Magneten buitenloper vastplakken; waarmee?

Helaas, de saga gaat verder. De nieuwe is binnen, en ook daar laten de magneten van los. Daarnaast heb ik nog een grotere, ook daar laten de magneten van los. Gek. Ik heb al meerdere kleine motoren gehad, op 3S, nooit problemen. Nu heb ik er 3 op 6S, alle drie problemen. Het lijkt wel of 6S te hard trekt voor de lijm die ze gebruiken. Geen idee of dat logisch is, maar ik kan me zoiets voorstellen als amateur. Helaas heb ik de grote al lang in mijn bezit, dus reclameren is lastig, en de andere is zo goedkoop dat terugsturen erg duur is, relatief. Maar nog één bestellen heb ik niet zo'n zin in. Dus, ik wil deze wel zelf gaan lijmen (zo goed, Ron?)

Ik denk dus met UHU Endfest aan de gang te gaan, maar ik wil het graag in één keer goed doen. Dus, de nog vastzittende magneten ook loshalen, en alles opnieuw lijmen. Waarmee haal je dat los? En hoe voorkom je bij het lijmen dat de magneten op elkaar springen / klikken / hoe je dat dan ook noemt? Waar dien ik op te letten? Etc.

Dank voor jullie input,

Hugo

... zo goed, Ron? ...
Het begin is er :) (Zegt Ron die nog nooit een motor heeft gebouwd, laat staan een magneet gelijmd).

... Dus, de nog vastzittende magneten ook loshalen, en alles opnieuw lijmen. Waarmee haal je dat los? ...
1-2-3 nachtjes in aceton.

... En hoe voorkom je bij het lijmen dat de magneten op elkaar springen / klikken ...
Geile rotzakjes zijn het, ze bespringen elkaar erg graag en daarbij breken ze makkelijk (gewoon de scherven weer netjes aan elkaar lijmen).
Klem of wasknijpers gebruiken om de hormonen in toom te houden, zie de site van Gert-Jan Kool (mede-forumgenoot 'gertjan', Veenendaal :) ):
www.solcon.nl/gjkool
-> Schematics, drawings, hints, theory
-> Positioning and gluing of the magnets

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met de informatie van Gertjan Kool een heel end komt. Het staat ook duidelijk op een foto van zijn eerste motor dat de magneten om en om zitten.
Dus + - + - enz. dat is één belangrijk puntje, ik markeer ze met rood en zwart en plak ze op een stalen liniaal dan springen ze niet zo in de rondte.
De lijm moet een tijdje verwarmd worden, ik doe dat in een combi magnetron, dat werkt bij mij prima. Ik heb hem wel eerst gecontroleerd met een oven thermometer van Ikea.
Dat controleren is belangrijk, want een beetje te veel afwijking en je magneten zijn rijp voor de Kliko. Met een afbrand föhn in combinatie met een thermometer is ook mogelijk.

Zo, aceton gekocht en weken maar! Ik vond UHU Endfest o.a. bij Supermagnete.de, waar ik toch nog wat magneetjes als kapsluiting vandaan wil hebben. Nou zat ik te denken (zie ook post 17 foto 3 van dit topic); zijn die magneten van Supermagnete.de beter dan die 'China kwaliteit'? Ze lijken beter gecoat (Ni-Cu-Ni), en als ze niet zwakker zijn is dat misschien ook een optie. Duur is het niet, zeker niet in de hoeveelheden die ik voor 1 motor nodig heb.

Graag jullie advies. Zoals gezegd doe ik het graag nu in 1 keer goed (althans, da's het idee...)

Hugo

De supermagneten zijn in ieder geval beter als die er in zitten .
Het magneet materiaal is ook beter.

De lijm moet je helemaal niet te verwarmen , je gaat anders het risiko in dat de dun gewordene lijm daar heen loopt waar het niet mag en je een grote onbalans in je motor krijgt .

En ook de magneten houden niet van warmte .

Voor je de magneten er uit haalt markeren met een edding , je weet nooit meer hoe de volgorde was als alle er uit zijn .

Mvg Johan

Dank je, Johan, ik ga eens kijken of ze de juiste maat hebben.

Naar een ander merk overstappen
Drie keer je hoofd stoten aan dezelfde steen doen er maar 2 ;)

Da's waar. Ik hoor graag goede alternatieven. Maar ik kijk ook naar het hele plaatje, met kosten en gewichten. Dit is een superlicht motortje voor het vermogen, en met een beetje geduld en 1/4 tube Endfest (=2,50 euro) heb ik hopelijk weer een goede motor. Met nieuwe magneten (ongeveer 15 euro) misschien wel een betere. Originele kosten US$ 29.34, zeg even 23 euro, plus 20 euro materiaal en een avondje hobbyen. Dat levert een motor die (althans, dat deed hij voordat de magneten loslieten) op 6S 1.8kW trekt met een 16x8 prop; wellicht nog beter als ik betere magneten monteer. Wat ik zo snel bij Hacker vind is dan US$ 130, zeg 100 euro, en die motor is zwaarder. Nou is Hacker misschien ook het andere uiterste!

[EDIT] 't Is overigens deze motor:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7871
[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
De oude volgorde van de magneten is totaal niet belangrijk, het is wel belangrijk dat ze om en om zitten, dus + - + -.
Voor optimale sterkte zou ik de lijm wel verwarmen.

En hoe warm maak je het dan? En hoe lang in de oven? (En doe je er later ook slagroom over?)

Dank,

Hugo

Nog maar een vraag; bij de Supermagnete staat een houdkracht. Hoe zou ik die kracht van de huidige magneten kunnen meten? Die gaan toch los. Ik denk aan iets van een veerunster, maar is die kracht tussen 2 magneten onderling, of tussen eentje en een stuk ijzer? En hoe bevestig ik die veerunster, zijn daar standaard ideeën voor? En last but not least (en waarschijnlijk ook niet last...); is een sterkere magneet nuttig, of kan hij ook te sterk zijn?

Dank,

Hugo

Met die krachten kan ik je niet helpen, is voor ... eeeeh ... ons ook niet belangrijk. Een magneet kan te magnetisch zijn: het ijzer kan niet al het magnetisme verwerken en gaat zich meer als lucht gedragen. Daardoor neemt efficiëntie weer af.

Magnetisme kun je meten met een Gauss-meter:
magneetsterkte-meten-zelfbouw

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit magneet ongeluk van een Nederlander kreeg ik toegestuurd door medegebruiker Pieter Jan van Woerkom:
Neodymium Magnets
-> Dirk's Accident
-> Accident Resulting in Minor Amputation

En dan te bedenken dat mijn voormalige werkgever www.ASML.nl grote arrays van zulke magneten ontwikkelt voor hun volgende generatie wafersteppers :shock::shock: Ik denk dat ik maar weer eens terug ga naar mijn oude stek :)

Ik heb de verhouding temperatuur en uithardingstijd, treksterkte gevonden:
Grossansicht Seite 9 von Professionelle Klebstoffe
Zoals Ron al zegt, je kunt niet oneindig sterke magneten gaan gebruiken, dat ligt aan het weekijzer en de dikte van de lamellen.
Eén van de beste motor bouwers van europa (Rolf Strecker) gebruikt niet de aller- sterkste magneten die er zijn maar de magneten die bij zijn weekijzer passen.
Ik gebruik over het algemeen geen slagroom op mijn motortjes,ik gebruik een tesla sausje.

En hoe sterker een magneet, hoe lager de Curie-temperatuur (waarboven de magneet gaat overlijden).

Lameldikte heeft geen invloed op magnetische verzadiging Ben. Je bedoelde neem ik aan dat dunnere lamellen voor minder wervelstroomverliezen zorgen.

hoi

het zal wel aan turnigy liggen want wat ik had zaterdag mijn nieuwe Acrobatic in de grond liggen
die K motor heeft het zelfde probleem en het koste mij mijn net nieuwe model.
ik vlieg met een 1100kv met een prop 8x6 op 3s dus dat is niet teveel voor deze motor
maar na 4 vluchten hebben bijna alle magneten losgelaten
mijn model ligt nu op zolder en ik moet hem maar weer een beetje oplappen wat mij zeer spijt want hij vloog zo lekker.
ik heb nog even een aantal foto's gestuurd, maar ze willen dat ik hem opstuur NIET DUS HE ik ga geen kosten meer maken
voor mij effe geen turnigy meer :murder:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back