lipo connector

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door eclipse86, 6 jan 2021.

1. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Hoi bedankt voor de tijd en moeite om het uit te leggen. Zit nu in de auto. Lees het straks even terug

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Om even terug te komen op de soldeerstift in mijn soldeerbout. Kort nadat ik m'n reactie had geschreven ging het mis met de stift.
    Dit is de soldeerstift die iets meer dan 3 maanden volop in gebruik is geweest en in die tijd een kleine miljoen solderingen heeft gemaakt.
    De gehele koperen stift is van de punt (A) tot het einde (B) bekleed met een dun ijzerlaagje ter bescherming van het koper. Het eerste deel (A) komt constant in contact met het gesmolten soldeertin en slijt dus het snelste. Langzaam maar zeker wordt ook de beschermlaag "opgevreten" en wordt dunner. De punt komt steeds in contact met de te solderen delen dus daar slijt het laagje het snelste weg. Bij C zie je het eerste gat dat is ontstaan. Het koper is hier weggevreten waardoor de punt feitelijk hol is geworden. Het koper is gewoon weg, opgelost in het gesmolten soldeertin.
    Dit gaat heel snel, binnen een uur na het ontstaan van het gaatje is het zo erg als je op de foto ziet. Toen begonnen ook aan de zijkant gaatjes te ontstaan die binnen een halfuur zo diep waren als je nu ziet. Al met al was deze stift binnen heel korte tijd van een uitstekende stift naar onbruikbaar gegaan.
    Al snel merkte ik dat er iets aan de hand was maar dan denk je "nog even dit afmaken". Binnen een uur was de stift echt onbruikbaar en moest ik een nieuwe pakken. Het solderen ging direct een stuk makkelijker. De oude stift was zoveel koper kwijt dat de warmte capaciteit een stuk kleiner was geworden. De nieuwe stift heeft een grotere warmte capaciteit waardoor de stift, en dus het tin, tijdens het solderen minder ver afkoelt en veel sneller en beter vloeit.

Cnn vindt dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het plaatsen van de foto is mis gegaan dus dan maar hier.
    Soldeerstift bew.jpg

Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina