lipo tester (=checker)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Rman, 27 mei 2011.

  1. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Met beiden kan ik dus alleen zien of die vol is.
    Balans kan ik dus nergens betrouwbaar mee aflezen?
    Waarom doet men zo moeilijk over de balans als je het toch niet kan aflezen?
    En hoe weet ik of de balancer het doet in mn lader?

    Is allemaal een beetje op hoop van zegen?
     
  2. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Dan moet je ander spul kopen of de gebruiksaanwijzing van je checker / lader lezen ;)

    Bij 9 van de 10 checkers kun je het onderlinge verschil toonbaar maken.
    Maar in 9 van de 10 gevallen kijk je inderdaad alleen naar het % sap wat er nog in zit.
    Incidenteel (of eigenlijk in de praktijk nooit) kijk je eens of de cellen na gebruik uit elkaar beginnen te lopen.

    In 8 van de 10 gevallen steek je de accu na het vliegen even aan de checker om te zien hoever je weer eens de accu hebt leeggetrokken en vervolgens prik je hem aan de lader............die hem weer gebalanceerd oplaadt.

    Dus concreet doe je inderdaad feitelijk helemaal niets met cellen in onbalans.
    Echter indien jij je (oudere) accu's meerdere keren tot zo'n 95% vollaadt (omdat die laatste 5% vaak het vlakbalanceren betreft wat tijd kost maar feitelijk niet veel extra sap in de accu's brengt) dan kan het wel nuttig zijn om met regelmaat middels een checker te controleren op afwijking.
    Maar zoals gezegd, het gebalanceerde laden vereffent het in de praktijk veelal voordat iemand er gewoon aandacht aan schenkt.
     
  3. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Owzo.. Nu is het duidelijk voor mn beeldvorming.

    Op wat voor een afwijking moet ik dan letten? Zoals ik al eerder zei, als ik mn accu oplaad geeft de lader het volgende: 1:4.21 / 2:4.16 / 3:4.15. Aan de eerste cel kan ik zien dat ie vol is. Hoeveel ik heb gebruikt zie ik bij de volgende keer laden: het aanal mAh.
    Wat valt er te zien met zo een checker? Daarmee zijn er volgens sommige mensen evengoed verschillen te zien.

    Wil niet zeuren ofzo, ik wil het duidelijk krijgen voor mezelf. Het is iets waar mensen een "ding" van maken maar het is in de praktijk dus helemaal niet waarneembaar (ja als je accu stuk gaat en je stort neer). Dat begrijp ik niet zo goed.
     
  4. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Als het goed is zou op je checker (als je het juiste knopje indrukt) nagenoeg dezelfde waarden te zien moeten zijn voor cel 1,2 & 3 4,21V 4,16V 4,15V.
    Als er nu 1 cel bijzit die echt af gaat wijken van de andere cellen is dat een indicatie dat je pakket aan het eind raakt.
    Als ik me niet vergis bestaat dan ook het risico dat je 1 cel te ver kunt (ont)laden met totaaluitval als gevolg.

    Hoofdzakelijk gebruik ik de checker om inderdaad te controleren hoeveel restenergie nog in het pakket zit en stel daar mijn vliegtijd op af.
    Als minimum hou ik zo'n 20-30% om het pakket niet per ongeluk te ver te ontladen.

    Een goede lader zorgt er voor dat na het laden elke cel op de 4,2V eindigd.
    Daarom is het continue controleren op balans in mijn perspectief inderdaad een beetje overrated te noemen.
    Het is belangrijk...........maar als je gewoon je pakketten met enige regelmaat controleert en een goede lader met goede balancer hebt dan loopt het wel los.

    Ik heb zelf 2 pakketjes die ik redelijk mishandel, d.w.z. piekbelastingen en weer volpersen op 5C.
    Zijn goedkope Dymond accu's overigens.
    Na het vliegen kijk ik in 8 van de 10 gevallen hoeveel ik eruit heb getrokken en heel, heel af en toekijk ik na het vliegen middels de checker naar de onderlinge voltages om te zien of er geen cel tussen zit die af gaat wijken van de rest om zo te voorkomen dat die ene slechte cel eigenlijk 0% heeft terwijl de complete accu bijv. 30% aangeeft.

    Anno 2012 zijn de accupakketjes wel stukken verbetert t.o.v. de potentiƫle bommetjes uit de beginjaren van de LiPo. :D
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gary, je mag hem wel een keer op mijn lader hangen of we kunnen hem doormeten met mijn gecalibreerde multimeter.
    Als je lage stromen trekt is de balans in mindere mate balangrijk.
    Wij zitten tegen of soms over de 100C, dan kan onbalans een probleempje worden.

    GJ
     
  6. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat bedoel je met afwijken van de rest? Mijn cellen wijken onderling toch al af?
    Bedoel je afwijken tov de eerste keer meten?
     
  7. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Echt een standaard Jip&Janneke antwoord is er niet.
    Het maximumverschil is bij jou 0,06V (4,21V-4,15V).
    Het kan makkelijk zijn dat jouw lader niet zo nauwkeurig is of niet de capaciteit heeft om de afzonderlijke cellen volledig te balanceren.

    Dus vandaar dat GJ aanbiedt om even met een multimeter de afzonderlijke cellen te meten en hiermee knip en klaar het daadwerkelijke voltage te meten.
    Ik ga er zondermeer vanuit dat GJ geen lader heeft van 3 tientjes dus de kans dat de balancer van zijn lader nauwkeuriger werkt is evident.

    Maar zoals GJ ook reeds aangaf is het in jouw geval allemaal niet zo 'dringend'.
    Ik neem aan dat het om een 3S-pakketje gaat voor je EasyGlider of Easystar. Die wordt ook niet echt zwaar belast en de onderlinge verschillen bij een 3S pakket zijn ook niet zo heel snel desastreus.
    Bij een 6S pakket trek je bijvoorbeeld al heel snel een groter gat.

    Meer belangrijk om te weten is dat een eventuele onbalans er voor kan zorgen dat 1 cel teveel wordt geladen of 1 cel tever wordt ontladen.
    Maar dan nog;
    Een lader laadt meestal op tot zo'n 12,6V.
    12,6V / 3 = 4,2V (per cel bij volledige balans)
    Indien 1 cel nu 4,21V is, een tweede 4,16V en de 3e 4,15V dan kom je op 12,52V.
    En dit kan gezien de spanning snel inzakt na het laden.

    Als de onbalans nu zo is dat cel 1 op 4,29V wordt geladen, de tweede op 4,19V en de laatste op 4,12V dan zou dat betekenen dat het onderlinge verschil dus 0,17V is en dat hierdoor de eerste cel is overladen.
    Andersom bij het ontladen, min. 2,8V zo uit mijn hoofd dus regelaar slaat af bij 3 x 2,8V = 8,4V.
    Als het onderlinge verschil te groot is kun je binnen deze 8,4V al zover ontladen dat 1 cel onder die kritische grens van 2,8V raakt en dus te ver is ontladen.

    Feitelijk gaat dit niet veel voorkomen (2 slechte cellen) A)omdat de meeste laders al hebben aangegeven dat het verschil te groot is en B) omdat je dan zelf ook wel hebt gemerkt dat je pakket niet meer je van het is.

    Als je het echt wilt weten laat ze dan eens nameten of steek ze eens aan een deftige lader met een goede balancer.
    Maar in jouw geval zal de eerste aanwijzing op een slechte accu meer zijn dat je het gevoel krijgt dat hij minder vermogen geeft en rapper leeg gaat.
    Dus dat je bij een volle accu denkt van...nou nou, hij heeft er toch wel eens harder aan getrokken.

    Het ontladen en weer volladen van LiPo's net zoals bij NiMh's helpt niets en maakt eigenlijk meer stuk dan goed, tenslotte is dat ook gewoon weer een paar cycli van de max. 500 die zo'n pakket als levensduur heeft.

    Wellicht dat een ander het beter kan verwoorden dan mij :oops:
     
  8. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Jawel man bedankt. Het is wel duidelijker nu.

    Het onderwerp wordt een beetje overschat en is dus niet voor iedereen van toepassing.
    Heb daarom nog 1 laatste vraag: vanaf wanneer wordt dit wel kritisch?
    Waar moet ik aan denken? Zoals je zei is het niet zo belangrijk bij een Easystar. Bij wat voor een klasse of soort RC vliegtuig moet ik hiermee wel rekening bij gaan houden?

    Nu kan ik dus beter de cycles van de accu tellen en bij de 400e een beetje gaan letten op verval?
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is wel belangrijk dat de cellen in balans zijn, dus echt overschat wordt het onderwerp niet.
    Alleen is het bij normaal gebruik minder kritisch.
    Als de ene cel 4.10 is en de andere 4.20 dan zal dat bij 10C belastingen niet veel gevolgen hebben.
    Als je de cellen echt goed gaat belasten, zo'n 25C en meer dan kan er wat bol gaan staan.
    Veel belangrijker is de interne weerstand van de cellen, maar die kunnen de meeste niet meten.
    Je moet er ook vanuit gaan dat alle cellen ongeveer gelijk zijn, wat bij oude of verkeerd opgeslagen cellen dus niet zo hoeft te zijn.
    Maar zoals al eerder gezegd, niet te veel zorgen maken, gewoon vliegen en kijken of de celspanningen voor en na het laden enigszins binnen de perken zijn.

    En 500 cycles, dat ligt aan zoveel dingen, ik heb ooit eens een nieuwe goede lipo binnen 3 keer om zeep geholpen, de accu was niet opgewarmd en heb hem toen flink belast.
    Daar kunnen ze niet tegen.
    Ook vol of leeg wegleggen gaan ze erg snel stuk van.

    GJ
     

Deel Deze Pagina