Le Mirage - Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jef80, 28 mrt 2023.

1. Jeroen de Lange

Jeroen de Lange

Lid geworden:
    19 jan 2021
    Beste plek zo! die lamp lijkt me ook wel super af en toe is het wat donker bij mij. Schip ziet er ook al echt goed uit.

Jef80 vindt dit leuk.
  2. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Hallo allemaal... deze week bezig gehouden met de spiegel, kanonnen en de berghouten. Langs bakboord heb ik de berghouten geplaatst en de kanonnen met luiken.
    Voor alle duidelijkheid: mijn kennis gaat niet ver genoeg om het schip te namaken volgens de exacte realiteit. Ik besef dat er fouten zijn en verbetering zeker kan, maar soms kan ik me niet opbrengen om te herbeginnen aan een stuk.... Dat is ook niet mijn betrachting. Even kort geschetst: ik kom uit een erg lastige periode en probeer het bouwen te gebruiken om rust te brengen in mijn hoofd. Hiermee ben ik iedere keer een beetje relax bezig op mezelf. Uiteraard probeer ik wel zo "deftig" en netjes als mogelijk te werken. Daarmee wil ik een schip bekomen waarbij ik fier kan zijn op mezelf, maar ook nadien kan terugkijken op een periode dat me geholpen heeft. Ik deel het met jullie om punten van kritiek te krijgen en om later naar dit verslag te kunnen terugkijken.

Hierbij enkele beelden van progressie...

Een overzicht

* de kanonnen onder de bovenste dekken had ik al moeten plaatsen, nu is het niet meer mogelijk om het touwwerk waar de kanonnen mee gezekerd worden te plaatsen onder die plaatsen.
    * Veel kanonnen op de dekken kan ik momenteel niet meer doen. Ik heb enkele zaken besteld in Nederland bij een gekende winkel maar dat laat op zich wachten. Als dat er is kan ik verder, maar tot dan zal ik eerst stuurboord verder bewerken en nadenken over de spiegel
    * de luiken: geheel tevreden ben ik niet meteen. Maar ik kwam er niet uit hoe het beter kon. In de kit zitten van die (lelijke) ijzers om de luiken vast te houden. Ik vond ze echt zo lelijk dat ik ze niet wil gebruiken. Het kwam veel te fake over.
    * schilderwerken beperk ik. Ik vind dat schilderen eerder een manier van fouten verdoezelen is dan van afwerking. Vandaar doe ik het enkel als de basis té beperkt is, zoals de luiken. Pas op: ik zie hier fantastisch geschilderde schepen!! Voor mij is het echter niet de bedoeling dat het de perfectie benadert... ik wil de fouten ook tonen.
    * de draaitrappen zullen gezien de plaatsing van de kanonnen in de andere richting moeten komen, maar op zich vind ik dat ok

1729673039310.jpg

De spiegel, of het onderste deel ervan, past na heel veel vijl en paswerk... Dat gaat denk ik redelijk goed komen.

1729604804773.jpg

1729604804781.jpg

1729604804777.jpg

Scheepse groeten en tot binnenkort.

Laatst bewerkt: 23 okt 2024
    DirkL, Herby63, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Tot nu toe echt wel een nette bouw hoor Jef! Wat betreft het tuigen van je kannonnen had dit gekunt. Maar onder de dekken zal je er weinig van zien.
    Het schilderen kan een handeling zijn om foutjes te verdoezelen. Maar ik zie bij jouw schip toch echt foutloze gangen die mooi zijn aangebracht en geschilderd. Het schilderen vind ik dan ook niet echt iets om fouten te verdoezelen, maar meer een keuze!
    En inderdaad onze hobby is wat dat betreft een rustgevende. Of het kan ook een obsessie worden zoals soms bij mij het geval is.
    Succes!

Laatst bewerkt: 23 okt 2024
    Herby63, Jaques, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooie vorderingen, als het jou rust brengt en jij vind het resultaat goed. Dat is meer dan genoeg. Veel plezier en rust met je verdere bouw. Deze hobby heeft mij ook geholpen om uit een duistere periode omhoog te komen en helaas is het wel een verslaving bij mij geworden. Een leuke verslaving dat zeker.

janzwart en Jef80 vinden dit leuk.
  5. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Hallo allemaal.

Ook stuurboord heeft nu zijn kanonnen. Je zal zien dat er 1 ontbreekt centraal... Dat is helaas een foutje van me geweest.. bij het uitboren van de sparing voor het kanon is het steunplaatje in de romp gevallen. Tot dan nog geen drama. Echter heb ik geprobeerd om een steuntje opnieuw te maken en dan via het luik erin te krijgen maar bij dat alles is ook het kanon zelf in de buik gevallen.... Heb vele pogingen gedaan om het terug te krijgen maar helaas ... Het is verloren. Daarom is er dus 1 gesloten luik.. ach, ook in het echte gevecht zal af en toe wel eens een kanon verloren gegaan zijn. Lol
    IMG_20241028_190937.jpg

IMG_20241028_191008.jpg

IMG_20241028_190952.jpg

IMG_20241028_190944.jpg
    Hier nog wat foto's van de vorderingen en 1 vraag: het is hoog tijd om de kiel eerst af te werken alvorens verder te gaan. Wat stellen jullie voor om de kiel af te werken? In de kit is daar geen beplanking voor voorzien. Dat is wel mijn voorkeur: een dunne beplanking... Maar het is me niet duidelijk hoe en op welke manier die dan is beplankt. Kan iemand me op weg helpen?

Alvast bedankt,

Scheepse groeten,

Jef

Bijgevoegde bestanden:

6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Kielen zijn niet beplankt maar bestaan uit een massieve balk. Is het schip te lang om de kiel uit 1 boomstam te halen, dan werden verschillende stukken achter elkaar gelegd en met een las met elkaar verbonden.
    Hoe de Fransen het deden weet ik niet, maar de Engelsen maakten de las in de kiel (dus de balk die onder de romp uitsteekt) in het horizontale vlak, zodat je van opzij dus enkel een verticaal lijntje ziet.
    De boeg en galjoenscheg, dus waar de boeg vooraan naar boven en naar voor uitsteekt, versmalt naar boven en naar voor toe, en is uit verschillende delen opgebouwd.
    In mijn verslag van de Royal Caroline kan je terugvinden hoe ik de meegeleverde valse kiel op deze plaats verjongd heb en vervolgens bekleed met stukjes fineer die de diverse onderdelen vertegenwoordigen.

Jef80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina