lipo's voor Yeah racing/Ezrun 35A ESC

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door darkfire, 14 nov 2010.

1. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Je moet gewoon veel lezen...
    Dan leer je die lipo's ook wel.
    Het aantal C is het liefst zo hoog mogelijk en het mah ( rijdt tijd ) ook.
    Als je een 30-40C 5000 Mah lipo hebt hoef je je echt geen zorgen te maken!
    Je moet gewoon gebalanceerd laden op de goede snelheid ( ikzelf laadt altijd op de helft van het Mah waarde ( in dit geval dus 2,5A ))
    En solderen is zo moeilijk nog niet.
    Je moet gewoon de goede stekkers hebben.
    Als ze wat te dun zijn er een stukje af strippen, vertinnen, stekker vullen met tin draadje erin even wachten en klaar ben je.

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wel, er zijn heel veel mensen die daar toch wel wat anders over denken. Een paar draadjes aan elkaar "bakken" dat lukt iedereen wel maar echt goed solderen is toch een ander verhaal. Professionals hier op het forum zullen dat bevestigen.
    Het is ook niet voor niets dat er cursussen van meerdere dagen zijn wanneer je de techniek goed wil leren.

3. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    okee, er zijn nu lipo's onderweg (wel na een half tot drie kwart jaar maar oke), ik heb alleen nog één kleine vraagje:

is het aan te raden om een lipo een tijdje (half uurtje) te laten liggen na het laden voordat je weer gaat rijden?
    of anders om, na het rijden een tijdje laten liggen voordat je hem in storemode wilt zetten?
    of kan het gelijk?
    want bij nimh moest je dat wel doen in verband met geheugen effect.

4. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    EDIT: oeps al geplaatst.

5. Xtinction

Xtinction

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Als op je lipo een sticker plakt met : Never charge above 2C, zou ik dus niet gaan laden met 0,5C... Zelf zit ik ook constant lipo's te laden, en altijd minimaal 1C. Slecht voor de lipo's? zeker niet ;)

Als ik gereden heb met de lipo ( 7 minuten heats ) dan zit er nog zo'n 7,76 Volt in meestal. Ik sluit ze dan meteen aan op de lader om weer bij te laden. Tot nu toe nog altijd geen problemen of vermindering na een stuk of 25-30 ladingen met diverse lipo's :)

6. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Lipo's zijn het beste als ze wat opgewarmd zijn.
    Dus direct na het rijden weer laden.
    Ook voor het rijden vinden ze het fijn om opgewarmd te worden tot een graad of 30-35 (handwarm), dan is de inwendige weerstand lager, leveren ze een hogere spanning.
    Lipo's ook nooit vol wegleggen, leg ze weg op zo'n 3,8 V per cel.

GJ

7. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    oke dus het tegenover gestelde van nimh, na laden gelijk rijden en andersom.

8. bosreus

bosreus

Lid geworden:
    19 okt 2003
    Kijk eens voor de stekers bij hobbyking, daar heb ik ook de stekers besteld voor m'n lipo's van hobbyking.
    De lipo's zijn daar veel goedkoper, en als je ze bij hun in Duitsland besteld zijn ze wat duurder, maar je hoeft geen inklaringskosten van 12,50 te betalen en ook geen formulieren invullen waarin je moet aantonen wat het heeft gekost.
    welke-plug-dit

Hans

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    ik heb al die imitatie traxxas stekkers besteld met een zippy erbij dus ik ga solderen aan de zippy.

10. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    woehoee!! ik heb zo'n drie uur zitten te solderen, maar de stekkers zitten eraan!
    het was vooral wat lasitger omdat de laadkabel een 18AWG draad was, dus soms braken de draadjes, en de lipo had een 10awg, dus het was wat lastiger om hem in de stekker te krijgen.

11. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    3 uur???

Wij gebruiken 6mm stekkers en die zitten er binnen 2 minuten op.
    Volgende keer een dikkere bout nemen!

GJ

12. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    nouja, hij schoot elke keer los of het tin was weer op de verkeerde plak of braken die draadjes af enz.
    het was ook wel de eerste keer.
    ik gebruikt een 60Watt.

13. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    ok, ik snap nog iets niet van de imaxb6.
    ik heb al gezocht en ik ga ook niet de honderdste imax b6 topic maken, dus dan doe ik het maar in mijn eigen topic.

Houdt de B6 nou van vanzelf op als de accu is volgeladen of als hij klaar is met storage mode?
    de cut-off staat op 5000mAh, en ik heb net in een topic gelezen dat de lipo wel eens boven de 5000mAh komt, moet ik dan nog wat aanpassen aan de cut-off?

14. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hey ik heb een turnigy accucel 6 en die kan ook op storage modus laden maar ik stop altijd het laden tot 3.80 volt dan kan je de lipo gewoon weg leggen en het laden uiteraard stoppen. stop je het laden op de storage modus niet dan laad hij tot 120 min en dan piept hij had ik ook. als alle cellen gwoon 3.80 volt zijn kan je hem stoppen met storagen.

Nog vragen?

15. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Als de accu vol is gaat hij piepen. dat betekend ook dat alle cellen 4.2 volt zijn of 4.19. De lader houd dat allemaal zelf in de gaten en natuurlijk hoeveel mah er in de accu gaat. als hij klaar is dan piept hij en zegt hij FULL.

16. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    maar ik weet hoeveel mAh jij hebt maar heb je dan ook de cut-off hetzelfde als de mAh?
    in mijn geval dus 5000mAh.

17. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    cutt off van mah hoef je niet in te stellen doet de lader allemaal zelf.

bij de regelaar als ik aan het rijden ben heb ik de cutt of op 3.4 v / cell.

18. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    THX, dan ga ik zo beginnen met laden ;D

19. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De lader laad de lipo's gewoon vol tot 4.2 volt per cel. dan is de cel ook dus ook vol. Maar dat regelt de lader allemaal automatisch. Laad wel altijd met een balancer!!!
    dus vergeet die stekker niet aan te sluiten. houd het voltage af en toe in de gaten van de cellen tijdens het laden. dat kan je zien door op de Increase button te drukken tijdens het laden. Wanneer alle 2 de cellen 4.2 volt zijn slaat de lader af maar dat duurt altijd nog wel een 5 of 10 minuten afhankelijk hoeveel verschil er in volt zit.

Vergeet ook niet de cutt off in de regelaar!!

als je goede lipo's hebt dan verschilt het voltage soms 0.02 of 0.01 volt. met ontladen ka het meer verschillen.

20. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    nee, dat ga ik zeker niet vergeten. en de regelaar heb ik ook net in gesteld, had nog ff in de ez-run topic opgezocht wat de meeste hadden, 3.2V.

maar ga jij ze dan ontladen? dat hoeft toch helemaal niet?
    zet jij ze trouwens na rijden gelijk aan de lader in storage mode?

Deel Deze Pagina