Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    liever een iets te voordelijk zwaartepunt als een te achterlijk .let wel iets .

maar menno ik denk wel dat je schik gaat hebben van deze zwever .

2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

bedankt voor alle reactie jongens :)

@Serge: bedankt ! Dat hoop ik ook, als ik zo de reacties lees op RCnetwork.de en hier dan moet dat wel goed gaan komen :thumbsup:

Het is vandaag mooi weer, dus wellicht dat vanmiddag de mogelijkheid komt om 'm n te vliegen :) Mochte dat niet lukken dan wordt het zaterdag.

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 5 jun 2010
  3. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    vandaag was het kastelen weer. dus prima vliegweer . en ?

4. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Serge,

nou, hier zit een blij mens :) Prachtige vliegdag gehad met succesvolle vluchten met de Last Down :thumbsup:

Aanvankelijk ging het niet goed, of eigenlijk maar net goed. Afgelopen woensdag had ik 'm voor het eerst mee naar het veld.

Bij de eerste vlucht stond het zweet me even tussen de bi..... nou ja, je snapt 'm wel ;)

De zwever ovetrok vrijwel direct na de start en het was aan het behoorlijke motorvermogen te danken dat ie heel bleef ... kon 'm enigszins onder controle houden, maar een meer ervaren clubgenoot heeft 'm even overgenomen en in het veld naast het onze geland.

Gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen :) Twee andere clubgenoten hebben 'm even voor me gehaald.

Achteraf houden we het op een ongelukkige combinatie van een net niet kloppend zwaartepunt met een hoogteroer wat iets te veel up stond en een hele berg vermogen.

Want tjonge, wat gaat dat ding er van door als je het gas open zet :cool:

Vandaag zwaartepunt wat verder naar voren gehaald, hoogteroer wat bijgetrimd en ... als een droom :thumbsup:

Een clubmaatje heeft nog wat foto's en een stukje film, zodra dat beschikbaar is plaats ik het hier nog wel even :yes:

Opvallend:
    • De kist reageert erg goed op de roeren, ondanks dat ik vond dat men redelijk kleine uitslagen voorschreef heb je meer dan genoeg respons.
    • Kist draait erg mooi met 40% differential op rol, wil je het helemaal mooi maken dan stuur je nog een klein beetje richting mee.
    • Ik had de spoilerons op 35 graden gezet en 5% down meegemixt. De kist reageert erg goed op de spoileron, down mag zeker wel minder worden ... toen ik het op grotere hoogte probeerde, daalde de kist in hoog tempo.
    • Eigenlijk vraag ik me af of ik die spoilerons nog wel nodig heb, want vanavond bij windstil weer kon de kist toch al heel langzaam binnenkomen.
    Heerlijke zwever ! Ben er erg wijs mee :cool: De kist heeft een prachtig vliegbeeld, meerdere clubgenoten waren er ook erg enthousiast over !

Aangezien dit mijn eerste zweefkist is, heb ik volgens mij wel mazzel met deze keuze ... echt een aanrader :)

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 5 jun 2010
  5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Welgefeliciteerd!
    Als je op een groot veld vliegt zal het wel loslopen. Maar als er hier en daar wat boompjes of dikke struiken langs de rand van je veld staan, dan wordt het denk ik moeilijk om 'm zó laag op final te krijgen dat hij vóór het einde van het veld aan de grond staat. Dat probleem heb ik nu al met mijn Atlantis, die is 2-kanaals dus daar heb ik geen opties... maar bij mijn Junior S gebruik ik spoilerons zogauw er weinig wind is.

6. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    gefeliciteerd menno .
    en spoilerons kun je ook perfect gebruiken om idd uit thermiek te komen ,dat heb ik zelf al diverse malen moeten doen met mijn 3m zwever

7. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    O ja dat vergat ik nog om op te merken... je hebt spoilers (flaps, kleppen of noem maar op) helemaal niet om langzaam binnen te komen; in feite verhogen ze je stallsnelheid dus probeer het maar niet! Al deze zaken dienen om de weerstand te verhogen, om sneller hoogte te verliezen zonder dat die in extra snelheid wordt omgezet.
    Zonder extra weerstand kan je een zwever wel naar de grond duiken, maar hij zal dan met de verzamelde oversnelheid extra lang laag over het veld schieten.
    Ook erg prettig als het bij de grond turbulent is, om de laatste meters hoogte in zo kort mogelijke tijd te overbruggen.

8. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Proficiat met je eerste vlucht! Hij ziet er fantastisch uit die XL.
    Heb je het gas eigenlijk op je stick zitten of heb je er een schakelaar aan toegewezen?
    Ik heb een tijdje op een schakelaar gevlogen maar vind het toch fijner om te kunnen doseren via de knuppel.

9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Serge, Bart & Jeroen,

dank voor jullie reacties & natuurlijk voor de felicitaties :)

Ik hoop vandaag wat foto's en filmpjes te kunnen plaatsen, wat in het vat zit ...

Als ik vandaag kan gaan vliegen wil ik wat zaken fine-tunen.
    Onder andere de spoilerons, of liever gezegd de hoeveelheid down die meegemixt is. Nu staat dat op 5% en dat is duidelijk te veel.

Verder wil ik nog even experimenteren met de hoeveelheid differential. Nu heb ik er 40% op staan, wat overeenkomt met 10 mm opgaande & 6 mm neergaande aileron uitslag. Voorgeschreven is 10 mm naar boven en 5 mm naar beneden.

@Jeroen: ik heb nu het gas nog op m'n stick en de spoilerons op een schakelaar. Puur omdat ik geen zaken met de maiden wilde die niet binnen m'n automatismen vallen :) Ofwel risico beperking :cool:

Vraagje: een clublid vertelde dat men ook wel als een soort "thermiekstand" de ailerons 1 mm naar beneden zet. Dit zou ik dan als een vluchtfase kunnen programmeren. Wat is jullie mening hierover ?

Grtz,
    Menno

10. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Vraag met sowieso af of het wel down is op hoogte?

Zoals ik dat probleem ook had met de mini discus elevon, dus hoogte en aileron ging hij omhoog met de ailerons naar beneden. Ofwel dan zou je met hoogte down moeten geven.
    Bij jou staan de ailerons omhoog, lever je lift in en geef je juist down?

Nu kan ik 2 theorieën verzinnen welke kant up of down moet zijn dus het is in de praktijk toch even testen. Meer druk op de achterkant van de vleugel is up of door de druk minder lift dus naar beneden.

Makkelijkste om het af te stellen is gewoon in het menutje van de mix blijven en in flight een paar % meer of minder uitslag geven. Flapperon kan je meer of minder zetten op 1 van de tipschakelaartjes op de zender. Misschien heb je het niet altijd nodig maar zou het wel in je zender laten staan in geval van nood.

Last Down XL V3

Nu nog even je BRAKE aanzetten ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Dennis,

dank voor je filmpje, leuk :)

Dit was de eerste testvlucht van zaterdag, hierbij ontdekten we dat de brake niet aan stond. De klapprop bleef vrolijk meedraaien ...

Met name omdat we van alles proberen is het een beetje een onrustige vlucht.
    Rond 1.36 hebben we de spoilerons geprobeerd, je kan goed zien dat die 5% down veel te veel is ...

@Dennis: ik hoef niet in het trim-menuutje te blijven, want ik heb een vluchtfase geprogrammeerd.
    Dan kan je de gewone trims gebruiken en deze blijven geldig voor die vluchtfase. Deze tip kreeg ik van Arjan (PJ-AJH) :)

De regelaar hebben we gisteravond nog even opnieuw geprogrammeerd, o.a. de rem er op gezet en de Lipo afslag wat vroeger gesteld dan standaard. Gaan de Lipo's wat langer mee :)

Later op de avond heb ik een tweede vlucht gemaakt, die is ook geflimd ... beelden volgen later :yes:
    Vooralsnog wil de komende dagen alles een beetje fine-tunen.

De aanbevolen setup van Staufenbiel is meer dan voldoende, ik vermoed dat lange vluchten geen punt vormen.
    Zeker omdat ik een 3S2P / 2200mAh parallel = (4400mAh) configuratie gebruik.

Ik ga zo de Lipo's even aan de lader hangen om te zien wat ie heeft verbruikt.

Grtz,
    Menno

12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Zet je de flaperons omhoog, dan stel je een deel van het vleugelprofiel min of meer buiten werking. Dat betekent dat de stallsnelheid omhoog gaat. Bovendien krijgt de vleugel door die omhoog staande ailerons een neiging achterover te roteren. Down elevon moet dan zorgen dat je met veilige snelheid blijft vliegen.
    Bovendien is het effect van elk soort verstoorder groter met extra snelheid.

Flaperons omlaag betekent dat de vleugel weliswaar wordt afgeremd, maar ook meer lift genereert (de instelhoek wordt vergroot). Dat willen we niet, we willen immers snel hoogte kunnen verliezen.

13. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

het filmpje van de 2e vlucht is inmiddels ook beschikbaar :)

Voor de 2e poging had ik de volgende zaken aangepast:
    - zwaartepunt nu op voorste aangegeven punt gelegd, 70 mm dus. Hiervoor moest er wat lood bij. In totaal zit er nu 161 gram lood in.
    - Hoogteroer weer iets neutraler gezet.
    - Bij de start minder gas gegeven.

De 1e vlucht heb ik clubgenoot Ronald even gevraagd, na een paar klikjes trim vloog de Last Down uitstekend. In de lucht heb ik 'm even overgenomen om even gevoel met de kist te krijgen. Daarna Ronald gevraagd om nog even te landen.

Na de 1e vlucht wou Ronald de kist houden, maar gelukkig kon ik 'm ervan overtuigen dat dat niet de bedoeling was ;)

Bij de 1e vlucht bleek dat de regelaar niet goed stond ingesteld, de motor stond niet op "brake".
    Nadat clubgenoot Hans me had geholpen de regelaar correct in te stellen, was ie klaar voor de 2e vlucht.

Later op de dag, in het begin van de avond heb ik Hans gevraagd 'm nogmaals op te gooien. De omstandigheden waren perfect om nog eens wat te fine tunen met de trims, er stond geen zuchtje wind :)

Ik heb er bewust al rekening mee gehouden bij de start met minder gas weg te vliegen. De start ging zoals verwacht, de last Down klom met gemak weg op een 50-60 % van het vermogen.

Het 2e filmpje (met dank aan clubgenoot John):

De spoilerons moet ik nog enigszins fine-tunen, maar dat komt nog wel. Bij de landing op het laatste filmpje heb ik ze niet gebruikt, ik vond dat het wel meeviel met de snelheid waarmee de Last Down binnenkwam 8)

En zo blij ben je dan met je nieuwe kist:

Vandaag heb ik de Last Down nog even gewogen.
    Staufenbiel geeft aan: 2,7 tot 2.8 kg vlieggewicht.

Mijn Last Down weegt:
    Romp vliegklaar: 1738 gr (incl. 161 gr lood)
    L-vleugel: 364 gr
    R-vleugel: 364 gr
    10mm carbon staaf 56 gr (vleugelverbinding)
    Kapje (canopy) 58 gr

TOTAAL AUW: 2.580 gr 8)

Dat is inclusief twee volle Lipo's ;)

Daar kan ik wel mee leven, ondanks de 3S2P configuratie zit ik toch mooi onder het fabrieks-gewicht :thumb:

Op naar de volgende dag met mooi weer :)

Nou hoef ik niets meer aan de Last Down te doen, dus kan ik mooi verder met de [Ucellino.

Uit een van de eerdere posts had ik nog een vraag openstaan. Ik heb maar even mezelf gequoot:
    Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen ?

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Je vergroot op die manier de curve van het profiel, het effect is dat je langzamer kan vliegen bij gelijkblijvende liftopbrengst, waardoor je kleiner kan cirkelen en dus gemakkelijker in het centrum van de bel kan blijven.

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Alleen werkt dat bij strip-ailerons prima, bij kleinere ailerons aan de uiteinden niet. Het binnendeel van de vleugel beschikt dan niet over die eigenschappen. Ik heb het wel eens geprobeerd maar het enige wat ik er echt van merkte was een erg beroerd overtrek gedrag, wat je nou net niet wilt hebben als je zo langzaam mogelijk een belletje probeert uit te draaien....

16. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Arjan heeft gelijk. Je creëert er hooguit een venijnig overtrekgedrag mee.

Als ik er vanuit ga dat de vleugel redelijk tot goed is ontworpen, dan maak je met het lichtjes naar beneden zetten van de rolroeren een forse afwijking van de (goed ontworpen) elliptisch liftverdeling. Daardoor neemt de (geïnduceerde) weerstand toe (grotere tipwervel).
    Bovendien creëer je een positieve tipverdraaing (tip heeft grotere invalshoek omdat je de achterlijst naar beneden haalt).

Het resultaat: venijnig overtrek gedrag en sneller beneden.

Dat is volgens mij niet echt wat je wilt.

N.B.
    Als je dit over de hele vleugel doet (met rolroeren over de hele lengte of flaps+rolroeren) is het wel gunstig, maar de uitslagen moeten heel klein blijven (meestal <<5mm)

Gr. Dirk.

17. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    strip-ailerons?

flaperons :rolleyes:

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Voorzover ik weet is "strip ailerons" een gangbare term.....do a Google search :)

19. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Oh, sorry Arjan. Iets te snel gereageerd. ik had er nog nooit van gehoord, en in diverse zenders heten ze flaperons, vandaar :rolleyes:

(flaperons geeft wel veel meer Google-hits dan strip-ailerons)

20. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    ja... en daar ontstaat de verwarring.
    Flaperon is de naam voor een besturingsmechanisme, waarbij een roervlak de functie van aileron én flap heeft. Het is dus een functie.
    Die functie kun je eigenlijk alleen gebruiken als het toestel strip-ailerons heeft. Gewone (outboard) ailerons als flaperon gebruiken is nogal tricky, zoals hierboven beschreven.
    In een zender zou de functie "flaperon" eigenlijk voorzien moeten zijn van de tekst: alleen te gebruiken als uw toestel over strip-ailerons beschikt :)

Spoileron daarentegen kan wel met gewone ailerons worden toegepast.

Deel Deze Pagina