Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ziet er mooi uit, dat extra gewicht is alleen maar prettig straks. Ik heb nog extra 20 gram lood in de neus om het zwaartepunt nog iets naar voren te leggen. De eerder gemaakte opmerking van 1/4 vanaf de neuslijst is echt minimaal wat je nodig hebt. Eerder lag hij bij mij iets te veel naar achter met een zeer zenuwachtig haast onbestuurbaar projectiel en de eerste staartbreuk tot gevolg. Als het zwaartepunt vervolgens goed ligt vliegt hij als de beste en kun je zonder problemen van grote hoogte zonder motor de landing inzetten en rustig binnen komen zweven. Er prettig om te weten als je de accu leeg vliegt en sturen nog je enige optie is :).

De staart breekt dus vooral precies in de overgang van romp naar staartvlak (in die bocht). Twee stripjes vlak koolstof in lengte richting aan de boven en onderzijde van de romp in de overgang romp van romp en staartvlak. Zoals op de foto te zien heb ik achteraf een snede gemaakt en er een boven en onder ingelijmd. Als je nog moet bouwen kun je ze straks echter netjes tussen de twee rompzijden lijmen en zie je er niets van.

Hier is de onderste strip op de foto te zien. De vezeltape versterkt bij mij nog extra de scheur die was ontstaan. Niet mooi, maar na 5 meter zie je het al niet meer ;).

28 mei ben ik mogelijk ook van de partij. De spit gaat dan ook mee. Wellicht zien we elkaar dan even :).

Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  2. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Discus,

Bedankt, het is me nu duidelijk waar die breekt. Ik heb rond carbon in huis (2mm), dat ga ik dus binnen de romp inlijmen aan boven- en onderkant (tussen romp en schotten). Moet ongeveer wel hetzelfde effect opleveren denk ik.

Ik zal het CG goed in de gaten houden, maar voorlopig ben ik zover nog niet.

Heb je dat filmpje van Causemann gezien, wat ik gepost had??? Vliegt mooi he....

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  3. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Heb het filmpje net even bekeken. Vliegt erg mooi! Ikzelf heb de 800 spit ook al eerder op 2s gevlogen, maar dit was bij mij geen succes. De motor, en toen iets kleinere prop, gaven voldoende vermogen om de lucht in te komen, maar verder geen lekkere snelheid. De 3s 800mah setup werkt echter perfect en voor het gewicht hoef ik het niet te laten. Er zit nu ook nog 20 gram extra in de neus.

Verder heb ik de romp van de spit gisteren achter de vleugel dwars doormidden gevlogen. Het was mijn eigen schuld door de spit in de verkeerde windrichting te starten en zodoende te weinig snelheid. Na 3 accu's vliegen wordt je soms wat nonchalant ;). De romp was dus helemaal door maar had een mooie strakke breuk. Op het veld zelf dus even wat 5 min epoxy aangemaakt en het toestel 10 minuten in de houdgreep gehouden. Vervolgens weer twee accu's leeggevlogen :). Prachtig die kistjes van depron.

Nu moet ik wel zeggen dat hij steeds meer op een echte oorlogsvlieger begint te lijken. De neuslijst is steeds meer gehavend door de buiklandingen langs steentjes, takjes en rommel. Maar vliegen blijft hij doen als de beste :).

Toch ga ook ik strak nogmaals een nieuwe bouwen. Het is de moeite meer dan waard.

4. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Zo, er stond nogal wat wind gisteren, is ie dan nog goed te vliegen? Moet je denk ik flink het gas erop houden.

Leuk dat je een rompbreuk zo makkelijk en snel kan repareren, dit is bij een balsa-kist wel even wat meer werk.

Ja die neuslijst, daar heb ik ook al over zitten denken, die krijgt natuurlijk wel klappen tijdens de landing, tenzij je op een golfbaan vliegt met gras zo glad als een biljartlaken. Heb al zitten denken om hem te versterken met bv een strookje 80 grams glasvezelmat.

Hoe zit dat met de props trouwens? Vlieg je met een propsaver??? lijkt me niet want je hebt een spinner, maar breken die vaste props dan niet snel?

Als je een nieuwe bouwt, lijkt het je niet wat om ook een 1 meter versie te maken?

Groeten,

Paul

5. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ja, we vlogen op het Prisma en daar was de wind flink. Maar dat maakt het juist zo spannend :). Vliegt trouwens nog best goed hoor tot 3 a 4 bft. Op 2s zou ik dat echter niet redden.

Verder vlieg ik met een propsaver. Dit is echt een must aangezien de buiklandingen. Ik denk dat als ik dit niet zou doen de prop of de spit al veel sneller het loodje zouden hebben gelegd. Ook de motor krijgt dan veel te veel klappen. Nu al bemerk ik, na een paar maanden regelmatig vliegen, een lichte speling in de motor as. Verder echter niet merkbaar tijdens motorloop en of vliegen.

De depron spinner is d.m.v. een gleuf strak op de prop geklemd. Zo centraal mogelijk. De spinner blijft altijd wel een beetje uit het midden, maar door het lage gewicht en het hoge toerental vervormd hij zodat je er eigenlijk geen last van hebt. Nu moet ik wel zeggen dat mijn spinner er bij de 2e vlucht vanaf gescheurd is. Sindsdien vlieg ik zonder (meer uit luiheid zodat ik er niet weer een hoef te schuren). :rolleyes:

Of ik ook een 1m zal bouwen weet ik nog niet. Het zou kunnen dat ik mijn nieuwe spitje al wat sneller zal moeten maken. Ik wil toch eerst even jouw ervaringen/foto's afwachten :). Maar depron kost geen drol en het kan daarna altijd nog.

Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  6. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Discus,

Ik zie in je "handtekeing" dat je ook een 1 meter P51 Mustang hebt, Dit moet toch redelijk overeenkomen met het vliegbeeld van een Spit van 1 meter, of is de Mustang niet uit depron gebouwd?

Paul

7. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    De mustang vliegt een stukje rustiger (meer schaal zeg maar). Het betreft de P-51d van Art-tech. Hij is dus geheel van schuim/epp. Het is wel echt een mooie kist.

8. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Tijd voor een update.

Lekker opgeschoten met de Spit. Ik had wel gedacht dat depron sneller zou werken dan houtbouw. Echter als je netjes wil werken kost het minstens zoveel tijd.

Ik ga voor de stevige versie (en dan maar wat zwaarder), dus de romp versterkt met een horizontaal rompschot (zoals Harm Volhout dit eerder heeft bedacht) en 2 carbon staven boven en onder in de romp.

Linker romphelft deels vastgelijmd aan de romschotten.

Rechter romphelft erop en... het is een rechte romp geworden.

Tussen F1 en F2 zitten ook 4 carbonstaafjes, tussen F2 en F3 zitten er 2 (bovenin). De vleugel zelf zal de benodigde stevigheid aan de onderzijde moeten geven.

Nog wat foto's van de vleugel. Duidelijk is de V-stelling te zien. Ik maak gebruik van 2 rolroerservo's

Als ik al mijn onderdelen op de weegschaal leg kom ik nu tot 380 gram. Ik hoop na afbouw en schilderwerk rond de 400 gram te gaan uitkomen.

Intussen is ook de setup in huis:

Motor: Himodel 2208/23 800Kv 36 gram
    Prop: 9x4,5 APC E
    Lipo: 3S1P 1000 mAh Turnigy nanotech
    ESC: 20 amp

Paul

Laatst bewerkt: 9 jun 2011
  9. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    netjes ! en slim bekeken met die carbon staafjes.
    Van 80 naar 100 is toch wel een enorm verschil in grootte.

10. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    @ Paul56
    ik ben er bijna zeker van dat er een zwaardere lipo in zal kunnen
    er zit bij mij een 1300mAh 3s
    k'heb een batterij besteld volgens het gewicht dat ik nodig had om mijn cg goed te krijgen
    en met je gewicht moet je ook niet zo in zitten want de mijne woog rond de 400 gram
    iets meer zelfs dacht ik en hij vloog nog even goed
    ik heb ook 2 servo's voor m'n rolroer gebruikt
    je ben wel zeer mooi aan het bouwen
    jij doet wat ik eigenlijk wat ik ook wouw proberen maar ik durfde er niet aan beginnen
    doe zo voort ik ben benieuwt naar het eind resultaat

Laatst bewerkt: 6 jun 2011
  11. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Swordfish,

Ja, ik weet dat ie best zwaarder kan, hij moet bij deze spanwijdte wel ruim 500 gram kunnen hebben. Maar ik wil graag een wat rustiger vliegende kist, ik hoef geen pylonracer, dus vandaar dat ik het allemaal wat lichter houd. Volgens Drive Calculator moet hij met deze setup volgas een kleine 7 minuten kunnen vliegen (thrust is dan 660 gram), dus met half tot driekwart gas moet een vliegduur van 10-12 minuten haalbaar zijn.

Ja, het CG moet ik afwachten.... desnoods een paar gram lood in de neus, ik zie het wel. Overigens is dit niet moeilijker bouwen dan de 80 cm versie denk ik, dus waarom durfde je het niet aan ???

Paul

Laatst bewerkt: 6 jun 2011
  12. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Weer tijd voor een update.

Kistje is bijna klaar. Ik moet nog een cockpitkap zien te maken van een lege PET-fles en dan nog verven. Daarna de setup nog inbouwen.

Afwijkende zaken tov het oorspronkeljke ontwerp zijn:

- Halfrond plastic profieltje (3 mm) tegen de voorlijst van de vleugel gelijmd om deze wat sterker te maken bij een eventuele landing in hoog onkruid.

- Ik heb de hele kist dun ingesmeerd met PU-lijm. Dit maakt hem wel 12 gram zwaarder, maar het depron wordt er enorm stevig van en is veel minder gevoelig voor krassen.

Het totale gewicht komt nu uit op 443 gram (excl. verf en decals, incl. setup). Dat is toch wat meer geworden dan ik eerder had ingeschat, maar wel verklaarbaar. Er is een hele tube POR in gaan zitten en ik was vorige keer ook de "rug" en de "buik" van de Spit vergeten mee te wegen, aangezien deze niet op de tekening staan en die had ik dus toen nog niet gesneden.

Als hij helemaal af is zal ik nog een foto plaatsen van het eindresultaat. Maak me nu al zorgen voor de maiden, toch even spannend om hem heel te houden.

Paul

13. p@ul

p@ul

Lid geworden:
    12 mei 2010
    Hey Paul

mooi gedaan,
    maar hoe heb je het depron zo glanzend gekregen?

grtz paul

14. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Zoals ik hieronder al aangaf: dun insmeren met PU-lijm.

Paul

15. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Dit kistje kan wat gewicht best hebben, maar overdrijf niet!

De mijne weegt nu rond de 190 gram vliegklaar (met acu), en vliegt gewoon erg goed.. hij is totaal niet vervelend, geen etterbakje (kan ook niet met dat gewicht) en is ook met wind goed te vliegen.

Gewoon een erg leuk kistje dus, en goed te bouwen tegen marginale kosten.

16. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Henry,

Deze Spit moet dat gewicht makkelijk aankunnen, want hij heeft een span van 1 meter en die van jouw is 80 cm. Ik heb dan 56% meer vleugeloppervlak tov de 80 cm versie.

Mogelijk is wel mijn motortje wat aan de lichte kant, 36 gram... ik heb deze aangeschaft toen ik nog dacht dat de kist rond de 350 gram zou uitkomen.

Eerst maar eens kijken hoe hij hier mee vliegt, ik kan er altijd nog een 49-grammer inzetten, die motortjes zijn zo duur niet meer.

Paul

Laatst bewerkt: 26 jun 2011
  17. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Ziet er prachtig uit Paul. Ik blijf je voortgang volgen. Met een 36 grams motortje zal het best wel vliegen, maar zorg ervoor dat je tevoren op de testbank of in de simulator een goede prop-motor-accu combinatie uitzoekt. Want je hebt dan echt geen power over. Je kunt je niet echt permiteren daar in de lucht achter te komen. Met 500 gram is het geen zwever....

Jou 800kV 2208 (9A maximaal) met 9x4.5 prop op 3S1000 gaat het zeker niet worden.
    1/ Dit geeft (volgens de simulator) een max input van 70.9watt en output van 50 watt. Dat is 100 watt/kilo (kist = 500 gram). Dit soor vermogens doen ze op indoor kistjes van 150 gram.
    2/ de maximale lucht snelheid met 9x4.5 is 50km/h. Dit is erg weinig. Voor dit soort schaal kistjes wil je minsten 70km/h halen tenzij het zwevers zijn.
    3/ Het motortje is 9A maximaal, bij 11V is dat 100 watt maximaal (input). Ik ken het motortje niet, maar denk dat het inderdaad te zwak is. Als je met dit motortje iets wilt proberen zou ik kijken naar een 9x6 APC E prop. Die komt met dit 800kV motortje het beste uit de simulatie. Je komt dan op 68km/h met 650 gram thrust en net iets over de 10A stroomverbruik (110 Watt). In de lucht zal dat wel goed gaan. Niet op de test bank lang vol gas geven, want dan wordt het motortje te heet.

Het meest kritische zal de (hand) start zijn. Als het ding een keer op gang is zal het wel gaan. Wat bij mij goed werkt is onderhands gooien (je pakt de neus voor de cockpit vast, net voor het zwaartepunt, en gooit licht omhoog. In jouw geval met vol gas). Propje bestellen, en gewoon proberen.

Volhout

P.S. Meestal zetten ze op kisten met 500 gram gewicht een setup van zo'n 150-200 watt. Met dezelfde 9x6 prop en een Turnigy 2409-18T (1200kV 52 gram fietsbel van $ 5.99 bij HK) heb je 200 watt, 90km/h en 1 kilo thrust. Je kunt dan nog net die 3S1000 20c gebruiken, maar dat is wel op het randje. Je ESC is ook 20A. Dus fase 2 kan zijn een nieuw Motortje bestellen. Is wel bijna 20 gram zwaarder, dus de lipoos zullen wat naar achteren moeten. Je kunt daar vast rekening mee houden. Die 1200kV wil ook goed met je 9x4.5 prop.

Laatst bewerkt: 27 jun 2011
  18. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Harm,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik had intussen een 9x5 klapprop (Graupner) aangeschaft. Ik heb deze even tijdelijk gemonteerd en de kist (op dat moment 443 gram) met de staart vastgebonden aan mijn digitale weegschaal. Vol gas trekt de motor dan 7,3 ampere en de weegschaal gaf -34 gram aan, dus met de Spit loodrecht omhoog. Ik kon hem dus gewoon loslaten, hij valt niet omlaag. De trust bedraagt dan dus 443 + 34 = 477 gram. Drivecalc geeft met deze setup een trust van 488 gram aan, dus dat klopt vrij aardig.

Met verf en decals zal het gewicht van de kist wel ergens rond de 470 a 480 gram uit gaan komen, schat ik.

Ik heb (nog) geen ervaring met brushless setup's. Heb vroeger een Charter gehad met 3,5 cc brandstofmotor en een motorzwever met een speed 600 erin op 7 Nicad-cellen (8,4 volt) en een gewicht van 1700 gram. Met een 8 x 4,5 prop trok ik die binnen 30 sec naar 150 meter hoogte. Volgens drivecalc levert deze setup zo'n 70 watt output, de Himodel 2208/23 levert 65 watt output.... maar de Spit is meer dan 3 x zo licht.

Moet ik dan toch een zwaardere motor kopen en gaat mijn Spit bij de eerste handstart recht de grond in met deze setup? Harm ik las dat jij jouw Spit ook hebt gevlogen met 400 gram gewicht (met camera) en een 26 grams motortje....

Reacties van anderen ook van harte welkom.

Paul

Laatst bewerkt: 27 jun 2011
  19. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    prachtig gemaakt Paul, veel succes met de maiden. Hoe heb je de uitlaten overigens gemaakt ?

20. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    De uitlaten zijn gemaakt van een 5,5 mm (dunne) messing buis. De uitlaten zijn dus alle 12 hol en moeten zorgen voor de nodige koeling voor de motor en de ESC. Ik heb 4 koelgaten in het motorschot (F1) gemaakt, direct achter de motor.

Maar heb jij nog tips mbt mijn setup... kan dit???

Paul

Deel Deze Pagina