Lipos bezwijken van zelf?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door melly, 8 dec 2005.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    sorry niek, nog 1 dingetje over die roze (nou ja, dat gaat eigenlijk ook zo'n beetje over bezwijken:( )
    @rene en ernst,
    idd, die met het roze stikkertje. Bij mij stond er helemaal niet op wat ze zouden kunnen leveren. Op het forum was mij toen verteld dat ze waarschijnlijk toch wel 6C zouden kunnen leveren. Een microheli zit daar dacht ik net onder, dus zou moeten kunnen. Na zo'n 20 sec zakt de spanning echter tot rond de 6 volt (2s). dan krijg ik hem dus niet meer uit het grondeffect. Lipo's worden dan niet warm ofzo en ze houden het ook een tijd op die manier. Tijdje dus lekker met een lampje gevlogen :D,
    Nu die ELE-lipo's en die blijven tot het eind perfect op spanning. Moet nog eens meten.

@tandango
    Bijna dezelfde ervaring hier idd. De mijne leken niet compleet dood, maar zakte wel snel in.

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    dat bedoel ik ook. Ik trok een looping en kwam in een 1/2 auto naar beneden. Daarna zelfde accu in een andere eheli en deze zakte ook compleet weg. Lekker dan :)

volgende keer krijgen de accu's een jasje aan :) Anders worden ze ziek ;)

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    3 mm koolstof? ;)

4. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Even een oude draad oprakelen, want Melly was gisteren even bij ons op het veld.
    Het probleem is dat de lipo waarschijnlijk langere tijd op de regelaar aangesloten heeft gestaan. Weliswaar met de schakelaar uit, maar je hebt dan toch nog een beetje stroom en die kan je lege lipo langzaam maar zeker plattrekken.
    Bijna gebeurde dit gisteren weer met de nieuwe accu van Melly, maar ik zag het toevallig en ontkoppelde de stekker.

Dus: Niks mis met ELE accu's, maar je moet ze wel loskoppelen. Alleen uitzetten is niet voldoende.

5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ik ben het 100% met Harold eens.
    De schakelaar die aan de regelaar zit zet alleen maar de stroomtoevoer naar de ontvanger uit! De rest van de regelaar inklusief de BEC blijven altijd aan staan en dus een beetje stroom uit de accu gebruiken.
    Het kan zelfs gevaarlijk zijn want door een stoorpuls zou de motor weleens plotseling een zwieper kunnen geven. Die kans is slechts heel klein maar het is niet uitgesloten!
    Dus ALTIJD de accu loskoppelen als je niet vliegt en absoluut niet alleen op de schakelaar vertrouwen!

6. SinHead24

SinHead24 Guest

Hey nou heb ik sinds een weekje weer een nieuwe lipo (ELE 7.4v scell 10C max) En ik heb er nou net voor de tweede keer mee gevlogen. Goster na 1 keer opladen ging na ongeveer5 min me liposave branden en vandaag na ongeveer 9 min. Ik dacht dat hij na z'n tweede lading wel op zijn capaciteit zou zijn. Is dit normaal?
    Nu weer op de lading en morgen zien we wel weer verder.

7. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

@ sinhead24, zoals jij nu de gegevens aanleverd kunnen wij er niets mee.

Wat willen we weten:
    welke motor, welke prop, welke regelaar, amperage bij volgas, grote van de lipo in Mah.

8. SinHead24

SinHead24 Guest

Oh het gaat om een 7,4 2200mAH lipo van ELE. Motortje is speed 400 (standaard bij multiplex easystar) en een 20A schulse (sticker was onleesbaar) regelaar. Propje is camspeed 5,5x4,3. Ik heb zelf het idee dat ik de verkeerde liposaver heb en dat hij te vroeg aangaat. Gister ging hij al branden na 1 min volgas. Dat was na de derde lading. Spanning en amperage heb ik nooit gemeten (heb geen voltmeter) maar omdat het om redelijk standaard spul gaat neem ik aan dat ik de verkeerde liposafe heb.

9. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Die liposaver staat dus op 3 cellen. ;) De saver gaat miepen bij 8.25v, en een volle 2cell pack is 8.40v

10. SinHead24

SinHead24 Guest

Nou mooi is dat. Die van mij kan je niet verzetten. Ik heb dus iid de verkeerde.

Iig bedankt ik ben weer wat wijzer geworden!

11. woutertje

woutertje Guest

Kun je niet gewoon een schakelaartje tussen de LiPo en de regelaar maken? (Dus gewoon draad in 2'en knippen en de uiteindes aan de schakelaar)
    Hoef je hem niet elke keer los te trekken.

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    uuh, is dat nou zó veel makkelijker dan ff een stekkertje lostrekken? En als je nou je accu wilt wisselen? of je legt je model in de kast en je tikt per ongeluk de schakelaar om? kan je je lipo wel weggooien als je hem een tijdje niet gebruikt...
    Ook is het trouwens officieel veiliger om je lipo's in een aardewerk potje ofzo te bewaren.

13. SinHead24

SinHead24 Guest

Hee ik heb een dringend vraagje. Ik ben na de winterstop een beetje te fanatiek weer begonnen met vliegen en heb een enorm harde crash gemaakt. Mijn lood blokje is door de klap tegen me lipo aan geknalt en me lipo was stuk. Ok het oog zag je niks maar je voelde dat hij lek was en hij maakte ook geen contact meer. Nou lag hij het weekend op me kamer en toen ik na het weekend weer op me kamer kwam rook je die lipo heel erg (een behoorlijke chemische lucht). Ik kreeg die lucht ook heel moeilijk weg! Is dit schadelijk voor de gezondheid??? <= is een serieuze vraag dus geen gekkigheid!!!!

Heb me kamer natuurlijk grondig geventileeerd met het raam open en de kamerventilator aan en aan het eind van de dag was de stank weg.

En nog een vraag, ik heb nu dus 1 kapotte cel en 1 goede cell. Kan je dan bijvoorbeeld niet nog een 7.4V 2200Mah pack kopen en daar dus een 11.1volt pack van maken??

14. Noah

Noah

Lid geworden:
    8 aug 2005
    Ik heb ook meerdere ELE lipo's.. met name de 11,1v 1500.. opvallend is wel dat de ene beter presteerd dan de andere.. m.a.w. 1 is gewoon gaar geworden.. zelfde laadtechniek e.d.

15. Willem_Jan

Willem_Jan

Lid geworden:
    7 apr 2004
    Theoretisch wel, maar balanceer ze dan wel!. Vraag is, of je met de huidige lipo-prijzen het risico moet gaan lopen.

16. frankelfert

frankelfert

Lid geworden:
    15 sep 2005
  17. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Huidige Lipo prijzen? Ik vind ~40 Euro per cel nog altijd een heel bedrag en een 4S pakket repareren lijkt me toch iets economischer.....
    Ik heb het nu niet over die priegeldingetjes van minder dan 1000 mAh.

Deel Deze Pagina