lexaan kap trekken

poging 3 heb ik zojuist gedaan. vacuum machine aangepast. en temperatuur meter aangebracht. en vacuum tafel heeft nu 2 stofzuigers.
temperatuur van 140/145 graden geen probleem.
maar alleen is het nog mislukt. er is te veel materiaal wat ik niet kwijt kan. en het uitzig in de plooien in alle 4 de hoeken.
wie o wie heeft er een tip voor mij om dit te kunnen aanpassen?

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Aanzuigen vanuit de hoeken van de mal? gaatjes boren van boven naar beneden, en de vacuüm compressor ook op de mal zelf aansluiten(via bodem mal?) alleen iets vinden dan om ervoor te zorgen dat het lexan niet in de gaten gaat trekken.

en anders misschien de temperatuur nog wat verhogen zodat het makkelijker trekt?

Zou je niet een blok onder de mal kunnen maken, die weg loopt in piramide vorm, waar het overige materiaal op loopt?
Misschien dat het dan al veel minder is?

Ribben trekken wil doorgaans zeggen te hoge temperatuur. Maar ik vrees dat de vorm het heel moeilijk gaat maken om ribben te vermijden...
Zo zien is de aanzuiging wel voldoende.
Dat schuin aflopen zal maar een klein beetje helpen, het model wordt zelfs nog hoger, dus eigenlijk nadeliger.
Lexan is heel stug, valt al niet mee op een professionele machine voor zo'n hoge, steile vorm.
PET kan beter gaan, maar is natuurlijk wat minderwaardig aan lexan (PC).
Ik zou ook zeggen: speel nog wat met temperatuur en maak een bodemplaat met gaatjes enkel rond de mal, niet zo'n volledig geperforeerde plaat.

Dus shadesinblack wat jij bedoel is hem iets hoger zetten en in de verhoging gaatjes boren.
Ik gebruik al vivak pet G.
Temp kan ik wel iets omlaag doen. Was nu 145graden kan wel naar 120 meschien.

Vandaag poging 4 en 5 gedaan maar helaas het wil nog niet gaan lukken.
Er blijven plooien komen. En ik denk dat het met deze mal niet gaat lukken.
Dus ik moet wat anders gaan bedenken denk ik.
Tips zijn welkom ik hoor ze graag

full

Hoi beter is om het blok waar het opstaat kleiner te hebben ,geeft het material iets meer ruimte om onder de mal te trekken , of afschuinen naar binnen dit is de optie die ik met kleine deeltjes doe (boten), mischien helpt het je weer verder.

gr rexonamen

Ik vrees dat het wat eigen is aan deze mal, door de hoge rechte vlakken.
Het materiaal zal zodanig moeten rekken, terwijl in de hoeken overschot ontstaat.
Lexan zal heel wat rekken, maar vouw eens een blad papier over een hoek van de mal, papier kan niet rekken, en dan zie je 'hoeveel' er verwerkt moet worden.

Is het een optie om de mal op te delen, linker en rechterhelft? zodat je ipv 1 'kubus', 2 blokken hebt met de helft van de hoogte?
Anders beide zijkanten afzonderlijk maken met een extra rand van een 2-tal cm als aanzet op het dak (stuk vlakke plaat) aan vast te lijmen?

Zoiets als dit:
Voorkant, dak, en achterkant in 1 stuk, maar met een bolle uitloop langs beide kanten om plooien te voorkomen, deze delen (rood), knip je achteraf weg.
De zijkanten maak je beide afzonderlijk met een rand, dan heb je (in principe) met 3 delen een body, ik denk maar mee...

full

Bedankt voor de tip tamaniac. Het liefst wil ik de kap uit 1 stuk hebben maar als het echt niet lukt dan ga ik voor deze optie.
Ik denk nog ff verder.

Jup,

Goe bezig zo te zien.
Eerst een vraagske: gebruik je Lexan of Pet G ????

Voor zo'n hoog model zal het niet makkelijk zijn om dit in één maal te trekken.
Mijn voorstel is : het model nog hoger zetten op een volledig afgeschuind onderstel.
de Lexan of Petg minder ver laten doorhangen bij verwarming zodat je het er eigenlijk moet overtrekken en dan vacuum trekken.

Ik gebruik enkel mijn temperatuur als opstart.
eenmaal de plaat begint door te hangen meet ik de doorhanging afhangkelijk van het model .Ik heb zo mijn eigen formule opgebouwt en klopt altijd.
Zend eens mailtje dan kan ik je het geheim wapen verklappen.sssssst ssssst

Alvast prettige feestdagen en ????????

mvg
Spitfire
RC ccb
Rc CCB radio controlet classic car bodys

Ik zal deze week ff een mailtje sturen.
Ik gebruik pet g. en temperatuur heb ik al 120en140 graden gehad.
Ik zat later tedenken ook om een keer minder warm te maken.

Alvast bedankt

Back