Le santisima Trinidad 1:50

Bedankt Stoppel.
Op deze site heb ik de plannen gratis gedownload.
Maar toch bedankt ,je weet nooit.

Hij wordt steeds mooier Luc, ga zo door, ik geniet van de foto's !!!
Bedankt Brandaris.

Bij de volgende foto's zal je haar niet meer herkennen.
Ze zal volledig geverfd worden.
Alleen aan de spiegel en de boeg ben ik er nog niet uit,wat welke kleur moet krijgen.
Zal gaandeweg wel zien en beslissen.
Ben ook alles aan het voobereiden om de masten conisch te maken.
Ene keer als de masten (onderste gedeelte) staat, kan ik beginnen met de RC om ze zeilend te maken.
Dan zal het voor de meest op dit RC-forum wel interessanter worden.
Alléé hoop ik toch.

mvg Luc

Hoi Luc, als ik jou was zou ik het voorschip en de spiegel in de blanke lak zetten en alleen wat goud-kleurige accenten aanbrengen..

groeten, Brandaris

Hallo Luc,

Ook mijn complimenten.
Bedankt voor de gedetailleerde fotosessie zeer mooi gemaakt en gedetailleerd.
Leerzaam topic.

Hoi Brandaris, probleem is dat in de boeg veel dennehout zit wat duidelijk zichtbaar is,dat wil ik wegkrijgen.Verder zitten er toch veel afwerkfoutjes in die ik wil camoufleren met de verf.
Ik weet wel dat de volgende boot volledig in fatsoenlijk hout wordt opgetrokken waardoor ik ze in blanke lak kan zetten.

Maar niet de S.T. ,daarvoor is ze te slecht afgewerkt.

mvg luc

Luc, om die foutjes te camoufleren is er ook vloeibaar hout in diverse kleuren te koop hoor, dan kunnen die delen toch in de blanke lak.

groeten, Brandaris

Al een beetje zitten te verven.
Humbrol 60 mat rood
Humbrol 33 mat zwart
Humbrol wit (voor de overgang tussen rood en zwart)

1_Afbeelding_431.jpg

1_Afbeelding_428.jpg

1_Afbeelding_430.jpg

1_Afbeelding_429.jpg

mvg luc

Laatst bewerkt:
Bedankt Brandaris

De kleuren vallen mee,had er veel schrik voor.

Maar ik ben nu eenmaal de S.T. aan het bouwen en daar horen deze kleuren bij.

zit het nu net te lezen deze pagina,

Dan heeft u het over afwerkfoutjes. Ik vind het er maar erg mooi uitzien hoor.
Hoeveel mensen zouden dat nou zien als ze er naar kijken, Ik denk dat dat bouwers eigen is, schoonheids foutjes in onze eigen modellen weet je altijd te benoemen terwijl een vreemde het niet eens merkt.

Ben het al een tijdje aan het volgen en het blijft mij boeien.

En net als Brandaris al zei, daar ben ik het wel mee eens, geeft net dat beetje extra

Meer dan een maand geleden dat ik nog een update heb gedaan.

Veel verfwerk :( :(

1_Afbeelding_432.jpg

1_Afbeelding_433.jpg

2_Afbeelding_437.jpg

2_Afbeelding_438.jpg

1_Afbeelding_439.jpg

1_Afbeelding_441.jpg

1_Afbeelding_440.jpg

1_Afbeelding_442.jpg

1_Afbeelding_443.jpg

1_Afbeelding_445.jpg

1_Afbeelding_444.jpg

nu de boeg en spiegel nog verder afwerken

Laatst bewerkt:
Hallo Luc,

Het wordt een imposant schip met die bonte kleuren! Toch moet ik daar wel aan wennen. Verouder je de kleuren nog een beetje? Net zo die scherpte er een beetje af? Ben erg benieuwd in haar volle glorie met volledig zeiltuigage...

groeten paul

Wel Paul, de bedoeling is nu om er G4 op te smeren.

Waarom nu pas.
1.Had ik er eerst G4 op gesmeerd ,dan kreeg ik een gladder oppv. waardoor eigenlijk de houtnerf ging verdwijnen.

2. De G4 gaat verkleuren tgv de zon(UV) , dus geelachtig uitslaan,ik hoop dat met dit proces de boot wordt verouderd alleen ik heb er geen contole over hoe geel ze gaat worden.Maar ik heb er een goed gevoel over.

De romp is bijna gedaan en dan begint het tuiage en het doen werken van alles.

Dan wordt het hier een beetje interresanter voor de Rc-bouwers.

De boeg is af

1_Afbeelding_453.jpg

1_Afbeelding_454.jpg

De zijgalerijen zijn af maar de spiegel moet nog afgewerkt worden.

1_Afbeelding_452.jpg

1_Afbeelding_451.jpg

1_Afbeelding_450.jpg

1_Afbeelding_446.jpg

1_Afbeelding_447.jpg

Ben mij ook aan het aanvragen of ik de hekbalk wit zou verven.
Verder gaat de spiegel nog versierd worden met 3 scheepslantaarns.Anders wordt ze te wit.

Laatst bewerkt:
Dat wordt een indrukwekkend schip, Luc.
Maar zou je we G4 gebruiken? Het vergelen van G4 houd niet op, ttz hoe langer het aan het licht blootgesteld hoe donkerder het wordt. G4 is eigenlijk een primer en geen afwerkingsproduct. Ik zou verouderen met een beits en 'afwassen' met een doekje en terpentijn en afwerken met een satijn jachtvernis.
Mijn bescheiden mening, anders puik werk hoor.
Succes, A!H.

Brandaris en Archibald : Bedankt voor uw bescheiden menig.

Maar zou je we G4 gebruiken? Het vergelen van G4 houd niet op, ttz hoe langer het aan het licht blootgesteld hoe donkerder het wordt. G4 is eigenlijk een primer en geen afwerkingsproduct. Ik zou verouderen met een beits en 'afwassen' met een doekje en terpentijn en afwerken met een satijn jachtvernis.

De G4!??

Mijn probleem die ik had en heb eventjes uitleggen.

1. De romp is nu gedaan met fineerhout om een mooie houtnerf te ktijgen.

2. Eerst alles geverfd met humbrol(watervast( 3 lagen)) om de houtnerf te behouden.
Had ik eerst alles geverfd met G4 dan kreeg ik een gladde ondergrond waardoor ik een vlak oppv. kreeg waardoor de houtnerf verdwenen was.

Mijn probleem nu:

Ten eerste :Is dat ik niet zeker ben of alle kiertjes en naadjes goed gevuld zijn met verf.
Komt er water aan die plaats dan kan er rottingsproces optreden.

Ten tweede :de 3lagen verf die er nu opzit wilde ik eigenlijk beschermen door een stevige krasvaste lak.
t'is nog altijd een rc-boot die vervoerd moet worden en overal tegenop kan botsen.

Ten derde : ze is eigenlijk iets te wit ,te nieuw met andere woorden.

Daarom dacht ik G4 te gebruiken om dit alles op te lossen.

Misschien maar eens op zoek gaan naar een transparante,krasbestendige en UV-bestendige lak.

Denk dan ook eens aan een matte lak.
Ikzelf heb in het verleden altijd satijn of glans gebruikt, maar voor m'n Marieje heb ik (ook op aanraden van dit forum) eens matte lak gebruikt. (Gewoon matte blanke lak van de Karwei)
Ik moet zeggen: ik vindt dit een aanrader. Ik ga dit vaker zo doen.
Een "glanzende" romp is toch iets meer voor een modern jacht, niet voor een oude dame.

Ik heb d'r overigens 6 keer gelakt. Dat moet voldoende zijn.
En ook ik heb gelakt NA het schilderen, om de houtnerf zichtbaar te houden.

Wim

Beste Newbie, heb je al eens aan waterbestendig Yachtvernis gedacht. Ik heb reeds zowel de satijn als de hoogglanzende gebruikt. De hoogglanzende is zeer krasvast. Als je meerdere lagen van dit soort vernis gebruikt, bijvoorbeeld enkele lagen glanzend ( krasvast ) en dan enkele lagen satijn of mat daar overheen. Vermoedelijk kan je schip dan wel enkele emmers water verdragen.
Groetjes, Jos

Back