Long Range 2,4Ghz besturing mod mogelijk?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Baggus, 8 jun 2010.

1. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik heb met mijn DX7 en ar7000 met satalite 1100 meter gehaald met de standaard antenne.
    Corona staat al bekend als niet zo heel geweldig.
    Ook werd ik op fpv-community gewaarschuwd over het insturen van de booster niet meer mag zijn dan 50mw anders blaas je de booster op.
    Aangezien de usa spectrum zenders 100 mw zijn zijn ze bij ons maar 10mw.

Ik denk dat je meer bereikt met een goede 8dpi patch antenne gericht dan een 5 of 7 dbi antenne.

Ik heb de tracker klaar en hoop dit jaar nog een maiden te maken met mijn DX7 ombouw > 2.4g booster > 8dbi patch antenne.

2. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Toch heel erg leuk om te lezen hoe er hier word gexperimenteerd met het tunen van je bereik. Ik zit nu ook te kijken met de 35mhz. Je wilt toch weer steeds verder..en wat meer zekerheid wanneer je an nhet funvliegen bent is ook een vereiste.
    Ik houd de UHF systemen nog steeds in de gaten.

3. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Remy tuurlijk als er een module in past waarom dan niet gelijk gaan voor 40 km systeem

4. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    40 km systeem ?
    Houd rekening ermee dat elk tuigje anders is en andere spullen gebruikt .
    En je omgeving natuurlijk .

Groeten Wiebe.

5. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Mijn ervaring is dat als je veilig voorbij de 3km wilt komen (zonder patch antennes, versterkers en 4 meter snoer achter je vliegtuig) dat UHF dan de enige is.

6. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    In hoeverre krijg je dan te maken met mensen die op dezelfde freq. vliegen / rijden?
    Juist door 2.4 zijn we van de wasknijpers af, en dus ook van per ongeluk de zender aandoen op een zelfde kanaal. (wat toch met enige regelmaat gebeurde)
    Hoe verder je weg vliegt, hoe meer kans op zulke toestanden.

Wat is jullie ervaring op dat gebied?

Taco.

7. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Zolang er maar een paar mensen op UHF zitten zal het wel meevallen..hoewel..als valkenier gebruik ik ook telemetrie..op de 433...en er zijn veel mensen die telemetrie gebruiken voor hun vogels...of dat op elkaar stoort weet ik eigenlijk niet. Wel haal ik zo'n 20 kilometer met mijn telemetrie setje maar je hebt ook zenders die tot 150 km kunnen.

Verder heb ik ook een tijdje op de 35MHz gevlogen en ben bijna gecrashed omdat even verderop iemand met een voerboot op mijn kanaal zat.

Daarom is de 2,4 gekomen en met behulp van het hop systeem is dit het meest veilige in mijn ogen. Alleen onderdrukt een video zender gewoonlijk het ontvangst zeer sterk.

Je regelaar en motor kunnen ook voor veel storing zorgen op lagere frequenties.

MVG. Robert.

8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Niet.

433MHz ontvangers gebruiken frequency hopping en luisteren alleen naar jouw zender.

9. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Dit wist ik dus niet. Dus de ontvanger wordt 'gebonden' aan de zender.
    Zeer goed. Kan niet beter.

Taco.

10. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Trappy (Black sheep) had toch 40 km gehaald met de immersion UHF of zit ik er nu behoorlijk naast?

Kunnen de video zenders niet op UHF?
    Analoge TV zat daar toch ook op vroeger?

11. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Met de standaard antenne zal je rond de 20km halen met de meeste UHF RC sets.
    Trappy heeft waarschijnlijk een richtantenne gebruikt voor die belachelijke RC afstand (weet Sander vast meer over). Om maar te zwijgen over wat hij voor een gigantische grid antenne moet hebben gebruikt voor het ontvangen van zijn 500mW 2,4GHz video op die afstand.
    Trappy gebruikt volgensmij waar mogelijk Immersion spul.

Volgens wikipedia hebben we onze video zenders al op UHF :p
    Volgensmij zat analoge TV daar vroeger ook op, of er daarvan goede FPV zenders bestaan weet ik niet.

12. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Trappy haalde 40km ,maar ik heb het grondstation nooit echt kunnen bekijken .
    Wel vroeg hij een paar week eerder naar een richtantenne voor 70cm.
    Ik zeg niet dat hij die gebruikte ,maar het kan wel .
    En verder las ik dat topic niet meer het werd een bier en nootjes topic.

Op zich is 40 km prima te halen als je zelf op een hoge berg staat en je vliegt door een dal .
    Onze repeater op 70 cm heeft zelf maar een vermogen van 8 watt? en staat op 90 meter hoog ,met spraak[phone]haalt die best wel 40 km.

Een video signal op 70 cm zal ongeveer 5mhz breed zijn en stoort dan wel leuk op de helft vd band ,atv word daar nog maar zelden gedaan en kleine zenders zijn ook niet zo te koop .

Groeten Wiebe.

13. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Was gewoon met een standaard ImmersionRC EzUHF set met de Diamond 771 whip (2.15dBi) op de zender en de Sander-style antenne's op de ontvanger (1/4 wave monopole). Hij gebruikt dezelfde 24dBi grid antenna voor 2.4GHz video als ik, dat werkt gewoon prettig, is alleen ietwat groot, zie hieronder.

Uiteraard haalt hij dikke winst uit het feit dat hij op 3000 meter vertrekt, daarmee heb je de gehele weg LOS (line of sight) of je model. Ik kom met een standaard EzUHF set hier in de polder niet aan de 44km, maar wel een stuk verder dan 20km overigens.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

14. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    De ImmersionRC EzUHF gebruikt FHSS en QFSK modulatie en is daarmee MIL spec. wat data integriteit betreft. Als ik iets ontwerp lever ik geen half werk, het moet wel absoluut betrouwbaar zijn. Hierdoor heb je geen last van andere gebruikers op dezelfde 433MHz band. Door de QFSK modulatie is het spectrum ook nog eens erg schoon en met de gekozen hop sequence en frequentie binning zit ik slechts 2ms op een bepaalde frequentie en spring ik over 40 bins. Daarmee is het signaal bijzonder robuust, maar zorgt ook niet voor storing bij andere gebruikers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

15. knikvleugeltje

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Helemaal te gek, goed voor elkaar.
    Maar bijna niemand heeft een zendvergunning voor dit spul.
    Verkoop je dan wel regelmatig van deze sets?

Taco.

16. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Dit wordt niet binnen de EU verkocht omdat een amateurlicentie nodig is voor gebruik. Wij leveren dit alleen aan onze Amerikaanse en Canadese dealers waar deze restrictie (in veel gevallen, afhankelijk per staat) niet geldt. Er is één retailer in Nederland die dus EzUHF systemen in de VS/Canada besteld en vervolgens in Nederland verkoopt, ik sta hier niet achter, en heb dat al meerdere keren aangegeven, maar kan daar weinig tegen doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

17. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Dit betekent dus dat degenen die wel een amateurlicentie hebben het zelf zouden moeten importeren. Ik zie het probleem niet zo van in Nederland verkopen, als verkoper ben je er toch niet verantwoordelijk voor of de gebruiker de juiste papieren heeft? Als je bij verkoop maar aangeeft dat een licentie nodig is voor gebruik.
    Auto's worden gelukkig ook hier verkocht terwijl je wel een rijbewijs moet hebben om er in te mogen rijden. :lol: Of ligt dat voor de EzUHF anders?

18. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik probeer me te schikken naar een stuk wet- en regelgeving (lees je mee Ashikaga?) want als dit gewoon over de toonbank verkrijgbaar is zijn er natuurlijk legio mensen die gewoon lak hebben aan de zendamateur vereiste om de EzUHF (en *alle* andere UHF systemen) te kunnen gebruiken. Ik faciliteer dit liever niet en draai dus gewoon de kraan dicht.

Ik weet van de retailer die de EzUHF via een omweg in Nederland verkoopt dat deze een praatje houdt in de trant van 'het mag niet, maar ik verkoop 'm je lekker toch, je moet het gewoon niet aan de grote klok hangen, gewoon mee gaan vliegen'.

Nu vind ik dat gewoon not-done. Want juist als je mensen de gereedschappen geeft om heel veel verder dan zichtbereik te vliegen gaan ze dit ook proberen. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen (ik ontwikkel tenslotte de apparatuur) dat je alleen met een uitgekiende en bewezen setup je verder moet proberen te gaan vliegen dan normaliter mogelijk is met een gangbare 35MHz of 2.4GHz. Anders eindigt dat onvermijdelijk in een FPV kist die verloren gaat.

Ik snap de vergelijking met de auto wel, maar je gaat ook niet in een nieuwe auto rijden die je net gekocht hebt als je nog nooit rijlessen hebt gehad en niet eens weet welk pedaal de rem is en welke 't gas. Daarmee probeer ik aan te geven dat je long range pas moet gaan proberen als je geheel vertrouwd bent met het FPV vliegen en al je apparatuur dubbel en dwars gecontroleerd is en in orde bevonden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

19. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Duidelijk.
    Ben het overigens zeker met je eens dat UHF voor de gevorderde FPV'er is.

20. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik zou zeggen laten wij het veilig houden en gewoon het gezonde verstand gebruiken.
    Zorgen voor een FPV maatje die je vlucht kan spotten en omgekeerd.
    Dan krijgen we tenmiste geen gezeur of gevaarlijke situaties waarvan later wordt gezegt van Zie je nou wel.

UHF Gewoon een zendamateur papiertje halen.
    Dus Sander begin maar een topic Zendamateur les 1. :cool:

Deel Deze Pagina