lijnbesturingshandvat met rc throttle control

Discussie in 'Model elektronica' gestart door classicracer, 8 okt 2014.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    :confused::confused::confused: Strange, very strange... Ik schrijf en plaats mijn reactie op Bruno zijn posting om 10:28h en deze wordt om 08:27h reeds geplaatst...:confused::confused::confused:

    Ik heb een Marty Mc Fly ervaring....:cool:
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Jaaaaaaaaaaaaaaaa, nu heb je Bruno's zwakke plek gevonden! Elk veilig systeem is goed om meer mensen met lijnbesturing te laten kennismaken! En eens lijnbesturing in je bloed zit ben je besmet. Je mag dan nog zoveel rc gaan vliegen, je zal altijd diep vanbinnen een LB-er blijven. ;) ook al houden vele rc-piloten dat goed verborgen...:cool:
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, bij LB zijn de enige flightcontrols het hoogteroer (en eventueel de meesturende flaps zoals bij F2B). Ik meen dat deze worden gespecificeerd als 'aerodynamic flight controls'.
    Het aansturen van het 'Rabe-rudder' (anti precessie control) mag dan ook niet gebeuren m.b.v. een gyro en een servo. Het moet met een mechanische verbinding naar het hoogteroer.

    Maar in het geval van Jo is het -zoals hij zelf al aangeeft- een non-issue, omdat hij het gaat gebruiken voor een niet-wedstrijdtoepassing.

    Voor BCD (basic carrier deck) zou ik, ondanks dat het geen officiele internationale klasse is, niets anders dan 2,4 GHz gebruiken.
    Overigens pleiten de aantallen deelnemers (uit Engeland, Nederland, Belgie en Duitsland) er m.i. voor om het tot een officiele klasse te maken.

    Over zwakke plekken gesproken... Ik ben opgehouden met tellen.;)
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik begin nieuwsgierig te worden....:yes:

    of je de boel al draaiende :turn-l: hebt....

    Of heeft bij jullie het weer :eek:nweer: ook een beetje tegengezeten?
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Bruno toch! Rustig blijven... :p Ik heb gisteren het pakje aangekregen, geopend en vol bewondering de samenbouw bekeken. Ik hoop volgend weekend een paar vrije uurtjes te hebben om aan het handvat te beginnen en dan een mini slow ombouwen naar electro. Ofwel misschien een indoortoestelletje bouwen, dat is ook een optie. Ik zal in elk geval mijn vorderingen hier posten.
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Eerlijk gezegd helpt dit herfstweer om hiermee bezig te zijn, want van vliegen komt toch niks terecht. De huidige variant die classicracer gaat testen is denk ik voor het doel om er één ESC's op aan te sluiten zonder meer geschikt.
    Als je er servo's op aansluit dan is er echter nu en dan een lichte servo jitter waarneembaar. Dit heeft te maken met het feit dat het piepkleine ontvanger processortje maar twee timers heeft en één van die twee ook nog gedeeld moet worden tussen de funkties "ontvangen signaal decoderen" en "servopulsen genereren".

    De servo's verlopen daarbij niet maar jitteren soms 0,25mm rond hun instelpunt. Nu is natuurlijk de vraag of dat, hoewel niet perfect, in de praktijk een probleem is. Praktijktest zou dat uit moeten wijzen.

    Als optie B zou ik een nieuwe ontvanger kunnen ontwerpen rond een grotere processor, die meer (en betere) timers heeft en desnoods nog een kristal toevoegen. Die ontvanger wordt dan qua volume wel weer twee keer zo groot, maar heeft vermoedelijk geen last van lichte jitter meer.

    Ik heb evt. nog één compleet prototype beschikbaar ( €20,-) identiek aan die welke ik naar classicracer heb opgestuurd. Wel onder de voorwaarde dat hij dan door iemand op korte termijn echt getest/uitgeprobeerd wordt, zodat er lering uit getrokken kan worden. De twee prototypes worden door mij ondersteund m.b.t. problemen en verbeteringen.

    EDIT - 2e testpiloot heeft zich inmiddels gemeld
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  7. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Eerste testresultaat van gebruiker...

    Hans, en bij uitbreiding alle volgers hier, ik heb een eerste voorlopig resultaat. En ik moet toegeven dat ik zeer blij ben met dit resultaat! Gisteren na het werk heb ik snel een niet-vliegende set up bij elkaar gezocht en alles in de tuin opgesteld. Ik had uit klei een handvat geboetseerd met daarin een Ø20x90 hol buisje waar ik het zendertje in kon schuiven. Ik heb 17,5m lijnen uitgerold en op het einde een shocky met daarop de ontvanger aangesloten op de esc. Nadat alles was aangesloten was er geen beweging in de esc te krijgen... Ook niet toen ik er een servo op aansloot... Alle contactjes even overlopen en snel vastgesteld dat de -pool van de voeding van het ontvangerprintplaatje was losgekomen. Dit is waarschijnlijk gebeurd tijden het transport, niettegenstaande het setje wel heel erg professioneel was verpakt. Even terug vastsolderen en er een blobje hotglue op gedaan en terug aangesloten. It's alive!!!! :p Alles werkt helemaal zoals verwacht. Reikwijdte lijkt mij meer dan voldoende. Ik ben tot 25m achteruit gestapt en de verbinding bleef perfect. Ik weet niet of de stalen kabels een gunstig of ongunstig effect hebben op de reikwijdte?
    Nu is de volgende stap een definitief handvat te fabriceren waar ik de zender in kan schuiven en waar de druktaster en de throttle control op een ergonomisch logische positie zijn ingebouwd. De volgende test zal met een vliegende set up zijn.
    Ik kijk er in elk geval heel erg naar uit!
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Leuk te horen dat de eerste test voorlopig goed ging!

    Bedoel je soms het voedingssnoertje van de zender? Dat heb ik bij prototype 2 inmiddels aangepast en in plaats van de draad direct aan de print te solderen heb ik daar nu 2 pinheaders voor op de print gezet. Aanvankelijk dacht ik dat een handvat niet zo trilt als een model en het wel goed was, maar kwam er na 3 dagen toch achter dat de soldeerverbinding al slap werd. Een flinke klodder smeltlijm wil in jouw geval de draad wel voldoende fixeren om de verbinding niet weer slap te laten worden.

    Succes met het vervolg.
    Hans
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Daar ben ik wel nieuwsgierig naar hoe je dat gaat uitvoeren. Als je een 6 minuten vlucht maakt en constant de knop ingedrukt hebt, dan moet je geen lamme vinger krijgen. Of ga je gebruik maken van de lijntrek om mee te helpen de knop ingedrukt te houden? Ik bedoel dan de drukknop aan de binnenzijde van het handvat, zodat je hem met het tweede vingerkootje ingedrukt houdt? Dan zit hij ook op een veilige plek, zodat als je het handvat op de grond legt, de knop niet ingedrukt kan worden. Ik zou de knop om die reden niet aan een zijkant doen.

    Als je de tuimelschakelaar in elk geval ook een plekje op het handvat geeft, dan kun je het ook zo ompluggen dat je die als gas schakelaar gebruikt.

    Softwarematig kan ik alle mogelijke protocollen maken voor gas bediening, bijvoorbeeld drukknop lang ingedrukt houden een speciale functie geven vergeleken met kort indrukken of dubbelklikken, zoals met een muis.
     
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad Hans, het was het voedingssnoertje van de zender dat me even parten speelde. Is opgelost nu, voor het leven! :cool:


    Tsja, dat knopje zou ik ook nooit aan de buitenzijde van het handvat monteren. Ik twijfel nog steeds tussen 2 locaties/ De eerste en meest logische lijkt mij ter hoogte van het gewricht tussen tweede en derde vingerkootje van de wijsvinger. Zoals je al schreef zal daar door de lijntrek steeds genoeg spanning op staan zonder dat je extra moet gaan drukken op de schakelaar. Een andere positie is bovenop het handvat en deze bedienen met de duim. Anders dan op de foto hieronder leg ik mijn duim bij acrovliegen bovenop mijn handvat. Bij het combatvliegen doe ik dat niet omdat deze handvaten er zich niet toe lenen...

    [​IMG]
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Wat ik me nog herinner van 35 jaar geleden, toen ik ook een klein beetje lijnbesturing heb gevlogen (1,5 cc Webra dieseltje) is dat het met name pink en wijsvinger waren, die het up-down stuur gevoel voor hun rekening namen. Als je dan met die wijsvinger een gasknop indrukt of loslaat, heeft dat dan niet meteen invloed op je sturen?
    Qua motoriek lijkt het me ook lastig om de gasknop onder je middelvinger te leggen, dus wellicht is een duimknop zo gek nog niet.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    DelTang Tx en Rx

    Deltang maakt naast super kleine DSM2 ontvangers [​IMG] ook een kleine short range 2.4 GHz zender [​IMG].

    Tx2 transmitter

    3.2 - 10 volt aansluiten plus zoveel potmeters plus weerstand als je kanalen wilt en je hebt buitenshuis 30 meter range. Genoeg voor C/L.
    Dit lijkt me het simpelst en betrouwbaarst.

    Rick
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb een micro Orange ontvanger gebruikt, maar de rest is zoals jij beschrijft.
    Mijn posting van de vorige bladzij: [post24]

    Overigens ben je er dan niet met een simpele potmeter, omdat de gas-instellingen voor een carrier model zowel top- als bottom range getrimd moeten kunnen worden.
    Dat kreeg ik analoog met passieve componenten niet even vlot voor elkaar.
    Komt een andere oplossing voor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Bij één van de prototypes is de zender overleden, doordat er een te hoge spanning op was aangesloten. Hiervoor heb ik nu het ontwerp van de zender iets aangepast en er een spanningsregelaar bij gezet. De afmetingen zijn gelukkig hetzelfde gebleven.

    Deze versie kan echter niet meer door een 1S lipo gevoed worden, maar heeft minimaal 5 volt nodig en kan maximaal 15 volt hebben.

    [​IMG]
     
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    De mijne leeft nog... :)
    Ik ben nu een indoortoestelletje aan het bouwen. Hopelijk volgende zaterdag
    even testen in de volleybalhall
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Net terug van indoor vliegen met mijn LB model voorzien van deze zender/ontvanger.

    voor het gebruiks gemak had ik het zendertje even in een plastic buisje verpakt met alleen de aan/uit schakelaar bovenop zodat je die makkelijk in je linkerhand kan houden.

    Kist op zijn plek, handvat in de rechterhand, zender in de linkerhand, knop om en de regelaar (met covorner) komt keurig tot leven.

    Lekker rond gevlogen en op het moment dat ik wilde knop op zender op 'gas-uit' en kist is keurig te landen.

    Ik vindt dit echt super omdat het de stress uit het vliegen haalt. Als recreatieve vliegers die geen vast programma vliegt, vloog ik altijd de laatste 10-20 seconden alleen maar vlakke rondjes omdat ik zat te wachten tot de motor af werd gezet door de timer. Nu heb je dat moment zelf onder controle.

    Voor de puristen waarschijnlijk 'not-done' maar dit gaat me helpen crashes te voorkomen dus helemaal blij!

    Thanks Hans!

    Volgende week eens met de gasregeling spelen!
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Setje beschikbaar

    Mocht iemand interesse hebben, dan heb ik nog een zender/ontvanger setje beschikbaar. Dit is de versie waarbij de zender met een 1S lipo wordt gevoed. Afhandeling via PM.
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Setje werkt perfect!!!! Ik ben er heel blij mee! Ook de throttle control is een heel handige feature.

    Mijn mede vrijvluchters vragen zich af of er ook zo'n klein en licht setje te maken valt met een bereik van enkele honderden meters... De enige functie hoeft maar 1 servo te kunnen bedienen. Deze zou dan de mechanische timer vervangen.
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Bruno dit heb ik in de regelementen gevonden.
    Alle klassen behalve F2B mogen dit systeem volgens mij toepassen.

    Algemeen:
    For permanent shutdown of the engine(s), any device or system is permitted including the use of 2.4
    GHz Spread Spectrum technology legal for use in the country of competition. The competitor will
    determine the suitability for use of the chosen system.
    Any such device or system:
    1) must be operated only by the pilot, and
    2) must not affect any other mode

    F2B:
    The use of a pilot activated power shutdown device to define the point of the beginning of the
    power-off descent in the landing manoeuvre is not permitted.
     

Deel Deze Pagina