lipo als zenderaccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jan scholten, 25 feb 2009.

1. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Absoluut, mijn zender begint ook te piepen, mogt je niet in de buurt van je zender zijn of je vliegt toch door (heb ik wel gedaan) op enig moment topt ie wel, een aantal minuuten later.
    Je zender maakt je lipo niet kapot, hij kan wel onder de 70-80% komen wat sommige mensen voor lipo's aanhouden.
    Ik ga door tot hij piept en de lipo doet het nog uitstekend.

2. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Of ie stopt weet ik bij de mijne niet eens , tis zo'n irritant piepje dat je vanzelf zo snel mogelijk stopt ;)

3. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Ik was op het veld zonder laadmogelijkheid, een toestel dat ik regelmatig voor de lol crash, we waren met z'n 2e en hadden zin om door te vliegen, de enige keer dat ik het piepje gewoon heb laten piepen.
    Het piepje is idd zwaar irritant, gelukkig.

4. thermiekbel

thermiekbel

Lid geworden:
    10 nov 2008
    2S1P 7,4V goed voor ca. 10 uur bedrijfstijd, alarm bij 7,2V.

5. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    OOK WAAR !!!!:)

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002

Je zal inderdaat een 6 cellen NiMh accu moeten vervangen door een 2 cellen LiPo. Gebruik echt geen 3 cellen LiPo want dan kan je de zender opblazen!
    De originele accu heeft geen ingebouwde beveiliging, hooguit zit er een soort zekering (een poly switch) in het pakket maar zelfs dat is een zeldzaamheid.

Je kan een LiPo via de normale aansluiting laden maar zoals al aangegeven kan je dan niet balanceren. Nu is het niet echt noodzakelijk om bij elke keer laden te balanceren (hoewel het beter is als je het wel doet). Je zou dus de accu ook een paar keer zonder te balanceren kunnen laden en daarna weer een keer met balanceren. Je moet dus opletten dat je de accu regelmatig uit de zender haalt en balanceerd anders gaat het op een gegeven moment toch een keer fout.

7. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Hmm, ik dacht een bestaande lipo te kunnen gebruiken, maar die is helaas net 1 mm te groot om in de ruimte voor de accu te plaatsen :(
    Ff het geld niet voor een nieuw pakket (voor de zender geschikt), dus soldeer ik maar ff een nieuw pakketje van Nimh cellen.

8. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Dirk,

Het is al wel even geleden maar toch even een vraagje.

Ik heb bij HC zon 3cellen pakket gekocht voor in mijn zender ook een MX22, gaat dat zomaar zonder aanpassingen ? Heb jij er een diode tussen gezet of helemaal niet.

En hoe laad jij de accu? Haal jij de accu er telkens uit?

Gr.
    Alex

9. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Ik heb de Rhino zender accu ook in bestelling staan. "Er "telkens" uithalen zal meevallen, je doet erg lang met een volle LiPo. Even de klep eraf en aansluiten maar. Gelukkig zitten er aan de Rhino meerdere aansluitingen zodat ik de LiPo verder niet los hoef te koppelen.

Als het goed is zitten de juiste stekkers er ook meteen aan dus gewoon oude accu eruit en de LiPo erin.

10. CNG

CNG

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Als je gewoon op het aantal volts let is er geen enkel probleem.
    Ja je moet inderdaad de zender niet vergeten uit te zetten maar de meeste zenders hebben inderdaad zoals al eerder gezegd een alarm erop zitten.
    Zo heb ik mijn multiplex 301 ook naar lipo omgebouwd.
    Ofja ...omgebouwd....:D

11. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    ja dit begrijp ik allemaal maar de vraag is of de 12,6V niet teveel is voor de MX22. Dus vandaar de vraag aan Dirk of hij, aangezien hij ook een MX22 heeft deze onaangepast dus zonder diode in de zender heeft geplaatst?

12. CNG

CNG

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Ja dat is teveel aangezien het 3 volt meer is dan toegestaan.
    Ik geloof dat de MX22 iets van 9,6 volt is ??

13. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    In de handleiding van de MX22 staat 12V max. Ik begrijp ook dat deze zenders uitgelegd zijn op 8 droge penlites van 1,5 V, deze kunnen als je meet ook een spanning hebben van 1,6 volt en dan komt je op 12,8V dus THEORETISCH zou het allemaal moeten kunnen. Dirk heeft echter de MX22 echter al eens in de praktijk voorzien van een 3S LIPO dus ik hoop dat hij zijn ervaring wil delen.

Dus CNG ik weet wat je beredenering is van de max. 9,6V? Het is waar dat de standaard NimH 8 cellen 9,6V nominaal geeft. Maar dat wil niet zeggen dat de zender niet op een hogere spanning kan.

14. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    3s lipo is geen probleem voor een mx22!

Hoe vaak moet het nog gezegd worden dat elke zender waar 8 niXX in kan ook 3s lipo aankan.

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Excuses dat ik toch eigenwijs vraag. :oops:
    Maar ik ben erg zuinig op mijn mooie zendertje. ;)
    Kan het ook als er een 2e zendmodule in zit? (assan in MC-19)

16. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Als het op 8 niXX werkt dan ook op 3s lipo.
    Nog nooit ergens gelezen dat het (in een zender) niet kan.

Vers van de lader is de spanning nagenoeg gelijk, vooral onder belasting is de spanning hoger, vandaar dat je in een vliegtuig soms een probleem kan krijgen.

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Wat me iig wel opviel is dat de meter op mijn scherm eigenlijk nooit "volle" spanning aangeeft, altijd iets van 80% vol na 1x vliegen.

Zou het kunnen zijn dat de software eigenlijk al berekend is op het meten van 11.1v?

18. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Bij Hobby King kun je speciale Lipo setjes kopen voor in de zender :schrik:
    Dus zal dit zeker kunnen om daar lipo's in te doen

19. Alex Söntgerath

Alex Söntgerath

Lid geworden:
    28 jan 2004
    Nando:

1. Waar baseer je dit op dat dit kan ? Eigen ervaring> Dirk heeft ervaring vandaar dat ik het aan hem vraag. Je onderbouwd je verhaal niet en wij moeten er maar op jouw uitspraak vertrouwen en maar geloven dat het geen probleem is. Aangezien een MX22 zo'n slordige 600 a 700 euro kost ben ik toch wat voorzichtiger, vandaar opmerking 2:

2. Wil je wat minder grof proberen over te komen aub in je opmerking "Hoe vaak moet nog gezegd worden ....". Ongelovelijk dat je zelf niet begrijpt dat een dergelijke toon ontzettend veel weerstand oproept. Wij proberen in deze discussie een stukje kennis op te doen en te verbreden. Met je uitlating boezem je niet echt vertrouwen in.

Ik ben niet op zoek naar een theoretische benadering maar naar praktijkervaring van bijvoorbeeld Dirk, die heeft per slot van rekening een MX22 met een LIPO 3N.

20. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    8x suppervolle ni-cd-mh geven ook boven de 11,5 volt.
    Dus ja, je zou mogen verwachten dat een 3s geen probleem is, en dat is in praktijk ook meestal zo....

Je zou net een hebben die maar een bepaalde tijd er geschikt voor is, want ni-xx zijn er gauw weer onder de 10,5 volt,en dat zal jouw dure zender maar zijn....

Dus een beetje voorzichtigheid is gewenst, mar ben het wel eens dat 99% er geen probleem mee heeft als je 8x nixx vervangangt voor 3s lipo. Desnoods laad je hem niet helemaal vol... ligt de spanning ook lager, maar zeker met de 2,4ghz heb je lange bedrijfstijden...

Lipo niet vol weg leggen word er gezegd, nou in je zender doe je dat dus wel!!!
    Maak me dar meer zorgen om dan of me zender het wel aan kan ja of nee!

Deel Deze Pagina