LE-62 Alida Natascha schaal 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door mijn-kotter, 13 mei 2008.

1. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    in dat anker zit trouwens de T, van Toering, de eigenaren als je goed kijkt ;)
    ben benieuwd hoe de lier gaat worden ! ;)

2. gdh

gdh Guest

zit die T ook niet voor op de boeg?

3. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Hoi Ron,

Veel succes met de bouw van de winch.

Als voorbeeldje volgen hier 2 foto's van mijn Greko-winch voor in de HD21:

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Droop

4. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    die T zit ook op de boeg ja, maar dan zonder anker er omheen en met het logo van maaskant er onder.
    en het zou ook mooi zijn als je die foto's nog in zou kunnen scannen ja, was er al overheen gelezen ;) het zijn inderdaad die uit de longroom, maar hier hebben we de hele serie hangen, wel in kleiner formaat helaas :p

5. gdh

gdh Guest

zal maandag op het werk even kijken of ik er aan toe kom om de 2 foto's die we in de longroom hebben hangen in te scannen.

6. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    mooie foto's zo krijg ik wel een indruk hoe het in elkaar zit ,nu nog ergens de alle onderdelen vinden en dan zal het op den duur wel wat gaan worden.alles moet een eerste keer zijn:Dik heb het al wel in mijn hoofd hoe het moet werken .
    de vertraging van de motor maakt het moeilijk ,al zal daar vast een goeie berekening voor te vinden zijn

zo heb ik het ongeveer in mijn hoofd misschien dat ik voor alle winch wel een servo ga gebruiken als ik niet de juiste tandwielen kan vinden

mvgr ron

7. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik zou als ik jou was een ander motortje aanschaffen voor het aandrijven van je lieren.
    Zo te zien een Grauper 600 ECO, die maakt onbelast 11000 omw/min.
    Je zult dan wel zelf wel een heel grote tandwielkast moeten maken om dit toerental naar een acceptabel toerental omlaag te krijgen.
    Vraagt ten eerst veel plaats, en ten tweede heel veel tandwielen, die weer niet goedkoop zijn.
    Je kunt dan beter motortjes aanschaffen die al een eigen vertraging hebben zoals deze bijvoorbeeld:

Deze motortjes zijn op beurzen te koop voor ergens tussen de €5 - €7.
    Ook De Locloods verkoopt deze motortjes van het merk Buhler
    De uitgaande as van dit soort motortjes draait iets van 60tpm, maar volgens mij zijn er ook andere toerentallen te koop.

8. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008

Bedankt voor je tip zal even wat rond gaan neuzen om te kijken of ik ze ergens kan gaan bestellen of even bij wat zaken rond gaan kijken binnenkort

gr ron

9. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Dit soort motortjes kun je kopen bij lemo-solar.
    Deze draait op 12V ook zo'n 60 toeren per minuut.
    Ik had kort geleden nog een adresje voor motortjes compleet met vertraging, als ik die weer vind geef ik hem nog even door.

VrGr,

Theo

10. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    winch bouw

ik ben begonnen met de bouw van een winch de bouw gaat goed beter gezegd hij is bijna klaar ik heb van mijn kapote winch servo de printplaat er uitgehaald nu heb ik een motor met vertraging,met een trekkracht van 11 kilo hier heb ik een tandwiel opgebouwd en een kast om heen gemaakt.
    hier en schets van wat ik gemaakt heb

mv.gr ron

11. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik heb geen verstand van visserijtuig, maar hoe ga je er nu voor zorgen dat de linker en de rechter lier even veel draad in halen??

12. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    hallo Adam

er zitten twee assen in op de voorste zitten twee grote spoelen om de netten te laten zakken en op te halen en twee kleine spoelen om de kuil op te halen
    de achterste as zitten twee kleine spoelen om de gieken te bedienen

dus een as voor de spoelen met dezelfde funktie waar door ze altijd de zelfde snelheid hebben ;)

mv.gr ron

13. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Dat wel, maar ze zullen niet gelijkmatig qua draadlagen op rollen, dus krijg je verschil in trommel diameter, en dus verschil in het binnengehaalde part :(
    Vandaar mijn vraag.
    Als je de lier van Droop bekijkt (Greko) zie je dat elke trommel z'n eigen motor heeft.

14. GREKO

GREKO

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Adam schreef; Als je de lier van Droop bekijkt (Greko) zie je dat elke trommel z'n eigen motor heeft.

Klopt helemaal Adam, iedere trommel een motor.
    En loei sterk ook nog.
    Greko

15. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    het principe is gelijk .ik heb om ruimte te besparen twee servo's gebruikt en ik heb maar twee kanalen nodig en met het draad opdraaien komt het wel goed [​IMG]
    hier een paar foto's

hij heeft +- 15 kilo trekkracht;)

hallo greko
    die van jou is sterker en zeker mooi en heeft meer mogelijkheden
    maar daar hebben wij het nog wel over tot zondag:D:D:D

16. lifeboatcaptain

lifeboatcaptain

Lid geworden:
    19 jun 2007
    Hoi mijn kotter,

Kunnen servo's helemaal ronddraaien, of heb je speciale servo's?
    Je zegt dat je servo's gebruikt om ruimte te besparen, maar volgens mij zijn bijvoorbeeld motoren uit een oude CDROM-drive nog kleiner, of speelt de ruimte voor de vaartregelaar dan nog mee?

Groetjes Josse

17. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    hallo josse

nee een servo kan niet helemaal rond draaien maar je kunt hem ombouwen dan moet de popmeter eruit, of vast en de tandwielen zo aanpassen dat hij de popmetter niet meer mee neemt en het nokje van het tandwiel

maar ik heb winch servo's gebruikt die zijn sterker trekt 11 of meer killo een gewone servo is 3 kilo.
    een groot voordeel van een servo vind ik de vertraging.

en met ruimte besparen bedoel ik het aantal motoren en de diameter van de motoren
    En de vaarregelaar zit normaal al in de servo ,maar ik gebruik microswitchjes om de motor aan te sturen omdat ik servo's gebruik met een kapotte print plaat.
    Dezen had ik nog liggen.

mv.gr ron

18. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    lierhuis

hallo

Vandaag eerst mijn vrouw op gang geholpen met de PD daarna vanavond weer even een uurtje aan het lierhuis gewerkt van de LE
    De ombouw ,voor en zijkanten zitten er nu op, met het eerste voor werk van de deuren.
    Dit gedeelte is voor een deel uit hobbytriplex en een deel polystyreen gebouwd.
    Het is grotendeels dubbelwandig om de in liggende deuren erin in te krijgen.
    Deze zal gesloten deuren houden en niet zoals de NG openstaande deuren.
    Daarna mocht mijn vrouw nog even de eerste keer verf erop doen en dit is dan het voorlopige resultaat.

mv.gr ron

19. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    De eerste foto's van de romp (volgende week komt ie richting sneek varen)

Hallo allemaal

foto's van B Kroes

Hier dan de eerste afbeeldingen van de romp van de LE 62 ,omdat deze boot geheel op schaal. nagemaakt wordt ,en de LE-62 groter is dan de normale kotters de LE is 44.15 meter moest dus ook de romp verlengt worden. Er was geen bestaande romp van de LE.
    Er is in totaal 11 cm tussen gezet ,waardoor het model straks 1.33 wordt.
    Als alles mee zit komt hij volgende week richting Sneek varen.

mvgr ron

20. bart1955

bart1955

Lid geworden:
    23 jun 2007
    He Ron,

Leuk je ook op het forum te zien, ik zie dat je het erg druk hebt met de kotters, ziet er weer goed uit, ik hoop dat je tussendoor ook nog wat tijd hebt voor de moonraker.

gr, Bart

Deel Deze Pagina