lipo te diep ontladen??

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door cessna66, 26 jul 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Sowieso niet openmaken inderdaad, dat moet je aan mensen als Corrien overlaten, behalve als je hezik heet, hezikjes schroeven namelijk altijd als eerste ALLES open wat ze ooit gekocht hebben.. nog voordat de handleiding gelezen wordt :p

    Het enige wat ik mij nog kan bedenken, is dat er toch een verschil in voltage tussen de cellen zit wat voor de balancer te groot is, of dat toch je balancer-aansluiting op de 1 of andere manier niet goed contact maakt.

    Als je eenmaal alles ingesteld hebt en je houdt de enter toets lang ingedrukt om het laden te starten, geeft hij dan direct die foutmelding? Of krijg je wel eerst dat schermpje waar hij op bevestigt dat ie een 3 cellen lipo heeft gevonden?
     
  2. cessna66

    cessna66 Guest

    je drukt op start en dan 3 sec. laad hij en dan geeft hij dus de fout
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Ok in die 3 seconden dat hij aan het laden is, druk even op de + toets. Dan krijg je een schermpje met 5 getallen en een melding als 'chg' oid.

    De bovenste rij 3 getallen, wat zijn die op dat moment?
     
  4. cessna66

    cessna66 Guest

    sorry ik heb géén + toets op mijn lader zitten alleen dec en inc start en stop die 4
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ok in die 3 seconden dat hij aan het laden is, druk even op de + toets. Dan krijg je een schermpje met 5 getallen en een melding als 'chg' oid.

    De bovenste rij 3 getallen, wat zijn die op dat moment?

    inc = increase = 'de plus toets'
    dec = decrease = 'de min toets'

    deze posting is dubbel omdat het forum even databaseproblemen had.
     
  6. cessna66

    cessna66 Guest

    als de fout verschijnt duw ik op de plus toets en dan komen er getallen?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Nee meteen nadat hij gestart is met laden.. dus voordat je die foutmelding krijgt..

    ik vraag mij nu trouwens af.. wat gebeurt er nu precies? Je hebt het schermpje wat ik eerder postte, dus die met 2.2A en 11.1v(3S) erop. Dan druk je op start. Doe je verder niets en krijg je dan jouw foutmelding?

    Nadat je 1 keer op start gedrukt hebt, komt hij kort daarna met een schermpje waarop hij je lipo 'samenvat'. Daarna moet je nog een keer de start toets lang ingedrukt houden, voordat hij gaat laden.

    Ben je dat laatste niet gewoon vergeten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2008
  8. cessna66

    cessna66 Guest

    dat lukt echt niet
    voor dat ik kan drukken en lezen piept hij al.
    ik zal het proberen
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Maar gaat het dan zo:

    1) je stelt het in
    2) je drukt op start
    3) het duurt even en je krijgt foutmelding

    Of gaat het zo:

    1) je stelt het in
    2) je drukt op start
    3) het duurt even, dan krijg je een schermpje met wat gegevens
    4) je houdt de startknop lang ingedrukt
    5) hij start met laden en komt na 3 seconden met jouw foutmelding
     
  10. cessna66

    cessna66 Guest

    hier een indelingkje van het schermpje alles wat erop staat:

    3,71 2,05 0,00
    chk 0,00 0,00
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ok.. de bovenste regel geeft de voltages die je lader per cel meet. Hij meet dus op de 1e cel 3,71 volt, op de 2e cel 2,05 volt en op de 3e cel 0 volt.

    Gezien het feit dat je het zelf gemeten hebt en op andere waardes uitkomt, is er maar 1 conclusie die over blijft.. het contact tussen je lader en de balanceeraansluiting van je lipo pakket is niet goed.

    Heb jij de mogelijkheid om een foto op internet te zetten? Als dat kan, dan graag een foto maken van het ingeplugde stekkertje en die even op internet zetten.

    Mogelijk helpt het al als je de balanceer-aansluiting van je lipo een keer of 10 achter elkaar in- en uitplugged.. misschien zijn de contactjes iets vervuild, zo 'schuur' je ze weer een beetje schoon.

    Een andere mogelijkheid is om je balanceerstekkertje op een andere balanceeraansluiting te zetten, dat kan gewoon, zolang je maar de zwarte draad zoveel mogelijk naar de achterkant van het apparaat houdt (het 1e pinnetje van de stekkertjes, vanaf achteren gezien, is altijd de - en dus de zwarte draad).

    Ga dat niet forceren, het moet passen, als het niet past niet doorduwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2008
  12. cessna66

    cessna66 Guest

    nee het gaat anders:

    je houd start een klijn poosje ingedrukt
    je krijgt een schermpje met wat gegevens
    je drukt op start
    laden begint
    na ongeveer 3 sec de fout
     
  13. cessna66

    cessna66 Guest

    goed een foto van de ingeplugde balancer?
    komt voor de bakker ga ik doen
     
  14. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    3 seconden is wel snel...

    Ik heb vandaag één van mijn lipo's pijn gedaan...ik was ervan overtuigd dat ze alledrie opgeladen waren toen ik vertrok (2 dagen niet gevlogen) maar toen ik met de derde begon merkte ik al erg snel een lager toerental bij m'n Rex500. Gestopt en naar huis.

    Lipo even aan de lader gehangen (Graupner Ultramat 14) en inderdaad - slechts 16,4 V (5S lipo). Dus na de vorige ontlading gewoon terug mee gaan vliegen nu. Stom, stom, stom...de veiligheidsmarge waarvan ik hier en daar hoor spreken is 3,3 V per cel, dus 16,5 V voor een 5S, dus het zal misschien niet dramatisch zijn, maar ik vind het toch stom. 2800 mAh bijgeladen in een 3200 mAh lipo, da's bijna 85% terwijl ik normaal gezien nooit aan de 2500 kom en de spanning onbelast nog altijd boven de 18,5V blijft. Het is wel een Flightpower EVO30, die kunnen normaal gezien tegen een stootje maar ik vind het toch spijtig.

    Maar wat ik eigenlijk wou zeggen, mijn lader gaf aanvankelijk bij de automatische celherkenning 4S aan, berekend hij op basis van het voltage. Manueel veranderd naar 5S en hij begon te laden aan een maximum van 0,3A, gedurende een tijdje, en dan een foutmelding, maar ben vergeten wat. Opnieuw gestart, zelfde resultaat. Pas na de derde keer ging hij gewoon door tot 2,6A en laadde hij de lipo gewoon vol.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Dit is geen Ultramat, maar een Voltcraft B5/IMAX-B5. De lader past niets zelf aan, je moet hem instellen en dat heeft hij goed gedaan.

    Het is even wachten op de foto...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2008
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ik zou me er niet meer mee bemoeien, maar ben je bij de laatste vlucht een tikkeltje hard geland?

    Het lijkt wel of de verbinding tussen de 2e en 3e cel slecht is. Uiteraard kan ook het gele draadje slecht kontakt maken met de balanceringang van de lader of kan er zo'n slecht of doorgebrand kontakt binnenin de lader zitten. Dit zijn overigens allemaal dingen, waar je zelf niets aan kunt verhelpen, behalve dan dat je geduldig kunt wachten tot het eind van de week.
     
  17. cessna66

    cessna66 Guest

    hier dan een paar foto,s

    de balancer in de lader
    [​IMG]



    hier de balancer stekker
    [​IMG]



    hier dan nog de balancer ingangen
    [​IMG]


    ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
    ik ga nu maar snel slapen want mn moeder heeft het al een paar keer gezegd dat het moest

    grt wilbert
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Op de foto's ziet het er gewoon goed uit.

    Helaas houdt het hier voor mij ook op. De zaken die het nu nog zouden kunnen zijn, zijn geen dingen die jij zelf kunt repareren, helaas.

    Blijft dus Corrien's advies over.. toch maar wachten tot het einde van de week.
     
  19. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    even een misschien domme vraag..
    je sluit toch wel beide kabels aan???
    dus en de balans stekker en de grote zwart/rode power connector van de accu aan de lader aansluiten...

    benno
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.531
    Locatie:
    Nieuwegein
    zou niet nodig hoeven zijn mijn lader een balancer en een graupner lipo 3? lader zonder balancer gebruiken beiden andere aansluitingen en laden beiden prima op
     

Deel Deze Pagina