Lesu news

  • Topicstarter Topicstarter marcelinets
  • Startdatum Startdatum
cabine maten Volvo
197166861_1909378625896902_6810694770250315742_n.jpg
199533197_1909378602563571_2768571629696826997_n.jpg
203614601_1909378709230227_8785762777640155016_n.jpg
 
Hallo Marceline,

Mooie prijs voor deze Volvo FE cabine.

De Volvo FE cabine is voorlopig uitverkocht bij RCBRMIN, wegens groot succes.
 
Dat was te verwachten Pieter dat deze Lesu Volvo zo snel was uitverkocht, op Facebook begin tot eind kunnen volgen van deze Volvo
 
Iets nieuws van Lesu, en voor de knutselaars onder ons die het zelf willen maken.
242284479_1978386242329473_1165675841346843334_n.jpg
241817782_1978386472329450_946146921669797430_n.jpg
242199481_1978386318996132_2035222919550784751_n.jpg
241955195_1978386375662793_4436974695097272484_n.jpg
243006343_1978386348996129_3425392372979385165_n.jpg
 
Deze ziet er gelikt uit. Op thingiverse staat een printbare versie. Iets minder chique maar werkt we inderdaad.
 
@trialrolf

Kende hem ook niet hoor, maar als je op de Volvo site zoekt, vind je dit:

Applications
Regional distribution
Urban operations
Short and medium-haul
Construction

Availability
Latin America

Made in Brazil, and offered as both a tractor and a rigid. Customizable with a wide range of different axle combinations, like 4x2 Rigid and Tractor, 6x2, 8x2, 6x4 and 8x4 Rigid. I-shift gearbox and a unique driver environment add to the versatility.

Gross combination weight

25–63 tonnes
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit hier op de weg gezien of let ik niet op gewoon?

Hallo Rolf,

Het klopt dat jij deze Volvo VM nog nooit in Nederland op de weg hebt gezien.
Deze Volvo VM wordt alleen geleverd in de VS en Zuid Amerika en aangrenzende landen.
De cabine is gelijk aan de FL cabine in Nederland en Europa.
Zoals de Volvo VNL niet geleverd wordt in Nederland en Europa.
Deze Volvo VNL torpedo wordt alleen geleverd in de VS en Zuid Amerika en aangrenzende landen.

Deze Volvo VNL 860 torpedo truck zie je soms wel eens rijden in de EU, die wordt rechtstreeks geïmporteerd vanuit VS.
Volvo-VNL Truck 860 PK.jpg

Een dikke Volvo Truck : 860 PK
(model : 2021-2022)

In Nederland en Europa worden de volgende types geleverd door Volvo Sweden AB of Volvo Gent België :
Volvo FH 16
Volvo FH
Volvo FE
Volvo FM
Volvo FL
 
Beetje off-topic, maar waarin rijden ze in Amerika eigenlijk bijna allemaal met zulke vrachtwagen? (neusvrachtwagen noemden wij ze vroeger )
Is dat omdat ze daar met zwaardere trailers rijden en meer power nodig hebben of ook om de langere ritten en dus meer ruimte nodig hebben?
Of is het vooral omdat het van oudsher al zo is?
 
Ten eerste: ze rijden daar niet met zwaardere trailers. Het overgrote aantal combinaties noemt iedereen daar een " eighteenwheeler" en dat is het dus precies: een trekker met 3 assen, en een 2 assige trailer er achter.
In bijna alle staten zijn vergunningen nodig voor meer assen, en een grotere belading.
Wat wèl scheelt, is dat de lengte limieten heel erg ruim zijn, dus zie je daar wel de hele lange trekkers met een woonkamer achter de cabine. En dus ook de wagens met neus. Die noemen ze daar dan ook de "conventionals" tegenover de "cab-over". En als ze al front steer zijn, dan staat de vooras ook heel erg ver naar voren, strak achter de bumper.
De naam 'conventional' zegt het eigenlijk helemaal, dat is de standaard uitvoering.
Sleutelt ook veel makkelijker, en is goedkoper te bouwen.
 
Bedankt voor de info!
En in Europa rijden we daar niet/minder mee door de lengte limieten en de krappere wegen?
 
BESLUIT : 21 FEBRUARI 2019

Langere truckcabines eerder toegestaan.
upload_2021-10-2_22-9-54.png


Langere aerodynamische vrachtautocabines worden al vanaf september 2020 toegestaan. Combinaties met deze cabines mogen 70 tot 90 cm langer zijn dan de huidige afmetingen. Het Europees Parlement en de EU-ministerraad hebben daarover een akkoord bereikt.


Het toestaan van langere aerodynamische cabines dient twee belangrijke doelen. Ten eerste een betere stroomlijn, met als gevolg minder brandstofverbruik en daarmee een lagere CO2-uitstoot van het wegtransport. En ten tweede een beter zichtveld voor de chauffeur, wat een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. De Commissie verwacht hiermee jaarlijks in de Europese Unie 300 tot 500 levens te besparen.

Verzet tegen termijn

De mogelijkheid om verlengde cabines toe te staan, maakt onderdeel uit van richtlijn 96/53 inzake de afmetingen en gewichten voor wegvoertuigen. Deze bepaling is bij de laatste wijziging in 2015 hierin opgenomen. Om voertuigfabrikanten de tijd te geven nieuwe cabines te ontwikkelen, is destijds besloten dat deze pas 3 jaar na het bekend worden van de toelatingseisen op de markt mogen komen.

Zoals het er nu naar uitziet, worden deze voorschriften in november van dit jaar gepubliceerd. Dat zou betekenen dat de nieuwe cabines pas eind 2022 verkocht mogen worden. TLN en een groot aantal andere organisaties hebben zich vanaf het begin tegen deze termijn van 3 jaar verzet. De maatregel zou fabrikanten ontmoedigen om versneld met nieuwe, zuinige en veilige cabines te komen. Het belemmert ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën en ontwerpen.

Mede vanuit het belang van CO2-reductie en de verbetering van de verkeersveiligheid heeft de Commissie besloten in te stemmen met een eerdere startdatum. Er ligt inmiddels een nieuw wijzigingsvoorstel om de ingangstermijn voor nieuwe cabines al vanaf september 2020 toe te staan.

Meer ruimte en comfort

De nieuwe voorschriften zullen het aangezicht van vrachtauto’s gaan veranderen. Er zal een verschuiving plaatsvinden van de huidige cabine met een stompe voorkant naar een meer schuine, aerodynamische voorzijde. Naast een beter zichtveld zal deze cabine ook meer ruimte en comfort bieden voor de chauffeur.

Tevens biedt de nieuwe cabine meer mogelijkheden voor het gebruik van alternatieve aandrijving, waarvoor vaak meer ruimte nodig is. In de nieuwe, nog te publiceren, typegoedkeuringsrichtlijn komen de eisen te staan waaraan de cabines voor toelating moeten voldoen. De extra toegestane lengte hangt van meerdere factoren af, maar zal naar verwachting tussen de 70 en 90 cm bedragen. Deze extra lengte wordt niet bij de totale combinatielengte meegerekend (blijft gelijk), maar mag niet leiden tot meer laadruimte.

Nieuwe richtlijn voor direct zicht

De nieuwe voorschriften zijn niet verplichtend, maar fabrikanten zullen om meerdere redenen hier toch mee aan de slag moeten. Enerzijds omdat ze te maken krijgen met strengere CO2-wetgeving en anderzijds omdat er ook plannen zijn voor een nieuwe richtlijn voor direct zicht. Deze verplichte richtlijn gaat strengere eisen voorschrijven voor het directe zichtveld van chauffeurs, dus zonder gebruik van spiegels en camera’s. Via deze weg wil de Commissie de invoering van veiligere en ook zuinigere vrachtauto’s doorvoeren. Over een ingangsdatum van deze richtlijn is nog niets te zeggen.

Instemmen
De voorstellen voor de vervroegde ingangsdatum van nieuwe cabines zijn nog niet definitief. De Europese Raad moet er nog mee instemmen. Ook het Europees Parlement moet er nog over stemmen. Dat zal binnenkort gebeuren.

Door deze nieuwe regeling komt DAF met de nieuwe DAF XG+
Deze DAF XG+ zou niet toegelaten worden, als deze nieuwe regeling pas in 2022 zou ingaan.


Door deze nieuwe regeling zo er weer Semi Torpedo trucks op de markt kunnen komen, al lijkt dit niet waarschijnlijk.
Dit is ook de reden dat we nu zo heel weinig Torpedo trucks zien in NL en Europa.
Jammer, maar helaas.

Vroeger, ja vroeger heb ik regelmatig in Volvo Torpedo trucks gereden, met dieplader, ik vond dit prettig rijden en het gaf ook een veilig gevoel dat je niet direct met je benen boven de bumper zit, zoals bij een frontstuur truck wel het geval is.
Bij een kop-staart botsing is dit niet echt prettig, we weten allemaal wat de gevolgen zijn bij dit soort aanrijdingen.
Met een torpedo truck heb je minder last met zwaar lichamelijk letsel.
Dit zal straks ook beter worden met de langere gestroomlijnde frontstuur trucks
 
Beetje off-topic, maar waarin rijden ze in Amerika eigenlijk bijna allemaal met zulke vrachtwagen? (neusvrachtwagen noemden wij ze vroeger )
Is dat omdat ze daar met zwaardere trailers rijden en meer power nodig hebben of ook om de langere ritten en dus meer ruimte nodig hebben?
Of is het vooral omdat het van oudsher al zo is?

In Nederland staat de totale lengte van de combinatie wettelijk beschreven.
In Amerika word de maximale lengte van de trailer beschreven. Excl trekker dus.
 
Back
Top