Le santisima Trinidad 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door newbie, 28 mei 2008.

1. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    bedankt Germt, zelf volg ik u op de voet (stilzwijgend)

Als ik de pardoens en staggen afkrijg ,waardoor de masten stevig staan, wel.

En als ik de vervoerskist van 2x 1.80x 0.9 meter afkrijg natuurlijk.

Zeilen zal ze nog niet maar ik hoop ze wel te water te laten als het mooi weer is.

mvg Luc

2. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    ben heel benieuwd hoe deze straks in het water ligt en zeker als je wat zeilen bij hebt staan.

heb jaren geleden wel eens een groep dwarsgetuigde schepen zien zeilen tijdens een WK en sinds die tijd is dat voor mij nog steeds een droom.

3. Kreeft

Kreeft

Lid geworden:
    4 dec 2007
    Beste Luc,
    In elk geval werkt het weer een beetje mee. Voor dat weekend worden temperaturen beloofd tussen 22 en 25 graden. Ideaal voor een fotosessie van dit mooie Zeekasteel.
    Groetjes, Jos

4. Germt

Germt Guest

Beste Luc,

Ik heb heel je verslag doorgenomen, echt geweldig werk.
    Er blijft voor mij een vraag, of ik moet er overheen gelezen hebben.
    Omdat ik zelf op zoek ben naar een mooi rood voor de binnenverschansing en de rolparden, zou ik graag willen weten welke kleur rood jij gebruikt hebt.
    Dat ziet er uit naar wat ik ongeveer zoek

Groet, Germt

5. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    het volledige verslag "alleen foto's" kan je hier zien

The Santisima Trinidad (scratch) (1 : 50) - RC Groups

dit verslag is al terug bijgewerkt van alle ontbrekende foto's.

ivm uw vraag

ik heb Humrol enamel mat 60 gebruikt.

maar er ook nog een satin yachtvernis overgedaan tegen vochtindringing daar ze op het water ligt.

ps: bij rcgroups is er ook een varende WVH wel maar heel simpel gemaakt.

6. Germt

Germt Guest

Dank je Luc, ik zat al met de kleurenkaart in mijn hand;)
    In eerste instantie dacht ik aan Humbrol enamel 174.
    Zit wel erg dicht bij jou kleur, maar ik ga toch de potjes even naast elkaar houden in de winkel.
    Jouw foto verslag kijk ik ook door hoor, wil ik morgen de tijd voor nemen:cool:
    Dank en groet, Germt

7. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    de pardoens zijn af.

nog niet op spanning getrokken.

ik heb alleen nog problemen met die 2 rood gekleurde juffers.

Pardoens zijn het niet en wandtouwen ook niet.

ze gaan naar de eerste mars.

Iemand een hint ??

Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  8. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Wauw! In een woord.

9. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Wat sfeerfoto's van de ST op het 25jarig bestaan van de club MYCL.

Foto's getrokken door Jos (Kreeft op modelbouwforum)(waarvoor dank :D :D :D )

De bouwer

De kraan (gedeelte) om ze te water te laten.

Sfeerfoto's (alleen de bovenste ra's zijn te hoog bevestigd(met plakband) op dit moment)

10. Germt

Germt Guest

Luc, als ik dit zo zie, kan ik beter gaan leren breien of punniken:rolleyes:
    Ziet er schitterend uit.
    Complimenten :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

11. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Bedankt Germt, maar er zijn nog wat probleemtjes voordat ze echt zal zeilen en er fantastisch gaat uitzien.

De dame weegt nu zo'n 30kg.

13kg zit een 8tal cm onder de kiel in een loodbom om de boot op zijn waterlijn te krijgen (+ nog 2 kg in de buik voor een mooiere waterlijn)

Volgens een andere zeiler (ben zijn naam vergeten [​IMG] ) moet ik nu nog een 2de loodbom gaan maken die ik er extra onder moet gaan bevestigen voor de zeilen te compenseren.

Op een gegeven moment ging ze toch al serieus hellen met een zware rukwind door de hoge bovenbouw.

Ik moet van hem de masten + de zeilen wegen.

bv 1kg.

De hoogte van de masten is bij mij 120cm.

Dus op 60cm onder de kiel moet nu een gewicht komen van 1kg of op 30cm onder de kiel een gewicht van 1,5kg.

Ik dacht gewoon mijn loodbom van 13kg te laten zakken maar dat is volgens hem niet hetzelfde omdat die 13kg dient om hem op zijn waterlijn te leggen maar niet om tegengewicht te geven voor de zeilen

12. Germt

Germt Guest

Even voor de duidelijkheid, je hebt dus als je gaat varen extra balast niet in het schip, maar een eind onder de kiel hangen.
    Overigens lijkt mij dat wel logisch met zo'n hoogte.
    Je brengt dan als het ware het zwaartepunt een heel eind naar beneden, en het zorgt voor de odige stabiliteit.
    Ik heb hier natuurlijk totaal geen ervaring mee, maar vindt het een zéér imposant gezicht hoor:cool:

Groet, Germt

13. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Wat een onzin is dat advies Newbie!

Natuurlijk kan je die 13 kg laten zakken, Dan ben je met misschien 15 cm ipv 8 cm helemaal klaar. Het gaat namelijk om de diepteligging van het zwaartepunt.
    Als je het advies opvolgt zoals het hierboven staat heb je te maken met een diepgang van 60 cm of 30 cm. Dat is toch zonde!

Het wegen van de masten en zeilen is wel goed. Het gaat er uiteindelijk om dat het zwaartepunt van het contragewicht dermate laag ligt dat het schip niet al te veel overhelt.
    Nu zal hoog aan de wind zeilen zowiezo niet gaan omdat het dwarsgetuigd is maar halve wind zou toch moeten lukken. Ik denk dat je met proberen een heel eind komt. Instelbaar maken en nadat je de juiste diepte hebt gevonden dit in een vaste uitvoering maken onder het schip, eventueel afneem tbv het transport.

Keep up the good work Newbie, je maakt echt iets bijzonders zo!

14. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Heel mooi Luc! Toch een vreemd zicht een zeilschip zonder zeilen wat vaart...:confused: Had je er een schroefje onder gehangen? Hoe dan ook het is een schitterend model geworden. Heb je al volgende plannen?

Groeten Paul

15. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Wiggie zeer hartelijk bedankt voor het advies, ga ik zeker toepassen.

Neen , geen schroefje ,staat niet bij zo'n schip.

Ik heb er een waterpomp voor caravans ingebouwd.

Dit diende om het schip uit de dode hoek te halen bij het zeilen.

Dit is sterk genoeg om de boot vooruit te bewegen maar bij krachtige wind zoals zaterdag kwam ze kracht tekort om de boot tegen de wind in terug te laten komen.

Volgende maand gaan hopelijk de zeilen gereed zijn en dan hoop ik dat ik in het najaar eindelijk kan gaan zeilen

16. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Wel, zaterdag heb ik met Jos (kreeft op dit forum) afgesproken dat als hij de San filip statisch bouwt, ik hem RC bouw.

Maar ik moet eerst nog de plannen bekijken en zien of deze boot mij echt aanstaat.

17. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010

Een suggestie:
    Een (zij)takel? Maar dan zou de tekening niet helemaal kloppen want dan werden er gewone blokken en geen juffersblokken gebruikt. Zou het een echte takel zijn dan zit het bovenste blok eigenlijk weer te laag.

Andy

18. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Ik ben benieuwd naar de uitleg hiervan. Of je het gewicht nu 1 meter onder de boot hangt, of in de boot legt, voor de waterlijn maakt het niets uit. Enige is dat het gewicht in het water natuurlijk ook een beetje volume water verplaatst, waardoor het een fractie minder effect zal hebben dan gewicht in de boot, maar bij een zwaar materiaal als lood is dat effect niet echt merkbaar.

19. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Dat zijn ambitieuze plannen de San Filippe. Ik heb haar destijds ook gebouwd als statisch model. Zie mijn fotoalbum. Dat wordt weer een groot schip als je schaal 1:50 gebruikt. Wel weer een verslag bijhouden he.;)

Groeten Paul

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Voor de waterlijn niet, Henk. Maar voor de stabiliteit vanwege de hefboomwerking maakt dat enorm veel uit.

Groet,

Ad

Deel Deze Pagina