Lipo Heaterbox - bouw

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Gerben, 10 jun 2011.

  1. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    94
    Hallo,

    Lipo heater box schakelt tussen de 41 en 44 graden,
    als dit zo blijft ben ik zeer tevreden:D

    groet Frans.:D
     
  2. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    94
    Hallo,

    Heb nog 2 ledjes geplaatst groen en rood, kan ik ook zien of het verwarmingselement is ingeschakeld of op temperatuur is.

    groet Frans.:D
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb ook net een koffertje gebouwd op basis van 2 grote warmtefolies van Conrad. Samen €26,-.
    Verwarmingsfolie 230x330mm 12V ca. 15W in de Conrad online shop
    Deze zijn op alu platen geplakt. Ik heb op Ebay voor iets meer dan een tientje een digitale thermostaat gekocht die op 12V draait
    Automatic Digital Temperature Controller Thermostat 12V 110V 220V Control Switch | eBay
    Een goedkoop koffetje van de Praxis eromheen en wat schuim aan de binnenkant.
    Werkt als een trein! Opwarmen gaat door het vermogen van 30Watt iets langzamer, maar dat is voor mij geen probleem.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben afgelopen zaterdag bij Gerben geweest en heb zijn accu warmtekoffer gezien.
    Het lijkt mij ook een goed idee om zodoende langer met je lipo's te kunnen doen.
    Ik zit alleen met een vraag als ik vlieg zit er 1 accu in mijn vliegtuig en 2 aan de lader.
    Kan je ze tijdens het laden ook in de warmte koffer doen en hoe doe je dat met je snoeren?

    Ik ben van plan een mooi houten kistje te maken en dat te isoleren.
    Het verwarmingselement waarom moet dat op aluminium?
    Als ik het tussen een houten bodem plak met gaten en een computerventilatortje dan krijg je het kistje toch even snel op temperatuur?
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Mijn wedstrijd accu (F5B) als ook de accu's die tot aan de grenzen of erover worden belast zit(ten) tijdens het laden in de warmhouder/opwarmer.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kan je daar misschien een foto van maken hoe je het met de laadkabels doet?

    Ik zit te denken aan een hapje uit hrt deksel re halen en saar schuimrubber in te plakken zodat het om de laadkabels sluit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.117
    Ik gebruik een 12 volt flessenwarmer voor babyvoeding en heb geen "moderne" heaterbox....

    even opnieuw kijken bij Gerben in elk geval. Zijn box werkt perfect.

    Ik weet dat het bij mijn F5B accu ruim 500 watt meer vermogen opleverd. Bij mijn funjet accu levert het ook veel meer vermogen op dan een koude accu.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bert,

    Je kunt de lipo's ook laden terwijl ze in de warmte box liggen. Wel zou ik zorgen dat ze etegen het einde van het laadproces egaal doorgewarmd zijn (als je een 40minuten laadt zijn ze dat wel), zodat alle cellen ongeveer even warm zijn , zich gelijk gedragen en de balans dus ook gelijk is.
    Ik heb heaterboxen gezien waar ze een verlengkabeltje voor de balancer in gemaakt hadden en een aansluiting voor de laadkabels, dat werkt best mooi. Ik doe het ook wel eens, maar dan ligt het deksel gewoon op een kiertje met de kabels ertussendoor.

    Zeker de aluminium kant van de verwarmingsdekens zou ik wel tegen een aluminium plaat leggen. De draden in de dekens worden heel snel erg warm en kunnen de folie zelfs doorsmelten. Door er een aluminium plaat tegen te klemmen wordt die piekwarmte afgevoerd en warmt de boel egaler op. Bovendien warmt die grote aluplaat de lucht beter op dan dat die losse draadjes de lucht op moeten warmen, dat oppervlak is erg klein.
    Doordat de lipo's op een warme aluminium plaat liggen warmen ze in mijn beleving ook sneller op.

    Ik heb trouwens een modificatie uitgevoerd. Het bleek dat de diode in the thermostaat erg heet wordt. Die heb ik eruit gesoldeerd en daarvoor in de plaats heb ik een 16A diode in TO220 behuizing (van mijn electronicaboer kreeg ik een MBR1660) op de grote aluminium plaat geschroefd, natuurlijk met een isolatieplaatje ertussen.

    [​IMG]

    Groetjes,
    Gerben
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Is even dit oude topic omhoog trekken.
    Ook maar eens een lipo heater box gemaakt.
    Moet zeggen dat het wel goed merkbaar is ook voor gewone vliegtuigen.
    Was vandaag gaan vliegen en had meteen vol vermogen normaal met dit weer is de power een stuk minder.
    Met inspiratie van anderen en wat van mezelf:


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Netjes!
     
  11. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Eigenlijk net de jouwe maar dan wat gepimpt.
    Ik plug hem gewoon in op mijn laadkoffer:
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Santpoort
    Handig dank je Gerben !!
     

Deel Deze Pagina