Logo 10 crash :(

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Satoer, 6 dec 2004.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.091
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij kan geen enkele heli daar tegen,als je vol aan het piroetten gaat en je laat hem ineens stoppen(of tegensturen) dan komen er behoorlijk wat krachten op de aandrijving.
    Ik ken enkele andere gevallen waarbij ook een heli vol aan het piroetten was en de piloot ineens de stick losliet of tegenstuurde,gevolg:gestripte tandwielen...
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    zo iets vertelde gerard mij net ook al. Ik heb dit overigens al vaker gedaan, zonder enige problemen. Toch maar niet meer doen dus :(
     
  3. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
  4. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Oe bale Michel,

    Dat was een duur vluchtje..
    Al dat gras er nog in..
    Maar nog veel succes met de wederopbouw..
    :bye: Greetz Paul
     
  5. jmwolters

    jmwolters

    Lid geworden:
    17 nov 2002
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Puttershoek
    Michel nam het dus iets te serieus dat ze helicopters ook wel eens "vliegende grasmaaiers" noemen..... alleen deze vliegt jammer genoeg dus nu ook niet meer.
    veel plezier met het weer opbouwen Michel, dat is toch ook een deel van de hobby, dat bouwen.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.014
    Locatie:
    Nootdorp
    Jammer Michel ! je moet wel zo snel mogelijk de oorzaak achterhalen !
    Anders heb je kans dat je weer op je plaat gaat. dus snel zoeken naar gestripte tandwielen/riem of wat dan ook. Het kan namelijk ook je gyro of servo zijn geweest. Dan ben je dus ook met een autorotatie kansloos als je een meelopende heck hebt.

    Laat het even weten in dit draadje aub. elke crash is een les.
     
  7. KriZ

    KriZ

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    686
    Balen zeg :( Maar succes met de wederopbouw.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nope. Ik had de motor al uitgedaan vlak voor de impact. Het was een doffe klap in het drassige gras. (ik moest hem echt uit de grond trekken :lol: )
    De logo heeft geen meelopende heck.
    Heb de gehele staart gesloopt. Geen defect te bekennen. De belt is nog helemaal gaaf zelfs geen slijtage sporen op de belt-tandjes (intensief gecontroleerd)
    Het het tandwiel wat de belt aandrijft (en met het hoofdtandwiel is verbonden) heeft lichte slijtage kenmerken. Het maingear heeft 1 flinke slijtageplek waar precies het aandrijftandwiel van de beltdrive in past.
    Waarschijnlijk is door mijn ruwe vliegactie dus het belt aandrijftandwiel zo verschrikkelijk snel vertraagt dat hij de tanden van het hoofdtandwiel geslepen heeft. Toch begrijp ik dan niet dat ik de controle van de staart ben kwijtgeraakt. Het hoofdtandwiel blijft namelijk wel gewoon draaien omdat het onderste deel van het tandwiel nog gewoon in takt was en het zo door de motor aangedreven kon worden. Zou het versleten stukje tandwiel (wat dus met mijn 2100 toeren 35 keer per seconde langs komt) genoeg geweest zijn om op die momenten de staartrotor door te laten slippen, zodat ik de controle totaal verloren was?

    Wat ga ik doen:
    - De logo wordt tot elke schroef totaal gestript en elk beschadigt en (licht) versleten onderdeel ga ik vervangen. Dit is prijstechnisch toch interessanter (dan een nieuwe logo te kopen) omdat veel kapotte onderdelen in de Mikado Logo10 crash kit zitten.
    - Ik ga van een motortandwiel 15T terug naar een 14T om de hoofdrotor snelheid terug te brengen. Met een 15 draait de staartrotor (in combinatie met een C50 13L Hacker motor) toch iets te hard. De pirouette snelheid was echt extreem zo’n 4 à 5 per seconde (wel leuk, maar ja… een crash is weer minder als je die pirouette abrupt stopt :oops: )
    - Ik ga zoeken naar carbon bladen met een groter blad oppervlakte, zodat ik toch mijn snelle klim blijf behouden met een lagere rotorsnelheid.
    Zit nog te twijfelen of ik langere bladen zal nemen, of bredere bladen. :?: Weet iemand wat een betere keuze zal zijn? Wat is efficiënter?
    Aangezien ik de boom toch moet vervangen zou ik die kunnen vervangen met een Logo16 boom, deze boom is iets langer zodat ik langere bladen kan monteren (standaard Logo 10 bladen zijn 500 mm lang)
    - Ik ga de heckrotorservo vervangen met een s9254 (was een Hitec HS 85 BB) eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, want die (goedkope) Hitec servo voldeed prima. Wil wel eens “voelen” wat de hype nu is op de combinatie GY401 - S9254
    - Ik ga op zoek naar een leuke alternatieve canopy die op de Logo10 past. De huidige is ook leuk maar wil nu eigenlijk wel iets anders.

    Oja, weet iemand waar ik S9650 futaba digitale servo tandwielen kan kopen? Ik heb 1 cyclic servo gestript.
     
  9. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.641
    Locatie:
    Boxtel
    Grotere Diameter is efficienter dan een grotere bladkoorde. Als je geen grotere lengte kwijt kunt kijk dan eens naar SABS deze hebben meestal de grootste koorde. Alu M-Blade's schijnen vanwege hun profiel ook extra vliegtijd op te leveren, weet niet wat ze doen op draagvermogen.

    Tandwieltjes eens proberen bij CyberHeli, alleen jammer van die hoge verzendkosten.

    Rick
     
  10. jock

    jock Guest

    Ik heb ergens een plaatje gezien van een logo met een Qiuck 10 canopy. Zag er goed uit!
    Jock
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dank je Rick. Ik zal eens kijken naar die SAB. Ik had ook voor deze helitech bladen BBT bladen. Deze waren ook vrij breed.

    @Jock: Ik geloof dat de Rebell canopy er ook op past. (sterker nog, volgens mij is de Rebell canopy voor d Logo ontwikkeld. en heeft artfantasy dit ontwerp gewoon gekocht)
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.914
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    die is in ieder geval al mooier dan die logo eendebek :wink:
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    het is in ieder geval altijd mooier dan dat hij nu is ;)
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.014
    Locatie:
    Nootdorp
    Heeft Jan die tandwieltjes niet ?
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Vast wel. Maar Jan is geen winkel. Daarnaast zijn het geen Robbe Futaba servo's, dus mag Jan geen diensten verlenen.
     
  16. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.641
    Locatie:
    Boxtel
  17. Janhughes

    Janhughes Guest

    Hoi Michel
    Ik vond deze foto op internet persoonlijk lijkt het mij wel wat op mijn logo.
    Misschien heb je er wat aan groet Jan.
    [​IMG]
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dank je Jan, dat wou ik weten!
    Beetje oversized alleen. :(

    @Rick: Die verkoopt dus die Rebell canopy voor de logo :D (lang voordat de rebell bestond)

    [​IMG]
     
  19. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.914
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.

Deel Deze Pagina