Lijkt mij sterk dat hij het hoogteroer mee rekent. Heb je zelf de maten al opgemeten en uitgerekend? Op zijn infoblad staat dat alle 3 de versies 33.80dm2 zijn.
Lyckele, we praten wat langs elkaar heen. In mijn vorige post schreef ik dat de Magic 2 MT 33,8 dm2 heeft en ik heb ter vergelijking de andere modellen opgezocht op de site van Zeller. Zeller verkoopt ook de Magic PRO en deze wordt opgegeven als 36,25 dm2. Dat bedoelde ik met dat Zeller waarschijnlijk het hoogteroer mee telt in het totale oppervlak omdat ik de indruk heb dat de nieuwe Magic 2 MT en de Magic Pro qua vleugelsymmetrie etc. elkaar niet veel doen (maar dat is een aanname). Waar komt dan het verschil vandaan tussen de Pro 36,35 en de 2 MT met 33,8 dm2? Verder, ik heb het niet nagemeten en uitgerekend, alleen even de vleugels van de 2MT en de Xdream over elkaar heen gelegd. En eigenlijk heb ik nu ook geen belang om het na te meten want ik ga lekker bouwen. Rest komt later tenzij jij dit graag nu al wil weten.
Ik snap het. Zal je verder niet lastig vallen Als je alleen tzt eens de tip van de xdream en magic op elkaar wil leggen, graag. Voor nu weer lekker verder bouwen.
Door de motregen was het vandaag geen zweefweer, dus maar wat gedaan aan de vleugelafwerking. Het valt me tegen hoeveel tijd het afwerken van o.a. de eindspanten (van middendeel en aansteekvleugels) kost. Om de 'oren' in lijn te krijgen, én de juiste v stelling per kant, én goed aansluitende spantjes kost me een paar uurtjes. Blijkbaar doe ik iets niet goed of mijn standaard ligt te hoog; maar nu wel tevreden.
Overigens is het niet praktisch dat de remkleppen tot bijna aan het eind van het middendeel zitten. Veel ruimte voor plakband om de vleugels aan elkaar te tapen én de luchtspleet te dichten is er niet.
De rompbodem is van triplex. De uitgelaserde gaten worden met balsa weer opgevuld. De vleugelbevestiging op de romp is inmiddels klaar. Helaas is één romphelft wat hoger dan de andere. Een halve milimeter verschil bij zo'n smalle romp geeft aan de middenvleugel-uiteinden véél . Dit resulteerde in een 'niet haaks' hangende romp onder het middendeel. Na veel schuur-, pas- en meetwerk weer in het gareel gekregen.
Ziet er mooi uit Johan. Ik zou nog even een rupsje endfest rond de moer doen, dan komt hij er niet meer uit. ( nog beter is om inslagmoeren omgekeerd te gebruiken ) Zie ik het goed dat de spoilers met een draadje en 1 servo bedient worden?
Ha, je bent me net voor! Op de moeren zit een afdekplaatje, vast tussen de zijwanden. Ik heb eerst met 5 minuten epoxy de plaatjes mét moer uitgericht (met de vleugel erop) en vastgezet; na het uitharden de afdekplaatjes erop gelijmd.
De remkleppen worden door pull-string aangestuurd door een servo in de romp. Voor mijzelf een nieuwe manier. Een servo trekt de kleppen open, en een veer drukt ze dicht.
Het hoogteroer wordt vastgelijmd op de staartbuis. Een klein risico neem ik wel zo, immers bij een aanpassing van de instelhoek kan ik hier achter niets meer wijzigen. Het achterwege laten van de bevestigingsplaat en schroeven geeft minus 2 gram. Afstand tot zw is 68 cm, afstand zw tot neus is 34 cm. Mocht er lood in de neus moeten, wordt het vlieggewicht ; 2 + 2x2 = 6 gram minder. Achteraf kan ik wat zeggen over de juistheid van de keuze.
Waarom kies je voor verlijmen? Het gewicht van de moertjes en kunstof schroefjes is verwaarloosbaar. Ook met transport ben je kwetsbaar
Lyckele, ik haal nooit het middendeel en hoogte- en richtingsroer van mijn RES modellen. Van mijn f3j en f5j blijven de staartdelen ook altijd gemonteerd. Zelfs als ik met Ton of Arjen meerij naar een wedstrijd past het prima in de auto. Kortom: vastzetten die handel: ieder zo zijn meug.
Eerste deel bespannen. Niet vergeten om de string er eerst in te maken! Ik vond de folie wat merkwaardig, de plasticlaag liet al los op rol. Het foliede ook niet fijn. Helaas één vouwtje er in zitten. Ook nog op een r*tplek.