lipo tester (=checker)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Rman, 27 mei 2011.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    0% komt overeen met 3.70v per cell,
    Zelf vlieg ik ze tot uiterlijk 25-30% leeg ruim boven de benedengrens..
    Gewoonweg langere levensduur :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ja ok, maar is jou 0% effectief leeg of is die 0% nog 20% over?

    wij vliegen ook tot ongeveer 17% gemeten direct na vlucht, dat is thuis terug een 23-25% over volgens de checker.
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    En de checker geeft aan 0% op 3.7 volt. Das dus de veilige grens...
    Edit, dus de checker 0% is in het echt nog 20% resterend.
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat lijkt mij een juiste conclusie.
    Het blijft wel een op accu spanning gebaseerde meting en geen echte capaciteits meting.
    In de praktijk werkt het het echter goed en dat weegt ruimschoots op tegen de nadelen van een in het vliegtuig aangesloten permanente capaciteits meter.;)
     
  5. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Heeft iemand ervaring met deze lipotester van Hobbyking?
    En zo ja wat is de ervaring?

    Het gaat om deze lipotester:

    Hobbyking Cell Meter 8 - Lipoly Battery Checker

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  6. Rman

    Rman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Randstad
    Opmerkelijk mijn vlieginstructeur merkte na een vlucht ,op dat mijn Zippy (5000 mAh 3s 30C) lipo voor 19% (= iets mider dan 1000mAh) nog aan capaciteit had. Hij gebruikte zo'n lipochecker als hierboven (niet een HK ding) Thuis heb ik deze lipo geladen en wel 3300mAh. Dus 1700 mAh was er over. Er was dus blijkbaar veel meer capaciteit over dan de lipo checker aangaf. Hoe is dit te verklaren?

    A) De capaciteit van de volle lipo komt niet overeen met de aangegeven 5000 mAh.
    B) Mijn lader Bmax6 geeft niet de goede geladen capaciteit (3300mAh) aan.
    C) De lipo checker zit er naast. (Het ding Weet niet wat de inwendige weerstand (en ook niet de C waarde)is van de lipo en gaat uit van de spanning?)
    D) iets anders... namelijk....
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2011
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een checker geeft nooit de juiste waarde aan maar zit er vaak erg veel naast .

    Alleen wattmeters/loggers die tijdens de vlucht er tussen zitten geven goed aan.;)

    Ik vlieg op tijd en heb daar door een bijna juiste indicatie .

    Een goedkope checker gebruik ik alleen voor " is vol , is niet vol " ;)

    Mvg Johan
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik vlieg ook op tijd, en kijk wat er in de accu gaat, om deels te bepalen of ik nog goed zit.
    Hierop kom ik uit met de checker op 17 tot 23% over. Dat klopt wel aardig met de berekenign vna de accu... Zit er weinig naast...
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Lipo checkers (eigenlijk elke accuchecker) zijn vrij nutteloze apparaten. Ik bezit er ook een, en het heeft wel doel, namelijk louter kijken of je niet vergeten bent een lipo te laden voor je gaat vliegen/rijden/varen/etc.

    Verder heeft het nul en generlei waarde en moet je er ook zeker geen conclusies aan verbinden mbt. de laadtoestand etc. Bij de meeste moet je ook niet kijken naar verschillen tussen cellen, omdat ze met teveel tolerantie gebouwd zijn en vaak slecht gecalibreerd.

    Om uit te leggen waarom een % op basis van het voltage niet goed werkt, hier is een voorbeeld van een ontlaadcurve van een lipo:


    [​IMG]

    Wat je ziet is dat een lipo in het begin vrij snel van de 4.2v naar het nominale voltage zakt (3.7v), daar een tijd 'omheen' blijft hangen, en dan helemaal instort.

    Het punt is, dat het nominale voltage voor elke lipo marginaal verschilt, voor bv. een Hyperion lipo ligt bovenstaande grafiek in zijn geheel iets hoger dan voor bv. een Zippy.. en dat soort verschillen kunnen zelfs tussen cellen van hetzelfde merk in hetzelfde pack voorkomen.

    Dus.. die lipo-checker meet 3.6v en heeft dan een conversitabelletje waarin 3.6v ingeschaald is op 30% capaciteit over. Alleen vlieg jij met een oudere lipo die van zichzelf al bij een restcapaciteit van 80% al op 3.6v zit. Jouw lipo checker zal dan 30% zeggen, terwijl er in werkelijkheid nog veel meer inzit.

    Andersom werkt dit ook, dus dat de lipo checker 80% aangeeft op een nagenoeg leeg pack.

    De enige manier om te zien hoeveel er 'uit' een pack gehaald is, is laden met een lader die aangeeft wat ie laadt.

    Dan vergeet ik in dit hele verhaal nog even het stuk met belast meten tov onbelast meten.. voorbeeld uit de praktijk, ik vlieg met een 2m toestle en 8s lipo's. Daar trek ik zo'n 90~100A aan stroom uit. De lipo-cutoff van mijn regelaar staat op 3.2v. Als ik nu vlieg, zal hij op een bepaald moment in de lipo-cutoff springen. Als ik dan land zal de accu z'n voltage weer herstellen naar vlak onder de 3.7v, de lipo checker geeft op dat moment bv. 40% aan.

    Dan zou ik kunnen denken.. op een volle accu kan ik 8min vliegen, dus op 40% moet ik toch minimaal nog 2~3 minuten kunnen vliegen. De waarheid is dat er helemaal niet meer te vliegen valt, zou ik dan weer opstijgen, zou ik mss nog net van de grond afkomen, en dan een probleem hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2011
  10. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Het plaatje wat je laat zien is een 6C ontlaadcurve (dus belast).

    Ik ben het met je eens dat je aan een cut-off punt tijdens belasting helemaal niks hebt omdat het afhankt van zowel de belasting en interne weerstand etc....

    Maar dat je niks kunt zeggen aan de hand van spanning onbelast ben ik het niet zo mee eens. Niet op de procent inderdaad, maar een grove indicatie heb je wel.

    Zo'n checkertje heeft zo'n 0-last curve ingebakken, en bepaalt aan de hand daarvan de lading. Ik vind het dan nog best netjes: 19 versus 30%.

    Mogelijk dat een versleten batterij ook meespeelt.
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het gaat bij dat plaatje om het feit dat een lipo heel lang een vrij stabiel voltage heeft.. dat is niet anders tussen belast of onbelast. In feite is onbelast óók belast, alleen dan met een veel lagere belasting (zelfontlading).

    Dat checkertje heeft een 'algemene 0 curve' ingebakken, waar dus mijn verhaal over verschillende lipo's en zelfs verschillen tussen cellen op van toepassing is, er is niet één passende curve voor alle lipo's of zelfs maar alle cellen.

    Het is met al die checkertjes hetzelfde, of het nu een NiCD, NiMH of Lipo checker is, je kunt ze op z'n hoogst als grove indicatie gebruiken, meer niet.

    Als zo'n lipochecker onbalans aangeeft, zou ik mij daar 0,0 niets van aantrekken, omdat de meting van die dingen veel te onnauwkeurig is om er zinvolle dingen over te zeggen.
     
  12. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    onbalans? die fusion is daar zeer correct in hoor!
    Als er e onbalast is van 0.1 volt dan trek ik me dat zeker aan en zal ik die proberen te neutraliseren door via de balanceer stekker eens wat extra bij te geven.
    Maar zoals gezegd, het is een "grove" indicatie.
    Wij vliegen tot +-20%, DIRECT na vlucht. dus laat die 15 minuten liggen en dan komt ie zeker terug naar +-27%...
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    óók die fusion is daar niet nauwkeurig in. Sterker nog, er is nagenoeg geen consumentenelectronica die daar wel nauwkeurig genoeg voor is.

    Al dat spul is in elkaar gezet met weerstandjes met een tolerantie van 5% ofzo, you do the math..

    Pak maar eens vijf laders en vijf lipocheckers en hang dan 1 en dezelfde lipo achtereenvolgens aan al die apparaten.. als je daarmee klaar bent, denk je dat elke cel in dat pakket een probleem is, omdat ze allemaal wel eens een onbalans zullen hebben, op die manier gemeten.

    En dan heb ik het nog niet eens over de wijze waarop veel mensen e.e.a. aansluiten; hebben ze zo'n lipochecker maar die ligt gewoon los in de koffer, contactjes corroderen (hoeft niet zichtbaar te zijn), of hun lipo's worden bv. via 3 verschillende doorgeluste 'balance boards' op een lader aangesloten, enz, enz.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.890
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Definiëer onnauwkeurig:

    Ik heb zo'n dingetje (weet het merk niet, maar was niet zo'n goedkoop printje in een stukkie krimpkous) van ik meen 15 of 20 Euro. Kon niet echt significante verschillen ontdekken met wél zo'n goedkoop printje in een stukkie krimpkous.... MAAR, ik kon ook geen significante verschillen ontdekken als ik met de Fluke 77 mat, en zelfs de goedkope kijkshop multimeter zat er niet ver vanaf.

    Laat ik het zo zeggen: als die testers 0.01 V verschil aan geven, dan wijzen in elk geval alle vier bovenstaande methoden dezelfde cel aan als laagste of hoogste, en ook binnen redelijke grenzen hetzelfde (de Fluke gaf op een paar duizendste hetzelfde als het testertje, het printje zat er met 0.02Vverder vanaf en de Kijkshop gaf 0.03V verschil aan Voor mij is zo'n testertje nauwkeurig genoeg om een significante onbalans aan te geven.

    Wat betreft die rescapaciteit meting, dát verhaal ben ik nagenoeg volledig met je eens, al vind ik het frappant, dat ik het idee heb dat er niet een vast verband is tussen voltage en restcapaciteit. Net alsof het ding méér doet dan alleen een ingebakken curve weergeven (Bij LiPo's van verschillende merken/types/capaciteiten geeft hij soms bij dezelfde onbelaste spanning, andere restcapaciteit in % aan).... Net als bij sommige laders in het NiMH programma die even de laadstroom stoppen om te kijken wat de spanning doet en op die manier valse delta-peak afslag te vermijden (hoge laadspanning terwijl de accu toch leeg is).

    Het lijkt wel of het méér dan een simpele curve is, want anders moet je bij een zeker voltage altijd hetzelfde percentage zien en dat is niet het geval (heb het opgeschreven toen ik wat begon te vermoeden). Er gebeurt "iets", maar wat weet ik ook niet.

    Groet, Bert
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.531
    Locatie:
    Nieuwegein
    en je fluke is gecalibreerd afgelopen jaar als we dan aan het mierenn**ken gaan ;).

    maar op Dc spanning is vaak weinig afwijking onderling.
    over AC spanningen meten zwijg ik maar even als het graf want dan komt vaak de betere multimeter echt boven drijven. 310V op een bouwmarkt metertje heb ik vaak genoeg voorbij zien komen net als de leuke problemen welke de goedkope metertjes krijgen bij een lege batterij. 45V DC spanning meten in een 5V circuit uhhh...
     
  16. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Maar ik zeg ook niet dat ik het geheel met je oneens ben ;).,

    Dat vlakke stuk zit er inderdaad steeds in.

    Maar dat onbelast ook belast is vanwege de zelfontlading daar ben ik niet mee eens. Volgens mij is de zelfontlading in de micro-Amperes, zo niet minder. Dus de spanningsval door interne ontlading is micro-Amps maal mili-Ohms, dus nano-Volts...

    In al die tijd heb ik nog nooit anders gezien dat de curve vlak ligt rond 3.75 a 3.80 V (onbelast).
     
  17. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ja omdat die goedkope metertjes uitgaan van een onvervormde sinus...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.890
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, mijn fluke is mijn fluke niet, maar geleend, en waarschijnlijk niet gecalibreerd. Ik weet ook wel dat de 0.001 V uitlezing van mijn LiPo-testertje niet waargemaakt word. Dat zal eerder op 0.01 0f 0.02 nauwkeurig uitkomen qua absolute waarde. Daar ben ik op zich ook niet in geinteresseerd: als vier meters elk dezelfde cel aanwijzen als laagste of hoogste, en ze allevier ongeveer een zelfde onbalans lijken aan te geven, dan valt het met de vermeende onnauwkeurigheid van deze LiPo-testers gewoon wel wat mee. 0.02 V onbalans is iets waar ik nog steeds mee kan leven als we ontladen tot een waarde die uitgedrukt word in ONGEVEER 3.2 Volt.... de kans dat je met 0.02 Volt onbalans dan één cel onder de kritische ontlading trekt is dan niet heel groot, ook als je de steile spanningsval vlak voor het einde in aanmerking neemt....

    Het word pas vervelend, als de ene meter/tester cel 1 als hoogste en 3 als laagste aan gaat geven, en de andere precies het tegenovergestelde beweert.... DAN praat je pas over onnauwkeurig, en DAN pas ga ik dergelijke meetwaarden negeren.

    Groet, Bert
     
  19. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Dus waarmee moet ik nou mn accu controleren op balans?
     
  20. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Tussendoor met zo'n checker en verder gewoon fijn aan je lader ;)
     

Deel Deze Pagina