LiFePO4, een beter alternatief voor NiMH & LiPo?

Als men de lifepo cellen door zou ontwikkelen en het de standaard van de rc wereld was dan is het ipc een betere cell.

Maar wat het nu is is niet altijd even handig bruikbaar.

Met name een juiste esc vind ik onhandig.
Ik stop bijna overal een 100A el cheapo esc in met uitsluitend lipo stand en een losse volt regelaar.

Ken zo geen +- 25$ esc met voltage instelling.

LiFePO4, LiMnO2 & LiPo in knoopcellen

Li-accu's kennen vele toepassingen. Daar waar het verbruik aan gewone batterijen te duur zou zijn, past men ze graag toe. Dat geldt ook voor knoopcellen. Verbaas U en Google maar eens met:

Rechargeable button cell
Rechargeable button cell batteries
Rechargeable button cell 3V (LiMnO2)
Rechargeable button cell Lithium
Rechargeable button cell LiFePO4

Rechargeable coin cell LiFePO4
etc.

Daar waar de hoogst mogelijke capaciteit niet een 'must' is of de kans op diepontlading bestaat (LiPo), kunnen het best LiFePO4 (3,3V) of LiMnO2 (3,0V) gebruikt worden. Bij dieper ontladen dan 80%, wordt de levensduur van een LiPo zeer beperkt. Zie mijn andere bijdragen op dit draadje.

Eerste ervaringen met LiFe voor een 9,6V zender

De bij Quartel bestelde Graupner 3437 arriveerde Donderdag 15-12-2011.
De accu kwam met een JST-EH balance-connector voor Robbe, Graupner, Dymond en Kokam. De laad/ontlaad connector is een JR/KO. Met een sticker wordt gewaarschuwd dat KO de laadpolariteit andersom heeft vgl met JR!!!
Een zeer kleine 2-pins laadconnector voor ... is ook al toegevoegd. De gebruiksaanwijzing waarschuwt tegen zelf solderen aan het pack en voor laadspanningen hoger dan 3,6V en lager dan 2V.

Wijs geworden door mijn ervaringen met een zender- en ontvanger-pack van Sanyo 2700mAh, die bij de 1ste keer laden (2 jaar geleden) opgaven 4000mAh geladen te hebben (???) en na 3weken al leeg waren, besloot ik op Do-avond 15 dec direct een laad-ontlaadcyclus te starten. De lader, een Graupner Ultramat16, was ingesteld op afsluitspanningen van 3,6 en 2,8V, max. stroom 1A en gebruik van balancer.

Het laden en ontladen werden tientallen keren onderbroken door: ****ERROR****contact break. Na regelmatig op 'Start' gedrukt te hebben, lukte het een cyclus automatisch te laten beeindigen. Dikkere laadkabels losten het probleem niet op en LiPo accu's met balancer of NiMH zonder balancer gaven geen probleem. Wel leek het erop dat de foutboodschappen steeds minder frequent werden. De laatste (5de) laadcyclus van Vrijdag 16 dec. 'slechts' 1X. Gemeten direct na laden:
cel1: 3,71V (5X)
cel2: 3,34 tot 3,52 (1X)
cel3: 3,37 tot 3,49 (1X)
Totale spanning: 10,4 tot 10,5V

Direct na ontladen:
cel1: 3,19 tot 3,20
cel2: 2,97 tot 3,20
cel3: 3,02 tot 3,20
Na volladen en 7 min ontladen met 1A, was de spanning onder stroom gedaald van 10,5 naar 9,68V. Zonder ontladen werd deze 10,2 V. De volgende dag (Za) tot nu Di: 10,1V.
De capaciteit is 1X bepaald na ontladen (1883 mAh) en vervolgens opladen (1835 mAh). Gem. dus zo’n 11% minder dan opgegeven.

Verder wordt nergens meer genoemd dat deze accu (oorsprong HyperIon?) een PCM-chip (???) zou bevatten, die de accu in sommige zenders beschermd en die werkt tot max. 3,5 A. Een spec-verandering lijkt het.

Voorlopige conclusies
Volgens mij moet de spanning direct na laden zo'n 3x3,7V=11,1V bedragen, teruglopend misschien naar ~ 10,8V en niet naar 10,1 V.
Gezien de celspanningen en de foutboodschappen lijkt het er op dat deze accu te lang (1 jaar of meer), dan wel te vol of te leeg (niet 20% geladen), op de plank heeft gelegen.

Ik houdt U op de hoogte en commentaar is natuurlijk welkom.

heb je hem al eens gebalanceerd? 1 cel zit duidelijk hoger dan de andere 2.

cel 1 is al vol voordat de andere 2 vol zijn. *hier mis je al 0,4V
cel 2 en 3 zijn leeg terwijl cel 1 nog spanning heeft.

heb je hem al eens gebalanceerd? 1 cel zit duidelijk hoger dan de andere 2.

cel 1 is al vol voordat de andere 2 vol zijn. *hier mis je al 0,4V
cel 2 en 3 zijn leeg terwijl cel 1 nog spanning heeft.

Hi Cheetah, bedankt voor je moeite. Eens met '1 cel zit duidelijk hoger dan de ander', maar 'heb je hem al eens gebalanceerd?' begrijp ik niet. Laatste regel in mijn alinea 2 zegt dat de balancer steeds was aangesloten. Ondanks zo'n 10 laad/ontlaad pogingen kreeg ik de cellen niet op gelijk niveau. Misschien bedoel je wat anders?

Twijfel: Hans de Koning gaf deze accu aan: --> Senderakku quad, LiFe 3/2100 9,9V TX m.P Graupner 3437 - Hobbydirekt Modellbau

Maar is dit wel een echte LiFe accu ?

De enige op de markt zijn die van A123 Systems de website: --> A123 Systems Lithium Ion Batteries

Er is NIEMAND anders op de markt die dat soort accu's maakt, of heb ik het mis ?

Voor zover ik heb kunnen nagaan bij de A123 accu's (de echte van het merk waarvan ik de website hierboven heb gezet) is dat ze onverwoestbaar zijn.

Het is Lithium Ferro (ijzerfosfaat) geen LiPo, Lithium Polymeer, ofwel een accu in een plastic zakje (polymeer = plastic).

Al het andere is nep, dit moet er op staan: Nanophosphate® (en dan nog meer info etc)

Laatst bewerkt:
Hi Cheetah, bedankt voor je moeite. Eens met '1 cel zit duidelijk hoger dan de ander', maar 'heb je hem al eens gebalanceerd?' begrijp ik niet. Laatste regel in mijn alinea 2 zegt dat de balancer steeds was aangesloten. Ondanks zo'n 10 laad/ontlaad pogingen kreeg ik de cellen niet op gelijk niveau. Misschien bedoel je wat anders?

aangesloten is bij de meeste laders niet gelijk aan balanceren. Dat blijkt ook wel uit je meting. Heb je geen aparte balanceer functie in de lader? Het voordeel van de balanceer kabel is dat je lader wel per cel individueel meet of ze te vol zijn met laden. Daarom stopt die vermoedelijk ook bij de 3.7V

De capaciteit is 1X bepaald na ontladen (1883 mAh) en vervolgens opladen (1835 mAh). Gem. dus zo’n 11% minder dan opgegeven.
.

Dat is ook vreemd. Meestal moet je er meer in terug stoppen dan eruit is gehaald, omdat je tijdens het laden met verliezen te maken hebt. Gezien het niet willen balancen zou ik zeggen dat er met laden iets goed mis gaat, of de accu verrot is. Normaal is het verschil tussen de cellen 0.01 Volt.

Deze accu heeft volgens Graupner een ingebouwde beschermingsschakeling. Geeft de handleiding misschien aan hoe de accu precies geladen moet worden en met welk type lader?

Beschermingsschakelingen die ik ken bevatten een balanceerfunctie en een over- en diepontlaadbescherming. Ook worden er eisen gesteld aan de maximale laad- en ontlaadstroomsterkten.

Specsveranderingen Graupner (3437) LiFe?

Deze accu heeft volgens Graupner een ingebouwde beschermingsschakeling. Geeft de handleiding misschien aan hoe de accu precies geladen moet worden en met welk type lader?

Beschermingsschakelingen die ik ken bevatten een balanceerfunctie en een over- en diepontlaadbescherming. Ook worden er eisen gesteld aan de maximale laad- en ontlaadstroomsterkten.

Op de sites van Graupner en dealers vind je nog afbeeldingen met 1 laadstekker (voor Robbe en Graupner). Mijn 3437 kwam onverwachts met een 2de, zeer kleine, 2-pins laadstekker. In de gebruiksaanwijzing wordt niet meer gerept over een ingebouwde 'PCM-chip'
De 3437 lijkt een copie van de HyperIon, die dezelfde afmetingen, 2100mAh en de PCM-chip heeft.

Ik krijg mijn ('nieuwe') 3437 maar niet gebalanceerd en de grote vraag is:
Is mijn accu overtijd? Kan het misschien zijn dat mijn balancer (0,3A balancestroom) niet voldoende werkt? Wie heeft een idee hoe ik mijn balancer kan checken?

Het gelijktrekken van cellen met een maximale balanceerstroom van 300 mA kan uren duren. Daarbij komt dat een balanceerstroom van 300 mA voor een gewone balancer al erg hoog is. Voor veel balancers is de maximale balanceertroom 150 mA.

Je zou ook de omgekeerde weg kunnen nemen en in plaats van ontladen om de cellen gelijk te trekken, deze individueel laden. Dat kan via de balancerconnector, maar ik heb geen idee wat de gevolgen hiervan zijn voor de in de accu ingebouwde elektronica.

Voorwaarde is wel dat je zeker bent van waarmee je bezig bent. In geval van een onbedoelde kortsluiting vergaat bekabeling al snel tot as. Met alle risico's van brand en brandwonden.

Heb je dat zekere gevoel niet, zoek dan hulp bij een electrotechnisch wat meer onderlegde modelbouwer in je omgeving.

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraagje omtrent LiFe cellen.

Momenteel gebruik ik Eneloop NiMH cellen als ontvangeraccu in een jetmodel. Door de vele digitale servo's lopen de stromen tijdens de vlucht op tot 10 Ampére en meer. De Eneloop cellen kunnen dit niet aan en laten de boortspanning dalen.

Bij Conrad heb ik losse LiFe cellen gevonden van 2500 mAh, hier zou ik een pakketje van kunnen maken met telkens twee cellen in serie ( ik heb +/- 6.5 V nodig).
Je zou ze makkelijk tot 50A kunnen belasten.

Moeten deze cellen bij het laden gebalanceerd worden of niet? Ik vind hier tegenstrijdige informatie over.

Misschien is het tegenstrijdige aan de informatie dat er neppers op de markt zijn.
Voor zover ik weet heeft A123 Systems USA LiFePo4 cellen die onverwoestbaar zijn,
Ik gebruik de A123 2300mAh (2.3 A) cellen, de ene keer laadt ik via de balancerkabel,
maar dat hoeft niet altijd, misschien zit daar de verwarring ?

Verder las ik dat het om een jet-model gaat, met daarin digitale servo's.
Hebben die ook een ouderwetse potmeter ?
De nieuwste hebben dit: Magnetic Induction Servo - RC Groups

Maar okee, de Conrad 2500 mAh cellen, LiFe, heb je een link ?

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraagje omtrent LiFe cellen.

Momenteel gebruik ik Eneloop NiMH cellen als ontvangeraccu in een jetmodel. Door de vele digitale servo's lopen de stromen tijdens de vlucht op tot 10 Ampére en meer. De Eneloop cellen kunnen dit niet aan en laten de boortspanning dalen.

Bij Conrad heb ik losse LiFe cellen gevonden van 2500 mAh, hier zou ik een pakketje van kunnen maken met telkens twee cellen in serie ( ik heb +/- 6.5 V nodig).
Je zou ze makkelijk tot 50A kunnen belasten.

Moeten deze cellen bij het laden gebalanceerd worden of niet? Ik vind hier tegenstrijdige informatie over.

Twee volgeladen Li-Fe cellen hebben een spanning van boven de 7 Volt. Het is maar de vraag of je je servo's en ontvanger hier zonder limiter om de spanning naar een acceptabele waarde terug te brengen, op kan aansluiten. Wat het balanceren betreft, volgens deze Spezifikationen informatie is dat niet bij elke laadcyclus nodig, maar kwaad kan het nooit.

Maar waarom naar Li-Fe accu's als stroomvoorziening van de ontvanger en servo's? Dat Eneloopcellen moeite hebben met het leveren van stromen rond de 10 Ampère. dat kan ik begrijpen. Maar voor goede Ni-** cellen in b.v. het sub-C formaat is het leveren van 10 Ampère geen enkel probleem! Vier cellen kan je zonder extra electronica in de vorm van een limiter direct op de ontvanger aansluiten.

Of er sprake is van "neppers" op de markt is nog maar de vraag. A123 maakt (goede) Li-Fe cellen. Maar andere fabrikanten kunnen dit type cellen ook maken. Er is pas sprake van "nep" als door andere fabrikanten geproduceerde cellen als A123 cellen worden aangeboden.

> Twee volgeladen Li-Fe cellen hebben een spanning van boven de 7 Volt.

doe dat sommetje eens met 5 nimh's
kom je met lichte belasting tussen de 7 en 7.5 volt uit. met zwaardere belasting zakt het snel verder maar de elektronica moet toch echt tegen 7.5 volt kunnen als ze op 5 nimh's aangesloten mag worden, ik zie het probleem niet. ik heb gewoon 7955 op twee a123 cellen al een hele tijd.

bart

Ieder zijn mening, maar ik zou niet graag apparatuur die is gespecificeerd voor een spanning van maximaal 6 Volt op een hogere spanning laten werken.
Dat het toch goed gaat, best mogelijk.

Misschien is het tegenstrijdige aan de informatie dat er neppers op de markt zijn.
Voor zover ik weet heeft A123 Systems USA LiFePo4 cellen die onverwoestbaar zijn,
Ik gebruik de A123 2300mAh (2.3 A) cellen, de ene keer laadt ik via de balancerkabel,
maar dat hoeft niet altijd, misschien zit daar de verwarring ?

Verder las ik dat het om een jet-model gaat, met daarin digitale servo's.
Hebben die ook een ouderwetse potmeter ?
De nieuwste hebben dit: Magnetic Induction Servo - RC Groups

Maar okee, de Conrad 2500 mAh cellen, LiFe, heb je een link ?

Ja, servo's hebben nog wel potmeters.

Hier heb je de link van Conrad :
Emmerich LiFePo4 Accu 26650FP 2500mAh - Speciale batterijen, oplaadbaar (Lithium - Conrad Electronic

Groetjes,
Johan

Twee volgeladen Li-Fe cellen hebben een spanning van boven de 7 Volt. Het is maar de vraag of je je servo's en ontvanger hier zonder limiter om de spanning naar een acceptabele waarde terug te brengen, op kan aansluiten. Wat het balanceren betreft, volgens deze Spezifikationen informatie is dat niet bij elke laadcyclus nodig, maar kwaad kan het nooit.

Maar waarom naar Li-Fe accu's als stroomvoorziening van de ontvanger en servo's? Dat Eneloopcellen moeite hebben met het leveren van stromen rond de 10 Ampère. dat kan ik begrijpen. Maar voor goede Ni-** cellen in b.v. het sub-C formaat is het leveren van 10 Ampère geen enkel probleem! Vier cellen kan je zonder extra electronica in de vorm van een limiter direct op de ontvanger aansluiten.

Of er sprake is van "neppers" op de markt is nog maar de vraag. A123 maakt (goede) Li-Fe cellen. Maar andere fabrikanten kunnen dit type cellen ook maken. Er is pas sprake van "nep" als door andere fabrikanten geproduceerde cellen als A123 cellen worden aangeboden.

Een hogere batterijspanning is geen probleem, alle servo's en ontvanger worden gevoed over een "accuweiche" Emcotec. De uitgaande spanning kan ingesteld worden in verschillende stappen tot max. 6 volt. De aangevoerde spanning mag van 5,6,7 Ni.. of 2 Lipo's komen. Ik gebruik liever geen Ni... omdat zij toch een hoger gewicht en zelfontlading hebben. Vandaar de Eneloop's hebben bijna geen zelfontlading maar kunnen dan ook geen hoge stromen leveren. LiPo's gebruik ik liever niet omdat het toch nog altijd tricky is om deze cellen te laden in het model. Ik heb in het verleden al verschillende toestellen zien uitbranden door het verkeerd laden van deze cellen (ligt dan wel aan het manneke).
Ik dacht dat de LiFe cellen van Conrad dus een goed alternatief zouden zijn, misschien best van bij het begin een balanceerstekkertje maken, lijkt me veiliger.

Groetjes,
Johan

Back