low voltage

Hallo,

ik heb een Imax B6AC. En heb laatst 2 flightmaxx 7.4V 5000Mah lipo accu's gekocht. Nu heb ik ze 3 of 4 keer opgeladen. En nu geeft me lader Low voltage aan dus dan gaat die niet laden :S Iemand tips om de accu's weer goed te krijgen??

Ik heb dit probleem met een turnigy accucell 6.
Ik probeer een 2s 360mAh op te laden maar hij zegt : Battery check low voltage :(
Een 3s LiPo van 500mAh geeft geen problemen.
Ik ben benieuwd naar de oplossing:D

Bij Pilot red hielp het om hem even een half minuutje aan een Nimh lader te leggen

En dan weer gebalanceerd opladen

Maar pas op doe dit niet te lang want je balanceert verder niet in Nimh stand

Inderdaad een miniuutje aan de Nimh stand stand en laden met 100Mah.

Probleem is dat veel laders om te verkomen dat er een verkeerd type accu wordt aangesloten niet wil laden bij een te laag voltage.

Maar bij gebruik van de Nimh stand wel even goed het voltage meten, dat hij dus echt te laag is en maar kort doen want hij is niet meer beveiligd met een afslag.

Een veiliger optie voor een 2 cell Lipo in combinatie met die Imax B6
is om hem dan te laden met het loodaccu programma op 3 cellen (het programma voor 6 V loodaccu's dus) want die slaat af rond of net voor de 7 V, ofwel vóór de maximale spanning van 8.4 Volt bereikt is. Je Lipo heeft dan nog enige bescherming mocht je hem per ongeluk vergeten.

Let wel, dat gaat dus ALLEEN bij 2 cellige LiPo's

Voor een 3 cel LiPo zou je het 5 cellen lood programma moeten gebruiken, die slaat rond de 11.5 V af, en dat is ook nog veilig.

Wel van tevoren controleren met de accutester of alle cellen nog ongeveer gelijk zijn vóór je dit doet, want die onderspanningsbeveiliging dient er juist voor om te voorkomen dat je een pakket met een dode cel tóch gaat laden met alle nare gevolgen van dien.

Het loodprogramma werkt (op het balanceren na) namelijk net als het lipo programma, de lader laadt met een vaste stroom tot aan de bovenspanning, om daarna met gelijkblijvende spanning en afnemende laadstroom verder te gaan.

Let wel: het is niet verstandig om programma's door elkaar te halen, maar met een beetje nadenken en het juiste cellenaantal is het loodprogramma veiliger voor je LiPo's dan het NiMH of NiCd programma, want die laden allebeide door tot een bepaalde spanningstoename (delta-peak) en die gaan dus gewoon door tot de boel kapot gaat. Het loodprogramma doet dat niet, die gaat gewoon tot een bepaald van tevoren vastliggende spanning.

Overigens wel raar dat je lader een low voltage alarm geeft. Het lijkt me dat je dan toch je paketten te ver leeg getrokken hebt....

Groet, Bert

uhmm eeerst maar is de oorzaak opzoeken waarom je spanning te laag is want je sloopt je accus op deze manier.

gebruik je wel een afslag voor je accus bij het rijden varen vliegen?

Maakt toch geen drol uit.

Je checkt voltage en laad een minuut, blijft er gewoon bij...

Daarna verder op lipo stand.

Hmmmm, dan hoef je ook geen gordel om: je botst toch niet
Geen helm op op de motor: je crasht toch niet

Nogal onzinnig he?

Als je iets doet wat je niet hoort te doen, dan lijkt het me logisch, dat je in elk geval de veiligste manier gebruikt....

Wie is er nog nooit afgeleid doordat de telefoon ging, er iemand aan de deur stond of wat dan ook?

Groet, Bert

ik heb laatst de wagen laten zien aan iemand en effe gereden ook. En toen ben ik vergeten de accu's los te trekken van de ESC. Maar me schakelaar stond wel uit. Maar denk toch dat ze daardoor leeg zijn geraakt. Heb het vandaag nog effe geprobeerd op de normale manier en nu zijn ze lekker aan het laden :D

Tnx voor de tips. Ga ze wel onthouden voor het geval dat:D

Hmmmm, dan hoef je ook geen gordel om: je botst toch niet
Geen helm op op de motor: je crasht toch niet

Nogal onzinnig he?

Groet, Bert

Oe je bent vergeten een metalen rolkooi er in te lassen, en automatisch blussysteem te installeren etc .:p
En zelfs dat is nog niet de veiligste manier....

Je vergelijk gaat dan ook niet op he.
En die is inderdaad dan onzinnig.

Als dit nou een werkje is van 10 minuten aan de lader dan zou ik zeggen ja.

Als ik een goeie 30 sec mijn lipo eraan hang en er naast sta om hem er af te halen..... als de deurbel gaat dan gaat ie er al weer af.

Veiligheid is oke maar je kunt ook overdrijven.

Voel je je er prettiger bij, dan inderdaad lekker doen.

Back