Lowlands cup

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 31 aug 2009.

1. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Denk je nu echt dat clubbesturen niets anders te doen hebben? Daarnaast zit ik ook nog in een werkgroep van de KNVvL. Aan zelf vliegen kom ik soms al bijna niet meer aan toe, we zijn een florerende club met veel nieuwe leden en heel veel beginners. Ik stond deze vakantie bijna elke dag op het veld om les te geven. Zelf vliegen was er vaak niet meer bij met 15 leerlingen.............

Daarnaast heb ik al vaker geprobeerd om een F3A workshop of zo hier te krijgen, maar schijnbaar is de afstand dan ineens een probleem, zelfs voor onze show wilden enkele F3A vliegers nog niet eens de moeite nemen om naar het zuiden te komen om een demo te geven. Een workshop op een fly-in is net de verkeerde opzet en werkt in mijn ogen niet omdat dan eigenlijk iedereen is gekomen om lekker te vliegen en te OH-en.

Stel wij investeren veel energie en geld hierin en dan ineens komen de vliegers niet omdat Limburg toch wel erg ver weg is, dan zitten wij met de strop, daar begin ik met mijn clubje op voorhand al niet meer aan. Als de SC wel mee wil organiseren en zorgt voor de deelnemers en een jury en aan verwante zaken dan kan het een andere zaak worden.

2. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005

Ik lees hier geen constructief antwoord op mijn post, slechts frustraties over het verre zuiden. In mijn post maak ik de stelling dat een wedstrijd georganiseerd kan worden buiten de SC om. Een heel goed voorbeeld hiervan is het indoor evenement Walhalla NL, wat ik reeds vermeldt heb. Dit evenement (wat het grootste indoor evenement is geweest in NL tot nu toe) heeft deelnemers uit heel Europa getrokken, toch is dit volkomen buiten de SC om georganiseerd. Zelf zijn juryleden gezocht en ook de deelnemers. Er is een wedstrijd georganiseerd en daarnaast een gala avond wat bezocht werd door 400 man. Allemaal in elkaar gezet door een groep enthousiastelingen.

Die groep onstaat nu om een weekend wedstrijd te organiseren, positief dus. Aanmoedigen dus ook. In mijn post stel ik dus niet dat jij dit evenement moet organiseren of dat jullie bestuur het veld beschikbaar moet stellen. Ik maak de stelling dat een evenement als deze makkelijk gedaan kan worden zonder resources van de SC te gebruiken. Zoals Henri al stelde is het geen rocket science! Het vergt enkel en alleen wat organisatie talent en wat handjes. En met het groeiende enthousiasme in de F3A scene moet dit toch geen probleem zijn. Aan het aantal postjes te zien wat de meeste mensen plaatsen op dit forum is er vast wat tijd vrij te maken om een weekend evenement te organiseren.

Je opmerking over het verre zuiden is naar mijn mening niet gegrond, de F3A ploeg heeft in het verleden vaak wedstrijden gevlogen in het Zuiden. In Nuth, dit is echter voorbij gegaan toen er wat strubelingen waren in de club. Wij hebben altijd met heel veel plezier gevlogen in Nuth. Wat altijd een zeer goed georganiseerde wedstrijd was, deels ook omdat dit geinitieerd werd door 1 van de F3A piloten zelf. De F3A ploeg bezoekt het hele jaar door wedstrijden door het hele land, Vlissingen, Leeuwarden, Wieringen, Gouda, Utrecht enz. Nou bezoek ik heel wat van deze wedstrijden, hetzij als vlieger, jurylid of organisator. Maar ik heb jou daar nog niet aangetroffen, dus de pot verwijt de ketel een beetje. En verbeter me wanneer dit incorrect is!

Het nieuwe indoor seizoen staat weer voor de deur, en in de zalen planning proberen we ook voor het zuiden van het land een geschikte zaal te vinden. Nederweert staat op de kalender. Hiermee proberen we alle enthousiastelingen uit het zuiden ter wille te zijn. Dus wij verwachten een zeer grote opkomst op die wedstrijd!

3. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

hohohohoho, ik heb al verschillende malen een zaal voor indoor wedstrijden aangeboden, maar telkens werd die afgewezen omdat het te ver weg was. Dit geld ook voor wedstrijden buiten, dus wie verwijt de pot...........
    Ook heb ik verschillende malen geprobeerd om workshops en zo naar het zuiden te halen omdat hier mogelijk enkele wedstrijdvliegers zitten die nu helaas geen vorderingen maken omdat de kennis een beetje ontbreekt om hun verder te helpen.
    Ik zelf heb totaal niet meer de behoefte om mij op wedstrijd gebied te meten met anderen. Daarnaast ben ik vroeger toen ik nog grote interesse had om wedstrijden te willen vliegen verschillende malen bij wedstrijden aanwezig geweest. Het afgelopen jaar ben ik met een clubmaatje in Oss gaan kijken naar de B en C wedstrijd.
    Om nu te gaan zeggen ik organiseer een wedstrijd en doe dat zonder de hulp van een SC dan zeg ik laat maar, want tegen de tijd dat alles staat roept men weer dat het te ver weg is.

4. Bas roR

Bas roR

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Fijn, weten we in ieder geval waar het niet is en wie er niet meedoet.

Mocht er in de losse sfeer een cup worden georganiseerd waarbij C vliegers mee kunnen doen dan ben ik wel geinteresseerd.

5. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik stel als alternatief het volgende voor. Laat deze potentiele wedstrijdvliegers een draadje hier in het F3A forum openen genaamd: 'Internet Workshop' en daar de vragen stellen die ze hebben.

Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  6. bob_romijn

bob_romijn

Lid geworden:
    23 aug 2005
    JOngens, jongens, laten we nou niet over en weer verwijten gaan maken. Heeft helemaal geen nut en daar is de groep enthousiastelingen helemaal niet bij gebaat. En ik ben er heilig van overtuigd dat eenieder zich een hoop inzet voor lokaal of nationaal modelvliegen.

Ik kan ergens begrijpen dat het 2 verschillende initiatieven zijn alhoewel ik ook niet wil zeggen dat een "serieuze" F3A wedstrijd nu niet gezellig zou kunnen zijn, maar het zal wel alleen op P en F gebaseerd zijn.

Wat Job aangeeft klopt, het SC is niet het orgaan dat wedstrijden moet organiseren. Van origine moesten de clubs dat doen en het SC zorgt voor de juryleden etc. indien het om een NK wedstrijd ging. Indertijd is eigenlijk de gehele organisatie van NK-wedstrijden verhuisd naar het SC, maar van origine was dit niet de intentie.

Let wel op het woord "NK-wedstrijden"! Aangezien dit niet over een NK wedstrijd gaat is het dus eenieder vrij iets te organiseren, welke naam je het ook geeft, wedstrijd, workshop, xtra-cup of lowland cup. Men zal bij het SC voor advies kunnen aankloppen en ik ben ervan overtuigd dat je dat krijgt, want het SC is om het wedstrijdvliegen te stimuleren. En dit soort initiatieven stimuleerd het wedstrijdvliegen echt wel!
    In de paardensport gaat het niets anders: Een club is vrij een wedstrijd te organiseren, alleen de Regio-kampioenschappen en NKs worden door de NHS (KNVvL voor paarden) georganiseerd. En ik weet wel zeker dat dit bij heel veel sporten is.

Als mensen zich laten afremmen door vroegere (of zelfs huidige) ervaringen is dat erg jammer, maar met een groepje enthousiastelingen die echt willen is het best mogelijk, want het bewijs is tenslotte geleverd. Dit wil niet zeggen dat ieder initiatief succesvol wordt, om welke reden dan ook.

Ik lees ook ergens iets over kosten. Natuurlijk zijn de lusten en lasten voor de organiserende groep mensen, het is niet logisch het SC daar voor te laten opdraaien. Als je dat niet wilt moet je er niet aan beginnen, niemand die je daar een verwijt over zal maken.
    Als "wij" (Wie wij dan ook mogen zijn) dus een internationale wedstrijd organiseren zullen we die afweging dan ook moeten maken.

Dus als iemand wat wil organiseren zoals een workshop, dan ben ik er heilig van overtuigd dat er best hulp zal komen van deze of gene, mits op de juiste manier en op de juiste plaats gevraagd. Dit forum lijkt mij een goede plaats voor dat. En als dat niet het geval is, laat je het gewoon vallen.

En nu gaarne alleen maar positieve (mag best kritisch) dingen. Dat is wel zo leuk om te lezen.

7. hezik

hezik Guest

Ik begrijp de frustratie wel, maar plaats mijn vraagtekens erbij of dit wel de plek is om ze te uiten.

Toen ik pak-m-beet 3 jaar geleden ingefluisterd kreeg dat F3A een goede leerschool was, was er op mijn club ook niets met F3A. Er waren geen wedstrijden, geen F3A piloten, enzovoort. Ik had dan nog het voordeel dat er in het verleden wel een meer actievere 'F3A-scene' geweest was, het was geen onbekend begrip.

Toch ben ik er aan begonnen, eerst een topic geopend op dit forum, toen bleek dat Hans Meij er ook interesse in had. Getrained en meegedaan aan wedstrijden, ze waren allemaal ver weg, maar toch de moeite genomen. Naar de vergaderingen gegaan, naar de jurycursus, enzovoort. Ondertussen veel getrained, de interesse op de club begon ook weer aan te wakkeren.

Utrecht ligt lekker centraal, dus elke keer aan de SC medegedeeld dat er in utrecht een vliegclub is, waar ook wedstrijden georganiseerd kunnen worden. Henny van Loon wilde een jurycursus organiseren, aangegeven dat Utrecht centraal ligt, enzovoort.

Na 3 jaar meedoen, zorgen dat ik er bij ben, ook resultaten halen, meerdere clubleden erbij betrekken, die ook resultaten haalden, indoor bij wedstrijden aanwezig zijn, enzovoort, begint het vruchten af te werpen. Er zijn dit jaar 2 wedstrijden bij ons op de club, en er is aangeboden om een 'betere vlieger' een keer langs te laten komen voor tips en truuks.

De moraal van dit hele verhaal is, dat aan de zijlijn staan en roepen dat het naar jou toe moet komen, niet werkt. Je moet die vijver induiken om de kikkers aan jouw kant te krijgen. Kom naar wedstrijden, kom naar vergaderingen, doe mee aan wedstrijden, en dan komt het vanzelf.

Daarbij; als de berg niet naar Mozes komt, moet Mozes maar naar de berg, jij en Yoshi zijn ten alle tijde welkom in Utrecht, waar inmiddels voldoende F3A kennis zit om dat leerzaam te laten zijn.

In mijn ervaring staat de SC open voor alles, en wil men overal wel aan meewerken, zolang het maar niet zo wordt dat de SC moet gaan rennen zodra de heer Zikken een idee heeft :p

Terug naar dit plan; ik denk dat Job en consorten een mooi plan hebben voor een internationale wedstrijd. Het lijkt mij dat daarvoor de naam 'Lowlands Cup' beter gebruikt kan gaan worden.

Het zwaartepunt ligt daarbij wel op serieuze deelname met een A programma. Ik wilde juist een weekend waarbij de nadruk niet op de bovenste klasse ligt, maar waar alle klasses aan mee kunnen doen, en waarbij van elkaar leren de bovenliggende gedachte is.

Ik denk dan ook dat die twee initiatieven prima naast elkaar kunnen bestaan en elkaar niet bijten.

Ik ga dan ook proberen de zaak continu zo aan te porren dat het ook daadwerkelijk gebeurd, als mensen mij daarbij willen helpen, een PB is zo gestuurd.. ik heb al van 1 iemand het aanbod dat die de club gaat polsen voor beschikbaarheid van het veld..

8. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Voor het perspectief, dat was met deze oproep:
    deelname-rc3-wedstrijden-20
    (helaas in een vlaag van verstandsverbijstering een en ander weggeknipt. Kan je nog wat reconstrueren?)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Inderdaad, het topic waar het allemaal mee begon:D

10. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005
    En dit is nu precies wat ik duidelijk probeer te maken!!! Het komt maar al te vaak voor dat mensen niet tevreden zijn over van alles, maar eigen initiatief tonen is er vaak niet bij. Of het gebeurt op voorhand op een negatieve manier, waarbij je echt geen mensen mee krijgt in hetgeen hij/zij wil bereiken.

Dus nogmaals, fantastisch idee! Een weekend wedstrijd voor alle klassen, voor ieder wat wils. En een gelegenheid om van elkaar te leren! En vooral veel lol te maken.

Bob, ik denk dat we dit echt los moeten zien van de World Cup wedstrijd die wij willen organiseren.

11. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Als de voorstellen en intiatieven aan het borrelen zijn is het verheugend dat de F3 klassen populair aan het worden zijn.
    Meetings, seminars,gezamenlijke wedstrijden ,trainingsdagen kom maar op. Stop met noord zuid oost west. Denk aan landelijke dekking met plezier voor alle betrokkenen.Vaak wordt er meer bombarie aan gegeven dan het het werk is.
    Als je de risico factoren voor clubs en organisatie tot een minimum beperkt, kamperen BBQ broodjes en andere eetfestijnen uitsluit zijn wedstrijden , trainingen en meetingen mits er een veld beschikbaar is goed te organiseren. Wij zullen dit in de komende sc vergadering bespreken. De lowland cup is begonnen in Waddinxveen ,is gehouden in Leeuwarden en andere locaties.
    In katwoude is jarenlang een wedstrijd gehouden met het F3AB programma waarin F3 A en X modellen hetzelfde programma vlogen .
    Trainingsochtenden op zaterdag heel vroeg in Lelystad met theorie en praktijk voor alle klassen,spontane meetingen met 6 ABC vliegers.
    Eenvoudige bijeenkomsten met vliegen als hoofddoel.

12. Erik 3D

Erik 3D

Lid geworden:
    21 feb 2007
    Job, kun je alvast iets vertellen over de world cup wedstrijd?

m.v.g. Erik

Deel Deze Pagina