Lichtbouwverslag indoor shock (elipsia)

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 15 dec 2008.

1. hezik

hezik Guest

Ondertussen zit ik niet stil.. vergelijk de 'oude mal':

met de 'nieuwe':

Is natuurlijk dezelfe mal, maar dan verder uitgefreest ;)

Ik verwacht op deze manier nog een gram of 4 extra te winnen tov het vorige model.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Hannes_Kolks

Hannes_Kolks

Lid geworden:
    27 okt 2006
    citaat niek: Vliegt beter dan een normale platte shok?

IMO it flyes a little bit "smoother". Example square loop: The "stall"-radius of a common shocky is IMO a little bit greater then the stall radius of a E169-Shocky. So the power management is more comfortable.

But it's subjective, and for a realistic comparision is at least a constant wing loading essential (For example a Clik with 138g TOW)

For me it's an experiment and I cannot yet finally say, if it really flyes better. I did it because I've a lot of fun to do something unusual... (I've also designed and constructed a wooden F3A-Plane with 8 Lipo's and a TakeOffWeight of meanwhile 3.7 kg. It really runs very good...)

There are lots of "small wheels" to experiment with: Thickness of the airfoil, Airfoil, Breaklets ...

My next aim is to save about 15g (other drive set)
    And I'm looking for a lighter wrapping film...
    And here in this thread are some further tipps for leightweight contruction...

You see there is a lot of work to be done.

So long
    Hannes

Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  3. hezik

hezik Guest

Goed.. de 'new and improved' mal heeft een nieuw setje opgeleverd:

De weegschaal maakt er 33.5 gram van. Dat is dus 2.9 gram winst tov. de vorige versie.. dat betreft al het depron van het toestel, dus inclusief remkleppen en wheelpants.

De romp en het rudder zijn dubbelzijdig gefreest, de rest enkelzijdig.

In vergelijking tot het originele setje.. de gelijke delen gewogen wogen toen 55 gram. Dat is dus 21.5 gram winst tov. het originele kitje. Ten opzichte van het ongefreesde zelf gesneden setje is het 10 gram winst.

Ik stel het streefgewicht voor deze op 103 gram. Gezien het gewicht van de reeds afgebouwde, moet dat haalbaar zijn.

4. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    GOOD JOB HEZIK ! ! ! :smile::thumbsup:

Hoe lang werk je aan het uitfrezen ???

5. hezik

hezik Guest

Ongeveer een uur denk ik, ik houdt het niet echt bij. Het is vooral lastig om de diepte goed te krijgen, zeker bij dubbelzijdig frezen, heb 1 vleugel weg moeten gooien omdat ik er doorheen gegaan was en de romp had wat mij betreft juist iets dieper gemogen, maar ik laat het zo.. je moet ook een keer tevreden zijn :)

Deze versie is aanmerkelijk netter gefreest dan de vorige, ik heb aan de hand van de vorige her en der wat foutjes (wobbels etc) uit de mal gehaald, en Johan had gelijk wat betreft freesrichting, als je van links naar rechts freest langs bovenlijnen, als het werkstuk van je af ligt, dan krijg je geen rafels. Dit ding heeft dus nergens rafelige randjes :)

6. Hannes_Kolks

Hannes_Kolks

Lid geworden:
    27 okt 2006
    Hezik: not a good job, a VERY GOOD JOB!!!

knife-edge: cu on the competition in Frameries or Putte?

Good night

Hannes

Laatst bewerkt: 4 jan 2009
  7. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Erg knap werk hezik !

Geef je ook cursussen ? ;) want dit krijg ik echt nooit voor elkaar :(

En hoe maak je die houten mallen ?

Is dit gewoon een kwestie van uittekenen op hout, eerst grofweg uitzagen en dan met een vaste hand langs de lijnen frezen?

8. hezik

hezik Guest

Zo knap is het allemaal niet hoor, het meeste is afgekeken en het houtwerk is een kwestie van het juiste gereedschap.

De mallen heb ik deze keer op de luie manier gemaakt. Dat wil zeggen, ik leg de delen van het originele kitje op het hout en trek ze over. Daarna gebruik ik de dremel met een freesje om alles uit te frezen, iets ruim (zeg 1mm te ruim). Daarna met een schuurlat alles tot op de lijntjes afschuren en klaar is de mal.

9. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    wat voor hout gebruik jij en hoe dik? dan ga ik ook eens zoiets proberen :)

10. hezik

hezik Guest

Hobbytriplex 3mm van de Gamma. De naam veranderd wel eens, de laatste keer kocht ik het als hobbytriplex, deze keer als 'aftimmerplaat'.

Het kan ook met karton, zeil, ander depron etc.. met triplex is meer werk om te maken, maar in mijn geval ook duurzamer. Voordeel is dat je niet makkelijk in je mal snijdt.

Het volledig uitsnijden van een model doe ik nu in pak-m-beet een kwartiertje.

11. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Niets dan lof voor heziks werk.

Maar het maken van mallen doe ik anders.

Mallen maak je heel gemakkelijk en snel uit MDF. MDF is te bewerken als hout, maar MDF is fijner (in de zin van meer gedetailleerd) te bewerken dan triplex en het is ook meer vormvast (trekt niet krom), als materiaal is het voor deze toepassing beter geschikt dan triplex. Voordeel van MDF is dat het absoluut niet splintert en een heel mooie vlakke zaagsnede geeft. Kosten zijn vergelijkbaar met triplex/multiplex (enkele euro's voor een plaat van 122x61). Nadeel van MDF is dat het relatief zwaar is, maar dat is hier juist weer een voordeel.

Neem de dunste plaat (4mm).

Vorm van het origineel met fineliner natrekken.

Dan de vorm uitzagen met een decoupeerzaag.

Gebruik een fijngetand zaagje, bijv. het type voor laminaatparket (= bedrukt MDF).

Handig is een extra smal blad erbij om bochten te maken, het blad met normale breedte gebruik je voor de rechte stukken en flauwe krommingen.

Bochtjes met een heel kleine radius zoals in de vleugel van de Nexus kun je afwerken met de dremel schuurcylinder, maar dat is nauwelijks nodig.

Je kunt MDF ook frezen als je dat liever doet dan zagen, maar het voordeel van zagen is dat het veel gemakkelijker is om zonder geleider recht te zagen. Bij frezen is dat lastiger.

12. hezik

hezik Guest

Triplex heeft inderdaad wel de neiging wat te gaan krommen. MDF is daarbij dikker en zwaarder.

13. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    ben vorige keer inderdaad met een decoupeerzaag op een plaatje mdf gegaan, maar dit gaf niet echt het gewenste effect. Moet wel zeggen dat ik daarvoor ook een verkeerd zaagje had, misschien dat dat het verschil kan maken.....

En zetten jullie de frees vast? en bewegen dan de mal eroverheen?
    en zo ja waarmee klem je dan bijvoorbeeld je dremel? of zijn hier speciale klemmen voor te koop ?

Grtzz

14. hezik

hezik Guest

15. Corné

Corné

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Dat tegelfrees ding ziet er niet echt handig uit..........weinig licht op de plaats waar je bezig bent en ook slecht zicht erop. Het ding dat jij gebruikt is geheel van plexi dus beter zicht en meer licht....

Grtzz

16. hezik

hezik Guest

Tsja, het is dan ook 20~30 euro duurder.. maar dan heb je wel een complete bovenfrees.. supermooi spul wat dat betreft..

17. hezik

hezik Guest

Elipsia v1 is ontmanteld en elipsia v2 is 'on the virge of being born'.. het ding is helemaal klaar, gestift, roerhoorns, motor, servo's, electronica.. enige wat nog ontbreekt is het landingsgestelletje en iets om de accu mee te bevestigen.

Gewicht op dit moment: 99.43 gram! Uiteindelijk zal het wel 102 ~ 103 gram worden.

Het kleurenschema wat verbeterd en de algehele bouw ook. Vanochtend lichtelijk geirriteerd geconstateerd dat ik toch weer te dik carbon had gepakt voor de verstagingen, gelukkig wel tubes.

Uiteindelijk is het dus zeker mogelijk een elipsia onder de 100 gram te krijgen op deze manier. Ik had de romp iets dieper kunnen uitfrezen en dunner carbon kunnen gebruiken.

Zal vanavond even foto's maken van de nieuwe versie.

18. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zo hoort het ook:p

19. hezik

hezik Guest

Nou ik blijf respect houden voor jouw stiftkunsten. Het is wel al beter gegaan bij deze, ik gebruik nu een spuitbusje accelerator en daar heeft de stift geen last van. Met die 'pompjes' accellerator wordt de inkt van de stift airborn zodra je pompt, het kan dan zo 20 cm verderop ergens weer landen, je krijgt dan allemaal wazen op je toestel.

Op zich kun je er wel redelijke resultaten mee halen, maar het is wel veel geklooi... zeker als je het overstift blijft het best lang nat en heb je het voor je het weet overal zitten.. en het wil ook wel eens onder de lineaal kruipen, erg naar.

20. hezik

hezik Guest

Uiteindelijk vliegklaar gewicht inc. alles (ook lipo): 104.35 gram. Toch niet slecht :)

Hier de voornaamste reden van het extra gewichtsverlies:

De witbalans van mijn telefoon wilde niet meewerken dus ze zijn allemaal wat flets gelig/groenig, niets aan te doen :p

En het vliegt nog ook! :)

Deel Deze Pagina