lipo als zenderaccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jan scholten, 25 feb 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Idd, maar als het over een zender gaat zou ik jan z'n onderbouwde mening die ondersteund word door een aantal anderen meer vertrouwen dan 1 ervaring van een willekeurig forumlid.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.545
    Locatie:
    Groningen
    9/10 zenders gaan stuk bij het verkeerd aansluiten van de accu. Dat heb ik al een paar keer gezien. Een zekering in de voedingslijn kan maar het zit er vaak niet in. Alleen bij de laad aansluiting zie je hem regelmatig. Het zal per merk en type verschillen maar ik ben het nog niet tegen gekomen.
     
  3. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Heb voor mijn futaba 4PK eens een Intellect Li-Fe Battery 6.6V 2100mah TX pack besteld.
    Eens kijken hoe dat gaat...

    Moet ook nog even zien hoe het met voltage zit.
    De 4PK werkt normaal op een 6V 5 cellen nimh 1700mAh accu. Max voltage van de zender is 8V.

    Weet even niet uit mijn hoofd wat de Li-Fe max cel voltage is, maar ik hoop dat het goed gaat komen.

    Alarm op de zender gaat bij 5V af, dus dat zit nog ruim boven de marge voor een 2S Li-Fe.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.545
    Locatie:
    Groningen
    Die life laden op tot 7.4V en zakken dan erg snel naar 6.5-6.6V om daar een tijdje te blijven hangen. Ze zijn heel erg vergelijkbaar met 5 cellen NiXX. Lijkt me een hele goede keus :)
     
  5. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Kijk, das goed om te horen. Ben erg benieuwd, zou één deze dagen binnen moeten komen.
    En het prijsje viel ook nog wel mee, 21 euries incl verzendkosten.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bij lifepo cellen (A123 lifepocellen, of dat voor andere ook zo is weet ik niet) moet je heel goed opletten dat ze niet leegraken, spanning blijft heel lang rond hetzelfde nivo en stort dan in 1 keer in, bij 5v onder belasting zit je redelijk save maar hoe dat zit met de zeer lage belasting van een zender weet ik niet. Ik zou er de eerste paar keer goed op letten.
     
  7. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Bedankt voor de tip. Zal er eens goed naar kijken en geen gevaarlijke dingen gaan doen (met 100+km/u over het water knallen bijvoorbeeld) als hij die 5V nadert (en ervoor zorgen dat de failsaves goed staan ingesteld).
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.545
    Locatie:
    Groningen
    Goede tip inderdaad. Als de zender piept is het misschien al over na 30 sec. Goed testen dus :)

    Dan nog, gewoon laden voor je gaat rijden. Je hebt het voordeel al dat hij niet snel zelf ontlaadt. Dus nu laden is over 2 maanden gebruiken.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    V.w.b. een diode in het voedingscircuit van een zender:

    Elke diode gedraagt zich in meer of mindere mate als een variabele weerstand. Als je een hoogfrequent deel gaat voeden via een diode ontstaat daarover gegarandeerd een oscillatie, ook al zullen de meeste typen te traag zijn om een 35 of 40 MHz signaal te volgen. Deze oscillatie kan de werking ernstig beïnvloeden. Op z'n minst zorgt deze er voor, dat het zendvermogen enigszins vermindert. Je ziet dan ook nooit in een zender, dat het hoogfrequent deel wordt gevoed via een diode. Wel zie je in de voedingslijn smoorspoeltjes en de gebruikelijke ontkoppelcondensatoren, die er juist voor dienen om eventuele oscillaties tegen te gaan.
    Als je nu zelf in het accucircuit een diode gaat opnemen, mag je er op hopen dat deze componenten de te verwachten ellende voorkomen. Dat zal meestal ook wel zo zijn, maar beslist niet altijd. Je moet er daarbij ook rekening mee houden, dat zowel het hoogfrequent deel als het impulsdeel nu via die diode worden gevoed. Dat levert weer extra bezwaren.

    De rest van de zender, dus het impulsdeel, wordt soms wél via een diode gevoed omdat daarvan de stroomopname constant is. Daarbij moeten dan wel extra maatregelen worden getroffen omdat er binnenin de zenderbehuizing een sterk hoogfrequent veld aanwezig is. Als dit veld instraalt op de schakeling krijg je rare effecten, meestal in de vorm van variaties in de lengte van de opgewekte pulsen. Op de ontvanger wiebelen dan de servo's heen en weer. Om al dat hoogfrequent gedoe buiten de deur te houden zit het impulsdeel dan ook vol met condensatortjes. Via de voeding wil je al helemaal geen hf-instraling hebben, dus achter zo'n voedingsdiode zijn ook altijd maatregelen genomen in de vorm van condensatoren en/of smoorspoeltjes.

    Aansluitend hierop: neem een multimeter, zet deze op het Voltbereik en zet slechts één meetpen op de accu. Je krijgt bij een 35 of 40 MHz zender gegarandeerd een spanningsmeting. Zonder gesloten stroomkring is zoiets onmogelijk, maar bij hf-instraling kan dit dus wél. Probeer ook nooit met die multimeter de stroomopname vast te stellen. Je komt veel te hoog uit. Dit komt ook weer door hf-instraling. De lange meetdraden maken nu echter ook deel uit van het voedingscircuit en dat geeft ook nog eens een ander hf-afstralingspatroon.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De diode waaraan gerefereerd wordt zit in het laadcircuit van de lader.
    Dit circuit zit achter de aan/uit schakelaar en is niet in gebruik als de zender ingeschakeld is.
    Als je de zender inschakelt terwijl deze nog aan de lader hangt, zie je het laadlampje dan ook uit gaan.

    Groet,
    Gerben
     
  11. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Dankje Jan voor deze prima uitleg. Kijk hier kan ik wat mee. Als je iets leest wat niet logisch bij je overkomt dan kun je 3 dingen doen:
    1- accepteren
    2- negeren met het risico dat je het fout hebt en de boel verziekt.
    3- kritisch blijven en vragen stellen.

    Als je op dit forum voor optie 3 kiest krijg je meteen de volle laag van sommige leden. Jan heeft me net bewezen dat het ook anders kan en legt prima uit hoe het echt zit. Nu heb ik, en misschien enkele anderen, weer iets geleerd omdat ik het nu begrijp. Als ik optie 1 gekozen had en later wordt dezelfde bewering gedaan, dan had ik kunnen melden dat het niet goed is omdat ik dat op een forum gelezen heb. Daar wordt dus niemand wijzer van.
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik mis een optie, een die tussen 2 en 3 mag wat mij betreft, zoeken naar een antwoord voor je erom vraagt.

    Kritisch zijn hoeft niet aan vragen stellen vast te zitten...

    Dit koste mij net zoon 5 sec, futaba-fx-18-met-li-po-inside
    hier word gediscuseerd over de diode in een zender, iemand die na het antwoord van Corrien er nog eens kritisch op in gaat.
    Daar staat meer info dan in het verhaal in dit topic.

    Dus,

    1- accepteren
    2- negeren met het risico dat je het fout hebt en de boel verziekt.
    3- kritisch blijven en A-zoeken, of B-vragen stellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Ik kan Corrien alleen maar 100% gelijk geven.

    Nu mijn beurt om eens wat olie op het vuur te gooien...;)
    Ik zie persoonlijk (op misschien de prijs na als je bij HK koopt) zo goed als géén voordeel voor een LiPoaccu in een zender:
    - Spanning komt meestal niet overeen met de spanning van het originele NiMh/NiCd accupack.
    - Zenderaccualarm (onderspanning) klopt met een LiPo in 9 op 10 gevallen ook van geen kanten meer waardoor grote kans op (te verregaande) diepontlading van de LiPo.
    - Snelladen met de accu in de zender kan je bij de meeste zenders ook al vergeten, het laadcircuit en/of beveiligingsdiode is daar meestal niet op voorzien, de doorlaatspanning van de beveiligingsdiode misleidt de aangesloten acculader over de werkelijke LiPo accuspanning, je kan de balanceerconnector niet aansluiten.
    - Elke keer je LiPo accu uit de zender halen om hem op een lader/balancer te kunnen laden/snelladen zie ik ook niet echt zitten.

    Waarom wenst men eigenlijk de originele zenderaccu te vervangen door een ander model/type?
    - Originele accu is altijd leeg wanneer je de zender nodig hebt (wet van Murphy ;))
    Het is algemeen bekend dat NiCd (iets minder maar kent dan wel het 'geheugeneffect') en voornamelijk NiMh een hoge zelfontlading hebben.
    - Capaciteit (mAh) van de originele accupacks is meestal aan de bescheiden kant (<<2000mAh).

    Maar, heb geen vrees, er bestaat een (voor de hand liggende) oplossing!

    LSD (Low Self Discharge) NiMh accu's, met als meest bekende (en originele) de Sanyo Eneloop.
    Voordelen:
    - Zéér lage zelfontlading (ca. 1-1.5% na 1 week, ca. 5-6% na 1 maand, ca. 20-30% na 1 jaar). Vergelijk dit eens met standaard NiMh accu's!
    - Iets hogere celspanning (1.3-1.4V) in geladen toestand dan standaard NiMh.
    - Vlakkere en langere ontlaadcurve dan standaard NiMh.
    - Eindspanning in ontladen toestand is identiek aan standaard NiMh (ca. 1V/cel).
    - Kan/mag worden geladen aan 1C maximum.

    Capaciteit:
    - Opgegeven capaciteit (AA-cel) 2000mAh maximum , minimum 1900mAh gegarandeerd (gecheckt met Maha Powerex MH-C9000 lader op 40 exemplaren en correct bevonden, al mijn Eneloops hebben gemiddeld rond de 1950mAh).
    Dit checken bestond uit formeren (3x traag laden op 0.1C + ontladen op 0.1C), en 3x laadcycli op 1C/ontlaadcycli op 0.1C voor elke cel.

    Nadelen:
    - Bestaan actueel enkel in twee formaten: AA (2000mAh) en AAA (800mAh).
    Voor vervanging van C en D cellen bestaan er adaptors voor het AA model.
    - Eneloops met soldeerlippen zijn iets moeilijker te vinden (voor het zelf bouwen van accupacks).

    De prijs per cel voor de AA Eneloop bedraagt gemiddeld 2.75€, ik heb mijn 40 exemplaren in Korea gekocht voor zo'n 2€/stuk.
    Al mijn AA vretende apparaten in huis zijn nu uitgerust met Eneloops (van afstandsbedieningen, klokken, draadloze muizen tot digitale camera's).
    De grotere zelfontlading van NiMh accu's dan het lage verbruik van bvb. afstandsbedieningen wordt eindelijk teniet gedaan door de Eneloop.
    Apparaten (o.a. mijn 'oude' Dimage 7 digicam) oorspronkelijk voorzien voor alkaline batterijen werken dikwijls slecht tot zéér slecht (lees: kortstondig) met standaard NiMh accu's wegens de veel lagere nominale celspanning (1.5V t.o.v. 1.25V) waardoor de NiMh accu's maar voor een deel van hun totale capaciteit kunnen gebruikt worden.
    Met de Eneloops (beginspanning geladen ca. 1.3-1.4V) omzeggens geen probleem meer in mijn Minolta.
    I.i.g langer dan met alkalinebatterijen (wegens het ineenstuiken van de alkaline celspanning bij hogere belastingen) en langer dan standaard NiMh (wegens de hogere beginspanning en de lange 1.25-1.26V ontlaaddrempel).

    Gelukkig bestaan er reeds voorgemonteerde Eneloop accupacks met de correcte kabel/connector voor meerdere bekende merken/modellen van zenders (Graupner, Futaba, MPX), alsook verschillende modellen ontvangeraccupacks (4.8 en 6V).

    De prijs van de Eneloop zenderaccupacks schommelt tussen ruwweg 15€ en 25€ (Ebay.de) dus het prijsvoordeel van een goedkope LiPo zenderaccu valt ook al grotendeels weg.

    Ik heb ondertussen mijn MPX Cockpit MM en mijn Futaba T3-PM zenders uitgerust met Eneloop accupacks, en geen van beiden in maanden moeten herladen. De T3-PM is in de laatste 3 maanden kwasi niet meer gebruikt en geeft nog steeds 10.1V aan (8-cels pack - dus 1.26V/cel).
    De Cockpit MM gebruik ik reeds maanden zéér regelmatig en langdurig op mijn Phoenix sim en geeft actueel nog altijd 7.6V aan (6-cels pack, dus eveneens 1.26V/cel).
    Met standaard NiMH packs was het al lang uit met de pret...

    Alleen voor mijn F-14 vind ik geen plug&play Eneloop accupack.
    De originele F-14 NiCd en NiMh packs bestaan uit 8 C-type cellen (2x4 in de lengte naast elkaar) dus zal ik 8 AA Eneloops met soldeerlippen omvormen tot een 2x4 pack, met wat zelfklevende padding om het pack in de originele acculokatie in de F-14 passend te maken.

    Dus Eneloop: Ja! LiPo: Nee!
    Laat de discussie maar beginnen! ;)

    PS: Ik heb totaal geen binding met Sanyo whatsoever.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Dit is geen olie op het vuur werpen, maar revolutie verkondigen ;)! De titel van het draadje is dan ook 'LiPo als zenderaccu'.

    Uiteraard is het erg nuttig voor mensen, die nog moeten beslissen om eens alle voor- en nadelen naast elkaar te zetten. Bij de voordelen van LiPo kan nog het lagere gewicht worden vermeld. Bij de nadelen, dat daardoor de zender niet meer in balans aan z'n draagoog hangt.

    Verder zullen er altijd verstokte LiPo- en ook verstokte NiMH-gebruikers blijven, die elkaar toch niet kunnen overtuigen. Zelf houd ik het trouwens ook uitsluitend bij NiCd's en NiMH's en daarvoor heb ik heel goede redenen.
     
  15. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Dat de balans niet goed is is geen argument de 2.4 vliegers die een losse module gebruiken daar was de balans toch al weg (geen lange antene meer) en met lipo is dat weer iets beter terug, daarom gebruik ik ook een tussen stukje om dat weer te herstellen voor mijn draagriem.
    Wil niet zeggen dat ik lipo ga gebruiken, ik heb er ook Eneloop in zitten en dat samen met 2.4 geeft een zeer lang gebruik van de zender. :rolleyes::rolleyes:
     
  16. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Verstokt? ;)



    Geintje natuurlijk....

    Het is altijd belangrijk goed te overwegen of het je wel waard is.
    Gewichtsbesparing is interessant, maar balans in je zender misschien nog wel meer.
    Daarbij als de prijs van een nimh lager ligt dan van eenzelfde mAh lipo... waarom dan de lipo kiezen terwijl je alle gemakken van het standaard laden met nimh kan hebben?

    Persoonlijk heb ik voor een nieuwe LiFe accu gekozen omdat deze 2100mAh ipv 1700 was en daarbij nog eens stukken goedkoper als de originele nimh. Zelfs een ander merk 2200mAh nimh was duurder dan de 2100mAh LiFe. Daarbij had ik al een lader die deze accu's kan laden... ook een overweging om wel of niet voor lipo tov. nimh te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2009
  17. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ook onze Chinese vrienden hebben nu LSD NiMh cellen:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy AA LSD 2200mah Low Self Discharge (ready to use) $1.29
    Nog geen euro per stuk, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

    Ik zelf vind het ook geen probleem om mijn zender wat vaker te laden, na het vliegen moet ik toch al mijn vlieg accu's bijladen. Het is dan een kleine moeite om de zender aan de 2de uitgang van mijn Powerpeak Infinity3 te hangen. Het is me nog nooit geluk de zender in een dag leeg te vliegen op 2.4 ghz.
     
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    REO
    lipo in Futaba FC28?

    De zenderaccu in mijn Futaba FC28 is aan vervanging toe. Nu zit er een 8 cellen (C formaat) 2000 mA met een spanning van 9,6 V. Ik overweeg Eneloop of lipo.
    Eneloop zie ik alleen maar in penlight formaat en vind ik om die reden niet handig.
    Lipo vind ik heel aantrekkelijk, laag gewicht, flinke capaciteit en (ook) lage zelfontlading. Kosten bij HC zijn erg laag.

    Maar .... kan mijn zender de spanning aan van een 3S lipo pakket? Ik meen daar al eens iets over gelezen te hebben maar kan het draadje ondanks langdurig zoeken niet terugvinden.

    groet,


    Erik
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Als hij op 8 cellen werk, is het 99% geen probleem.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.545
    Locatie:
    Groningen
    Eneloop is zowel in AAA als AA formaat te krijgen. Dat moet dus geen probleem zijn. Er gaat trouwens een AA (penlite) pack in dus dat is gelijk aan wat je nu hebt. Waarom is dat formaat niet handig??? Zit er nu toch ook in. Eneloop heeft zeker grote voordelen.

    Lipo kan inderdaad ook prima. Spanning is net iets hoger maar daar moet elke zender probleemloos mee werken. Je spannings alarm moet je niet meer vertrouwen! Altijd optijd laden (als de spanning onder de 11V komt)
     

Deel Deze Pagina