Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    XXL, als je er problemen mee heb, moet je het zeggen, dan haal ik het weer weg,
    Maar heb de pdfjes even in 1 PDF gedaan en op mijn site gezet. kan je direct van downloaden:

Spitfire 80cm compleet PDF (rechtermuisknop, opslaan als)
    Spitfire 80cm compleet Short PDF (rechtermuisknop, opslaan als)

De Short is de versie met 1 vleugeldeel en 1 rompdeel. als je ze uitsnijd en omdraait kan je beide vleugel natuurlijk maken. Scheelt papier (beetje aan het milieu denken).

ben nu begonnen met bouwen,
    als er interesse is, wil ik ook nog wel een paginaatje maken met linkjes, bouwplan en wat foto's

hier de uitgesneden deeltjes. ik had 3mm wit en 6mm zwart. lekker duidelijk :).
    moet nog ff nadenken over aansturing enzo..

2. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nou, drukbezocht topic...
    Niemand aan het bouwen na publicatie van deze mooie plannen?

Ik wilde al heel lang een spitfire, maar bij gebrek aan redelijke plannen toch nooit aan begonnen.

Nu blijkt dat dit gewoon een heerlijk "weekend-bouwsel" is :D! Zaterdag uitgeslapen tot 12 uur, paar uurtjes zitten snijden smiddags en rest van de dag weg geweest. vandaag wat zitten lijmen en dan heb je hem al bijna in elkaar :)

3. Airbus

Airbus

Lid geworden:
    29 okt 2004
    He Sietse Ziet er wreed nice uit :thumbsup:

4. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    thnx,
    Kees is er ook 1 aan het bouwen, wilde ik uitleggen hoe die fairings erop moeten, ligt het forum eruit! gelukkig alles weer terug :).
    Ben eerlijk gezegd nog niet veel verder. zit nog te twijvelen over die fairings, zonder is hij wel makkelijk deelbaar te houden, maar anders lijm ik de boel gewoon vast, net zo makkelijk eigenlijk...

moet nog aansturing wat erop frutten, accu erin, beetje lijmen en plakken en dan verven en smijten :D!
    Kees is creatief geweest met oranje/gele "camo"kleuren... wel lekker zichtbaar!

5. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Mooi !

knap bedacht die rolroeraansturing, stukken eenvoudiger dan ik had toegepast.

Wel filmpje van de maiden maken eh !

6. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    die spit blijft mooi!
    hoe vaak ie ook gebouwd word... ik ben benieuwd naar jullie kleurtjes ;)

7. N-trix

N-trix

Lid geworden:
    15 okt 2007
    bediening vleugels

Hoi

Hoe heb je de overbrenging van de servo's in de vleugels gemaakt?

Sven

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    overbrenging van de servo's in de vleugels? Ik heb gewoon 1 servo in het midden, die stuurt 1 lang staaldraadje aan met een soort Z-knik in het midden bij de servohoorn. De uiteinden heb ik gewoon in het rolroer geprikt :). drupje lijm, meer niet. hoop dat het voldoende is. voordeel is dat er nu niks uitsteekt

9. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Beter laat dan nooit,

Wat voor motor heb jij in deze spit zitten?
    Weet dat het een oude topic is maar je weet maar nooit...

grt,
    Roelof

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    De ontwerper heeft dacht ik deze erop zitten:
    RCtechnics Internet Store

Ik heb een zelfbouw cd-rommetje van ±30 gram. Vliegt nu heerlijk met 4 blads propje :)

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Klopt de 1540 Kv. Sietse filmpke graag! 4 blads prop van GWS ?
    Binnenkort als ik wat meer tijd heb ga ik deze spit in een maatje groter maken, 400-500 gram versie.

12. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Ik heb vroeger een spit met 10cc verbranding gehad.
    Sinds mijn huis is afgebrand, het ergste is dat mijn spit er toen niet meer was... ben ik met boten verder gegaan.
    Als ik dit zo zie dan trekt me dit super aan en wil dan toch maar weer eens gaan vliegen!

Waar kan je dat materiaal halen waar deze schitterende modellen gebouwd worden?

grt,
    Roelof

Eddit:
    Kan je ook een motortje van een cd-rom speler oid gebruiken? of zijn deze niet krachtig genoeg?

Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  13. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Sta te popelen om te gaan bouwen maar zit nu naar de tekening te kijken en er rijzen toch wel wat vragen, wat mij betreft mag je er wel wat foto's bij zetten van de bouw :)

grt,
    Roelof

ps. Kom er wel uit maar iets zien is toch sneller, en voor vele lezers leuker...

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    zal eens kijken wat ik nog uit zou kunnen leggen bij de plaatjes. verdere plaatjes worden van het complete model, ga hem niet weer uit elkaar halen :)

een cd-rom motor kan je gebruiken, is alleen aardig wat werk voor je daar een bruikbare van heb gemaakt. Het is dus niet even losknippen, vastsolderen en vliegen.
    Je moet hem opnieuw wikkelen en andere magneten erin lijmen. Leuk om te proberen, maar alleen als je het echt leuk vind, voor het geld hoef je het niet te doen. Draad en magneten zijn al bijna duurder dan een compleet motortje.
    In de 1e post staan wat linkjes naar gebruikte RC spullen dacht ik.

Mijn Prop is een 4blads van Hobbycity. maar dan extreem afgedremeld... had mijn motortje toch iets te snel gemaakt voor op 3 cellen blijkbaar. Dan is de keuze: opnieuw wikkelen, over op 2 cellen of kleinere prop. Ik heb gekozen voor de kleinere prop door hem gewoon flink in te krimpen :D.

15. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Tekeningen zijn me duidelijk hoor, ff goed kijken, dan begrijp je het wel + natuurlijk de geposte foto's.
    Tot welke windkracht kan zoiet nog buiten? Gezien het gewicht zal het toch redelijk windstil moeten zijn.
    Is de draagkracht genoeg om er een landinggestel onder te zetten? Vind dat altijd wel mooi staan.
    Ik heb even terug gebladerd en 12,50 euro voor een motortje... daar kan je idd niet zelf voor gaan bouwen.
    Het hoogteroer is vrij smal bij het roer, en het materiaal niet zo heel sterk, is het verstandig om dit te verstevigen of beter zoals op de foto (pag 1) 2 roerhevels erop?

Hoor het wel,
    ze zien er superstrak uit!! complimenten!!

grt,
    Roelof

16. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    hoogteroer heb ik niet versterkt, gewoon 3mm depron, meer niet :). houd het prima.
    Ik heb gemerkt dat als je hem goed licht bouwt, hij echt heeeeeeeeeeeel mooi langzaam kan vliegen. Natuurlijk is hij dan redelijk windgevoelig en echt voor de mooie windstille zomeravonden. Toch gaat het tot krachtje 3/4 dan nog best leuk. Licht er trouwens extreem aan of je midden in de turbulentie van een stad zit (ik) of ergens op een open weiland staat. Als het open is kan je een stuk meer hebben natuurlijk. Dan kan je ook makkelijk een wat zwaarder accuutje erin doen. Ik vlieg bv normaal op 3S460mah, maar heb ook al op 3S1000 gevlogen. Vliegt niet veel anders, alleen iets harder :D.
    Of hij een landingsgestel kan dragen? zeker weten wel ja. goed dik liftend profiel, die kan wel wat dragen :)

17. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Nog even heel iets anders:

Waar moet het zwaartepunt liggen?
    Bij mijn "grote" model die ik heb gehad lag die ergens op 3/4 van de vleugel van voren af gezien... (als je snapt wat ik bedoel... :()

Is het bij zo'n licht model ook zo? of moet ik dat maar gokken en dan eventueel later nog verzwaren her en der? of is dat helemaal niet van toepassing? lijkt mij toch wel.

grt,
    Roelof

18. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Ik herinner mij dat ik hem kon balanceren op 1/4 tot eerder richting 1/3 van de voorkant van de vleugel. Ik denk dat dit is wat je bedoeld. Normaliter zou ik denken dat dit hetzelfde moet zijn als een groter model. Dus 1/3 vanaf voorkant en 2/3 resterend aan de kant van de rolroeren.
    Kom ik net uit op een plan van de MK XVI versie, ik denk toch dat m'n volgende toch die versie wordt.

Laatst bewerkt: 25 apr 2008
  19. rjm69

rjm69

Lid geworden:
    21 apr 2007
    Ja dat is wat ik bedoel, thnx.

Ha, ik moet nog beginnen met bouwen....
    Pdf-je misschien??

grt,
    Roelof

20. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Ik heb alleen DWG of DXF, maar dat is geen uitgewerkt plan hoor, alleen de zichten.
    Ik moet het nog modelleren en deproniseren.

Deel Deze Pagina