gewicht Even facts goedkrijgen: een exacte plaat wegen lukt mij ook niet, maar: volgens fabriekspecs van de doos is het gewicht ca. 35kg de M3. let wel; dit is een circa gewicht. Er worden industrieel persingen gemaakt en je kan dus wat afwijking hebben, maar meer als een procent of 5 zal dit niet zijn. Een plaat is 125x80(!) cm. @Hezik: Je hebt toch wel een goede centimeter? ;-) Rekensommetje: Eén plaat van 125x80cm=1m2. Uit een M3 komt 333,33 platen (1 meter delen door 3 mm) 35.000 gram / 333,33 platen = 105 gram per m2 / plaat. Als je dit vergelijkt met normaal Depron(R) met het groene stempel erop dan krijg je: gewicht per M3 = 40kg Platen zijn gelijk qua afmetingen, gewicht per m2= 120 gram. Het depron van Hobby-in ken ik niet, dus ga ik ook niets over roepen...
De 90 ipv 80 is een domme vergissing en daarmee klopt mijn berekening ook niet (g/m2). Het verschil met het hobbyinspul wordt dan alleen maar groter. Bij 90x80 kom je inderdaad rond de 105 gram/m2 uit, dus dat klopt.
Heb nog wel een vraag over het frezen Hezik; heb dit nog niet gedaan, maar op wat voor toerental doe je zoiets? langzaam of juist gierend? Wil dit frezen zelf ook is experimenteren, maar nu jij toch lekker bezig bent wil ik dit wel weten. Zou verwachten dat met frezen je al snel een plukeffect krijgt of samensmelting waardoor je een gat in je depron trekt. Het ziet er iig fraai uit op foto's. Zijn alle vakjes zo goed gegaan of liep je nog tegen bijzonderheden op?
Ik ben het met Alex eens dat in de "C" het toestel het minste invloed heeft, maar als ik nu nog "C" zou vliegen zou ik een lichte voorkeur hebben voor een Nexus of Ellipsia, al is het alleen maar dat je bij deze kisten een veel groter vleugeloppervlak hebt t.o.v. een Clik! waardoor je bij gebruik van zwaardere componenten (servo's, ontvanger, of 19 grams Turnigy motor (of zwaardere) i.p.v. lichte (dure) Strecker van 12 gram) een lage vleugelbelasting houdt. Deze kistjes zijn (t.o.v. de Clik!) ook iets makkelijker om "C" figuren zoals stall turn, keerlus en looping strak uit te vliegen (zonder wiebels en mooi op 1 hoogte). Sowieso voor alle figuren een iets lagere "werkdruk" voor de piloot. En uiteraard geldt voor alle kistjes naast licht en strak en "stijf" bouwen dat goede en preciese servo's met goede nulstelling zoals Dymond D47 heel belangrijk is. Een goed zwaartepunt en goed trimmen spreekt voor zich, net als uitslagen en expo... Anyway, ik ben blij dat ik nadat ik de 1e ronde "B" met m'n Clik! gevlogen had toch weer met een Nexus ben gaan vliegen, vliegklaar 116 gram.
Neuh alles ging zo goed en het toerental maakt eigenlijk niet uit. Ik gebruik een 'high speed freesje' en mijn voorkeur heeft het maximale toerental, omdat je dan sneller kunt verspanen, maar op het laagste toerental gaat het ook al. Smelten doet het totaal niet, je wil wel eens hebben dat een pluk verspaand materiaal vast blijft zitten aan een stukje wat je nog niet verspaand hebt. Dat wordt erger met een lager toerental, maar is dus op te lossen door het gemiste stukje alsnog te doen. Eigenlijk is het supermakkelijk en probleemloos. Een kleuter zou het kunnen De buurman was eindelijk thuis, dus kon het daar afgegeven pakketje ophalen: Eeste indruk: gewoon een mooi motortje. Qua afmetingen nagenoeg gelijk aan het bekende 19 grams motortje. In principe zijn hier nog dezelfde gewichtsbesparende maatregelen op te nemen: Excuses voor de slechte foto, maar hier is te zien dat er net zo'n ring achterop de motor zit, en ook nogal wat metaal. Jammer is dat ze voor een driehoekige ophanging gekozen hebben. De ring in kwestie is wel stukken dunner en het metaal ook. Ik zou tot het gaatje gaan, maar doe het op dit vlak niet. Dit is niet het duurste motortje, maar voor mij toch teveel geld om te verstieren in een gewichtsbesparende operatie die misschien 1 gram oplevert. Het ding is 'as is' licht genoeg. Tweede reden dat ik het niet doe is dat ik geen methode zie om de as makkelijk te verwijderen. Het is een carbon as en zit nergens geschroefd, ik vermoed dat hij verlijmd zit. Ik ga niet dingen van een motor afvijlen terwijl alle magneten ernaast zitten, dan zit het ding straks vol met vuil. Sowieso bespaar ik met dit motortje tov. het 19 grammertje, wat stiekum 21 gram weegt, zo'n 6 gram. What you see is what you get, overigens. Doosje met daarin zakje bubbeltjesfolie en het motortje. Voor de rest niets. Hoeft ook niet, het ding is compleet zo. De GWS propjes passen er perfect op qua maatvoering. Verder ook in dit pakketje: carbon tube (hol buisje) 0.7x0.3x1000mm carbon tube (hol buisje) 1mm carbon tube (hol buisje) 1.5mm Carbon rond staf 0.5mm Carbon rond staf 0.7mm Van alle 4 en daarmee is mijn collectie carbon compleet. Geen excuses meer om te zwaar carbon te gebruiken
Het is een CBM F3P motortje. Code: Masse: 14.5g Kv: 1450 trs/min/v Courant max.: 6.5A Courant Cont.: 3A Res interne.: 0.410 Ohm Io: 0.4A Tension entrée: 7.4v Diamètre: 26.5mm Axe: carbone 2mm Pour hélices: 7x3.5 à 8x4.3 Traction Statique: 220-240g avec la 8x4.3 GWS Verder heb ik op meerdere plekken gelezen dat er keramische lagers in zouden zitten, of dat waar is, weet ik niet. Heb 'm vorige week besteld bij donuts-models (index), kostte EUR 41,72. Om de verzendkosten te verantwoorden, gelijk het carbon meebesteld. Zo'n tube kost daar EUR 4.50, volgens mij goedkoop voor 1m carbon hol buis.. meer foto's:
Ze hebben het gewoon in een grote ruime lus opgerold en in een doos gedaan.. ging prima. Ik had ook een koker verwacht en schrok toen ik zag hoe klein het doosje was, en dat het opgerold zat, maar het blijkt gewoon te gaan en niets te beschadigen..
heb je al een idee welke ontvanger je gaat gebruiken? misschien zijn deze een optie? http://www.bidproduct.com/part/Product_view_TRANSMITTER RECEIVER CRYSTAL_110.html moet je alleen ervoor zorgen dat er maxiaal 4.2 volt op de ontvanger komt dmv een weerstandje
Op zich zou dat een goede zijn, wel licht tegen betaalbare prijs. Alleen werkt het goed? Wat betreft die weerstand.. ze hebben daar een foto staan waar het ding op een 2s lipo zit via dezelfde regelaar als ik gebruik.. gaat wel goedkomen denk ik. Is dit die ontvanger waar je een handvol kristallen bijgeleverd krijgt?
nee volgens mij zit hier gewoon een zender en een ontvangerkristal bij. zeker weet ik niet niet. zoek anders een op google op bidproduct forum en stel daar eens je vraag. dat is een forum over die site waar de verokper zelf ook op zit.
Zo.. vandaag mijn inmiddels erg grote vriend de postbode weer aan de deur: Als je dan weet dat een clik het enige was wat ik 'nog onderweg' had, dan ga je toch een beetje zweten. Het pakketje was duidelijk op 3 plekken gevouwen geweest.. Maar gelukkig.. de clik was nog heel. dit is volgens RC-Factory een clik-stripes-red: Dat zijn wel hele rare rode strepen, nietwaar? Op zich vind ik dat niet erg, ik vind dit schema mooier, dus ze hebben met hun foute levering mij een plezier gedaan. Wat heeft dit $@#*($@#*(@# allemaal in dit topic te zoeken, die hezik ook altijd met z'n offtopic geneuzel.. nou.. ik was het vergeten (schaam schaam) maar ik had ook 4 fullriver lipocellen bij ze besteld. Dat worden dus de accutjes voor deze elipsia: Waar toch die verhalen van 10 gram vandaan komen.. ik weet het niet Van deze celletjes gaat overigens nog wat af, je kunt de buitenste rand eraf knippen, die is 0.5cm die kun je inkorten tot 0.1cm weet ik uit ervaring met m'n andere lipootjes. Dat scheelt een halve gram. Dan komen er wel stekkertjes aan, dus de totale pakketjes zullen wel rond de 14 gram gaan wegen. Dit is overigens dan 2s 250mAh, 20C. Het is dus even afwachten of dit allemaal gaat, het motortje zou in principe meer dan 5A kunnen trekken (=20C) maar eigenlijk verwacht ik geen problemen op dat vlak. //opmerking over ontbreken shocksetje weggehaald, bleek er toch bij te zitten, goed verstopt.
:smile: Ik heb juist mijn set-up eens gewogen... Lipo Hextronic 350 mAh 2 cellen incl. stekkers en balanceerstekker : 25,7 gram >>> 5,95 $ Corona 2,4 Ghz. ontvanger : 7,2 gram >>> 22,98 $ 3 servo's HXT 5 gram !!! ( aangegeven :smile : 20, 4 gram >>> 10,47 $ motortje met propsaver en bevestiging : 20 gram >>> 9,22 $ 10 Amp. regelaar Turnigy met stekkers : 10 gram >>> 13,95 $ GWS prop 8x4,3 : 4,2 gram Totaal prijs = 63 $ komt overeen met ongeveer 44 euro zonder verzendkosten ( 8 euro extra ) Hierbij kom ik uit op een totaal van 87,5 gram >>>> dus mijn lege " Precise " zou 65,5 gram wegen met gewone carbon ( 1,5 mm. stuurstangen, 1 mm. Kruis en verstevigingen en 1,5 mm. landingsstel ) Wil ik dus op een gewicht van rond de 120 gram uitkomen ( vliegklaar !! ) moet ik 33,5 gram " afslanken " aan de set-up . Welk materiaal moet ik dan nemen om aan het streefgewicht van 120 gram te komen ??? Hoe ligt de verhouding afslanken tot de meerprijs van de afslanking dan wel ? Is dit te verantwoorden als gewone niet wedstrijdvliegende persoon ?
Hezik zijn motortje alleen ( nog niet het duurste ! ) kostte al een 42 euro, dus dat is praktisch even duur als mijn ganse set-up....
Eens kijken.. je kunt 10 gram winnen door een 250mAh accu te pakken. Die HXT's zijn ongeveer 7 gram per stuk weet ik, die zou je kunnen doen afslanken tot 4 gram per stuk. Is wel wat werk, maar scheelt je dus weer 9 gram. Je regelaartje kan lichter, pak de 6A van hobbycity, die weegt 4 gram, is weer 3 gram minder. Dan ben je met een kleine investering (ca. 15 euro) al 22 gram van je setup kwijt. Verder afslanken.. er zijn 2.4Ghz ontvangers van 1.5 gram, scheelt weer 5.5. gram. Een motortje van 16 gram, is weer 4 gram. IPV. die HXT's D47's.. en daar gaat weer 3 gram op het totaal. Maar dan moet je dus wel investeren. Hoe dan ook, het is niet zo dat je perse veel geld moet uitgeven om op een laag gewicht uit te komen.. Even rekenen: 250mAh lipo: 15 gram, 15 euro je motor op dieet: 19 gram inc mount je prop op dieet: 3.2 gram je servo's op dieet: 12 gram huidige ontvanger: 7.2 gram je regelaar op dieet: 7 gram Dan weegt je totale setup dus: 63,4 gram ipv. 87 gram. Tegen een investering van ca. 15 euro. Dan moet je alleen niet bang te zijn om wat te doen.. dus krimpkous van ontvanger/regelaar af, servo's kortwieken, draden vervangen door lakdraad, motortje bijslijpen.. enz, enz. Vergeet ook niet dat, zoals anderen in dit topic aangeven, lichter niet perse beter is. Als je B of C vliegt, mag het best wat zwaarder zijn. Ook met jouw setup met de 'zware lipo' kun je een perfect vliegend toestel bouwen. De Elipsia waar ik de laatste wedstrijd mee vloog, woog uiteindelijk 134,5 gram. De elipsia van de winnaar woog 140 gram. Het is dus neit zo dat het perse licht moet zijn. Het is zuiver dat ik het bouwen leuk vind en het een uitdaging vind om het zo licht mogelijk te krijgen, maar noodzaak is het dus zeker niet. Voor een niet-wedstrijdvlieger is 120 gram niet het streefgewicht.. zelfs voor een wedstrijdvlieger hoeft het dat niet te zijn voor een elipsia.. ze geven ook op.. 120~140 gram. Die 120 is dan idd als je fors investeert, maar dat moet dus zeker niet.. En tsja.. wat is te verantwoorden.. deze elipsia kost straks in totaal: 3x Dymond D47 = 60 1x CBM F3P = 50 euro Depron: 4 euro Carbon: 12 euro Regelaar: 12 euro ontvanger: 20 euro prop: 1.70 euro Totaal dus 160 euro. Als je het kitje en lijm erbij rekent kom je op ca. 250 euro uit. Dat is veel geld voor een stuk vliegend vleesverpakking. Aan de andere kant vlieg je dan wel met een qua materialen 'top-of-the-bill' toestel, of iig een combo uit het hogere segment. Er zijn niet zo gek veel takken in de modelsport waar je met 250 euro al met topspullen vliegt.. dus zo bekeken. Het gaat ook om de hobby, de lol die je ervan hebt he.. als ik het uitdruk in euro per minuut.. is het bijna lachwekkend weinig
De HXT servo's hun aansluitkabels zijn ook veeeel te dik... zit er hier een grote gewichtsafname in moesten zij vervangen worden door dunne lakdraden ?? Waarschijnlijk wel ! Gebruiken jullie in de F3P competitie ook nog balanceerstekkkers op uw lipo's ? of is dit teveel extra gewicht ? De ontvanger die ik heb is ook 8 kanaals, wat ook teveel is , dat weet ik ... Maar Corona heeft géén lichtere, alleen die van Spectrum kunnen door de beugel...maar die werken niet op mijn systeem
De besparing door vervanging door lakdraden valt mee, zal je op het hele kistje een gram of ~3 tot 5 opleveren. Op die HXT's zou je veel meer winnen als je de helft van de behuizing eraf haalt. Alles wat niet tandwielkast is, kan eraf. Enige wat je dan wel voorzichtig even moet doen, is het motortje met een drupje secondenlijm vastzetten. Als je dan ook nog de draden door lakdraad vervangt, weegt zo'n HXT 4 gram op de kop af, ipv de 7,2 die ze standaard wegen. Dat is op je totaalgewicht 3x3.2= 9.6 gram. Veel dus. Balanceerstekkers.. ja en nee. Ik heb een paar pakketjes zonder, maar de nieuwe doe ik met. Een balanceerstekker weglaten scheelt je op z'n hoogst 1 gram.