Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
gain op elevator en aileron is een stuk minder kritisch als bij de staart.
te laag is niet zo erg, net als bij de staart. zelfs met hetzelfde zwabber vlieggedrag van dien.
zeker de aileron is niet kritisch. alleen als je de heli over de aileron as ziet verdraaien weet je dat die gain te laag staat. maar is goed tegen te sturen.
De elevator kun je in snelle vlucht vooruit goed zien.
gaat de heli "dolfijnen" op het rechte stuk, staat de gain te laag.
Zelf test ik vaak op te hoge gain door in hoover even een flinke ruk aan bv de elevator te geven, en ook abrupt weer los te laten. dus zelfde hadelswijze als bij de staart, alleen op een andere as
zie je de heli nahobbelen, staat de gain wat aan de hoge kant.
aileron as hetzelfde verhaal.
alleen opletten met grof ophogen van de gain, een hunt op bv een elevator as is niet prettig om weer uit te komen, of om de heli neer te zetten (don't ask...)
Wel leuk om de kracht op de bladhouder eens te berekenen.Ik heb 2 jaar geleden tijdens 3D masters ff gevoeld hoe strak de balden van Tareq zaten, maar daar hag je gewoon 2 man voor nodig.
volgens mij kan te strak haast niet.
De riem kan je niet stellen en zou gewoon goed moeten zijn. Bij Mikado hebben ze een jaar met de riem gevlogen zonder deze te vervangen en is dus behoorlijk duurzaam. Maar post is een foto en kan ik kijken of dit overeen komt met mijn Logo 700.
Wel leuk om de kracht op de bladhouder eens te berekenen.
Gegevens / aannames:
- 700-size heli met een toerental van 2000 rpm
- zwaartepunt ligt in het midden van het blad
- gewicht per blad 190 gram
- afstand as tot zwaartepunt is 0,40m
De snelheid van het zwaartepunt = v = (π x d x n)/60
(3,14 x 0,8 x 2000) / 60 = ~84 m/s
De kracht op de bladhouder = F = m x v x v / r
0,19 x 84 x 84 / 0,4 = 3.351N = ~342Kgf![]()
Ik heb het filmpje net bekeken en jouw riem staat net zo strak als die van mijn 700. Dus ik verwacht daar geen problemen mee.
Wat je kan doen om te kijken of de riem tanden overslaat is de stand van de staartrotor in de gaten houden. De 800 heeft een verhouding hoofdrotor : staart van 1 : 5. Je staartrotor staat dus altijd in dezelfde stand. In het geval dat de riem overslaat veranderd de stand van de staartrotor ten opzichte van je hoofdrotor.
Ik heb het filmpje net bekeken en jouw riem staat net zo strak als die van mijn 700. Dus ik verwacht daar geen problemen mee.
Wat je kan doen om te kijken of de riem tanden overslaat is de stand van de staartrotor in de gaten houden. De 800 heeft een verhouding hoofdrotor : staart van 1 : 5. Je staartrotor staat dus altijd in dezelfde stand. In het geval dat de riem overslaat veranderd de stand van de staartrotor ten opzichte van je hoofdrotor.