Ik heb laatst ergens een toestelletje gezien met een heel klein lipootje, wat bevestigd werd dmv twee magneetjes. Het bijzondere was dat de bevestigingsmagneetjes tevens de kontakten waren, dus stekkertjes zijn overbodig Als er belangstelling voor is, kan ik wel eens even zoeken waar ik het ook weer had gezien ... Grtz, Menno
Uiteraard is daar belangstelling voor! Goed.. dan de gek en zijn werk.. de servo's.. standaard Dymond D47's, wel nieuw, maar ik vermoed de gewone ipv. de S, vanwege de gele servohevel. Ik heb ook gehoord dat de nieuwe D47's weer de D47-S zou zijn, maar soit, ik weet het niet. Ze doen het goed in elk geval Zo uit het doosje op de weegschaal: Dan.. deze servo's zijn anders opgebouwd dan veel anderen, ipv een tandwielkast bovenaan en dan de electronica onderaan, is er bij de constructie van deze servo goed nagedacht. Het ding is min of meer een grote tandwielkast en de electronica zit bovenin. Let op.. het volgende stuk kan schokkende verhalen en/of beelden voor Dymond D47 liefbhebbers bevatten. Kinderen en zij met een zwakke maag, worden geadviseerd weg te kijken. Wat ik heb gedaan.. het ding bestaat uit 3 verdiepingen. Als we de kant waar de servohevel zitten 'boven' noemen, dan heb ik in de onderste verdieping een gaatje geboord in een loos stuk plastic. Aan de zijkanten heb ik loos plastic weggehaald, zodanig dat het erop liggende plateautje nog voldoende grip heeft. Van de middenste verdieping heb ik eveneens een stuk zijkant weggehaald. Van de bovenste verdieping de gehele zijkant, muv. de plaatsen waar de schroeven zitten. De draden zijn er af gehaald en vervangen door .2mm lakdraad. Wat betreft dat klusje: doe dit alleen als je ervaring hebt met solderen aan PCB's met een kleine pitch, laat anders de originele draden zitten en knip ze vlak buiten de behuizing af en soldeer daar je lakdraad aan. (of laat de hele draad zitten ) Zoiets krijg je dan: Dit geheel functioneert nog prima, is niet te zwak geworden, levert dezelfde kracht en precizie als een 'onbehandelde' servo. Het 'behandelen' heeft mij ongeveer een uur gekost voor 1 servo. Is het dan zinvol? Oordeel zelf: Dit is met bedrading (lakdraad), met alle schroefjes, met servohevel en ook met het schroefje wat de servohevel vastzet. Dat is dus 1.43 gram per servo winst, oftewel in totaal grofweg 4 gram op 3 servo's! Als ik nu weer even mijzelf rijk reken: shock, ruwbouw klaar muv landingsgestel en stuurstangen: 44 gram landingsgestel/wielen: 3 gram hoorns/stuurstangen: 3 gram servo's: 10,5 gram (iets ruim genomen) regelaar:3.9 gram ontvanger:4.2 gram motor: 14.5 gram prop: 3.1 gram elastiek prop/accu: 0.5 gram motormount/lijm/draad/overig: 5 gram lipo: 13.5 gram Dan kom ik in totaal uit op eh.. 105.2 gram. Dat ga ik ongetwijfeld niet halen, maar de oorspronkelijk als uitgangspunt gestelde 110 gram, moet dus haalbaar zijn.
Ik dacht zelfs dat de bouwer van de profielvleugel de huishoudfolie ook met de Föhn verwarmde als hij op de vleugel zat ??
Ja uiteraard @knife-edge; waar ik dan meer in zie, is een bak water pakken, dan een film lak op het water spuiten, die laten drogen/geleren en dan je vleugel er 'doorscheppen'. Of dat ook werkt met dit soort vleugels en profielen.. geen idee. Ik ga het ook niet proberen
3,41g Maar de schroeven eruit en een tapeje erom is altijd het eerste wat ik doe... Goede reden dat niet te doen?
Schroeven eruit was nog wel een plan van mij, maar ik weet uit ervaring dat lakdraad nog wel eens wil breken bij de soldering, ik wilde dus eerst het geheel op z'n plek hebben alvorens ik definitief de schroeven eruit haalde. Mijn plan was dan met dunne CA de handel te lijmen, maar een tapeje.. is beter. De schroeven gaan er nu uit en er komt wat tape op.. eens kijken wat dat nog scheelt
Dat scheelt nog best wel iets.. een tapeje er omheen kon niet meer door de uitsparingen, maar aan de zijkant getaped en op die plekken waar het kon. Resultaat is stevig. Da's toch een behoorlijke besparing te noemen. Van 4.8 naar 3.2.. 1.6 gram per servo oftewel 4.8 gram op het totaal.. Sinds het overlijden van mijn digitale camera, maak ik foto's met een mobiel, en die kan niet echt macro-opnames maken. Hier kun je nog enigszins zien wat ik gedaan heb:
Nou.. de andere twee gingen iets sneller. Resultaat, 3 servo's compleet zoals ze gemonteerd gaan worden, met servohevel en schroefje voor servohevel.. nog wel de verkeerde hevel, dat wel:
Nou.. als je dan bezig bent.. maak dan het geheel af (de setup) en kom tot de conclusie dat het al weer 3:21 am is.. ai ai ai. Maar goed, het was het waard: Hoe zit het allemaal aangesloten? De motor zit rechtstreeks op de regelaar gesoldeerd. De + en signaal van de regelaar zijn met .2mm lakdraad op de ontvanger gesoldeerd, de - met .3mm (omdat die ook de servo's doet). Vanaf de regelaar, de accu aansluiting, dus 8.4 volt maximaal, loopt er een .3mm draad welke splitst in 3 .2mm draden naar de servo's. Van de servo's zijn verder alle - en signaaldraden met .2mm draad op de ontvanger gezet. Ik heb elke servo een eigen mindraad gegeven en gewoon aangesloten zoals het normaal ook zou zitten. Corrien vertelde al eens dat de - van een 35Mhz ontvanger vaak als 'tegencapaciteit' gebruikt werd, en ik heb gemerkt dat de reikwijdte van een ontvanger aanmerkelijk groter is als je de minnen 'gewoon' aansluit. De prop was overigens ook al op dieet geweest: 3-14-grams-8x4-3-prop-voor-0-80ct In dit geheel zit nog 1 ding wat 'te zwaar' is; de accusnoeren vanaf de regelaar naar de accu is nog het standaard snoer en ook nog de volle lengte. Dit heb ik nog even zo gelaten tot ik weet hoe ik met het zwaartepunt uitkom. De setup is wel van te voren in elkaar gezet, daar solderen als het eenmaal op een shockflyer zit, een ramp is Goed.. dan de eindscore. Dit is de gehele electronica-setup, dus regelaar, ontvanger, kristal, accu, stekkers, servo's, servohevels met schroefjes, prop, meenemer en motor: Als je dat vergelijkt met deze: Klopt dit ook. Mijn motor + prop is 1 gram zwaarder, regelaar 2.9, ontvanger 2.5, lipo 1.8 maar servo's 3 gram lichter. Dan kom je op een verschil van 5.2 gram, wat dus best overeenkomt met de werkelijkheid. Bijkomende consequentie is dus ook dat het theoretisch mogelijk moet zijn een clik! onder de 90 gram te krijgen.. Nog 1 keer rekenen voor het slapengaan.. ik zag dat ik de vorige berekening ook een fout gemaakt had, ruwbouw was ie 46 gram, ipv 44. Ruwbouw shock 46 gram electronica/motor/lipo/etc: 48.12 gram hoorns/stuurstangen: 3 gram motormount/lijm/overigen: 5 gram landingsgestel: 3 gram Totaal: 105 gram. Ik zit dus nog goed op schema voor de 110
Camera met goede macro stand van me lenen? (/ overkopen) Waarschuwing: het is nu bij jouw mogelijk de accu verkeerdom aan te sluiten, en met de zenuwen vlak voor een wedstrijdvlucht... Heb je liever een fool proof systeem.
Dat werkt tot de 1e niesbui of 2e of 3e looping... en dan is je opvl plotseling weg. Dit spul wordt gebruikt voor 1 gr indoor ulta lights. Shockies lijken me minder geschikt.
Ja die houten latten plaats ik ook sterk mijn twijfels bij, eerlijk gezegd. Als je zou bouwen uit onbuigbare platen depron die loeisterk zijn, ja, maar als je een shock zo neerlegt, gaat ie volgens mij toch kromtrekken..
Ik heb ook van die " latten " uit watervast multiplex laten zagen toen het depron gebeuren begon . En daar bouw Ik 100% rechte shocky's mee . En dat is toch iets handiger als 2 styro blokken waar bij je ook moet op letten dat ze gelijk van dikte zijn . Mvg Johan
Er is recht en recht... Ik kan mij echt niet voorstellen dat het mogelijk is met 4 latten. Ik heb ook wel iets dergelijks voor reparaties. Maar een shocky bouwen hoort op een bouwplank. Gewoon als laatste het bovenste verticale rompdeel plaatsen.
Ben ik het mee eens, gebruik geen van beide..... gewoon een vlak bureau of een vlakke plaat eerst onderkant erop en alle koolstofverstevigingen, en als laatste de bovenkant van de romp.....werkt perfect.....