linkse draad snijden met beitel

• Topicstarter Topicstarter vasili
  • Startdatum Startdatum
V

vasili

Guest
weet iemand hoe dit moet?
ik heb een emco compact 8
ik zou van de vaste kop naar de losse kop toe moeten maar als ik de automatische voeding aanzet ga ik de verkeerde kant op. :roll:

vasili

ik heb een emco compact 8

Ik zou van de losse kop naar de vaste moeten of andersom
Dat begrijp ik dus niet hoor :oops:
Maar het is in ieder geval zo ,als dat je de mogelijkheid moeten hebben om er een extra tandwiel er tussen te kunnen zetten ,
Zodat je draadas van je voeding andersom gaat lopen :idea:
En ik betwijfel het of dat je die mogelijk wel heb :!:
Dan moet je ook nog verschillende tandwielen hebben voor de gang van het te snijden draad
Maar dat zul je wel hebben denk ik :)
Ik snij draad met een hobbymat.
Heb daar ook de mogelijk heid niet toe
Maar met mijn myford weer wel
Mvg
Frederik

Meestal moet je een extra tandwiel er tussen plaatsen, zodat de langsvoeding de andere kant opdraait ....... maar of dat bij de Compact 8 ook zo werkt ???

Even opgezocht in de Emco prijslijst .van VDH ....

Voor de Compact 8 bestaat een "hulpstuk" voor het snijden van linkse draad (kost € 29,-- ex btw), staat helaas geen afbeelding bij, maar het zal wel een "neutraal" (gelijk aantal tanden als op het hoofdas- of op het langsvoeding) tandwiel zijn dat je "ergens" tussen kunt zetten .....

Bestel nummer bij VDH: 07.411.00 (Emco nr: 200 060) "Linkse draadsnijhulpstuk" € 29,-- exclusief btw en verzendkosten

Ook nog een plaatje van gevonden ook ..... :-)
left.jpg

jongens bedankt,

ik was ondertussen bezig inderdaad om een tandwiel ertussen te zetten.
ik zal nog laten weten hoe het afloopt.

groet van vasili

Ja zoiets is goed zelf te maken hoor :roll:
Heb dat eens gezien voor een hobbymat
In een of ander model bouwblad
Ik meende bij de nvm (Ned Vereninging Modelbouwers)
Maar dat is heel lang geleden hoor :!: :!:
Deze man gebruikte gewoon een tandwiel van ze.n eigen draaibank
Want dat enen tandwiel maak niet uit van hoeveel tanden
Hij zorgt alleen voor de omkering as mvgFrederik :D :D

draadbeitel op centerhoogte zetten , maar dan onderste boven in de beitelhouder , dan de klauwplaat rechtsom laten draaien en zo je draadje snijden .

dat werkt alleen als je voedingsspindel mee draait als je reverse draait , ik weet niet of jouw bankje dit kan.

hallo mensen,

heb een tandwiel ertussen gezet en ondertussen mijn linkse trapezium schroefdraad 12x3 met succes afgedraaid.
bedankt voor het meedenken en de tips.

met vriendelijke groet vasili.

vasili
Een paar foto.s zou best leuk zijn :roll:
Voor de geintereseerde waaronder ikzelf dus ook
Voor al van dat tandwiel hoe of dat je dat heb gedaan
mvg
Frederik :D :D

hallo frederik,

ik zal proberen in het komende weekend wat foto's te maken.

groet van vasili

modulfrezen

vasili
Een paar foto.s zou best leuk zijn :roll:
Voor de geintereseerde waaronder ikzelf dus ook
Voor al van dat tandwiel hoe of dat je dat heb gedaan
mvg
Frederik :D :D

hallo iedereen mij vraag is dat modul frezen bv 0,5 of 0,8 bestaat uit een setje van vijf schijffrezen. weet iemand waroom

ik denk dat een draadsnijplaatje "iets" goedkoper is. Je hebt ze al voor een paar euro. Ik doe t meestal op de eenvoudigste manier, gewoon snijraam + snijmoer pakken en draaien maar, maar niet met de machine, dus met de hand.

op mijn draaibank zit een schakelbak opgebouwd voor de automatische voeding, werkt erg makkelijk :). Voor andere snelheden moet ik ook met tandwielen gaan rammelen.

Gr. Rik :)

Laatst bewerkt:
hallo iedereen mij vraag is dat modul frezen bv 0,5 of 0,8 bestaat uit een setje van vijf schijffrezen. weet iemand warom

Per aantal tanden veranderd de evolvente tandvorm, je zult zien dat frees 1 geschikt is voor 12 tot 20 tanden.
frees 2 20 tot 30 tanden enzo voort.

Als je met 1 moduulfrees al je tandwielen zou maken, van 12 tot 160 tanden bijvoorbeeld, dan past het wel, maar het loopt niet zo mooi.

Het laatste tandwiel in de set is vaak nog geschikt om tandheugels te maken, dus in een rechte lijn.
Je kunt je dan voostellen dat de tandvorm hier iets anders is dan bij een tandwiel van 15 tanden, omdat de hoek tussen de tanden anders is bi rond dan op een rechte lijn.
(ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, ik hoop dat dit begrijpelijk is).

Back