Indoorvlieger
Forum veteraan
Ah, die afslag. Ik dacht aan een LVC die de accu beschermt tegen diepontladen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
heb je hem al eens gebalanceerd? 1 cel zit duidelijk hoger dan de andere 2.
cel1: 3,71V (5X)
cel2: 3,34 tot 3,52 (1X)
cel3: 3,37 tot 3,49 (1X)
cel1: 3,19 tot 3,20
cel2: 2,97 tot 3,20
cel3: 3,02 tot 3,20
cel 1 is al vol voordat de andere 2 vol zijn. *hier mis je al 0,4V
cel 2 en 3 zijn leeg terwijl cel 1 nog spanning heeft.
Hi Cheetah, bedankt voor je moeite. Eens met '1 cel zit duidelijk hoger dan de ander', maar 'heb je hem al eens gebalanceerd?' begrijp ik niet. Laatste regel in mijn alinea 2 zegt dat de balancer steeds was aangesloten. Ondanks zo'n 10 laad/ontlaad pogingen kreeg ik de cellen niet op gelijk niveau. Misschien bedoel je wat anders?
De capaciteit is 1X bepaald na ontladen (1883 mAh) en vervolgens opladen (1835 mAh). Gem. dus zo’n 11% minder dan opgegeven.
.
Deze accu heeft volgens Graupner een ingebouwde beschermingsschakeling. Geeft de handleiding misschien aan hoe de accu precies geladen moet worden en met welk type lader?
Beschermingsschakelingen die ik ken bevatten een balanceerfunctie en een over- en diepontlaadbescherming. Ook worden er eisen gesteld aan de maximale laad- en ontlaadstroomsterkten.
Hallo Iedereen,
Ik heb een vraagje omtrent LiFe cellen.
Momenteel gebruik ik Eneloop NiMH cellen als ontvangeraccu in een jetmodel. Door de vele digitale servo's lopen de stromen tijdens de vlucht op tot 10 Ampére en meer. De Eneloop cellen kunnen dit niet aan en laten de boortspanning dalen.
Bij Conrad heb ik losse LiFe cellen gevonden van 2500 mAh, hier zou ik een pakketje van kunnen maken met telkens twee cellen in serie ( ik heb +/- 6.5 V nodig).
Je zou ze makkelijk tot 50A kunnen belasten.
Moeten deze cellen bij het laden gebalanceerd worden of niet? Ik vind hier tegenstrijdige informatie over.
Misschien is het tegenstrijdige aan de informatie dat er neppers op de markt zijn.
Voor zover ik weet heeft A123 Systems USA LiFePo4 cellen die onverwoestbaar zijn,
Ik gebruik de A123 2300mAh (2.3 A) cellen, de ene keer laadt ik via de balancerkabel,
maar dat hoeft niet altijd, misschien zit daar de verwarring ?
Verder las ik dat het om een jet-model gaat, met daarin digitale servo's.
Hebben die ook een ouderwetse potmeter ?
De nieuwste hebben dit: Magnetic Induction Servo - RC Groups
Maar okee, de Conrad 2500 mAh cellen, LiFe, heb je een link ?
Twee volgeladen Li-Fe cellen hebben een spanning van boven de 7 Volt. Het is maar de vraag of je je servo's en ontvanger hier zonder limiter om de spanning naar een acceptabele waarde terug te brengen, op kan aansluiten. Wat het balanceren betreft, volgens deze Spezifikationen informatie is dat niet bij elke laadcyclus nodig, maar kwaad kan het nooit.
Maar waarom naar Li-Fe accu's als stroomvoorziening van de ontvanger en servo's? Dat Eneloopcellen moeite hebben met het leveren van stromen rond de 10 Ampère. dat kan ik begrijpen. Maar voor goede Ni-** cellen in b.v. het sub-C formaat is het leveren van 10 Ampère geen enkel probleem! Vier cellen kan je zonder extra electronica in de vorm van een limiter direct op de ontvanger aansluiten.
Of er sprake is van "neppers" op de markt is nog maar de vraag. A123 maakt (goede) Li-Fe cellen. Maar andere fabrikanten kunnen dit type cellen ook maken. Er is pas sprake van "nep" als door andere fabrikanten geproduceerde cellen als A123 cellen worden aangeboden.