Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door JohanvG, 4 aug 2024.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Toen bedacht ik me dat er nog een kabel doorheen moest, maar dat paste net nadat ik de stekker er even afgehaald had.
    Vandaag even snel wat gemeten en ik zit met 2 vragen. De aansturing Flaps gaat in ieder geval met aan beide kanten een kwiklink gebeuren. Aan de servokant kom je met niet heel veel anders weg omdat die hevel best dicht langs de behuizing aan loopt. Roerzijde zou nog met een 90graden kunnen, maar dan zal ik wel het gaatje wat groter moeten boren, en dat verzwakt me net wat te veel wellicht.

    Vraag 1. Zou het structureel erg verzwakkend zijn als ik net door de ligger van de Flap heen boor om de roerhevel te monteren. Dat komt op zich het mooiste uit. Naar voren kan ook wel, dan vijl ik gewoon een klein stukje uit de vleugel waar de hevel in past. Anders nooit volle uitslag naar beneden te halen. Ik neig een beetje om een stukje vleugelhuid weg te halen.

    Vraag 2. Heeft iemand wel eens kortere kwiklinks ergens gezien? Ik kan de standaard versie ook wel inkorten, maar dat is iets wat ik me gewoon af vraag. Die aluminium van MPjet lijken al wel iets korter te zijn.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.204
    Locatie:
    Gouda
    Voor verenstalen quicklinks die je uitbuigen moet om te monteren heb je lengte nodig. Bij de alu versie met een pennetje kan je ze mogelijk inkorten zolang het bij alle uitslagen nog niet aanloopt.
    Wanneer je door een ligger heen moet met een stang die vrij moet lopen heb je altijd een flinke verzwakking. Wanneer je er een hevel in lijmt kan je wat katoenvlokken door de lijm mengen, waardoor de lijm meer structurele sterkte krijgt.
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Dan zet ik de hevels iets voor de ligger. Zitten ze natuurlijk ook dichter bij het draaipunt. Misschien komt het net uit met de kwiklinks. Anders kan ik ze inkorten door een klein stukje van het schroefdraad weg te vijlen.
    Risico van nu nieuwe kwiklinks bestellen is dat er dan misschien ook wel ineens een nieuwe zender in het winkelmandje terecht komt.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    In de vakantie is er wat echte voortgang te melden.
    De stang voor de spoiler heb ik ingekort en met wat smeltlijm vastgezet.
    IMG_1977.jpg

    Daarna even getest of alles goed werkt.
    Van buiten in ieder geval wel.


    En van de binnenkant ook.


    Dus daarna het stangetje gesoldeerd. Eerst uiteraard een beetje gevijld in de kwiklink en het koper van de stang een klein beetje opgeschuurd.
    En natuurlijk borgschroef op de hevel en de schroeven om de servo vast te zetten zijn geplaatst.

    Moet nog wel even het stangetje een heel klein knikje geven dan loopt hij wat beter over het geheel heen.

    Is dit de handigste manier om het te maken geen idee, maar het werkt wel. Mooier zou zijn geweest als er 2 luikjes waren geweest of als de uitsparing onderin richting roer aan de andere kant had gezeten, dan had het elkaar niet hoeven te kruisen. Maar ja volgens mij is dit ontwerp inmiddels ook al behoorlijk gedateerd en is er op voorboorduurd. Oorspronkelijk zaten als ik me niet vergis de servo's van de spoilers in de romp.
     
    ISOLA2, Bertus, Lyckele en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina