Lifeliner 3 EC-135 HK450

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door richard78, 24 jun 2009.

  1. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hahahaha... ik dacht dat dit kinderhanden waren totdat ik de schroevendraaiers zag in de hoek. Oeps... ietsjes groter.

    Ik begrijp het niet helemaal... Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn of ben ik nou maf. Main (tail)gear met een paar tanden vergroten, kleine tandwiel iets verkleinen en je hebt een snellere overbrenging terwijl de afstand gelijk is gebleven. Kan je headspeed naar beneden. Iedereen blij.

    Wel een waarschuwing erbij doen dat ze stiekem niet de headspeed te hoog zetten anders klapt de fenestron uit elkaar.
     
  2. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    hmm misschien ligt er wel een markt voor je open dan ;-)
    Blijkbaar is het knap lastig om een goed werkende te maken die ook relatief betaalbaar is.

    Deze op de foto heeft een doorsnede van 15 cm dacht ik dus best groot.
    Wanneer je op youtube zoekt naar "fanestron" kom je 2 filmpjes van deze tegen.
     
  3. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Ec 135 Ferrari project foto's Helifreak 007

    Ja... ja... ja.... iedereen.................Hij is eindelij k klaar !!!!

    Mijn "EC 135 Ferrari Version" uit Capelle a/d IJssel. Ik ga hem v andaag helemaal laten afstellen door Rob (mijn helispecialist / mijn vlieginstru cteur bij Quartelbouw in Pijnacker) om de eerste vlucht vandaag te kunnen maken.

    Ik zal later het resultaat van het vliegen met fenestron posten. Ik heb begrep en dat er verschil in zit. Dat weet ik pas straks als hij is afgesteld. heb nog wat problemen dat de fan tegen mijn belt aankomt, dat moet ook effe opgelost wor den vooradt hij de lucht in gaat.

    Het heeft aardig veel tijd en geld gekost, m aar het resultaat mogen jullie zelf beoordelen en jullie mening hierover met mij delen.

    Speciaal voor mijn forum maat Richard 78, binnenkort zullen we meeting organiseren met alle Ec 135 uit de buurt.

    Dit is mijn hele project van ongeveer 2 maanden:

    -Romp Align HF4501 (Staart zelf gespoten)
    -Verlichtingset Ikarus (2 x aan elkaar gekoppeld)
    -Ferrari Decals (Uitstekend laten maken door Foxystyling .nl)
    -Thundertiger V2 Carbon Blades
    -Trex 450 SE met bijbehorende brushlessmotor en regelaar
    -Futaba T8FG 8ch Zender
    -Futaba R6008HS Ontvanger
    -Futaba Aero Team Zenderkoffer
    -Gereedschapkoffer Gamma
    -Heliartist Fenestron (Besteld bij Flying Hobby in 7 dagen per speedpost ontvangen)
    -Bec 6A voor de Fenestron
    -4x Lipo's 2200
    - Hype X7 snel lader
    -Platform heb ik zelf gebouwd (Ik kan deze op aanvraag voor geinteresseerden bouwen vanaf € 250 afhankelijk van de maat en opties!!!)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de tussen tijd heb ik heel wat vluchten (ongeveer 0:45 vluchtminuten in totaal) achter de rug met mijn andere Mini Titan E 325 en is te koop om nu aan een 500 of 600 project te gaan beginnen!!! Binnenkort zal ik ook van deze hele foto's posten voor de verkoop. Weet nog niet hoe ik hem precies wil gaan verkopen ART of RTF.



    To be contiued..........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Ziet er goed uit hoor!

    Vergeet je niet de fan vast te schroeven of te lijmen ;-)
    Het is ook zeker handig als die vrij loopt van de snaar anders is de pret snel voorbij!

    Ben benieuwd naar de ervaringen als die gevlogen heeft!
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooi! Ik heb toevallig net in Vlissingen naast een EC-130 van HeliHolland gestaan, en de Fenestron is bij jou heel realistisch geworden als ik het zo bekijk. Ben benieuwd wat voor geluid dat geeft.
     
  6. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    392
    Fenestron

    Ze zijn er nog.... echte bouwers. Prachtige kist weer en ik volg de fenestron aandachtig. Laat maar eens weten wanneer die EC-meeting is. Kom graag eens kijken.

    Grz. Bone
     
  7. probaco

    probaco

    Lid geworden:
    22 nov 2009
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Hoor het heel graag wat jouw bevindingen zijn met de fenestron van HA. Een duitser is er ook mee bezig, en die van hem is ook met lage headspeed en/of 4-blad kop heel goed te vliegen.
     
  8. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Hey boyz,

    Het is een "pain in the ass" met die fenestron. Het zit niet makelijk met die riem, wat een gedoe zeg... Mijn instructeur is ook niet echt een voorstaander van mijn idee van de fenestron. Maar ja....Ik heb natuurlijk al iets gekocht uit het buitenland dat aardig wat centjes heeft gekost en een EC 135 (moet eigenlijk wel een fenestron hebben voor de reality toch?) Dus ik blijf zoeken naar een oplossing!

    Mijn bevindingen tot nu toe zijn dat de wieken te ver draaien en tegen de riem aan komen. Ook het geraamte van de fenestron sluit niet echt 100% in het diameter van de staart.(ook een gedoe om hem erin te krijgen) Het kan zijn dat het te maken heeft met de vorm van het achterste van de Align romp (bol) of de Heli Artist romp (vlakker).

    Wat ik wel slimmer heb aangepakt gelukkig is dat de Chinezen suggereren dat de heckpijp precies in het midden afgezaagd moet worden. Daar ben ik niet op in gegaan, ik maar een cm of 3,5 eraf gezaagd en zit nu ongeveer zo'n 1,5 cm van de fenestron behuizing. Ik heb het idee dat dit ook betere is voor de stabiliteit van de riem,want nu al heeft zit hij nog niet echt lekker recht. Hij buigt een klein beetje. kan geen kwaad, maar toch.... Ik denk dat als ik meer had afgezaagd ik een groter probleem hiermee had.

    Ik ben bekend met alle video's die er op You Tube te vinden zijn over EC 135 of fenestron of fanestron, dus mijn huiswerk heb ik maanden lang al gedaan.

    Er is een nieuwe video nij gekomen van iemand dat het wel gelukt is deze fenestron in een Align romp vliegend te krijgen met een 4 blads kop.(De chinezen raden het wel af,volgens hun is de speed van een 4 blad niet genoeg om de fenestron optimaal te laten werken.)

    Op deze video op You Tube zie je inderdaad dat de heli best wel agressief vliegt met een 4 blad. Het kan ook zijn dat de hoogte waar hij mee aan het hoveren is te laag is en daardoor te veel turbulentie meemaakt.(I don't know)

    In ieder geval heb ik nu mijn Gyro Limit op 60 staan (aller laagst) en Delay in ieder geval op 0. Ik denk dat ik via Subtrim of End Point in mijn zender programmering de wieken verder moet afstellen.

    Verder staat er op de site van HeliArtist zelf ook hoe men de fenestron heeft getest en wat voor instellingen voor de swashmix gebruikt zijn. Daar moet ik ook iets aan gaan doen.Ik ben druk bezig met het engelstalige handleiding van mijn zender om deze uit het hoofd te kennen. Je zender is natuurlijk het allerbelangrijkste instrument van het vliegen (cockpit). En deze zender spreekt namelijk een "iets modernere" Futaba taal dan bijv. de FF-series en is wel effe handig om toch het boekje grondig door te nemen.

    Ik ben op het moment nog erg druk bezig met de heli..... Als jullie tips of ideen hebben, zie ik dat graag.

    Mijn geduld raakt namelijk een beetje op, IK WIL VLIEGEN !!!!!

    Ik denk trouwens dat ik bij het test vliegen het beste toch effe voor de zekerheid mijn trainingsgestel moet gebruiken om eventuele schade te vermijden. (Zou toch jammer zijn van al dat mooi spul?)

    Aanstaande zaterdag of zondag gaan we met 3 man (Mijn EC 135 + 2x Raptor 50 en 1x Eflite 450) vliegen op het parkeerterein van Praxis aan de hoofdweg in Capelle a/d IJssel of in Kralingen Rotterdam bij een parkeerterein van voetbalveld tegenover de Kralingse Bossen.

    Ik hou jullie later op de hoogte van het tijdstip en locatie, dan wordt het nog gezelliger met meer man erbij. Lijkt me ook een goed idee om nieuw clubje samen op te richten. Ik ben namelijk ook beginner in deze wereld.
     
  9. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Ik heb er echt moeite mee om de draaislag van de blades te kunnen verkleinen. De 1 blade is al kapot tijdens het testen. Oorzaak is of door de riem of door dat hij soms ook tegen de behuizing aan komt. Ik ben echt iets aan het verzinnen om de riem van de blades te houden.

    Gelukkig ben ik slim genoeg geweest om er meteen 3 pakjes (van 6 blades) met de fenestron bij te bestellen, omdat de fenestron en onderdelen pas in juli het dichtsbijzijnde van Nederland in Duitsland bij Helishop.de te verkrijgen zijn.

    Er zijn geen echte dealers van Heli Artist in Nederland zoals ik heb begrepen, wel sommige shops die wat rompen van het merk verkopen,maar geen volledig assortiment van het merk verkopen.

    Ik ben eerlijk gezegd dol blij dat ik een mooie fenestron heb in mijn romp, maar baal er wel van al het gedoe om hem gewoon lekker werkend te kunnen krijgen. Heb ik vrijdag geen oplossing, dan koop ik maar een nieuwe heckpijp en de originele heckrotor gaat er dan gewoon weer op.

    Hij maakt wel een lekker geluid en blaast/zuigt als een beest!!!!

    Ik hoop dat er mensen aanwezig zijn op deze forum die mij wat tips kunnen geven voor een oplossing met mijn fenestron.

    Ik hoop echt dit weekend de kist eindelijk in de lucht te kunnen zien.
     
  10. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Ik volg de fenestron al een poosje op de amerikaanse forums maar moet zeggen dat ik er nog niet echt kapot van ben. Het ziet er waanzinnig uit maar alle problemen die beschreven worden zijn voor mij rede genoeg om hem nóg niet aan te schaffen.

    Smartmodel is nu bezig met een hele mooie. Die wordt voor helis van 600 - 800 size geschikt.

    Hier een filmpje van het testen op een 600 met maar 1200 toeren op de kop.
    Dat is bijzonder laag voor een 600 en toch ziet het er goed uit. Dat zou betekenen dat je met gemak met een 4-bladskop kunt vliegen!


    Ze beloven dat je de verhoudingen qua snelheid aan kunt passen.
    Ben benieuwd naar de prijzen van dit moois wanneer het uitkomt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Nou Richard, ik vold die fenestron al zeker 4 maanden. Ik heb namelijk 4 maanden eerst georienteerd op internet van wat wil ik nou gaan doen met de heli hobby. Wordt het 3D of Schaalvliegen enz.

    Mijn keuze is gevallen voor het schaal vliegen. Dus heb ik al eerste mijn 2 rompen gekocht. Ik heb de aleerlaatste 2 bij Quartel gekocht aangezie ik overal zie dat de Align HF4501 uitverkocht is.

    Mijn idee was om jou te volgen, maar met een EC 135 Politie versie, omdat jij al de Lifeliner heb gedaan. (De 2de romp ben ik nu bezig aan het schuren om daar de KLPD versie van te maken naast deze Ferrari Versie.

    Ik namelijk 2 heli's. Een Trex 450SE (in de Ferrari romp) en een TD Mini Titan 325E. Als dit project af is ga ik aan een 500-600 beginnen ergen in de grote vakantie.

    In ieder geval heb ik gister heel wat info kunnen krijgen rechtstreek van Flying Hobby waar ik de Fenestron van heb besteld (die Chinezen zijn dol enthousiast van mijn heli lachuuuuh) en heb al wat aan passingen gedaan. Ik heb namelijk ook contact via mail met Philip op You Tube.(Hij schijnt een fenestron expert te zijn en heeft meerdere fenestron tests uitgevoerd.) Hij is de man waar het allerlaatste nieuwe filmpje van de fenestron van gemaakt is in een Align romp.

    Hij heeft ervoor gekozen om de bladen wat af te knippen. Als je het filmpje goed ziet of in zijn profiel gaat kunnen jullie meerdere filmpjes zien van hem. Ik heb toch genoeg extra bladen dus heb ik deze tip alvast gevolgd. Voalaaa probleem met de riem de riem is nu opgelost.

    Laaste probleem om aan te werken is; De stang van de heckservo soepel krijgen. Het gaat nameleijk door een gaatje in de behuizing van de fenestron. Deze heb ik nu ook netjes open geknipt en geveild zodat ik nu de stamg loodrecht en soepel kan laten struren door de servo. Ik heb door dit probleem al 3 servo's doorgebrand namelijk.

    Ik heb gister avond laat effe proberen te hoveren, maar daat gaat niet goed omdat de servo niet soepel naar het midden terug gaat. Dus de staart reageerd als een beest en dat veroorzaakt ongelukken.

    Dus nu is het een kwestie van (laatste keer hoop ik) de mechanisme uit de romp halen om de servo en stang precies op positie kan krijgen zodat hij lekker soepel terug naar het middel punt komt.

    Zie hier wat ik in ieder geval heb kunnen krijgen aan info:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Well I got my heliartist fan v2 fenestron
    [​IMG]

    Before the installation, my first findings are that it is but it is not perfect:

    -Finishing is good but sand paper for finition is necessary;

    – Despite a trimming too loose a dimensioned (bottom), the double "cranck shaft" freedom is bad, the tail servo would force too much. As a result must play the file on each blade foot (rubber removal screw thread, rounded foot blade grip tip), put a linkage ball in place of the alu spacer (elsewhere on Fung pictures illustrate this modif) and use a ball link sizer as the drum rotates. At the end of the day it infinitely better walking even if it remains a light hard point to neutral;
    [​IMG]

    Finally, the fenestron is returned in my fuselage that after it is to be split (see next photo)!
    [​IMG]
    According to the u.s. forums is fairly common but anyone know if the concern comes from the fuselage or the fenestron... Finally saw that both are at Héliartist, is a "foirade" somewhere. This I have not concern because I wanted to cut everything anyway to make a few changes on the tail.

    Good that there is I have played in the Dremel, the fuselage separated at the level of "tube" that is, the inner part:
    [​IMG]

    The fenestron framework has been stalled and implemented so that it is properly in the axis of the helicopter. This is in its initial configuration, ugly, he and positioned obliquely backward with some above on the left.

    I've then modeled in plastiline a fitting which is an own link between fenestron framework and the fuselage, history of no longer having the vile stall of course passing given the 635 real fenestron galbe.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Now, to do that heavy "size" fitting mould for being a strong and lightweight carbon fiber. The idea would be to take the fenestron on half-shell, the other half being only cosmetic hull
     
  12. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Oeps ging niet helemaal goed met de foto's.Ik post ze straks effe....
     
  13. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    hmm goed te lezen dat je nog niet opgegeven hebt!
    Die Chinezen vinden alles prachtig idd als je ze iets stuurd, leuk is dat.

    Heb je er al eens aan gedacht om er eventueel een extra BEC op te zetten, zoals ze ook adviseren voor je staartservo? Dan blijft ie altijd voldoende stroom krijgen en zal misschien minder snel verbranden/ stuk gaan..

    Succes weer!
     
  14. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Ja Richard BEC zit er ook op. Stuurprobleem is opgelost(denk ik). Ben nu de zender aan het afstellen. Swash,Limit etc. etc. Ik denk straks de 2 de test te doen.

    Ik moet ook wat gewicht aan de voorkant bij zetten. Ik heb nu een compleet staafje van 11 stukjes lood. Ik weet eigenlijk niet wat die dingen wegen per stuk. Ik dacht aan 1 strip voldoende te hebben, maar moet toch wat bij.

    De accu heb ik al op een goede plaats en verder zit er ook een extra kleine lipo 7,4 V voor de verlichting van 1 van de zoveelste coaxiaale heli die ik in het verleden heb gekocht.

    ****Hier de terugkoppeling van het team van Flying Hobby uit Hong Kong (zie ook de link naar het forum)en de opgestuurde foto's van hun test model:


    [​IMG]

    [​IMG]

    hi

    first of all thank you for your great support to Flying-Hobby : )

    regarding the blades touch the belt of the fan system , please don't worry but you should make a little modification when assembly the fan system as to solve the problem

    here we enclosed some photos as a reference for modification



    also you could refer to the HeliArtist 's forum HeliArtist.com • View topic - HeliArtist EC 635 conversion STEP by STEP
    there is a good post regarding the Fan System and EC-135 : )

    hope this can help you

    if you have any enquiries please feel free to contact us again

    thank you

    Regards

    Jacky
    _____________________

    hi

    have you turn right the position for your fan ?
    sometimes the body no stright.,

    can you check ? and you need to set the limit in GYRO for max range
    your heli veryyyyyyyyyyyyy cool

    fung
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    EC-135 "Ferrari Version" + Fenestron Project van Helifreak007

    Hallo allemaal,

    Ik ben nogsteeds druk bezig met het uit testen van mijn Fenestron. Ik heb behoorlijk veel gecorrespondeerd met meerdere piloten die zich op You Tube profileren en ervaring hebben met Fenestrons. Inmiddels heb ik ook dagelijks kontakt met Flying-Hobby en HeliArtist zelf.

    Dankzij vele tips, heb ik aardig wat aanpassingen gedaan om het mechanisme goed te kunnen laten functioneren op een Align HF4501 romp.

    Alle EC-135 rompen van de verschillende merken verschillen bij de staart. Je hebt EC-135 (450) rompen van Rush Heli, X-Heli, Fusuno, Align, HeliArtist en Hamaki en zal de Fenestron van HeliArtist bij elk aangepast moeten worden, behalve Rush Heli, want die komt met zijn eigen Fenestron kit.

    Hier een paar foto's van mijn aanpassingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er is een 4-blads rotorkop met 4x carbon bladen voor mij onderweg van HeliArtist. Verder krijg ik ook een cadeautje bij mijn bestelling. Ik krijg een geheel nieuw achterkant (nieuwe prototype van aluminium) van de Fenestron en 6 nieuwe blades geheel voorgoed door HeliArtist door de vele aanpassingen die ik had moeten doen. Is dat goed geregeld of niet???? Of is dat een vorm van goede marketing voor HeliArtist??? Ik verwacht ze allemaal deze week binnen. Ze zijn vandaag gearriveerd in NL vanuit Hong Kong en liggen nu bij de Douane Inspectie.

    Binnenkort zal ik een uitgebreid verslag uitbrengen voor jullie van de vlieg ervaringen.

    Ik heb ook een leuk zelf gemonteerde filmpje op You Tube gezet van mijn project en wil deze graag met jullie delen.

    [URL="[/URL]

    Natuurlijk zijn jullie beoordelingen van mijn filmpje op You Tube van harte welkom.

    Binnenkort ook wat korte test filmpjes van de Fenestron en uiteindelijk de definitieve "Maiden Flight".
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Helifreak 007

    Helifreak 007

    Lid geworden:
    18 nov 2009
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam Area
    Hallo zijn jullie er nog ??? Het is wel eruuuuug stil.......

    :sleepy::sleepy::sleepy:

    :lol::lol::lol::lol::lol:
     
  17. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Ik zit te wachten op je foto's van de 4 bladskop en de nieuwe fenestron behuizing ;-)

    Wel goed dat je nog niet opgeeft!!
    Ga je de 4 bladskop met of zonder electronica vliegen?
     
  18. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    Ik ben dit draadje over de fenestron zeker aan het volgen.Was ook van plan om me deze te kopen, maar had op de andere forums al gelezen dat het niet te vliegen was. En nu ik dit van u allemaal lees zal het nog wel even duren voor ik me één koop. Je moet er blijkbaar heeeeel veel aan veranderen en het is toch wel een duur stuk !!!
     
  19. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Hé Richard nog gefeliciteerd hé!!!

    En heeft tie al een vluchtje gemaakt in je heli... :)

    Ben blij dat een BELL-222 gewoon een tweebladsrotor heeft........
    en geen fenestron....
    Maar wel mooi hoor allemaal.
    Lijkt me leuk om eens met z'n alle een keer met Helifreak007 te gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2010
  20. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Hey,

    Bedankt! en ook voor jullie kaart!

    Ja als Helifreak nou eens opschiet ;-)

    Kunnen we een keer met zn allen vliegen..
     

Deel Deze Pagina