Longe range Fpv project.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door QuadRon, 24 mrt 2013.

1. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
    Roni even een lcfilter maken en plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    En dan enkel en alleen de plus door de ferriet halen ( dus niet de ground). De ferriet helemaal vol wikkelen, hoe meer hoe beter.

Als je de ground ook door de ferriet wikkel, dan ga je OSD het probleem krijgen zoals je omschrijft. Dat werkt dan weer wel goed bij situaties waarbij geen OSD toegepast wordt.

Het LC filter plaats je in de (gemeenschappelijke) voeding draad naar je camera en VTX. ( dus pulsjes van je BEC, ESC, en alle andere electronica worden hiermee tegen gehouden.)

3. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Ok , dus effe voor de duidelijkheid..
    Er zit een feritte ring op de regelaar, die gaat naar de Fy41 module.
    Er zit een power manager op , die geeft voeding aan de Fy41 module.
    Uit de module komt de voeding en signaal voor de vtx en de cam.
    Lc filter moet dus op de rode kabel van de Vtx en de cam?
    Moet echt een lc filter zijn of is een ferrite al genoeg?

4. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
  5. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Top, is nu duidelijk, moet er 2 plaatsen.
    1 op de draden van de cam en de andere op de draad van vtx..
    Ga er 1 van de dagen aan beginnen , eerst ergens lc filters vinden/bestellen...

6. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik zou zeggen L + C. Deze combi doet wonderen terwijl L en C afzonderlijk niet zoveel effect hebben. Veel elektronica heeft al ruim voldoende C achter z'n voedingsaansluiting zitten dus dan heeft extra C misschien niet zoveel zin. Gewoon proberen dus.

Martin

7. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Verschil van L+C en L en C afzonderlijk is?

Zou deze goed zijn?

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Al getest ?

Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2014
  9. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Het verschil met L+C t.o.v. L of C is dat condensator en spoel elkaar versterken. Er ligt wel het gevaar van resonantie op de loer, maar filters zijn meestal zo gedimensioneerd dat je daar totaal geen last van hebt. Of bovenstaand filter goed is hangt af van de frequentie v.d. storing die je wilt wegfilteren. Daarom moet je dus eigenlijk die frequentie weten om een goed filter te kunnen maken. Een sterker, groter filter is niet altijd beter want dan wordt het weer zwaarder. Meestal meet ik de storing eerst met een scope en bereken dan de minimale waarden voor L en C. Maar ik moet toegeven dat L soms lastig te bepalen is en ik gewoon wat onderdelen probeer die ik voorradig heb en nameet op de scope.

Martin

10. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Bedankt Mannen , heb een Lc filter gemaakt en heb geen strepen meer :)
    Wat betreft de failsafe heb ik niet via de Fy41Ap werkend gekregen , heb de regelaar nu op de Rx gezet en het werkt zo wel..
    Als het goed is zondag een vluchtje doen..
    Ondertussen is de motor vervangen door een Turnigy Sk3 1050Kv , ben verbaasd hoe mooi en soepel de motor loopt.
    Ook een stuk meer power dan met de 980kv motor!

11. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Roni,

Ik was toch bezig voor een ander draadje en ik had de testopstelling nog klaar staan. Een paar plaatjes zeggen altijd zoveel meer dan veel woorden:

Turnigy 5A UBEC uitgangsruis gemeten met oscilloscope (tijdschaal 1μs/div, amplitude 10mV/div):

Zonder L of C:

Met C; 470μF:

Met L; 4 wikkelingen door toroid:

Met C+L:

De testopstelling:

Martin

12. miccim

miccim

Lid geworden:
    25 jul 2004
    Meten is weten! Thanks for sharing :)

13. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Martin, bedankt voor de duidelijke uitleg ;)
    Wou vandaag een testvlucht doen, steek de lipo erin en blijkt dat de autopilot niet meer werkt.
    Alles doet het buiten de servo outputs.
    Alles nog eens nagekeken , nieuwe firmware upgrade gedaan en nog steeds niks.
    Zit totaal geen leven meer in!

Van in het begin waren er al problemen mee , straks effe een mail sturen naar electronicarc , dit is duidelijk een fabrieksfout..

14. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Martin.

Als dit een low noise uBEC is dan ben ik benieuwd wat een interne bec doet met lopende motor.

Zelf eigenlijk ook maar eens een scope score voor weinig.

15. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dennis, ja daar ben ik ook benieuwd naar. Kan het wel eens meten. Maar die storing is wel van een andere orde. Hobbyking's 5A Turnigy UBEC geeft een 400kHz stoorsignaal. Geen idee welke elektronica er last van kan hebben, maar ik vind 250mV op de ingang wel een beetje veel. Komt bij dat 't een storing is met veel harmonischen. Op de uitgang was 't maar iets van 40mV en dat was een redelijke sinusoïde, dus zonder harmonischen.

Ik zou niet zonder scope kunnen. Je ziet b.v. ook perfect welke toroids een gunstig effect hebben bij bepaalde storing; de ene toroide is de andere niet. Je ziet ook snel dat het wikkelen v.d. toroide met beide draden, dus zowel plus als min maar een beperkt effect heeft. De magnetische velden heffen elkaar zo'n beetje op.

D'r staat een hele mooie scope te koop uit Oss, da's toch in de buurt van Tiel? Nette prijs ook.

Martin

16. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Nu wel.

Copy/past FPV forum

Pff duurde ff.
    Had een simlock vrij toestelletje maar kon met geen mogelijkheid de pincode uitschakelen.
    Uiteindelijk bleek mijn eigen telefoon de Hema sim ook te pakken en daar kon ik hem wel uitschakelen.

Dus daarna sim weer in de tracker. Ingeschakeld met een SMSje.
    Binnenshuis 2x sms gestuurd voor de google link. Smsje terug maar nog geen GPS 0.0000, 0.0000.
    (Mijn telefoon en OSD doet het vaak ook amper binnenshuis.)

Dus uitgeschakeld en weer ingeschakeld maar nu buiten in een plasticbakje met deksel op tafel
    Na 1 min smsje gestuurd voor de google link. GPS stond een meter of 10 af.
    Na 5 min nog een smsje. Nu stond hij precies goed.

Ineens bedenkende dat SMSen van mijn eigen telefoon wel duur is met t-mobile maar een poging gewaagd om het nummer te bellen.
    Dit nummer is in gesprek....voicemail. Maar wel SMSje terug met speed, GPS enzo.
    Nog een keer maar nu maar 1x over laten gaan en ophangen.
    Kreeg ik ook weer een SMSje terug. Tracker inmiddels binnenshuis. GPS Stond nu ongeveer bij de buren in huis.
    Wel handig dat je bij deze gewoon de google link mee krijgt. Bij de oude moest ik eerste zelf de coördinaten overtikken en google snapte die vaak niet. Een GPS appje wel, gaf ook gelijk aan als navigatie om er naar toe te rijden (doet google bij mij nu ook)

Op de accu bevestiging moet je niet vertrouwen denk ik zo. Beter stekkertje aan solderen en normale 1s lipo eraan. Scheelt ook wat gewicht.
    Overige testen komen nog wel, weet in ieder geval dat ie wat doet.
    GPRS weet ik niet zeker of dat met dit Prepaid kan. Kreeg er wel een SMS voor van de provider om div in te schakelen.
    Micro SD er ook nog niet ingehad maar voor zover ik weet zou hij daar de GPS coördinaten op moeten opslaan zodat je achteraf terug kunt kijken.

"Linkje naar de Tracker Aliexpress.com"

Laatst bewerkt: 6 jan 2014
  17. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Men ground station is klaar..
    Komt nog een kleine tripod voor de biquad antenne..

Een avondje werk ;)

18. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Nice :) Je vriendin ook trouwens. Rechts op de 1e foto ;)

19. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Netjes.

Welke antenne pakt je diversity?

20. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Op 1 ontvanger komt de cloverleaf , op de ander een biquad.
    Momenteel staat het stil , heb de defekte FY41Ap teruggestuurd maar blijkt dat het adres bij ElectronicaRc niet klopt.
    Pakje is terug onderweg naar mij , vind de service niet te doen bij ElectronicaRc , is de 2de keer dat ik defekt spul krijg en dat het niet opgelost geraakt.

Deel Deze Pagina