Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ieder moet gebruiken wat hij of zij prettig vind. Styroplaten bouw ik een rechte shock mee, de platen van de gamma zijn gewoon even dik, kun je optisch ook direct zien als je ze naast elkaar legt.

    De Elipsia is nu bijna klaar, het enige wat ik nog moet doen zijn de 'vleugelkruispaaltjes' erop lijmen, de remvlakjes aan de ailerons en de stuurstangen van de ailerons. Gewicht tot nu toe: 101.8 gram. De delen die er nog op komen wegen samen 4 gram. Dan zou ik dus uit moeten komen op 105 gram in totaal.


    @Johan: Met het dikke Graupner depron durf ik het met die latjes ook wel aan. Met het dunnere en lichtere depron gaat het hangen tussen de latjes en krijg je volgens mij nooit een rechte shock. Hoeveel rechte shocks tussen de 100 en 110 gram heb je op die manier gebouwd?

    Ik zal proberen vanmiddag wat detailfoto's te maken van kleine zaken. De aansturing van rudder/hoogte heb ik pull/pull gemaakt, waarbij ik gebruik gemaakt heb van iets waar Niek mij bij Wall-halla op wees. Overigens viel het mij op dat het merendeel van de buitelandse piloten daar ook pull/pull gebruikten. Wat die deden (en ik nu dus ook) is het laatste stukje tussen draad en hevel maken van een stukje dun koperdraad (ik heb .5mm lakdraad gebruikt), op die manier kun je makkelijk trimmen.

    Het rudder komt nu niet meer naast het scharnier te staan door de pull/pull aansturing. Ik heb ten hoogte van het scharnier aan 1 kant een reepje glasvezel-tape aangebracht en het scharnier op dat punt een klein stukje ingevijld zodat er alleen op die plek een gleufje van een mm bestaat. Dan aan de andere kant tape erover en dan raken de twee tapes in het midden elkaar heel goed en krijg je een scharnier wat gewoon op z'n plek blijft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2008
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dan heb je wel een slappe troep als dat al gaat hangen . :D

    En met het echte Depron© is ook makkelijk jou ruwbouw gewicht te halen .

    Maar 99% van de indoorvlieger wil dat helemaal niet .
    Ik ook niet .

    Maak Ik liever een 2,5 meter shocky van Depron© om lekker buiten mee te vliegen .

    Mvg Johan
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Met alle respect Johan, maar dat is niet waar. Makkelijk al helemaal niet. Doe het maar. Ik heb niet uren gespendeerd aan mallen en frezen en het lichste depron uitgezocht, omdat je 'makkelijk dat gewicht haalt'.

    Geen dus.. tsja, mss kun je dan ook niet oordelen of die latjes bij dit soort afbouwgewichten nog goed functioneert ;)

    Overigens denk ik dat 99% van de indoor-wedstrijd-vliegers, kisten willen tussen de 100 en 140 gram maximaal. DAt is althans waar mee gevlogen wordt, de gemiddelde Clik (waar er het meest van zijn) zitten meestal tussen de 120 en 130 gram, waarbij men al veel gedaan heeft om het gewicht binnen de perken te houden. Het Extrupur waar ik dit toestelletje uit gebouwd hebt, is en wordt veel verkocht, het gros van de nagesneden wedstrijdshockies is er van gemaakt. Ik zou met dat materiaal de latjesmethode niet aandurven.

    Voor de rest.. dat gewicht niet alles is, is al ruimschoots besproken hier en ook beantwoord door mij. Ik weet het; het gaat mij ook om de uitdaging van het licht bouwen.

    Die 2m of groter buitenshock wil ik ook ooit nog eens gaan bouwen, lijkt mij een leuk project. Best kans dat het bij mij hetzelfde blijft als bij zoveel anderen; iedereen zegt dat ie het wil of gaat doen, maar niemand doet het :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2008
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Hi hezik, mooi gedaan hoor.

    Ik ben wel héél benieuwd hoe het vliegt. Stiekem vrees ik namelijk dat je hem wel eens te licht kan vinden.

    Dit vanwege het voor mij ogenschijnlijk (ik heb het niet gemeten dus ken de feiten niet) grote vleugeloppervlak van de elipsia. Je krijgt nu wel een héél lage vleugelbelasting misschien. Je kit vloog al heel goed dacht ik, en deze is zo 20% lichter wat best veel is.

    Iig een leuke draad en een mooi resultaat.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik ben er eigenlijk niet zo bang voor. Hij is stevig genoeg, steviger dan ik verwacht had en iets steviger dan mijn 'originele elipsia'. Als hij straks te licht zou zijn, vervang ik de lipo door een gestript 2s 800mAh EvoLite pakket en kom ik op 135 gram uit. Vliegtijden van 25~30 minuten zijn dan haalbaar :p

    Hij is helemaal klaar en heeft al even gehoverd. Half gas = hoveren, vol gas = met redelijke vaart richting plafond, het motortje trekt het dus goed. Eidgewicht, vliegklaar, met lipo, is 106.1 gram geworden, dus bijna 4 gram onder het streefgewicht en bijna 30 gram lichter dan het origineel :)
     
  6. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Foto's ?

    Nice done! Mooi gewicht is dat !

    Grtz Matanza
     
  7. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Ben ook wel benieuwd naar foto´s :D

    Grt.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ja ik weet het. Ik zal zo dadelijk trachten om wat foto's te schieten met een mobiel, anders wordt het even wachten tot ik bv. met Niek kan afspreken om zijn camera even te gebruiken voor de macro-foto's. De foto's komen er wel, want anders heeft dit topic nog niet zo gruwelijk veel zin :)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Yo, bel niek eens even, jij bent (weer) onbereikbaar?
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Gebeld. Morgen gaat deze shock het vuur aan de schenen krijgen.. een er overheen kwijlende Niek en dan ook nog gevlogen worden door ondergetekende.. denk dus dat dit de laatste foto's zullen zijn :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit heeft wat uitleg nodig.. ik had de pull/pull servo-setup voor het hoogteroer al gemaakt, de rolroerservo ook al ingebouwd, en toen bedacht ik mij dat het wel handig zou zijn als de stuurstangen vrijelijk konden bewegen :p.. niet dus. Geen ramp, ik had op mijn oorspronkelijke elipsia net te dunne stuurstangen genomen, die bogen door. Die heb ik hergebruikt maar in het midden ondersteund. Het ziet er raar uit, maar het werkt prima, het carbon is flexibel genoeg om deze bocht te kunnen hebben, en op deze manier is e.e.a. ook sterk genoeg. Op deze foto kun je ook nog net het stukje .5mm lakdraad zien wat gebruikt wordt om te trimmen:

    [​IMG]

    Een kant van de pull/pull. Zit voor rudder/hoogte gelijk:
    [​IMG]

    Alle apparatuur.. alles zit aan deze kant ingebouwd, de accu aan de andere kant. Op die manier is het precies in evenwicht.

    [​IMG]

    De andere kant

    [​IMG]

    Hoveren doet hij echt goed. Ik kan 'm 'ophangen' en dan gaat er 20 seconden overheen voordat je een keer wat moet sturen :p

    Wat ik ECHT niet begrijp, is het feit dat CBM dit motortje een driehoekige ophanging heeft gegeven, ipv. een kruis. Het 19 grams motortje van Hobbycity heeft een kruis, die kun je zo, zonder verdere toevoegingen, op het depron lijmen. Dat kan met dit motortje dus niet. Eerst heb ik de zijstelling zo gemaakt dat hij mij goed leek (marginaal) en daarna een driehoekje uit .7mm vliegtuigtriplex gezaagd en daar in het midden een gat uit gehaald zodat de rand op z'n dunst 4mm is. Daar het motortje opgelijmd met 3 drupjes dunne CA en daarna het schotje op het toestel gelijmd met 3 drupjes foam-safe CA. Zit muurvast. Gewicht motorschotje: .3 gram.

    Uit hoe het ding wegtrekt uit een hover, leidt ik af dat de zijstelling redelijk klopt. Dat gaan we morgen uiteraard verder bepalen.

    Wat toevallige gelukjes: de accu kon precies op een 'dik' stuk depron. Het zwaartepunt ligt dan precies op 24cm. Gelukje 2.. de vleugel heeft een 'hoofdligger' (niet uitgefreest) van 2cm dik en die loopt vanaf de voorzijde gemeten precies op 24 cm (dus van 24 tot 26).. maw het zwaartepunt is makkelijk af te wegen, het bereik waar ie zou moeten liggen is precies de hoofdligger :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. hezik

    hezik Guest

    Nog vergeten.. zo op foto's ziet het er wel strak uit, in het echt zie je toch her en der vlekjes op het wit en zijn de kleuren.. nou ja.. gestift.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net er nog 0.5 gram aangelijmd in de vorm van twee wielkapjes. Uitslagen bijgesteld, het is goed gelukt het differential eruit te krijgen.. nu is het wachten tot ie echt de lucht in mag :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er tog goed uit :D

    Grt.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    HTML:
    
    

    De camera ligt klaar, ik wil beide niet missen..................Zal proberen dat aanzicht zo goed mogelijk in beeld te brengen.:cool:
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    kan je met een goede camera eens een close-up maken van de koperdraadjes in de closed-loop?, Ik snap zo de werking nog niet...

    Ziet er erg goed uit overgens!
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Hebben we gezien tijdens wall halla.

    T nadeel van een closed loop zijn de verschillende uitzetcooef van depron en draad.
    Bij de servo een lusje met koperdraad, wat met een aantal windingen in elkaar zit.
    Meer of minder windingen = bijstellen trekkracht op draad.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo heb ik het destijds ook gedaan, werkt goed. pullpull kabel was trouwens koolstof roofing, dat was niet ideaal.
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Deze was van Robin, zo zat het bij mij ongeveer ook.
    [​IMG][​IMG]
     
  18. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    Waaruit maken jullie die pull-pull draadjes eigenlijk?
    Garendraad, visdraad,...?
     
  19. Manuel

    Manuel Guest

    Dynema, gevlochten visdraad, weinig rek/krimp wij wisselende weer omstandigheden.
     
  20. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    ok, dat ken ik ik ja. :yes:

    Alvast bedankt!
     

Deel Deze Pagina