MAN TGX 8x4/4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Jurgen76, 8 sep 2012.

1. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Vandaag nog even aan het hobbyen geweest.
    Ik ben verder gegaan met de kist achter op de truck. De staande uitlaten heb ik met L stukje styreen aan de kist gemonteerd.
    De uitlaten wilde ik graag naar achteren gericht hebben en dus heb ik de montage zo opgelost. In het echt zitten ze namelijk ook niet aan de cabine vast

Ook nog even bezig geweest waar ik de snelheidsregelaar, ontvanger e.d. ga neer leggen.
    De regelaar komt op de zwarte plaat onder de cabine. daar is mooi plaats voor. in de kist komt onderin de ontvanger en MM4 van servonaut.
    Hier komt een plaatje bovenop en bovenin leg ik mijn accu neer. Hier zie je ook de hoofdschakelaar zitten, als ik dan op een rijdag ben hoef ik niet steeds de accu los te koppelen.

In de achterwand van de kist zit nog een groot gat waar ik nog een plaatje voor monteer. In dit plaatje wil ik de luchtslangen en elektro kabels gaan monteren.

Fijn weekend

Marcel, het antwoord op de vraag over het buigijzer komt nog. De eigenaar ervan is op vakantie.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hallo allemaal, door drukte van mijn kant was ik 1 ding totaal vergeten maar ik dacht er vandaag weer aan.

Marcel (Ruitje) heeft mij gevraagd welk merk buigijzer ik gebruikte voor het buigen van het messing.
    Deze is van Robbe en er is een kleiner schijfje bijgedraaid voor het buigen van een kleinere radius en niet Voor het buigen van dunner stafmateriaal zoals ik eerder zei.

Verder ben ik niet aan bouwen toe gekomen omdat ik het druk heb met werk en andere hobby's.

Fijne avond

3. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hallo allemaal, hier zijn we weer.
    Gisteren een vrije dag gehad van mijn werk en toen maar eens aan de gang gegaan met mijn truck.
    Ik ben begonnen met het dichtmaken van de achterkant.
    Eerst maar eens een mal gemaakt van papier en dit uitgeknipt. Nadat ik tevreden was deze overgezet op een plaat styrol.
    Eerst een radius in de plaat aan het einde van de truck. Deze radius er in gemaakt met behulp van een brandertje en een pijp aluminium.

Daarna heb ik de uitsparingen voor de wielen en versnellingsbak uitgezaagd.

De achterkant op de juiste maat afgesneden en hier een plaatje tegen aangelijmd. Hier wordt de bumper met verlichting op gemonteerd en de spatlap komt er aan te hangen.

Prettig weekend iedereen en tot een volgende keer:murder:

4. Modeltrucker

Modeltrucker

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Ziet er mooi uit, ben benieuwd hoe verder

5. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Van het weekend wat binnen gekregen wat voor mij is gemaakt dus we kunnen weer verder.
    In 3 mm styrol is m.b.v. een freesbank en een 60 graden frees sleufjes ingefreest. Onderstaande foto maakt het wat duidelijker.

Hier heb ik zelf de steuntjes uitgesneden en glad gevijld.
    Deze steuntjes ga ik gebruiken voor de afdekking boven de 3 assen.
    Gelijk een plaatje uitgesneden en deze daar bovenop geplakt.
    Aan de achterkant gelijk maar een strip gemaakt.
    Hier heb ik er 6 van gemaakt zodat alle wielen van de bovenkant gelijk dicht zitten.
    De steunen liggen nu te drogen zodat ik ze volgende week kan afwerken.
    Daarna kan ik ze erop plakken. Hieronder nog een paar foto's zodat jullie een idee hebben hoe het eruit gaat zien.

Allemaal een fijne avond en toto de volgende keer.

Laatst bewerkt: 6 okt 2013
  6. jankr

jankr

Lid geworden:
    3 dec 2010
    Heel mooi ziet er netjes uit
    Ga door zo Gr.jan

7. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Vandaag weer verder gegaan met de achterkant van de truck.
    De afdekking van de laatste as loopt door tot aan het eind.
    Hier kwam ik vrij snel achter na het aan elkaar lijmen van de onderdelen,
    dit had ik eerst over het hoofd gezien.
    Vandaag hebben we dat aangepast.

We zijn ook maar vast begonnen met de achterbumper.
    Eerst een tekening gemaakt van hoe het moest worden.
    Daarna 2mm styrol genomen en hier een een plaat met de juiste maat uitgesneden.
    De gaatjes afgetekend voor de achterlichten en op 2mm geboord.
    Ik heb er ook al een uitsparing in gemaakt voor de nummerplaat houder, deze wordt verzonken gemonteerd.

Heb alvast 1 achterlicht geplaatst voor het idee

Hieronder nog een foto terwijl de bumper al is vastgeklemd aan de achterkant.
    De kentekenplaathouder komt vast te zitten aan de plaat achter de bumper.

Dit was het weer voor vandaag. Prettig weekend en tot een volgende keer.

8. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Deze week vrij gehad en weer lekker met mijn truck aan de gang geweest.
    Aangezien ik zelf niet tevreden was over de achterkant ben ik hier mee bezig geweest om het netjes te krijgen.
    Ik heb gewoon een nieuwe plaat aan de achterkant gemaakt waar de bumper tegen aan komt, het resultaat is dat het er veel strakker uitziet.

Ik ben ook bezig geweest om een tekening te maken van de zijkanten.
    Toen ik hier tevreden over was heb ik het over gezet op 2mm plaat.

Het papier onder langs met een mes langs een liniaal afgesneden zodat het een mooie rechte lijn wordt.
    De mal op de juiste plaats op het papier gelegd en de punten waar het hart van de assen komen heb ik overgezet door met een passer een in het styrol te drukken.

En dan is natuurlijk de vraag hoe krijg je de rondingen erin?
    Heel simpel, gewoon met een gatenboor op de juiste maat.
    Ik heb wel beide zijkanten met dun dubbelzijdig plakband op elkaar geplakt zodat het gelijk uitkwam.

Ik heb wel eerst een proefstuk gemaakt om te kijken hoe het ging en met welke snelheid ik de gaten moest gaan boren.
    Dit heb ik gedaan met de laagste stand van de kolomboor.
    Nadat ik tevreden was heb ik de gaten geboord, eerst met 1,5 mm daarna met 3 mm en uiteindelijk met de gatenboor.
    Er zijn geen problemen opgetreden en het is gelukt.
    Daarna de bovenkant op maat afgesneden
    Hieronder een foto hoe de plaat even aan het chassis zit.
    Zelf ben ik zeer tevreden over het resultaat.

Reacties zijn welkom.

Fijne avond allemaal.

Laatst bewerkt: 26 okt 2013
  9. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Nog even verder gegaan met bouwen.
    Aan de voorkant van de plaat heb ik aan beide kanten een hoek uitgehaald waar het naar beneden gaat lopen. Hier heb ik hoekjes aangemaakt wie voor mij op zijn gefreesd op 60 graden.

Tevens heb ik aan de onderkant van de plaat hoekjes gelijmd welke voor versteviging gaan zorgen asl ik de platen aan de zijkant eraan vast lijm.
    Deze hoekjes heb ik op de onderstaande foto omcirkeld.

Alles ligt nu te drogen, morgen maar weer verder met bouwen.

Fijne avond

10. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hoi allemaal,

afgelopen week nog meer gedaan aan de truck dan alleen bezig te zijn met de achterkant.
    Als eerste heb ik een klein plaatje aan de bullbar gemaakt waar in het echt de naam Niek Konijn op staat.
    Hiervoor heb ik een stukje hoek messing genomen en daar de schuine kanten aangeslepen met de dremel.

Daarna heb ik de onderkant voor het grootste deel weggehaald, heb een klein stripje over gelaten en deze om rond 4mm mesing omgebogen zodat ik een steuntje extra had om te solderen.

Toen het plaatje aan de bullbar gesoldeerd en hieronder zie je het resultaat.

Als tweede ben ik bezig geweest met de reling welke over het deksel loopt van de kist achter op de truck.
    Deze is gemaakt van 2 mm messing staf, ik wou eerst 1,5 mm gebruiken maar dat was veel te slap vond ik zelf.
    Eerst een tekening gemaakt en daarna de maten overgezet op het deksel.

Daarna de gaatjes geboord in het deksel en deze doorgeboord in een houten plaatje.

Hier heb ik de staanders wie onder de reling komen ingezet.

Vervolgens heb ik de reling gebogen aan de hand van de tekening en deze op de staanders vastgesoldeerd.

Hieronder het resultaat als het is gemonteerd.

Als derde heb ik 2 handvaten gemaakt welke aan beide zijkanten van de kist komen. Deze zijn ook gemaakt van 2 mm messing.

Ik heb de maten genomen en daarna gebogen met een gewone tang.
    Ging net zo makkelijk als met een buigijzer en de radius van de bochten wordt zo kleiner.

Hieronder gemonteerd op de kist.

En nog een foto waar alles is gemonteerd op de kist.

Als vierde heb ik de beugel gemaakt aan de achterkant welke bovenaan komt te zitten. Hiervoor heb ik 4 mm messing gebruikt en daar 2 hoeken van 45 graden aangezet.

Daarna afgezaagd en gemonteerd aan de cabine. Vastgezet met 1,6 mm boutjes. Je ziet ze hier nog vast zitten met imbus boutjes maar ik heb vandaag mijn zeskant boutjes binnen gekregen en deze genomen voor de montage, staat een stuk mooier.

Nog een fijne avond allemaal en een prettig weekend.

11. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hoi allemaal, in reactie 88 ben ik vergeten om een foto te plaatsen als de plaat met uitsparingen aan de achterbouw is bevestigd.
    Bij deze als nog de foto, schijnbaar iets fout gegaan bij mij.

Groeten allemaal

12. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Van het weekend nog even tijd gehad om iets te bouwen.
    Ik had al lange tijd het idee om een frontspiegel te gaan maken aan de MAN.
    Vorige week bij mij op de club had ik de mazzel dat ik een keer een spiegel in mijn handen kreeg en ik mocht hem meenemen.
    Deze spiegel en samen met massief vierkant styrol van evergreen ben ik aan het bouwen gegaan.

Van dit styrol 2 stukjes op elkaar gelijmd en hier mee aan het vijlen gegaan om een steun te maken.
    Na een klein uurtje vijlen en schuren zie hier het resultaat.

Ik zelf ben tevreden over het resultaat van de spiegel en een mooie aanvulling op de truck.
    Jammer dat deze spiegels niet standaard al bij het bouwpakket zitten, maar van de andere kant heb je zelf weer wat te knutselen.

Groeten allemaal

13. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    :xmas::xmas: Hallo allemaal,

afgelopen dagen weer even tijd gevonden om weer verder te gaan.
    Ik ben bezig geweest om ledjes in de zijkant van de achteroverbouw te monteren.
    Stukjes styrol op maat gemaakt en hier uitsparingen in gemaakt voor de ledjes.
    Hieronder de foto´s

Fijne avond allemaal.

14. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hallo allemaal,

vandaag weer verder gegaan met de bumper.
    Allereerst heb ik de gaten voor de achterlichten geboord.
    Dit in kleine stappen gedaan in verband met het happen van de boor in het plaatmateriaal.
    toen dit klaar was heb ik 2 strippen van 12mm breed en 180mm lang gemaakt.
    Hier een hoek aan gezaagd van 60 graden en deze op de bumper geplakt.

In de achteroverbouw heb ik 2 uitsparingen gemaakt waar de achterlichten komen te zitten. Deze afgetekend op schilderstape en toen zagen en vijlen.

De standaard 3 kamer lichten van veroma hebben houders van aluminium. Hier zijn acht nieuwe van gemaakt uit resin maar nu zonder het schroefgat in het midden waar je de houder mee vastzet op een plaat.
    Hier heb ik aan de achterkant gaatjes in gemaakt.
    Nu kan ik er 3 1,8 mm leds in kwijt.

Fijne avond allemaal.

15. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Ziet er goed uit!

Heb je al een foto met de cabine en achteropbouw er allebei op ?

Groet,
    Marcel

16. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hoi Marcel,

allereerst bedankt voor de reactie.
    Bij deze 2 foto's van de truck met de opbouw.
    Jij vraagt, wij schieten ze op verzoek.:p

Ik heb ook nog 2 werklampen gemaakt achter op de cabine.
    Een voorbeeld voor mij zijn de Hella SP werklampen.
    Hieronder een afbeelding van deze lamp.

Ik had nog 2 beugeltjes liggen en hier het lipje van afgezaagd.
    Vierkant massief styrol genomen en hier 2 gaatjes van 3mm in geboord dit aan elkaar geplakt en geschilderd en hoppa 2 werklampen in miniatuur.

Als verlichting neem ik 2 3mm leds zonder het randje aan de achterkant.
    Deze komen bij de kruidvat vandaan uit een bos van 40 stuks.
    Dit heb ik een maand geleden gekocht, ze werken op 3 penlites maar je kunt ze los solderen,weerstand ertussen en je bent klaar.
    40 ledjes voor 2 euro is geen geld dacht ik zo.

Hieronder een foto waar 1 ledje in de houder is gezet.

Hieronder gemonteerd aan de cabine.

De gaatjes voor het draad moet ik nog boren vandaar nog geen foto als ze brandend aan de cabine zitten.
    Ik ben al bezig geweest met de zijspoilers om hier ook ledjes in te plaatsen.
    Hierover volgende keer meer.

17. scania_freakV8

scania_freakV8

Lid geworden:
    3 sep 2012
    gaat lekker zo, ik volg het, ziet er allemaal netjes uit! :D

18. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Hallo allemaal, vandaag nog even verder geknutseld

Lex nog bedankt voor je reactie.

Ik ben begonnen om ledjes in mijn zijspoilers te plaatsen.
    Hiervoor gebruik ik 2x5mm leds. In de zijspoilers uitsparingen gemaakt voor de ledjes. Helaas slecht te zien op de foto.

Daarna een strip van 2mm styrol genomen en deze wil ik aan de achterkant van de spoiler monteren voor een gladde afwerking.
    Ik heb geprobeerd om deze met een heatgun warm te maken en dan om de spoiler heen te buigen. Helaas mislukt om dat ik het styrol te warm heb gemaakt. Toen ben ik eerst wat anders gaan doen.

Voor de kerstdagen nog wat moois in huis gekregen en dit maar even gemonteerd. Het zijn een set suzzies en je kunt ze gebruiken om de verlichting van een trailer aan te sturen.

Op bovenstaande foto zie je ook een plaatje liggen. Hier alvast de gaten op getekend en geboord. Daarna de suzzies in de plaat gemonteerd en de plaat vast gelijmd aan de kist achterop de truck.
    Dat staat een stuk beter, een mooie aanvulling.

Ook ben ik overnieuw begonnen met het dashboard. Er waren een aantal draden geknapt van de glasvezel voor de verlichting.
    De decals waren ook niet mooi opgeplakt, dacht toen dat ik deze in water los moest weken net zoals bij mijn bouwdozen wie ik eerder in elkaar heb gezet.

De binnencabine ga ik nu gelijk helemaal opnieuw doen.
    Het dashboard heb ik nu op een nieuwe bodemplaat gemonteerd en daar haaks op een dubbele achterwand.

Ook de 2 uitsparingen in het dashboard waar de meters en de radio zitten heb ik er uit gehaald en hier 2 stukjes doorzichtig plastic in gezet.
    De gaatjes voor de glasvezel draden voor alle knoppen op het dashboard opnieuw geboord en de glasvezel draden er voor de foto even in gedaan.
    De draden in het stuur komen te vervallen omdat deze door het zijraam in het zicht zitten.

Ook de stoelen zijn aangepakt. Ik ben bezig geweest om een nieuw
    stoelframe te bouwen. Van de stoelhouders het gedeelte afgezaagd wat onder de stoelen komt (hier geen foto van, vergeten te maken) en hier een aantal plaatjes onder gelijmd zodat de stoelen op de juiste hoogte komen.
    De frame staan nu in de plamuur en dat ligt nu te drogen.

Tot de volgende keer.

Laatst bewerkt: 30 dec 2013
  19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003

Misschien interessant voor als het niet lukt met de spoilers? Print is flexibel en daardoor buigbaar (0.5mm dik). Ook in te korten in max 5 segmenten. Dimbaar doormiddel van gebruik van weerstanden net als bij elke led.

verder mooie truck ;) bouw zo door.

20. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Bedankt voor de foto's , wordt een dikke volle truck :D

Mag ik vragen waar je deze ledjes vandaan hebt en wat de afmetingen zijn ?

Succes met de verdere bouw!

Groet,
    Marcel

Deel Deze Pagina