leuke klasse E2K

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door wubbo, 23 nov 2009.

  1. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Das een goeie tip Nando! Met wattenstaafjes werkte het verwijderen niet zo goed. Blijkbaar komt het dus ook vaker voor...
    Twee van de magneten in mijn motortje waren een beetje afgeschuurd, waarschijnlijk komt het ijzervijzel daar vandaan. Net iets te snel en niet nauwkeurig in elkaar gezet door hardwerkende en slechtbetaalde Chineze kinderhandjes denk ik (btw. ook een reden om geen meuk uit China te kopen).

    Mijn Wesp is aanzienlijk zwaarder dan die van jou Nico: 1200 gram vliegklaar. Het kitje van Cloudmodels bestaat uit een rompje van triplex (van dat goedkope triplex), en dat is behoorlijk zwaar. De plankjes trokken ook allemaal direct krom nadat ik ze uit de verpakking haalde. Het kielvlak was zelfs niet meer bruikbaar, zo verwrongen was het.
    Naar mijn idee hadden er veel meer onderdelen van balsa gekunt. Verder heb ik twee servo's in de vleugel en een ontvangerpakketje. Dat tikt allemaal wel aan...
    Een eventuele volgende E2k ga ik wel lichter proberen te maken.

    Groeten Joris
     
  2. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb hem ook van lite ply gemaakt, ook het kielvlak. Ik heb wel enkele delen van de romp van balsa gemaakt. Heel licht bouwen heeft ook gaan zin want er is een minimum gewicht.
    Ik ga bij goed weer ook dit weekend een vluchpoging wagen.


     
  3. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Ik ben ook bijna zo ver, nog de accu, regelaar en ontvanger er in bouwen.
    Die gele wesp strepen is wel lastig bekleden, maar het zit er op (min of meer).

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  4. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Wubbo,

    Ziet er leuk uit.

    Gert-Jan
     
  5. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Bedankt gert-Jan,

    ik heb de foto's wel zodanig verkleind dat je de bouwfouten niet erg ziet.

    Komt jouw onderschrift weer goed tot zijn recht ;)
     
  6. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Rijnsburg
    ziet er goed uit Wub, je ben aardig doorgegaan. Ben benieuwd wie de eerste is die in Nederland met een e2k racer vliegt.
     
  7. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Hangt van het weer af denk ik.

    Het nu te slecht en ook al donker. :oops:
     
  8. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Rijnsburg
    Historisch moment: mijn e2k racer heeft vanmiddag gevlogen.
    Ik was alleen dus ik moest hem zelf handstarten. met halfgas kaarsrecht weg.
    Wat vliegt dat zeg! vol gas snel en strak. Met gas dicht een makkelijk kistje dat je voor je voeten landt.
    Deze klasse is echt een succes!
     
  9. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Nou, heb je me daarin in ieder geval verslagen, maar wacht maar tot op de races.
     
  10. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Die van mij heeft vandaag ook zijn eerste vlucht gehad!!
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij Nico. De Wasp vliegt erg strak en sneller dan ik verwacht had. Erg makkelijk starten ook.
    Je kan merken dat de setup goed is uitgedacht, past perfect bij het kistje!
    Landing is een eitje. Het waaide behoorlijk en dus kwam hij bijna rechtstandig naar beneden tijdens de landing, ideaal!
    Ik kan wel merken dat mijn vleugel niet helemaal recht is, mijn ailerons staan behoorlijk uit het midden. Het kitje van CloudModels is niet helemaal perfect helaas.
     
  11. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Vleugeltips

    Ik ben de Wasp aan elkaar aan het zetten. De bouwdoos is voorzien van balsa voor vleugeltips. Die heb ik er op gezet en in model geschuurd. Op de foto's van modellen die af zijn zie ik de de tips niet terug. Is dit reglementair niet toegestaan, belemmert het de snelheid, vinden jullie dat gewoon niet mooi of is het te veel werk om te maken?

    [​IMG]
     
  12. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Is wel toegestaan, dit is een recente wijziging van de wasp, de kitjes die ik heb, hebben deze nog niet.

    Nou ja kitjes, ik heb er nog 1 over.

    gr Wubbo
     
  13. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Hoeveel had je er ???
     
  14. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    5, waarvan 1 voor mij zelf.

    "k heb ook alle toebehoren.

    staat op de site
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
  15. nicohaas

    nicohaas

    Lid geworden:
    10 aug 2005
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ben net nog weer even wezen vliegen op het grote veld naast Corpus. hier hebben ze van de week alle bomen weggehaald dus een prima elektroplek.
    Na enkele rondjes vol gas begon de motor ineens te bokken en moest ik landen.
    Geen idee wat er aan hand is, de timing lijkt niet meer te kloppen.
    Heb alles net nagekeken, ws 1 pool losgezeten, hij doet het weer, net nog een testvlucht gemaakt.
    Het zwaartepunt is denk ik wat achterlijk, ik moet veel trimmen op hege snelheid dan weer up en dan weer een beetje down.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2010
  16. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Net de Wasp van Joris zien vliegen. Dat gaat een stuk sneller als verwacht! Met deze setup kan je ook nog best een tijdje volgas vliegen. Leuk kistje om in de achterbak te gooien.

    Ik vind de romp wel erg lomp maar goed, makkelijk spul inbouwen ;-)
     
  17. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Zo, met windkracht 5 in de regen ook een maiden gemaakt.

    Is wel een flink ontstuimig kistje, vliegt goed recht, maar als ik volgas vlieg dan moet ik meer downtrimmen dan halfgas. Dus ik moet de motor ietsjes dompen.

    Ook ging de prop stuk bij de landing, hij bleef ook wat draaien, hoe hebben de andere vliegers het gedaan is daar de rem ingesteld?

    Maar vliegen doet ie zeker en hard ook, stuurt makkelijk (wel kleine uitslagen), en ook heel makkelijk te landen.

    Maar voor dat ik er wedstrijden mee ga vliegen moet ik hem wel eerst beter getrimd hebben. Hij is nu nog veel te wild.

    Motor was gewoon koud toen ik lande, de accu en regelaar nauwelijks warm. ik had in het brandschot ook 2 extra gaten gemaakt voor de koeling

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  18. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Je ziet het al in de video van de Waps.

    Ik denk dat er een verkeerd profiel gebruikt is dat te veel welving heeft of langs de schoenzool van de knutselaar is getrokken.:confused:

    Achterrand van de vleugel 1 mm optillen en opnieuw vliegen. De instelhoek van de vleugel blijven verkleinen totdat het in orde is. Motor en stabilo moeten hierbij op nul staan.

    Dansen is het gevolg van een te achterlijk liggend zwaartepunt als het profiel goed is :confused:. Eerst instelhoek probleem aanpakken met een voorlijk zwaartepunt en daarna het zwaartepunt naar achteren brengen.

    Tot zondag
     
  19. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    Voorhout
    Het zwaartepunt ligt aan de voorkant van de range die ze opgeven.
    Het profiel is een RG14. Kistje is juist makkelijk te vliegen, gaat wel flink harder dan een quickie.
    Hij heeft nu iets up trim (geen downtrim zoals ik eerst schreef).
    Hij heeft dus met volgas minder uptrim nodig dan halfgas.
    Ik denk zelf dat het zwaartepunt juist naar achteren kan, waardoor hij wat minder up trim krijgt. Dan heeft de snelheid ook minder invloed op de trim.
    Ik zal ook even controleren of de motor en stabilo in lijn liggen

    Het weer was dusdanig dat er van goed uit-trimmen niets is gekomen (turbulent) en ik had geen reserve prop. Uitslagen waren in ieder geval ook te groot.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2010
  20. robbert

    robbert

    Lid geworden:
    10 apr 2009
    Berichten:
    153
    Hoi Wub net even de polair bekeken en een grove berekening gemaakt.

    Motor op nul
    Vleugel met RG 14 op -1,5 graad
    Stabilo ook op nul

    Gtz Robbert
     

Deel Deze Pagina