Maiden E-Vibe 50 eindigd in tragedie

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lazerbeak, 16 mrt 2010.

  1. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Een 2.4ghz ontvanger rebind anders wel vrij snel na een brown-out tegenwoordig. Dat de ontvanger nog werkte bij het t-holden bewijst dus nog niets.
    Hierbij ga ik er zelfs nog vanuit dat de vbar het op het zelfde voltage begeeft als de ontvanger. als de vbar meer dan 3.8V nodig heeft dan kan het gewoon zijn dat de ontvanger de gehele tijd gewoon heeft gewerkt.

    Zelf eens na een brown-out nog kunnen landen, alhoewel dit wel eng was....

    Hoezo kapt een regelaar na een brownout? Kan het natuurlijk mis hebben maar:

    Regelaar geeft 5.5V regulated --> Amp draw wordt zo hoog dat voltage gaat droppen --> Voltage dropt onder minimum van vbar --> vbar reset --> Amp draw wordt minder --> volt gaan omhoog --> systeem gaat weer aan.

    De regelaar kapt er dan toch niet mee?

    Logischer blijft nog altijd: Vbar heeft defect --> heli de boom in --> servo gaat ook dood

    Ik geef alleen aan dat mijn vergezocht theorie ook semi-mogelijk is :)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Als de ontvanger reboot en het duurt lang valt de regelaar uit. Als het snel gaat gebeurt er niets. Als er een probleem met de ontvanger is heb je geen signaal uitput, dus geen breakdance. De vbar kan last hebben gehad van de brownout maar daardoor kapot gaan? Lijkt me erg stug. Deze is daarna echt kapot want anders was het resultaat niet zo als het was. Hij had het dan nu gewoon weer gedaan.

    Ik zeg dus niet dat er geen brownout was alleen dat de brownout alleen niet de crash heeft veroorzaakt.
     
  3. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    OK, jij zegt geen ontvanger signaal input = geen breakdance. Dit hoeft niet persee zo te zijn.

    Wat gebeurt er wanneer de Vbar aanstaat maar de onvanger niet. Ik denk dat de vbar dan evengoed zichzelf zal proberen te stabiliseren en zichzelf niet uit zet.
    Wat nou als de vbar een verkeerde center point heeft gekregen doordat de hij her-initialiseerd van een te laag voltage? gaat hij zich dan niet proberen te stabiliseren maar dan op een compleet gaare manier?

    (Al eens gevlogen met een gyro die wanneer je de heli aanzet je er flink mee wappert? IK WEL! mijn oude 401. Wat een piro rate had dat ding toen ;))

    Het kapot gaan van de Vbar gebeurd volgens mijn theorie in de boom, wanneer de servos keiveel ampere trekken doordat ze constant binden. (gedurende de tijd dat tjerk een ladder regelt)
     
  4. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Hey Tjerk,

    Enorm spijtig dit te horen, echt enorm balen!!
    Hopelijk komt de oorzaak boven tafel.
    Zijn je custom carbon delen nog in tact?

    Gr, Roy
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet niet hoe een vbar reageert zonder ontvanger of met bewegende initialisatie (kan het hopelijk dit weekend wel testen :)) maar dat kan een probleem zijn. Het doorbranden van printbanen in de boom kan ook maar dat lijkt er niet op. Dat kan je ook ruiken in de main unit. De servo's hadden dan ook geen response meer moeten geven en moeten dan compleet dood zijn. Aangezien in de boom ze nog reageerden lijkt de vbar unit nog stroom te hebben gehad om een signaal uit te zenden. Het kan ook anders zijn maar dat levert de analyse van mikado dan wel op.

    Het filmpje had ik al gezien, daar bewegen alle servo's toch? Dan gaat er nog stroom naar de servo's. De print banen zouden dan nog heel moeten zijn maar kunnen andere delen hebben beschadigd natuurlijk.
     
  6. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    yep, hiermee valt of staat de theorie :D

    nouja vind het niet erg om geen gelijk te hebben hoor. Ben zelf meer benieuwd naar wat het is dan wat anders !

    toevoeging: Tjerk zegt dat 1 servo niet meer beweegt ... misschien initialiseert de vbar hierdoor niet? lijkt mij anders ook sterk dat de vbar goed initialiseert met 1 servo die niets meer doet.

    Test eens met een andere servo tjerk ! hop hop !
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Elke theorie kan zolang dat niet met feiten wordt uitgesloten ;)

    1 servo dood.... kan je simpel testen door servo's te wisselen. Als op die ene uitgang de boel dood blijft kan dat best het probleem zijn. Dan kan het in de boom zijn gebeurd als de vbar reboot de breakdance veroorzaakt.

    Dan zal ik mijn setup ook nog eens goed nalopen aangezien ik ook met spectrum vlieg en een brownout niet ondenkbaar is...
     
  8. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Helemaal met jouw eens, nu maar wachten op tjerks bevindingen!
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Ik vraag me nog wel af of mikado daar een uitspraak over heeft gedaan? Bij spektrum is het bekend dat een korte onderbreking een probleem kan zijn. Dat was met de oudere ontvangers veel minder een probleem. Hoe verhoudt een vbar zicht? Hebben ze daar wellicht voorzorgsmaatregelen tegen getroffen? Een futaba Gy401 heeft er ook veel minder last van. Ik heb 1 heli met een net te lichte bec die regelmatig met een knipperende ontvanger weer aan de grond staat (na een goede vlucht :)) Ik merk het niet en de gyro heeft ook nog nooit gek gedaan. De ontvanger is hier veeeeel gevoeliger dan de rest.
     
  10. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Dit is erg erg erg k..t!!!!!

    Ik zou de vbar naar Mikado opsturen,deze mag dan wel dik een jaar zijn maar mag niet falen! Als Mikado het defect misschien kan achterhalen waardoor het mis zou kunnen zijn gegaan en jij hebt daar geen invloed op gehad kunnen ze zich nog wel eens coulant opstellen!

    Ik leef mee:(
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zonde!! had met veel plezie je bouwdraadje gevolgd, in dit is wel een erg vervelende maiden!! hopen dat je hem snel weer kunt opbouwen, want vliegen deed ie goed!!;)
     
  12. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt heren voor de antwoorden en het medeleven.

    Roy, er is gelukkig niks kapot gegaan van de custom parts. Dat zal wel ultiem zuur zijn geweest, gelijk het frame kapot... Maar liever mechanische schade dan elektronisch, das vaak veel duurder.

    Tadango en Paul, wat voorzien jullie mij van leesvoer en mogelijk oorzaken, helemaal super. Om maar een paar onzekere dingen duidelijker te maken heb ik even zitten troubleshooten.

    1) Kabels controle:
    Alle kabels zitten goed vast. De connectoren zien er ook goed uit. De sensor even goed gecheckt en is ook niks mis mee, idem voor de 2 jive kabels. Met de 10S aangesloten meet ik in een vrij kanaal een voltage van 5,7V af.

    2) Input en output:
    Wanneer ik de V-bar aansluit op de PC zie ik aan de balkjes dat de RX input wel overkomt (de collective wordt niet weergegeven). De zogenaamde " I - Integrator value " gaat licht op en neer in rust. Bij input van de RX reageerd deze heftig en slaat groot uit. Bij input gyro bewegingen reageert de I mild. Ik heb geen flauw idee wat deze integrator moet aangeven, misschien dat zijn acties wel normaal zijn. De Gyro value reageert minimaal op bewegingen, de gyro doet dus wel iets!!! Alle poorten van zowel de V-bar als de ontvanger heb ik verder niet meer getest. Alles doet het verder namelijk, het lijkt me dat dit niks te maken kan hebben met het initialiseren.

    3) Defecte servo vervangen:
    Ik heb de niet bewegende servo losgekoppeld en heb er een 9252 voor in de plaats gedaan. De 9252 beweegt in de poort van de v-bar dus de aansturing is nog goed. De V-bar wil met deze andere servo (of zonder) alsnog niet initialiseren. De 8915 die erop zat functioneert ook niet meer in een ander kanaal of op een volledig andere ontvanger.. De andere servo's waaronder de rudder doen het nog wel.. Maar aangezien de rudder erg vaag deed dacht ik dat deze stuk was. Ze doen trouwens allemaal vaag (zie filmpje), daarbij ook de 9252..


    Ik denk dat contact met mikado nu nog het enige is wat ik kan doen. Ik verwacht er uiteindelijk niks van. Sowieso verwacht ik geen nieuwe V-bar/unit, als ik maar krijg te horen wat er aan scheelt.


    Groeten,
    Tjerk
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Storing lijkt in de vbar te zijn ontstaan maar niets weet je zeker. Toch kan hij zomaar spontaan de geest hebben gegeven, en dan zou je garantie moeten hebben :) Crash kosten krijg je niet vergoed maar als je even flink aangeeft hoe erg je baalt en dat je flinke schade hebt zal mikado wellicht een nieuwe (of goede) vbar unit terug sturen. Goede service test zegmaar ;)
     
  14. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Tjonge wat balen jong... zowiezo die vbar opsturen en na laten kijken. Misschien heb ik er overheen gelezen maar had je nou alle swash servo's volledig geinspecteerd? of slechts 1 defecte vervangen?.. en anders..........je had toch nog een vbar setup? kun je de settings niet kopieren van dat systeem om te kijken of je mainunit in orde is?.. of word dat teveel gepruts? ;)
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  15. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Ik ben bang dat je gelijk hebt ! Duidelijk iets met de vbar mis.

    Ben benieuwd wat er precies aan kapot is. Ik hoop dat je heli -1 servo het perfect gaat doen met je andere V-bar.

    Succes ermee !
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  17. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt Laurens, als je het gelijk even wil vertalen naar boeren Nederlands dan kan ik er ook wat mee!

    Dirk, ik had alleen de defecte servo vervangen. De main-unit is het probleem niet. Ik heb zojuist de sensor van de Prôtos op de main-unit van de Vibe aangesloten... Met hart in de keel er prik opgezet.

    "tjoep-tjoep" "rrrr - rrrr" *zoek zoek* "tjoep - tjoep" en JA!!! Hij dut't! Hij initialiseerde alsof er niks aan het handje was. Ofwel de sensor is naar de ...... ..kapot. Nou lijkt me duidelijk toch!



    Maar nu de belangrijke vragen:
    - Waarom is de sensor kapot? Kan gewoon gebeuren?
    - Wat is er gebeurd met de Servo? Doorgefikt in de boom?
    - Als het wat anders was, wat? En hoe voorkom ik het?


    Voor nu vertrouw ik de main-unit ook nog niet... Daarom ga ik de main-unit van de Prôtos ook overzetten. Ik zal wel moeten aangezien de andere mee terug gaat naar Mikado.


    Groeten,
    Tjerk
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Sensor kan bij de crash kapot zijn gegaan. Lijkt me sterk die ie opeens in de lucht ermee stopt.

    Sensor kan ook een elektronische opdonder hebben gehad. Helaas is dat wel moeilijk te zien. En niet hoogstwaarschijnlijk vanwege de jive.

    De sensor heeft geen directe klap gehad? Voorzover waarneembaar ;)
     
  19. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De sensor heeft geen directe klap gehad tijdens de crash. Ze zat veilig onder canopy ver van gevaar van buitenaf.

    Net even de 8915 open geschroefd.. Daar kwam me een stank uit!!! Wat er precies verfikt is kun je niet zien, m'n neus zegt dat het wel iets op het printje is en niet het motortje.

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  20. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Och Tjerk,

    Ik lees het nu pas. Dat is echt balen zeg en nog wel op de maiden.

    Dat is zekers wel erg, crashen door een elektronisch iets ipv een stuurfout. das altijd erg k.u.t

    Mijn medeleven, ik hoop dat je kunt achterhalen wat het nu is geweest.
    En dat mikado zich heel coulant opstelt.

    Veel geluk met de weder opbouw.

    remon
     

Deel Deze Pagina