LB ~ 60 jaar geleden

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 27 dec 2010.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We gaan nog even terug in de tijd:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Ed Heemskerk vindt dit leuk.
  2. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Dit had zomaar de illustratie van Zo deed ik het kunnen zijn

3. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Dat lijken wij wel!!!! Sterker, het zijn Erik en Bruno

Quiz: Wanneer was dit?

Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  4. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    hahaha 1981.. je bent net te laat met er een quizvraag van maken Bruno. ;)

Toen was ik 8 en begon ik met modelvliegen.. vrijevlucht chuckies en een Cox LB-kistje dat veel te zwaar was..... :)
    Jammer dat ik er geen foto's meer van heb om iet bij te kunnen dragen aan dit topic.

Wat is dat trouwens voor een kist op de foto?? Ziet er in ieder geval F2B-compatible uit :)

Leuk topic dit!! :)

Laatst bewerkt: 4 jan 2011
  5. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    De Magistral, een vermomde stiletto. ST46, 1m50 en 1650 gram. Afwerking geinspireerd door Claus Maikis.

6. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Nieuwe quiz, we gaan verder terug in de tijd: Welk type motortje en in welk jaar was dit?

7. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    cox motor,jaar 1970?

8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik ben meer van het moderne, maar ik kan et niet helpen dit "vroegah toen deden we et zo" spul erg fascinerend te vinden. Cox motortje, een klosje draad, en een model uit een tijdschrift, de simpelheid zelve, meer had men toen niet nodig. En daar staan we tegenwoordig dan, met onze tweerichtings satelliet telemetrie zenders te loeren naar machines die enkel in de lucht blijven omdat ze bomvol kleine elektronica zitten waar menig vlieger niets meer van begrijpt.

Op ons veld hoor ik de "oudjes" er ook wel eens over keuvelen, hoe het vroeger was. Zelfs nog de tijd van een rubbere stiek als motor en dat was et, niks elektronica of verbrandingsmotors, gewoon opwinden, een keer aan je roertjes pulken en laat gaan die banaan.

Ik zou best eens een dagje naar die ouwe tijd willen reizen om het eens mee te maken. ;)

9. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Nou laat me je dan persoonlijk uitnodigen voor onze volgende LB dag, datum volgt in dit subforum.
    Gek genoeg ben ik van de LB vliegers misschien wel degene die, naast z'n roots, nog het meest heeft met 'moderne' spullen. Niks mis mee, hoor.
    Per slot heb ik ook een 2-wegs systeem klaar staan voor het volgende seizoen. Als ik er aan toe kom, dat wel....;)
    Maar gezegd moet worden, de relaxed soort spanning die je voelt na het loslaten van een vrijvliegend model laat zich vrijwel nergens mee vergelijken.
    Net zomin als het directe besturingscontact dat je bij LB hebt.

Het leuke is, dat al die niet-reguliere vliegerij in de een of andere vorm nog steeds bestaat. En voor wie zich daarmee bezighoudt is dat de gewoonste zaak van de wereld...

Je krijgt af en toe wel eens wat rare vragen zoals : 'Goh, lijnbesturing/vrije vlucht, wordt dat NOG gevlogen dan?'
    Dan leg je dus geduldig uit dat er geen reden is om er mee te stoppen, dat het ook nooit is weggeweest en dat er nu zelfs meer beoefenaars zijn in die tak van sport dan vroeger, maar dat het getalsmatig helemaal is overspoeld door RC en helemaal nadat dit voor iedereen bereikbaar werd.

Ik ga ook nog wat opscharrelen over de begintijd van RC in Nederland, je kijkt je ogen uit!

10. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dat lijkt me een leuk dagje uit, zon LB meeting. ;) Ik zie de datum wel een keer verschijnen.

En ik heb ook eens filmpjes gepost van de aller eerste vliegtuigen. Het was toen wel een enorme chaos op het veld, maar ze hadden daar met zijn allen wel de grootste lol.

Deze man kan trouwens ook heerlijk vertellen over "toen". ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Die Cox en Wen-Mac dingen zijn een beetje de X-twins van de LB vliegerij. Hoewel... nog minder vliegtuig.
    Go figure hoe een goed gebouwd, simpel houten LB-trainertje vliegt....

Edit: Er was een aantal jaren geleden zo'n speelgoed helicopter die door een aantal lieden werd omgebouwd om toch een beetje te kunnen vliegen. Maar vliegen was op zijn best marginaal, geen match voor de huidige coax-typen. Dit is een vergelijkbaar verschil als tussen die Cox rommel en een simpel ECHT LB trainertje.

Voor de datum van de LB dagen 2011, even dit subforum in de gaten houden.

Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  12. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    We gaan nog even terug naar een model dat werd genoemd in de beschrijving van de Veenhoven 2,5cc 'Typhoon' diesel in het derde plaatje van het eerste bericht.
    Het was de 'Typhoon Air' trainer:

13. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Quote van de eerste bladzijde: "Om te vliegen gebruiken we lijnen van 0,2 of 0,3mm staaldraad of heel sterk ijzergaren van 12 - 15 meter lengte."

Dat staaldraad geloof ik gelijk, maar zou er echt iemand succesvol met ijzergaren gevlogen hebben in die tijd?? :|

14. packard

packard

Lid geworden:
    23 feb 2004
    60 jaar LB

In die tijd(1950-60) was ijzergaren een wonderdraad. Je kon er mee zwevers optrekken en je kon voor de Cox kistjes lijnen maken. Voordeel was ook dat het redelijk tegen regen kon.

Er was ook "vissersgaren", dat leek op het spul dat in de Cox bouwdoosjes werd meegeleverd.Dat was in ieder geval dikker. Het dacron garen kwam pas veel later.

Dus ja, er is succesvol met ijzergaren gevlogen.

15. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Iets anders dan staal heb ik nooit vertrouwd.

Heb inmiddels de jaargang 53-54 ook boven water. Mijn vader had als prijs voor een spoorwegmodelbouwwedstrijd in de eerste jaargang (48-49) een abonnement voor het leven gekregen. Hij heeft ze dus allemaal, van de eerste tot de laatste....

Moet nog wat bewerken, maar als dat klaar is, komt er meer materiaal.

Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  16. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Hee Bruno, ik zou wel een keer een bundeling van kopieen van die dingen willen hebben. Ik denk ook dat er meer mensen zijn die dat wel zouden willen. Ik heb thuis nog een kopieerapparaat staan. Zou je voor mij een set kopieen willen maken? Dan ben ik wel bereid om daar voor anderen weer kopieen van te maken tegen papierkosten zo lang mijn kopieerder het volhoudt.

Dan over ijzerdraad. Mijn eerste coxmodelletjes (de Avis uit de HB in 1976 met, jawel, een Cox Golden Bee), vloog ik aan het vliegertouw dat toen (tweede helft jaren '70) gebruikelijk was en nog steeds voor kindervliegers wordt gebruikt. Sterker nog, ik heb nog nooit Coxen aan staaldraad gevlogen. Ik heb er nog altijd een spoeltje 008 voor liggen om het eens uit te gaan proberen. Ben benieuwd naar het verschil.

Mijn ervaring met ijzergaren was nou juist dat het vrijwel al zijn sterkte verloor wanneer het nat werd. Daarom gebruikte ik het ook niet om mijn A1 zwever de lucht in te krijgen.

Overigens, door wie werd mijn eerste A1 zwever, de Colibri uit de tekeningenserie van de KNVvL ontworpen Gerben? Juist, door dhr. J.J. Robert.

17. packard

packard

Lid geworden:
    23 feb 2004
    60 jaar LB

PP. Ik wens je veel sterkte en geluk met het gebruik van je klosje 008!

Het is een heerlijke ervaring, een middagje op het veld te zijn en een lijntje klitvrij te knopen van dat 008 spul.

Vliegertouw loste bij mij op in de regen. Gelukkig hebben we nu Dyneema.

De Colibri was mijn tweede bouwsel in 1957. In het luchtvaartkamp dat jaar heb ik het ding voor de tweede keer in zijn bestaan opgetrokken, jawel met ijzergaren! De al een keer gespleten vleugel spleet nog een keer en dat was het eind van de Colibri

18. Histone

Histone PH-SAM

Lid geworden:
    24 jul 2010
    Nu pas dit linkje ontdekt, maar natuurlijk geweldig weer zo'n waardevol (oud) ontwerp opduikt.
    Jammer dat de resolutie van de tekening nét te gering is om de afmetingen goed te kunnen lezen. Een eventuele reconstructie van deze tekening is daardoor vrijwel ondoenlijk.
    Bruno, is een betere scan (lees: met hogere resolutie) alsnog mogelijk ?
    Het zou immers aardig zijn als dit LB model nog eens gebouwd zou kunnen worden !
    Grtz, Histone.

19. Histone

Histone PH-SAM

Lid geworden:
    24 jul 2010
    Voor alle duidelijkheid; het gaat hier m.n. om de LB Tiger Moth uit de HB.
    Van de overige modellen bezit ik evenwel de originele Handig Bekeken's.
    Wat de ontwerper van de Typhoon betreft, Bob Meyer, deze is in de loop van de 50-er jaar geëmigreerd naar Australië.
    Heb deze in de 70-er jaren bij bezoek aan z'n ouders hier in Tilburg nog ontmoet maar is helaas recent overleden.

20. DHZ

DHZ In Memoriam

Lid geworden:
    26 aug 2012
    LB-Tekeningen van J.J. Robert

Hmm - stamt uit 2010, deze draad - maar ik kan er wel iets aan toevoegen... enkele Robert-tekeningen zijn in de jaren '80 analoog gefotografeerd en recent vanaf die negatieven gedigitaliseerd. Super is de kwaliteit niet, maar voor "armchair modelling" niet onbruikbaar.

type_model_sort

Groet,
    JW

dieselracer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina