Nou wat een rotkrengen die stiften. Het veegt uit, zodra je er op gaat lijmen gaat het lopen.. nee niet mijn 'cup of tea'. Wel lekker goedkoop en ach uiteindelijk ziet het er van een meter afstand best geinig uit, maar de perfectionist in mij vind het maar drie keer niets.. kistje krijgt er zo'n geklooid uiterlijk van. Ik haast mij er gelijk bij te zeggen dat dat ook aan mijn stiftkunsten ligt, hoor De bovenkant De onderkant En het eerste lijmwerk gedaan. Roeren eraan, onderkant erop.. het gaat de goede kant op! Die blauwe balken op de onderkant had ik korter en dikker gewild, maar je zit dan, zeker met stiften, met de uitgefreeste stukken. Die zijn dun en zuigen de verf op, dan slaat het door naar de andere kant. De balken zijn dus getekend op de plekken waar niet gefreest is, en daarom vrij smal. Het ziet er nog wel acceptabel uit, maar bedenk je wel dat het op foto's mooier is dan in het echt
Dan een bouwtip in de praktijk.. de styropor platen.. Huh? Hij had de onderkant er toch al aangelijmd? Klopt: Zo kun je de bovenkant er oplijmen zonder risico dat je toch weer wat scheef of kromdrukt.. en als de bovenkant er opzit, kun je het geheel draaien om het vleugelkruis en de rompverstagingen te maken.. zonder dat de reeds gelijmde bovenkant in de weg zit. Ik persoonlijk vind het ideaal Totaal weegt dit nu, inclusief alle er nog niet aan vast zittende depron delen, 39.54 gram. Daar komt dus nog het carbon bij en dan is dat het ruwbouw-gewicht.
Gaat lekker hezik! In fmt nummer 2 van 2008 stond ook een handige tip voor het recht lijmen. Het kwam er op neer dat je eerst 4 latjes uit mdf moest zagen van 1m lang, ongeveer 10cm hoog (hoogte van de romp rug) en 2-2,5 cm dik. Dit zet je dan recht op, de romp geklemd tussen twee latjes en de andere 2 in een V vorm om het stabiel te houden. Als er interesse is maak ik wel een paar foto's van het artikel.
Ja idd, handige tips zijn altijd welkom! Ik heb de verstagingen (het carbon) er nu allemaal opzitten, het kistje zit nu helemaal in elkaar exclusief landingsgestel motormount, electronica en stuurstangen. Totaalgewicht van dat geheel: 46 gram. Vooralsnog geen reden waarom ik de 110 gram niet zou gaan halen. Als romverstagingen heb ik 0.7mm carbon tubes gebruikt (holle carbon buisjes), voor het vleugelkruis 1.2mm carbon tube, geloof ik.
Voor dit soort projecten is depron meer dan stevig zat, extra houtlijm maakt het alleen maar zwaarder. Ik vind het dus niet zo'n goed plan, maar dat zegt niet alles Ik verwacht van niet, eigenlijk. Te licht bestaat denk ik neit echt, het hangt samen met de vliegsnelheid. Mensen willen licht bouwen zodat de vliegsnelheid laag gehouden kan worden. Je hebt dan immers meer tijd dingen te doen voordat je weer een muur tegenkomt. Er is echter ook een minimum-vliegsnelheid, onder die snelheid is er gewoon te weinig luchtstroming om een toestel nog echt iets te laten doen. Ik denk niet dat een profiel daar dan nog veel aan gaat veranderen, immers een profiel wordt pas nuttig als er een luchtstroming is.. Het plaatje deed het uberhaupt niet bij mij, rcgroups plaatjes mag je niet linken
De Manta heeft een soortgelijk iets, een 9mm voorlijst. Geeft een hoop sterkte bij mid-air's maar of hij er echt langzamer door kan weet ik niet.
.... die aan ligt . En door er een strookje depron op te lijmen kan dit zeker helpen de luchtstroom aan het model te houden . Ik zelf heb al 2 grotere shockie's (span 125 cm - gew. 500 gr) gemaakt met het KF profiel en finde dat je langsamer kan vliegen met goede reatie van de roeren omdat de luchtstroom langer aan ligt . Ook dat uitfresen (ik zou dan bijde kanten doen) kan een positieve werking op het aanliggen van de luchtstroom veroorzaken , je maakt daar door ook een soort KF profiel . Mvg Johan
Zondag hier Invliegen????? Het KF profiel zorgt ervoor dat bij lage snelheden de luchtstroming turbulent wordt en weer aan gaat liggen en het profiel volgt. bij een shockflyer is dan een strookje van 1 cm aan boven en onderzijde voldoende, maar bij andere modellen zoals de depriday (holydep) moet je tot wel 50% van de vleugel gaan met opdikken.
Diverse ervaringen (en ook experimentaties van mijzelf) hebben laten zien dat een KF profiel in onze kleinere modelbouw toepassing alleen goed werkt met de step op ca 50 %. Ga je al minder dan 40% koorde dan heb je alleen maar een turbulator aan de voorkant... En gaat ie juist heel erg giftig doen bij overtrek. De dubbele laag depron aan de voorkant, geeft een D box, dus een (torsie) stevigere vleugel, zodat het kruis niet meer nodig is. deze dubbele laag depron, geeft dus wel meeer gewicht.. (tenzij je deze ntopic: weer (aan de binnenkant) uitfreest )
Bovenstaande betwist ik allemaal niet, maar laten we even teruggaan naar de context. De vraag was of het 'te licht zijn' van een model op te vangen is met een profiel. Jullie hebben allemaal beredeneerd dat een (soort van een) profiel een functie heeft, wat de effecten zijn, enzovoort, maar ik zie nergens in die redenatie een bewijs of onderbouwing waaruit te concluderen is dat het 'te licht zijn' van een model op te lossen is met een profiel. Nou ja.. dat is niet helemaal waar.. van een profiel wordt het model dus wel weer zwaarder, en is ie niet 'te licht meer'
Op de indoormeeting van de Pampa Modelfighters was er ook dit model te zien MET een profielvleugel.. Vloog best prima !!! Het profiel is , dacht ik een Eppler 167 ??? Vleugelbespanning is " huishoudfolie " ....
Vastplakken deed ie met verdunde UHU-Por ( verdunningsmiddel is wasbenzine ) Het was wel een hele klus, zei ie omdat je met vier handen dit werk moest verrichten wilde het een beetje lukken. De aanvalsboord is uit een soort depron op rol , als ik goed begreep... Kon goed geplooid worden. Spijtig heb ik niet meer info, misschien dat iemand van onze club die aan lijnbesturing doet er meer over weet ??? Hij heeft toch met die persoon aan het spreken geweest. Laat het wel weten indien er meer info is...:smile:
Huishoudfolie heb ik inderdaad ook al eens mee lopen spelen. Probleem van huishoudfolie is dat het rekt en dan niet meer terugveert. Als je het opspant is het dus leuk, maar als het maar ergens een beetje ingedeukt wordt, gaat het lubberen. Je kunt wel zien dat ie lage vliegsnelheden wil, wat een allejezus grote stuurvlakken.. dat rudder
Goed.. de accu's.. zonder accu geen vliegen. Ik heb 4 celletjes 250mAh Fullriver lipo's. Daar moeten pakketjes van gemaakt worden. Uiteraard zo licht als mogelijk, dus eerst de lipo's bijgetrimd, hier het verschil voor en na: Voor dat er mensen gaan steigeren.. dit heb ik al getest met de lipo's waar ik tot nu toe mee vloog (Himodel 350mAh) en dat gaf geen problemen. Je moet het natuurlijk niet _te_ kort trimmen. De celletjes met een heel klein stukje (5x15mm) dubbelzijdig tape aan elkaar, pooltjes aan binnenkant van elkaar isoleren, solderen, lakdraad er aan, stekkertje eraan en afwerken met een stukje glasweefseltape.. en dan krijg je dit: Het stekkertje in kwestie is afkomstig uit de electronica, het is eigenlijk niet echt een stekkertje, het zijn rijen printpennen die je naar wens kunt afknippen. Het is een experiment, ik moet nog kijken of dit goed gaat qua stromen, maar volgens mij zou het prima moeten functioneren. Ik heb min of meer een balanceeraansluiting gemaakt waar ik ook via laadt en ontlaadt. Scheelt weer een stekkertje. Dikte van het pennetje is 1mm, je zou dit dus als een 1mm goudcontact kunnen zien. Aan de accu zit het vrouwlijke deel. Dit heeft nog 1 voordeel; laden is een kwestie van 1 stekkertje aansluiten en dan laadt je gebalanceerd. Dat brengt ons tot het gewicht: Niet slecht toch voor een 2s 20c 250mAh lipootje inclusief balanceeraansluiting Als je het vergelijkt met de 'kale cellen'.. dan heeft het trimmen, aan elkaar plakken/solderen, stekkeraansluitingen, bedraden en afwerken, maar liefst 0.44 gram toegevoegd.. the horror!