Main gear vervangen (esky belt cp)

• Topicstarter Topicstarter jd_m
  • Startdatum Startdatum
J

jd_m

Guest
Mijn Esky Belt-cp is gecrasht en toen zijn de tandjes van het tandwiel (main gear) weggeschraapt door het kleine tandwieltje van de motor.

Ik heb nu een nieuwe main gear gekocht: ek1-0539. maar in het midden van het main gear zit een soort moer met een pijtje erop er staat met héle kleine lettertjes op: 0612 en nog wat ervoor wat ik niet kan lezen.

Die moer moet in die nieuwe main gear maar hoe krijg ik die moer uit die oude? Zit het met schroefdraad ofzo?

Het is me i.i.g niet gelukt zonder veel kracht te zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet nu wat het is: One way bearing, maar het zit in een omhulsel, volgens mij moet ik dan een losse one way bearing kopen? of zal het omhulsel eraf slijpen?

hoi,

Heb zelf ook een belt cp. En heb mijn main gear vervangen. Mijn beschadigd tandwiel van het enkelzijdig lager af gesneden, stukje per stukje. Kreeg het er in geen geval uit. En vervolgens in het nieuwe gelijmt. Werkt perfect. Heb nu wel nieuwe gears besteld met het lager er al in. Iets duurder maar ik denk toch dat het beter is voor de stabiliteit.
Meer tips zijn zeker nog welkom.

Robin

Dus je hebt die one way bearing met omhulsel en al in het nieuwe gear gedaan? In mijn nieuwe gear zit ook zo'n omhulsel in, moet ik die er dan uit halen? Zit die ook vastgelijmd?

Ja zeker. Ik had een reserve main gear liggen zonder lager. Enkel mijn tandwiel van de motor was stuk. Dus heb ik alleen dat vervangen. Maar het lager zat er zeer vast in kreeg het er niet uit, dus....
Wat bedoel je nou juist met het omhulsel?

Bankschroef?

Met omhulsel wordt denk ik de bus bedoeld. De bus is expres te klein gemaakt voor het lager. Door de lager hier in te persen komt deze vast te zitten. Je ziet dan ook wat metaal van de bus wordt weggeschaaft.

De lager met bus en al vervangen kan ook, maar dan moet je eerst de nieuwe bus uit het nieuwe tandwiel verwijderen. En krijg de nieuwe bus er dan maar netjes gecentreerd erin?

Qua duurder zijn valt ook nog wel weer mee :-)

Bedankt Aerotronic ik zal de bus aan beide kanten voorzichtig door de midden vijlen en dan eraf halen met een klein hamertje.

Volgende keer als de main gear kapot gaat koop ik een set, zonder twijfel. :D

Vandaag had ik ook het probleem dat ik mijn mail gear moest vervangen. Ik dacht dat ik het probleem met de one way bearing niet zou hebben omdat ik een main gear kit had gekocht. Daat zit dus alles in wat je nodig kunt hebben behalve de one way bearing.....:confused:
Toen heb ik maar besloten een stukje gereedschap te maken om de one way bearing uit het oude tandwiel te trekken.:idea:
pully-trekker1.jpg

Nodig een Inbusbout waar sleuteltje 5 in past met moer.
Een grote passende ring.
Een moer die je met boor maat 10 uitboort.
Verwijderen bearing:
Bout door de bearing, uitgeboorde moer over de bout.
Ring over de bout en dan moer er op.
Als je de moer aandraait zul je zien dat de kop van de inbusbout in de bus van het tandwiel vedwijnt (en dus de bearing eruit duwt)

Met dezelfde tool kun je de baring in het andere tandwiel plaatsen:
Bout met bearing eerst dan hat tandwiel dan de ring.
Rustig aandraaien totdat de bearing in het tandwiel getrokken is.
De bearing zit dan bijna juist.
Op de zelfde manier als je de bearing uit het vorige tandwiel hebt gehaalt kun je de bearing het laatste stukje verder er in draaien.
Suc6

Groeten,
Wilbert.

cp belt bearring

wil toch nog even reageren ....
ik lees over mensen die aan het slijpen zijn om de oneway bearring (lager) er uit te halen??? Gewoon een klap met de hamer en bijvoorbeeld een dopsleutel die er in past en hij is eruit, vervolgens met een bout bla bla bla..... lees de post van mr. nice en je perst hem op de nieuwe main gear....

Succes !!;)

wie blijft vliegen kan niet crashen !!!

Back