LIPO voordelen van dure merken

Ik heb mijn SLS APL 6S 5000 nog eens na het laden gemeten en net na het vliegen en kom dan resp uit op 2 en 3 mohm gemeten met hyperion duo, das wel erg laag!
gr Cees

Nu weet ik niet wat ik moet geloven van deze metingen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat onder de 20 of 10 mOhm de betrouwbaarheid nogal te wensen overlaat.

Is er iemand die met dezelfde lader een vergelijkende meting heeft gedaan tussen bv een Zippy/Turnigy en een SLS/Hyperion pack? En hoe oud waren de betreffende packs?

Dat geeft mij een beter gevoel dan al die losse metingen van enkele packs met verschillende laders.

Laatst bewerkt:
Hoi Walter,

Bij mij is het volgende opgevallen.
Vergelijk ik een Zippy flightmax met de dure Thunder Power dan zie ik het volgende.

Een zippy 5000mAh is geen echte 6s. maw De zippy is 6s1p dat betekend dat het pakket "kunstmatig" is opgeschroeft naar 5000mAh. Iedere losse zippy cel is dan ongeveer 4200mAh.

Een TP 4400mAh 6s 30c weegt 702gr
Een Zippy 5000mAh 6s1p 30c weegt 784 gr
Een verschil van 82gr bij 12S heli's is dit 164 gr

Een TP 4400mAh 6s 45c weegt 708 gr
Een Zippy 5000mAh 6s1p 40c weegt 834 gr
Een verschil van 126gr bij 12s heli's is dit 252 gr.

Neem je dus 6x TP 4400 mAh en maak je hier een 6s1p pakket van dan heb je zelfs meer dan 5000mAh voor een gewicht van 702gr.

Een TP pakket van 5000mAh geeft je dus ook een langere vliegtijd, want de zippy's zijn eigenlijk maar 4200mAh.

Gr FRans.

Gr Frans.

What the fuck? Die slaat echt nergens op... Ik heb hier Turnigy's en zippy liggen. Als een 5000mah volledig leeg trek gaat er zelfs iets meer in dan 5000mah.
Een kleine afwijking kan, maar 800mah is echt waaaay too much.

Mijn 5000mah 40C 4S Turnigy's hebben ook allemaal een weerstand van 2-3mOhm hoor. Eentje heeft 4mOhm.

Laatst bewerkt:
Hij heeft zich al gerectificeerd ;)

Ik heb uiteindelijk 4x 6S 5000Mah Zippies gekocht.
Inclusief BTW en verzenden vanuit duitsland 200,-

Wel een nadeel gevonden aan de zippies en Turnigy's.
Ze besparen een hoop in de controle.
Meerdere packs hebben een onbalans waar je knetter van wordt.
Van één moest ik zelfs één cel apart opladen omdat hij zooooooo uit balans was dat mijn lader dit niet meer recht kon trekken.
Ik heb cellen apart moeten laden om dit goed te krijgen.

Een set Turnigy's voor mijn 6HV had hetzelfde probleem. Dit heeft mij 2 dagen, 6 keer laden en ontladen, losse cel laden gekost om te fixen.
Nu doet deze set het prima overigens :p
Kost even tijd, maar minder geld :cool:

Laatst bewerkt:
Dat verbaast mij wel :confused: Ik heb nu 6 van die packs en niet eentje was noemenswaardig uit balans. Ik heb dan de 5s 5000 maar dat zal niet uitmaken neem ik aan. Ook na het vliegen weinig verschil in de cellen.

@Walter,zo'n verschil van lipo's heb ik ook nog niet meegemaakt:confused:,normaal zijn het zeker qua prijs prima lipo's,zeker een maandag morgen setje;).

Ik heb ook geen onbalans in mijn packs gehad. Zippy-R en later Flightmax.
Waardes van 2 a 3 mohm lijkt me ook wel erg laag. Opvallend dat dergelijke waarden zowel op Turnigy's als SLS packs worden gemeten...

Ik heb uiteindelijk 4x 6S 5000Mah Zippies gekocht.
Inclusief BTW en verzenden vanuit duitsland 200,-
Mag ik vragen waar? Ik heb momenteel accus bij de douane liggen, wil ze dus graag binnen Europa bestellen de volgende keer.

Gr, Roy

Dit is wat ik al eerder aangaf, nu heb je voor 100 euro een een 12S pakket. De tijd zal het leren hoe betrouwbaar, de levensduur, de weerstand, etc. deze accu's zijn. Als je het over SLS of hyperion gaat hebben dan loopt het echt schrikbarend in de papieren...
Als je met deze accu's 1 seizoen doet dan moet je (prijstechnisch) met de SLS en hyperion minimaal 3 tot 4 seizoenen gaat doen. Gezien de ontwikkelingen zal er over een jaar wel weer betere acuu's zijn en kan je alsnog besluiten om over te stappen.

Ik geef je gelijk Walter, ik ga ze ook aanschaffen en zie wel waar het schip eindigt.

Toevallig vlieg ik al een tijdje met de Turnigy Nano-techs 6s 2650mAh 35C-70C in een logo400 v-stabi.
Nano tech is een vrij nieuwe technology waarbij de geleidbaarheid en de mogelijkheid om energie op te nemen is verbeterd, dit leidt tot een lagere inwendige weerstand Ri, waardoor je veel spanning overhoudt tijdens zware ontlading.

Qua prestatie doen ze niets onder voor de SLS ECO 30C. Sterker nog, de gemeten inwendige weerstand is de helft lager dan die van de SLS (!) en de capaciteit is ca. 2500mAh tegenover SLS die maar 2200mAh haalt ....
nanotech voelt hard aan , SLS eco eerder zompig.
Nu nog kijken wat de levensduur doet !

Nu is 2 maal 6S 4500mAh Nanotech onderweg voor in de MA ion-x2 , om te testen.
Jammer dat ze die grote nog niet in het DE-warehouse hebben liggen, scheelt een hoop tijd en gedoe.

Bas

Laatst bewerkt:
Goede update.
Ik ben wel benieuwd naar de Nano's over langere tijd.
Misschien wel iets voor de volgende HK Lipo packs.

updates hierover?
wat vinden jullie er na ze veel gebruikt te hebben van?
beter dan de gewone merken, grote merken of hk merk?

Dat de Nanos niet onder doen voor de SLS verbaast me niks. Haal er eens 1 uit elkaar (SLS) en kijk of je iets op valt!

Dat hyperion het geld niet waard is ben ik het zeker niet mee eens. Heb er nu 350+ vluchten op zitten en nog steeds geen problemen of hoge weerstand. Ik laat ze nauwelijks afkoelen. Er zijn er bij bij onze club die er al meer dan 600 op hebben en ze ook leeg vliegen tot 8%. Nog steeds geen problemen.

Mischien moeten lipos gewoon gebruikt worden, want heb per heli maar 2 packs en daar vlieg ik de hele dag/avond mee. Laad op 3c 20 minuten.

Ik zit momenteel met het dilemma wat te doen.
Ik had 4 stuks Turnigy 6S 3300mAh 30C besteld. 1 was bol na 10 vluchten, hiervoor vervanging besteld en die was Dead On Arrival (meerdere cellen tussen 0 en 3V). De andere 3 beginnen te bollen na ongeveer 40vluchten (in 6 weken oid).
Clubgenoten halen ook maximaal 40-60 vluchten uit hun turnigy's. Ze mogen dan wel goedkoop zijn maar dan ga ik voortaan toch voor de nieuwe ThunderPowers met 2 jaar garantie...

"garantie", wat verstaan ze daar dan onder? ze weten toch niet hoe ze behandeld werden?
Ik moet zeggen, ik heb turnigys van 2 jaar oud, met meer dan 100 vluchten, zonder problemen...
vreemd dat die in de club allemaal kapot gaan.. vliegen jullie tot cut off of zo?

allemaal op de club is weliswaar correct maar er zijn maar 2 elektro heli piloten, ik en nog 1 dus :)
Maar hoe dan ook, wij houden ons ruimschoots aan de 80% regel, en laden tot 4,18V ipv 4,2V ook als veiligheid. Wel hebben we tot nog toe altijd onze lipos meteen geladen na het vliegen en liggen ze dus soms een week vol op de plank.

Thunder Power RC is proud to announce exclusive Generation 6 (G6) chemistry that delivers the lightest, most powerful, longest lasting and fastest charge rate capable LiPo batteries yet. G6 series batteries offer the highest energy and power density in high-discharge rate capable LiPo technology, weighing less and delivering up to 60% more power than previous and 100% more cycle life than recent generation LiPo batteries. That means more power at less weight for up to an incredible 600+ cycles while also being capable of technology-leading charge rates up 12C* for charge times of as little as 5 minutes or less.
Thunder Power RC batteries are still proudly matched, assembled and supported in the USA and backed by an industry-leading full 2-year warranty and 50% off damaged battery replacement program coverage.
Hoe coulant ze zijn met die garantie is natuurlijk afwachten. Wellicht dat het vaak onder de 50% replacement zal gaan vallen. Maar ze zullen voor mij ongeveer 200vluchten mee moeten gaan om rendabel te zijn ten opzichte van Turnigys.
Daarnaast geloof ik ook wel dat de governor performance omhoog zal gaan met betere lipos. Toerental zakt het meest in bij belasting boven de 2,5kW waarbij het voltage ook inzakt.

Ik heb 4 hyperions voor mn 450

Qua laden houd ik mezelf aan 2c, ontladen doe netjes tot 80%

Maar ik ben dan weer totaal niet netjes met wegleggen, in de winter komt het voor dat ik 2 maanden niet vlieg, en ik ga ze niet apart ontladen oid
Ik laad nl ook meteen als ik weer thuis ben..

Ik heb in mn 3 jaar vliegen 1 set van 4 flightpowers over de huizen
De hyperions zijn nu 1,5 jaar in gebruik, en gaan nu tekenen van bolheid vertonen. Ze blijven nog wel prachtig op spanning etc, ze vliegen nog perfect

Back