Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 17 aug 2017.

1. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
  2. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat is mooi opgeknapt!

3. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Mede met dank aan Kolderstok 'Hans' voor het printen van de vlaggen.
    Dat is dan meteen een bruggetje naar de SR want vandaag is het tijd voor 'pannebier' want ook hier is de vlag in top en ook weer geprint door Kolderstok. Ook zijn inmiddels alle ra's met daaraan de zeilen gereed. Om van binnen naar buiten te werken ben ik begonnen met de stagzeilen. Aangezien bij dit model geen tekeningen van zeilen aanwezig zijn is het dus allemaal 'zelf verzonnen'. Dus ook het aantal stagzeilen. Ik ben hier uitgegaan van wederom 'Zu Mondveld' Positieve kritiek is welkom.

RIMG7743.JPG

Dave Bekers, Erik B, Baker en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi hoor :):)

5. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ron,
    Een tuigageplan maken from scratch is best lastig. Als je kijkt naar het zeilplan van de Bounty in McKay dan ogen jouw zeilen wat ielig. Als het nog kan zou ik ze wat groter maken.

Mees Ippel en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Hoi Jan, er zit een wezenlijk verschil tussen de stagzeilen op schepen uit de 17e eeuw (De SR) en deze 18e-eeuwse Bounty. Bij de Bounty loopt de boegspriet ook door in het kluifhout i.p.v. de blinde steng. Ook bij Zu Mondfeld is dat goed te zien.
    upload_2024-1-30_11-37-16.png
    Als ik de (meegeleverde) zeilen van de HMS Prince bekijk dan zijn die nog veel ieler dan deze. Ik heb zelfs besloten nr. 4 de binnenkluiver weer te verwijderen evenals nr. 14 het grootstengestagzeil.
    Het is ook moeilijk om hier voldoende korvijnagels een plek te geven voor alle lijnen die nodig zijn om de zaak af te spannen, want die zijn zeer spaarzaam op de tekeningen van de SR. Ik moet er echt hele nagelbanken bij verzinnen. Maar zo zijn we lekker bezig

Dave Bekers, JanZMC, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, genoeg belegpunten vinden kan een probleem zijn bij zoveel zeilen. Daar loop ik ook tegenaan met de Bounty, vooral omdat ik ook alle lijzeilen wil plaatsen.

cees050 vindt dit leuk.
  8. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Weer een kleine etappe in de bouw van dit varend Versailles. De diverse takels tussen de Fokke en hoofdmast zijn aangebracht. Tijd voor het voormarszeil/ra.

IMG_7631.JPG

Dave Bekers, Herby63, - Maik - en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina