Logo 600 bouw

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door B. de Groot, 15 dec 2008.

  1. Flexis

    Flexis

    Lid geworden:
    9 feb 2008
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Belgie-Westerlo
    Ultra mode is een beetje vergelijkbaar met heading hold op een gewone gyroscoop maar dan op je cyclic.
     
  2. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Vandaag weer een 3-tal vluchten kunnen maken met de Logo,
    de eerste vlucht om alles netjes uit te trimmen met de software.

    De 2 vluchten erna lekker "gespeeld" om de heli wat beter te leren kennen,
    bij de technische figuren, zoals pirouettende tic toc's reageerd de heli
    soms wat raar. Als het goed is, is dat in de Ultra mode niet zo. Dit hoop
    ik volgende week te kunnen testen!

    Gr. Bas
     
  3. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Ultra mode is inmiddels getest, en ik moet zeggen dat het
    een hele vooruitgang is tegenover de classic mode!

    Het is net alsof je met een .90 aan het vliegen bent (strakke lijnen, stabiel) met de wendbaarheid van een .50. Waarbij je dan ook nog eens ongelofelijk veel power hebt!

    De "tail torque compensation" heb ik uitgezet in de V-stabi, hierdoor is de
    staart nog strakker. De pirouettesnelheid is zeer constant, en de staart
    houdt goed tijdens zware figuren.

    Als het goed is kan ik morgen weer een 2-tal vluchtjes maken, ben nog wat
    aan het spelen met verschillende gains op de rotorkop.

    Gr. Bas
     
  4. Logos1

    Logos1

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    ZW Drenthe
    Logo

    Hi Bas,

    Uit je verslagen spreekt enorm veel ervaring. Daar kan ik die van mij niet mee meten, maar Logo .................. niet te vergelijken die degeklijkheid, wat een materiaal!

    Vlieg de 5003D met setup:
    Mainrotortotaal 120 cm,
    Heckrotortotaal 24 cm,
    ESC Kontronik Jazz 55-6-18 (governermode)
    Plettenberg Orbit 20-10 met aarding op de carbon tailboom
    Rx Schulze Alpha 8.35W voeding met 4,8V en led-controlled
    Tx Futaba FX-18v2
    3x Futaba S3152 servo's
    Gyro Futaba GY401 met servo S9254
    Rotorspeed 1010 rpm! ... met Lipo 5000 en 3200mAh 4s1p (26 en 16 min. Ik gebruik ook Li-Ion Mn 4s2p 2700mAh 13min.)
    NHP 53 cm carbon blades
    NHP 8,5 cm heckblades
    (Power genoeg en vliegt geweldig)

    Overwoog ook 6003D, maar is niet nodig: dit is al super!
    Commentaar?

    Hobbygroet,
    Pieter
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2009
  5. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Setup ziet er goed uit, zolang je geen last hebt van storingen op 35Mhz.

    wel verbazingwekkend dat de heli nog steeds goed
    vliegt op zo een laag toerental! En erg lang ook!

    Gr. Bas
     
  6. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Zo het is inmiddels wel eens tijd voor een update dacht ik zo!

    Zinds 17 januari heb ik 201 vluchten gemaakt met de Logo en de heli bevalt nog steeds
    goed, maar ik ben wel achter het zwakke punt van deze heli gekomen. Namelijk de belt,
    eenmaal is de belt naast de pulley geschoten ik ga er vanuit dat hij iets te los
    heeft gestaan en er onder zware belasting net tussenuit heeft kunnen schieten.
    En na 170 vluchten brak de belt, waar dit door komt weet ik niet, waarschijnlijk gewoon
    slijtage. Al was er voor de vlucht niets aan te zien. De enige oplossing hiervoor is
    om de belt na 100 vluchten te vervangen.

    Om te voorkomen dat de belt niet meer van de pully af schiet heb ik het geleidewieltje
    vervangen door 3 lagers, een 3x8x3 in het midden en 2 stuks 3x8x4 (flenslager) aan de buitenkant.
    Dit samen met een strakke belt zou het probleem op moeten lossen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder is er niet veel onderhoud nodig geweest, eenmaal de lagers van de staartas
    vervangen, de druklagers in de rotorkop vervangen en de hoofdaslagers vervangen.
    Al was dit meer prefentief onderhoud dan echt noodzaak, want de heli moet op de
    3D Masters natuurlijk wel in orde zijn.

    Gr. Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2009
  7. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Dat is precies de mod die ik laatst suggereerde. Ziet er mooi uit! Je zou eventueel ook nog de mikado upgrade erbij kunnen zetten. Dan heb je voor de pulley geleiders en er 1 precies bovenop.

    Heb je de standaard mikado tail hub? Ben pas overgegaan van 95mm naar 105mm. Ontzettend verschil in strakheid, wel met de quick uk tail. Heb ook geen tandwiel meer gestript sinds hij lekker strak tegen het pinion aanzit.

    Succes in Madrid!
     
  8. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja ik vlieg nog met de standaard hub en tailbladeholders, dat moet voor 95mm
    goed genoeg zijn. Ooit wil ik nog eens de 105's gaan proberen maar dan met de
    upgrade.
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En je motorsteun? Any updates?
     
  10. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    De motorsteun kwam vandaag binnen, pyro motor zit er dus in.
    Morgen testen!

    Gr. Bas
     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Denk dat je wel een groot verschil zult merken tussen de pyro en de 4025 reeks van scorpion. Pyro loopt sowieso koeler!
    De 4035 560KV is in iedergeval ontzettend sterk met de 620 bladen.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    201 vluchten , zo dat is een hoop zeg, dat haal ik in een heel jaar nog niet .......

    Maar goed, het enige 'zwakke punt' is dus de belt, tja dat vind ik wel meevallen dan !
    (maar hopelijk krijgt de 700 wel een torque tube ....)

    Bas
     
  13. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    205 inmiddels ;)

    Valt mee als je bedenkt dat Kyle Dahl (op helifreak) schreef dat hij in 3
    maanden ruim 900(!!) vluchten had gelogd op zijn Logo.

    Het is inderdaad te hopen dat de 700 een TT krijgt, dat ge'emmer met die
    snaarspanning iedere keer is ook vervelend.

    Maandagavond heb ik nog even kunnen vliegen met de Pyro motor en ben tot
    de conclusie gekomen dat deze inderdaad effiecienter is dan de scorpion.
    Met "ongeveer" hetzelfde toerental kan ik met beide motoren even lang vliegen
    en met de Pyro zelfs ietsje langer, maar je moet hier bij bedenken dat de Pyro
    gelijk staat aan de 4035 serie van scorpion terwijl ik met een lichtere 4025 motor
    vloog! Ook de temp van de Pyro is veel lager, na de set figuren is hij handwarm en
    na 5 minuten freestyle 3D is hij wat warmer maar je kunt hem nog gewoon vasthouden.
    Terwijl je bij de scorpion na zo'n vlucht na 2 seconden je pijngrens bereikt.

    Zo direct hopelijk nog wat verder testen!

    Gr. Bas
     
  14. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Scorpions worden lekker heet ja. Rond de 60 a 65 graden aan de buitenkant. Maakt trouwens niet uit of je 10 packs achter elkaar opvliegt of een pauze van 10 min inlast. Temperatuur blijft hetzelfde.

    Merkte je veel verschil in RPM drops?

    Na alleen TT's vind ik de riem wel een verademing qua geluid. Heb nog geen last gehad van wisselende riemspanning, te danken aan het weer ;)
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Bas,
    als ik het goed begrijp is de Scorpion dus kleiner/lichter dan de Pyro. Dan begrijp ik wel dat de Pyro minder warm wordt en je er wat langer mee kunt vliegen.
    Qua prestatie lees ik niet dat je met de Pyro meer vermogen hebt, dus dat is eigenlijk een pluspunt voor de Scorpion, met minder gewicht ongeveer gelijk vermogen ?!

    Ik verwacht ook dat de Pyro beter is, mooier loopt, beter afgewerkt is, met een winkelprijs van 290euro tov 110euro voor de Scorpion ......
    Je kan immers van een Opel Astra ook geen Porsche rij-kwaliteiten verwachten natuurlijk ....

    Bas
     
  16. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi,

    Ja de scorpion is kleiner en lichter. Zelf ging ik er vanuit dat je met een zwaardere
    motor minder lang zou kunnen vliegen omdat er meer vermogen uit komt, maar dat had
    ik dus verkeerd gedacht. En zoals jij het uitlegt is het eigenlijk best logisch aangezien
    de motor minder hard hoeft te werken.

    Kwa prestaties merk ik geen groot verschil, maar dat komt denk meer omdat ik met
    de scorpion al zat vermogen had en die zakte eigenlijk al nooit in dus dan is het ook
    niet echt mogelijk om een verschil te merken.

    Wat betreft de afwerking, is de Pyro veel mooier geen verticale speling waar de scorpion
    dat wel heeft en het ziet er gewoon degelijker uit. Maar dat mag ook wel voor die prijs.
    Wel typerend voor de pyro is het geluidje wat de eerste 2 seconden van het optoeren
    duidelijk hoorbaar is, tot nu toe heb ik dat elke pyro horen doen.

    Gisteravond nog 2 laatste vluchten gedaan, voordat we naar Spanje gaan.
    Waaide erg hard hier maar de figuren waren nog goed te herkennen dus ik vertrek met een
    tevreden gevoel :)
     
  17. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    De prestaties die je leest is het vermogen wat er in gaat. Het uiteindelijke echte vermogen hangt van de efficientie af, en daarom is de Pyro blijkbaar een stuk beter.
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Mag ook wel voor bijna 3 keer de prijs... Met de 4035 vergelijken is natuurlijk wel eerlijker.

    Hoop dat de Nederlanders het goed doen in Madrid!
     
  19. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Het alweer een jaar geleden dat ik de heli gebouwd heb, dus wel eens tijd voor een update dacht ik zo.

    Zinds 17-1-2009 zijn er 301 vluchten mee gemaakt, en het enige minpunt wat ik aan
    de heli heb kunnen ontdekken is de staartriem die 2x is gebroken. Verder zijn er wat
    problemen geweest met de scorpion motoren en esc's maar zinds ik ben overgestapt
    op Kontronik geen enkel probleem meer gehad.

    Vlak na de 3DM in Spanje heb ik nog een nieuwe Flightpower 10S 4350mah Eon-x accu
    ontvangen. De Eon-x serie heeft dezelfde specificaties als de Hyperion G3 serie en ze
    presteren een stuk beter als de "oude" evolights. De 3 evolights die ik zinds
    vorig jaar heb hebben allemaal zo'n 90 vluchten gemaakt, ze beginnen kwa prestaties nu
    toch wel iets achteruit te gaan maar er komt nog zat vermogen uit om lekker 3D mee te vliegen.
    Ik hoop dat ze de winter goed doorkomen zodat ik er volgend jaar nog wat vluchten mee kan maken.

    Na de laatste Dutch 3D wedstrijd in Almere heb ik ook de JR servo's vervangen voor Savöx
    aangezien de JR's al vrij snel speling ontwikkelden. De Savöx servo's hebben titanium gears
    en zouden langer spelingsvrij moeten blijven. Ook heb ik geexperimenteerd met carbon servo hevels van
    Mikado, deze zijn een stuk stijfer dan de standaard plastic hevels waardoor de heli preciezer reageert vooral met 4-punts rollen merk je dit goed.

    Op dit moment ben ik ook weer begonnen met het afbouwen van een 2de 600 die hier ook
    al weer een half jaar staat, maar wegens de problemen met de scorpion motoren/esc en de soms
    wat onbedoelde landingen die daarbij hoorden heb ik wat onderdelen moeten "lenen" van die heli.
    Het is dus de bedoeling om volgend jaar 2 600's te hebben voor de wedstrijden
    of Mikado moet voor die tijd met een 700 komen natuurlijk ;)

    Groeten,
    Bas
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Dus mikado is betrouwbaar te noemen, koren op mijn molen natuurlijk gezien mijn logo 10-3d (waar nu pas zo'n 200 vluchten op zitten) ....
    Hopelijk komt er begin volgend jaar inderdaad een L700 op de markt, zoja, dan is het hoogstwaarschijnlijk "bye bye ion-x2" .....

    Bas
     

Deel Deze Pagina