LiFePo4 in oude Futaba FC-16

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door repeat, 3 mei 2014.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  2. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Ik heb 3wkn geleden het zelfde setje besteld voor mijn fc16 zender en nog niets binnen. Maar ga wel kijken hoe ik dit ga maken ivm het balanceren van de accu.

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ik heb er alleen een gat in gemaakt met een dop er op, de kabel steekt er los in, dus de achterkant kan er gewoon af.

Ik kan je wel een foto sturen als je dat wilt

Arie

4. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Post hem even als je wilt op het forum, dan kan ik ook even kijken hoe jij dit hebt gefixt:thumbup:

5. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik ben ook wel benieuwd naar die oplossing.

Inmiddels heb ik de LiFe erin zitten en (netjes gebalanceerd) opgeladen.
    Werkt allemaal prima!
    Alleen nog 1 vraagje: De spanningsweergave op het LCD is niet echt lekker afleesbaar meer omdat 'ie de hele tijd tussen 2 waardes verspringt.
    Kan het zijn dat 2.4GHz 'pulserend' stroom gebruikt ?
    Op zich geen probleem maar zou het leuk vinden als ik hier iets aan kan doen.
    Condensator tussen + en - bijvoorbeeld?

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    dat de spannings waarde de hele tijd knippert is wel vreemd dat zou niet mogen ongeacht welke accu of belasting je ook hebt.

2.4ghz is juist energie zuiniger dan 40/35Mhz en zou dus minder belasting op de accu moeten geven. Of de zender is niet goed omgebouwd en de 40 / 35mhz is nog steeds actief (overigens simpel uit te schakelen door het kristal uit te nemen) of de + draad op de print te onderbreken maar dan moet je wel weten welke dat exact is.

7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nou, da's mooi Bertus, maar waarom raad jij iemand die (om wat voor reden dan ook) z'n FC16 niet wil vervangen een andere zender aan?
    Een FC met uitbreidingsmodules werkt perfect voor modellen met veel schakelfuncties.
    Als je die zender blijft gebruiken en alleen maar gaat investeren in een nieuwe accu vind ik dat een wijs besluit. Niet alleen omdat de FC16 een prima zender is, maar ook omdat er al meer dan genoeg weggefl*kkerd wordt in de huidige tijd...
    En, last but not least, niet iedereen kan voor een nieuwe zender ruim 200 euri uitgeven. Daar moet je ook rekening mee houden.

8. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Het kristal is eruit en het 35MHz deel zelfs geheel van stroom losgekoppeld.
    De zender werkt ook uitstekend op 2.4GHz.

Volgens mij is meer het probleem dat 35MHz altijd continu met hetzelfde vermogen zendt en 2.4GHz meer per pakketje oid.
    Als daardoor vele malen per seconde 100mA wordt getrokken en daardoor de accu-spanning continu varieert tussen 9.7V en 9.65V dan verspringt dus vele malen er seconde de aanwijzing op het display tussen 9.7V en 9.6V waardoor ik een trillende 9.8V zie staan.

Ik heb absoluut niet het idee dat het kwaad kan, maar zou het wel aardig vinden als ik er makkelijk wat aan kan doen met een condensator of zo om de spanning iets af te vlakken.

9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Hier met het dopje er op:

En zo als het dopje er af is

Het is een dopje van een buisje waarin ze ic's versturen, met een verdikt randje, dus het klikt als het ware vast

En zo met de stekker er uit

Op de stekker zitten "Balance stekker savers"
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=19940
    zodat je niet aan de kabels trekt, maar aan de stekker

10. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Oh, dubbel

11. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Dat ziet er netjes uit. Ga ik ook eens bekijken...

12. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik zal nog even de laatste status vermelden voor eventueel toekomstig geinteresserden:

De balanceeraansluiting heb ik uiteindelijk opgelost met een SVHS-connector:

Verder is de knipperende voltage-aanduiding ook opgelost. Ik had de voeding voor de FrSky ook van de trainer-connector afgetapt, maar die kan maar zeer weinig stroom leveren. Ik heb de + draad nu aan een ander punt gesoldeerd waar de volledige accu-spanning op staat en nu is het knipperen verleden tijd.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Zoals jij het hebt gedaan is het wel netjes en de zender kan mooie dicht blijven. Ik heb mijn fc16 zender gisteren omgebouwd en de kabel van de accu op de originele voeding gemonteerd. Ik kan, als ik de belans kabel aansluiting zo maak als die van jou, toch gewoon het originele laadstekkertje gebruiken om de accu op te laden.

14. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ja dat klopt.
    Ik gebruik gewoon het oude laadstekkertje (wel diode overbruggen) icm deze nieuwe balance connector

15. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Diode overbruggen? ik ben niet zo thuis in de elektro wereld.
    Maar als ik een life lader heb, is die diode dan nog nodig.

16. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Er zit standaard een diode tussen de laadconnector en de accu tegen per ongeluk verkeerd om aansluiten.
    Een slimme lader wil echter ook meten hoe hoog de spanning van de accu is.
    Daarvoor moet je de diode overbruggen.

edit: HIER wordt het onderaan de pagina ook met een fotootje beschreven.

Laatst bewerkt: 14 mei 2014
  17. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Repeat, ik haal de diode wel weg en soldeer er wel een brug tussen.

18. repeat

repeat

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Kan je inderdaad prima doen.
    Heb je tot op heden je FC16 met een vaste stroom geladen dat je de diode er nog in heb zitten? Ik had de mijne 15 jaar geleden bij aanschaf direct al overbrugd

19. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als je drie adertjes uit een servosnoer in elkaar draait en dan over de diode soldeert heb je een zekering, die enkele Ampères kan verdragen. Als je een dikke draad neemt brandt bij calamiteiten in ieder geval het minspoor aan de bovenzijde van de print door, maar heb je ook kans dat de bedrading van de accu verbrandt.

20. p40

p40

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Thanks, ik ga gelijk weer solderen.

@Repeat, ik heb de zender al jaren en deze heeft de laatste 11 jaar in de kast gelegen. Ik was even klaar met vliegen. En nu, sinds 2 jaar weer volop aan het vliegen.
    Ik heb toen zn kant en klaar setje van hype gekocht, de Sbach. Maar met deze zender kan je helemaal niks. En daarnaast heb ik nog een paar kisten staan die ik langzaam aan het ombouw ben naar borstelloos. En in de FC16 zender zit een cam module tot 26 modellen.

Deel Deze Pagina