even wat geknutseld, het einde komt in zicht :thumbsup:

Het was een echt soldeerdagje vandaag ...
    De hoogteroer servo aan de kabel gesoldeerd, krimpkousjes eromheen gedaan en aangesloten. Werkte prima :)

Dan moet ik nog eens even wat verzinnen op dat mooie afdekklepje ... als ik het met epoxy erin lijm krijg ik 'm nooit meer los zonder het kapje te slopen.

Zou het een idee zijn om dat met UHU POR te lijmen ? Dan kan het zonder al teveel geweld weer los worden gehaald, de vraag is alleen of ie blijft zitten ...

Dan verder met de linker- en rechter-vleugel, stekkertjes aan de rompzijde solderen en dan de servo's aan de kabel solderen. Alles uitgebreid testen ... jahoor in orde !

Dan kan de servo in de vleugel, opgesloten tussen de twee blokjes en vastgezet met dubbelzijdig tape.

Nadat ik hetzelfde verhaal voor de andere vleugel had gedaan, heb ik de winglets even iets opgeruwd en met 30 min epoxy op z'n plaats gelijmd.

Dat ding heeft natuurlijk een vorm die in geen enkele lijmklem past, dus hier boodt schilderstape de uitkomst :) Je herkent er bijna geen wintip in ...

Ik heb inmiddels de accu-tray ook in de romp gelijmd, die staat nog niet op foto, die houden jullie nog even tegoed.

Nou, we zijn vandaag weer lekker een beetje verder gekomen, morgen wellicht meer ...

Wat rest nog te doen:
    - rechter winglet verlijmen
    - control horns & link's op ailerons plaatsen
    - servo afdekkingen op vleugels plaatsen
    - servo richtingsroer plaatsen & aansluiten
    - aansturing richtingsroer in orde maken
    - regelaar aansluiten
    - plaatsje ontvanger inrichten & ántenne in romp geleiden
    - alle servo's op ontvanger aansluiten
    - klapprop monteren
    - paspennen en bussen vleugels monteren & verlijmen
    - haken in vleugel draaien en gaten harden met CA
    - vleugels proef-passen
    - Lipo's van klittenband voorzien
    - Lipo's plaatsen
    - zwaartepunt uitwegen
    - en ...

Grtz,
    Menno

8. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Als je een brede rol transparant plakband hebt, plak je dekseltje daar op, knip het plakband ruim om het dekseltje af, en plak het geheel over het gat... zie je vrijwel niks van en je kan er altijd bij.
    Als je 't helemaal mooi wil doen, knip je dat dekseltje eerst bij zodat het precies in dat randje rond het gat past.

Gaat lekker, ik heb dit toestel op m'n verlanglijstje staan voor volgend jaar...

Laatst bewerkt: 3 mei 2010
  9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart,

ja, dat is ook wel een goed idee :)

Wat betreft je plannen, zeker doen ! Ik krijg van iedereen te horen dat dit een goede keuze is, ook op de diverse internationale fora is men er zeer enthousiast over :thumbsup:

En wat mijn Last Down aangaat, ik wil 'm eigenlijk volgende week invliegen, dus ik wil een beetje doorgaan ...

Als je wilt kan je 'm een keer komen bekijken en misschien zelfs vliegen, maar dan moet je een keer naar de Betuwe komen.

Grtz,
    Menno

10. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben voorlopig even naar Italië om mezelf te laten vliegen...

11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Bart: even lekker gevlogen ? Waar ben je geweest in Italie ?

Vandaag zag ik kans weer eens even wat aan de Last Down te doen.

Aangezien het parallel-kabeltje bij Hobbycity al maanden niet op voorraad is, heb ik zelf maar de soldeerbout ter hand genomen.

Zoals eerder aangegegeven ga ik de Last Down vliegen met een 3S2P configuratie van 2 3S/2200mAh Turnigy Lipo's.

De winglet zit inmiddels natuurlijk muurvast :) Best mooi ...

Aan de vleugels hoeft niet zo heel veel meer te gebeuren, hier ben ik bezig om de aansturing op maat te maken en de roerhoorn te plaatsen.

Klaar ! Werkt mooi spelingsvrij :)

Dan maar eens de afdekkapjes op maat maken. Ik vind ze niet echt mooi, dus wellicht dat ik daar nog eens wat anders op verzin ...

Zo ziet het er uit als het op maat gemaakt en gemonteerd is:

Het lijkt zo een hele flinke uitslag, maar ik wil de last Down met Spoilerons gaan vliegen dus dan heb je ook wel wat nodig :?

In de wortelrib komen twee centreer-pennen en een oog. De vleugel schuift daarna over een 10 mm massieve carbonbuis, hier de kale wortelrib.

En zo ziet ie er uit met het oogje en de centreerpennen. Deze heb ik opgeruwd met een vijltje en daarna met 30 min epoxy verlijmd.

Daarna even gekeken of de vleugel mooi aansloot op de romp, en dat is zo :thumb:

Dat was het dan weeer even, morgen wellicht verder. Zou mooi zijn als ik 'm afkrijg voor het weekend. Mocht het dan vliegweer zijn, dan kan ik 'm invliegen :)

Grtz,
    Menno

12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    We zaten in Lombardije, vlak onder het Gardameer. Geen meter gevlogen; de eerste week regen, toen de regen ophield, harde noordenwind (dan doe je aan de zuidkant van de Alpen ook niet veel meer).
    Maar, hier thuis alweer lekker met de SportWing en de Junior S in de thermiek gezeten hoor... de met de zeilvlieger komt ook wel weer...

13. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk verslag! Ik krijg door dit soort draadjes weer zin een zwever te bouwen! Ik ben er alleen nog niet uit welke.....

Je gaat spoilerons gebruiken. Mag ik vragen waarom je de XL hebt genomen terwijl je voor 30 Euro meer de XXL hebt met 3,20 span EN full house met flaps. Dan heb je helemaal geen spoilerons meer nodig en kun je butterfly gebruiken om netjes neer te komen.

14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart & BarnOwl,

@Bart: jammer joh, maar dat Lago di Garda staat er om bekend dat het er flink kan spoken. Ik heb wel eens meegemaakt dat we daar 35 graden hadden, maar dat het 's avonds ging hagelen. Hagelstenen als duive-eieren, zo groot :shock:

@BarnOwl: die 30 euro blijft het niet bij, want er moeten ook weer twee servo's extra in ;) Maar dat was niet de reden om voor de XL te kiezen hoor :) Ik wilde een zwever die ik zelf kan opgooien, ik wist niet of dat met de grotere maat ook wel zou lukken. Verder vind ik deze vleugels groot genoeg ... in dit formaat zijn ze ook nog een beetje te transporteren :thumbsup:

Morgen hoop ik weer wat verder te komen, dan werk ik het draadje weer even bij :) Stay tuned !!!

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 27 mei 2010
  15. firefox309

firefox309 Guest

ff off-topic, ik heb op enkele weken al 2 lastdown xl v3 toestellen naar beneden zien komen...

16. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Und??? wat heeft dat nou weer met dit draadje te maken?

Soms is het wijs om gewoon lekker te lezen en je reactie voor je te houden ;)

Mooie kist hoor Menno, hier ga je een hoop (thermiek) plezier aan beleven!!

Grt

17. firefox309

firefox309 Guest

daarmee dat het OFF topic was :)

ik plaag maar wat, dat hoeft geen reden te zijn om angst te hebben.

18. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Ok haha (rare humor maar goed) eeeeeen ON-TOPIC

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Firefox: naar beneden zien komen ? Gewoon geland mag ik hopen :)

@vw4style: dank je, ik hoop ook op veel thermiek ... dan heb jij het ook :thumbsup:

vandaag weer verder gegaan met de Last Down :)

De rechtervleugel is nu ook klaar, vandaag de centreerpennen ingelijmd.

Daarna oogje er in gedraaid en verder gegaan met de montage van de roerhoorn. Als laatste het afdekkapje weer op maat gemaakt en dan heb je ineens twee vleugels die klaar zijn :thumbsup:

Daarna heb ik de romp maar weer eens op de werkbank gezet. De alu spinner met carbon klapprop is inmiddels gemonteerd, die sluit mooi aan :)

Toen verder met de binnenkant, de ESC een plekje gegeven, de Lipo's en de accu-tray voorzien van klittenband en de richtingsroer servo gemonteerd.

Hier zit er nog een ronde servohevel op, die is later vervangen voor een normale ... het wordt al aardig krapjes :?

Daarna de roer-aansturing in orde gemaakt. Voor het richtingsroer loopt er vanaf voor een bowdenkabel met een glasvezel binnenkabel naar achter toe.
    Het hoogteroer wordt door een mini-servo in de staart bedient.
    Hier is de roeraansturing inmiddels klaar en afgesteld.

Dan wordt het tijd om eens wat uitslagen in te stellen, het hoogte roer had ik al een tijdje geleden in de zender gezet, nu was het richtingsroer aan de beurt.

Het einde komt in zicht :thumbsup: Het lijkt er op dat ik niet aan een beetje lood ga ontkomen. Ik heb de regelaar zo ver mogelijk voorin gezet ... verder heb ik bewust gekozen voor een 3S2P Lipo-pakket om zodoende toch wat extra gewicht in de voorzijde te krijgen.
    Nou ja, we zien wel even hoe het uitpakt.

To do lijstje:
    - ontvanger plaatsje geven
    - CG bepalen & evt. lood toevoegen
    - ailerons afstellen
    - spoileron in zender programmeren
    - kap monteren
    - invliegen :yahoo:

Tjonge, het komt ineens wel erg dichtbij nu ;)

Nou maar hopen dat het weer mee gaat werken ...

Als deze zwever klaar is, maak ik even de Ucellino af en dan is het zwevertje van clubmaatje Hennie aan de beurt 8)

Grtz,
    Menno

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het verbaast me regelmatig dat bij dit soort toestellen de hoogteroerservo achterin wordt gestopt, met een bowdenkabeltje kan die naar voren en dat scheelt meteen weer met het CG.
    Verder vind ik de afdekkapjes van de vleugelservo's eigenlijk veel te groot. Voor de luchtweerstand zou je beter alleen de hevel en de pushrod in de wind kunnen hebben... hooguit riskeer je dat de servo een douw krijgt bij een landing in een struik of zo.
    Maar, het ziet er evengoed smakelijk uit!

Deel Deze Pagina