Mardave Marauder opknappen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Koekemoeroetoe, 25 jul 2016.

  1. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    De enige slijtage die het zou kunnen zijn is als de zuiger de cilinderwand als het ware wat 'opgestroopt' heeft naar boven, al lijkt het me niet best als zoiets gebeurd zou zijn. Er zit ook een voelbare rand op het stuk cilinderwand waar de zuiger niet komt. Ik verwacht dat dit ophoping is van vuiligheid, maar ik denk dat ik daar snel achter kom wanneer de motor gereinigd is. De doorgang van waar het lagerhuis op geschroefd wordt, is (volgens mij) helaas te klein om de zuiger doorheen te halen. Wordt dus echt de cilinderbus uit het blok verwijderen.

    --- EDIT ---

    Toch nog even geprobeerd, zowel de zuiger als de cilinderwand reageren zeer magnetisch. Het is overigens ook een kamzuiger, zij het een zeer eenvoudige met alleen iets uit het midden een recht stripje op de zuiger. Dan hoop ik jaren geleden niet zelf vakkundig de motor om zeep geholpen heb. Ik heb ongeveer 2,5 à 3 liter Tornado Fuel verstookt, nitropercentage weet ik niet meer. Zou wel enorm balen zijn, ik kreeg destijds namelijk van een RC zaak het advies om Tornado te gebruiken. Zelf wist ik er niet genoeg van dus ben gewoon van hun expertise uitgegaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2016
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogmaals... het is een kamzuiger motor, ik ken geen enkele motor met kamzuiger die een tapse bus heeft.
    Opstropen doet een cylinder niet. Echt niet! Héél mischien een licht stootrandje.
    Het is dus OF vuil OF een stootrand, en die kun je tamelijk simpel weghalen.
    Als de cylinder en zuiger magnetisch reageren, is het volledig veilig om met "licht abrasieve methoden" die vuilrand weg te halen en dan kan je zuiger er gewoon uit.
    Heel waarschijnlijk zit er op de zuiger een laagje wonderolie en dat word zacht van aceton. Dus even wat aceton in de cylinder gieten en voorzichtig wat duwen en schoonkrabben.

    Deze motor is bepaald geen rakettechnologie....
     
  3. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Schoonmaken ga ik morgen of zaterdag proberen. Nu even een paar stappen vooruit, stel ik heb de motor schoon en weer in elkaar en ik wil hem laten draaien. Je zegt dat ik brandstof moet gebruiken met zo veel mogelijk castor olie (ook wel wonderolie genoemd als ik het goed begrijp). Ik kan al zoekende niet zo snel een merk brandstof vinden waar geadverteerd wordt dat ze castor olie gebruiken. Kan dit kloppen en moet ik dus zelf mengen? Zo ja, welk merk/type brandstof en welke castor olie kan ik daarvoor pakken (en in welke verhouding?) En kan het kwaad dat ik ooit dus al enkele liters 'gewone' nitro verstookt heb?

    Sorry als ik veel vraag, kan soms vervelend overkomen IMO. Ik heb veel gegoogled, maar weet helaas niet altijd op welke termen ik moet zoeken en vind dus niet altijd de informatie die ik zoek. Wat nitromotoren betreft ben ik nog nagenoeg leek, dus alle hulp is welkom! :)
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Veel vragen is alleen maar goed... daar hoef je nooit sorry voor te zeggen.

    Die Tornado, het hangt er van af welke brandstof dat was.... Tornado had vroeger ook brandstoffen met wonderolie.

    Onder andere ModelTechnics heeft een aantal soorten brandstof met half of geheel wonderolie... Van de beschikbare soorten een brandstof kiezen met ongeveer 10% Nitro en 20% (wonder)olie.
    Alternatief koop je los wonderolie, en gewone autootjes brandstof van bijvoorbeeld Tornado of zo (bevat meestal maar ongeveer 12% olie) en je gooit bij iedere liter brandstof ongeveer 120 ml wonderolie. Dan zit je in elk geval op 50/50 syntheet/wonderolie en dicht genoeg in de buurt van de 20% totaal olie. Is goed genoeg, dit is niet bepaald een racemotortje....

    Maar voordat je met wonderolie begint te stoeien, heb je al gecontroleerd of die zuiger magnetisch reageert?
     
  6. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Micropuller bedankt voor de links! Vooral die spec-sheet van Enya is erg handig!

    Brutus, de zuiger en cilinderwand reageren zeer magnetisch. Ik weet niet meer welk type Tornado het was, laten we maar hopen 'de goede':D. Denk dat ik maar zelf ga mengen, stel het wordt niks met de Enya, dan heb ik in ieder geval nog een kannetje nitro staan voor een nieuw motortje + een overbodig beetje wonderolie. Maar voordat ik iets bestel, toch eerst maar eens kijken hoe de motor uit het schoonmaakproces komt.

    Overigens is de gloeiplug die ik in de motor had zitten een Enya nr 3. Wat ik daarvan terug kon vinden zou dit een medium plug moeten zijn en volgens de spec-sheet van Micropuller is dit de juiste plug voor het type brandstof.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan MOET de zuiger er bovenlangs uit kunnen. Zo simpel is dat....
     
  8. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Gelukt! Inderdaad een beetje die voelbare rand wegpoetsen/krabben en de zuiger kon er opeens bovenlangs uit. Nu even de boel warmstoken in de oven om de lagers en de cilinderbus er uit te krijgen.

    --- EDIT ---

    Het lager c.q. keerringetje kwam er makkelijk uit na het opwarmen, maar er is geen beweging in het andere lager en de cilinderbus te krijgen. Vanavond eerst maar eens laten weken in iets (bakje aceton ofzo) en dan morgen opnieuw proberen...
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2016
  9. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Vandaag weer even verder gegaan met het motortje. Met behulp van een gasbrander toch de laatste lager uit de motor gekregen. Het verwijderen van de cilinderbus heb ik opgegeven, moest ik voor mijn gevoel te veel forceren en zat nog steeds geen beweging in. Alle vol-metalen onderdelen, met uitzondering van de lagers, hebben genoten van hun ultrasoonbadje. Nadat ze met liefde weer droog te blazen heb ik de stalen onderdelen ingesmeerd met conserveringsolie, zodat van roesten voorlopig geen sprake is. Onderdelen die niet in het ultrasoonbad mochten heb ik laten weken in Engine cleaner, zodat ook hier het vuil snel verdween. Vervolgens nabehandelen met remreiniger, perslucht en als laatste ook conserveringsolie.

    Het resultaat mag er wezen! Ik heb de Enya nog nooit zo schoon gezien en hij heeft (in mijn bezit) ook nog nooit zo soepel rondgedraaid! Er is zelfs nog sprake van enige compressie, en alhoewel niet veel, compressie is compressie :D. Ik begin steeds meer hoop en vertrouwen te krijgen dat dit oude beestje nog weer gaat draaien.

    DSC_0043.JPG DSC_0044.JPG DSC_0045.JPG

    Nu z.s.m. eens een busje nitro en een verse gloeiplug regelen.

    Wat is trouwens een goede beginwaarde voor de mengselschroef? De stationair-luchtschroef afregelen lukt wel als de motor eenmaal loopt, maar ik vermoed dat de motor lastig start als de mengselschroef niet (enigszins) correct afgesteld is. En misschien een domme vraag, maar waarom zijn deze motortjes linksdraaiend? Voor mijn gevoel is de draairichting verkeerd, maar het moet wel de aangegeven kant op immers, als de motor zou lopen en ik wil dat de auto vooruit gaat, dan moet de motor linksom draaien (of in ieder geval wat ik linksom noem, zie onderstaande foto). Wat verbrandingstechniek betreft ben ik (zeer) goed bekend met buitenboord bootmotoren en daarvan zijn alle (moderne) motoren rechtsdraaiend.

    Linksom draaien.JPG
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Voor het afstellen van de carburateur: zie de link die ik eerder gaf (ca 2,5 slag open)
    Wat betreft de draairichting; in principe kan een tweetaktmotor beide kanten op draaien, enkel is de spoeling geoptimaliseerd om één kant op te draaien. Motoren waarbij het voorste deel van het blok los op het huis is geschroefd (zoals bij jouw Enya), kunnen (bijna) zonder verlies de andere kant op draaien. Je moet dan het voorste deel een kwart slag draaien (als ik het goed onthouden heb tegen de klok in). Ik denk dat het feit dat veel modelmotoren tegen de klok in draaien, vooral te maken heeft met het vastzetten van de propeller / koppeling. Draait de motor tegen de klok in, dan draait een gewone moer zich vast. Zou de motor andersom draaien, dan zou je moeren met rechtse draad moeten gebruiken, anders komt de boel geheid los.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2016
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Terwijl ik dit schrijf zit ik vlak boven een vrij grote linkdraaiende scheepsdiesel..... :D :D :D

    Of een motor links of rechtsdraaiend is hangt van je definitie en standaard af.... Standaard kijk je naar de motor vanaf de kant van het vliegwiel, maar dat is alleen maar omdat er ooit een of andere pipo gezegd heeft, dat dat "standaard" is... je nummert cylinders ook vanaf het vliegwiel zeggen ze.... had je in de koopvaardij moeten kijken, waar traditioneel alles vanaf het voorschip genummerd werd..... Toen die norm ingevoerd werd, hebben jaaaarenlang machinisten bij een temperatuur alarm naar de verkeerde cylinder lopen kijken (is mij ook meerdere keren overkomen).... :D

    Dezelfde "standaard" zegt dat je bij een voertuig bij voorkeur in de verplaatsingsrichting kijkt....
    En aangezien dit van oorsprong een vliegtuigmotortje is, loopt dit motortje wel degelijk rechtsom....

    Dat voor die richting gekozen is, is inderdaad zoals Micropuller al zegt, vanwege de schroefdraad. Die is nu eenmaal rechtsom vastdraaiend....

    Oh ja... helemaal vergeten: die motor is nu brandschoon van binnen, en dus is ook het mooie afdichtende laagje wonderolie-korst weg....
    Als je brandstof met minstens 10% wonderolie en 10% syntheet stookt (liefst gewoon volledige 20% wonderolie) dan komt die compressive hoogstwaarschijnlijk toch nog wel gedeeltelijk weer terug....

    Mijn oude Fuji outboard (ongeveer 50 jaar oud, zelfde zuiger/voering combinatie) heft ook wel weer wat compressie teruggekregen op die castor/syntheet mix, en loopt eigenlijk best aardig voor zo'n oud beestje....
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
  12. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Duidelijke uitleg van beiden, bedankt!

    Brutus, ik bedoelde dat ik bekend ben met buitenboord bootmotoren, de moderne motoren zijn volgens 'de standaard' allemaal rechtsdraaiend. Sommige grote motoren worden wel verkocht zijnde linksdraaiend, maar daar wordt de draairichting pas in het staartstuk omgedraaid. Het motorblok zelf is dan wel 'gewoon' rechtsdraaiend. Zag dat ik in mijn vorige post alleen 'bootmotoren' gezegd had, meende ook 'buitenboord' te hebben geschreven maar blijkbaar niet dus. Nu ff toegevoegd. Maakt wel een verschil in mijn verhaal, echte grote diesel scheepsmotoren weet ik namelijk vrij weinig van :D

    --- EDIT ---

    Is de wonderolie die bij o.a. Etos te koop is de juiste wonderolie om in de motor te gebruiken, of moet ik het spul ergens anders vandaan halen?
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2016
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beter niet die van de ETOS, die is te ver geraffineerd en daardoor (voor zover ik weet) minder geschikt.

    O.a. HobbyInn verkoopt losse wonderolie en dat mag gelukkig gewoon verstuurd worden....
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Te zuiver, te dik, of te dun?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.809
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het fijne er ook niet van, maar ik heb begrepen dat wat tegenwoordig als midicinale Ricinus verkocht word, veel minder goed polymeriseert bij extreme hitte (het "gladde laagje" vormt), en dat is nu juist de eigenschap waardoor wonderolie wonderolie heet. Zonder dat, is wonderolie als smeerolie maar een matige oliesoort.
     
  16. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Heb met Hobby In gebeld, ze hebben wonderolie alleen in grootverpakking (1 liter) wat voor mij veel te veel is. Zou ik 10 liter nitro mee kunnen aanmengen, maar dat ga ik nooit gebruiken. Volgens hobby in kan je ook gewoon medicinale wonderolie gebruiken als smeermiddel. Ik kon overigens ook nergens vinden dat medicinale wonderolie anders is dan 'rc wonderolie', laat staan waar ik rc wonderolie kan kopen m.u.v. Hobby In.

    Bij een club waar ze wel brandstoffen verzenden heb ik e.e.a. besteld als startsetje, waaronder twee medium gloeipluggen en een bus Merlin fuel 16% nitro. Totale oliepercentage zou 10% moeten zijn, deze kan ik zelf nog aanvullen met wat wonderolie van een drogisterij, zodat ik minimaal 20% olie heb.

    Hopelijk komt morgen alles wat ik besteld heb binnen, kan ik testen of het motortje er nog zin in heeft! :yes:

    To be continued :)
     
  17. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Heb het motortje helaas nog niet kunnen proberen. Het bestelde starterkitje + brandstof zijn wel binnen, maar helaas is de oplader voor de gloeiplugstarter defect en kan ik de plugjes dus niet voldoende laten gloeien. Er is een nieuwe oplader onderweg, maar volgende week kan ik zelf de hele week niet met de auto bezig dus het zal pas na 12 augustus worden dat ik de motor kan proberen. Moet ik helaas even geduld hebben dus... :(
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Even tussendoor: wat zijn die homokineet stukjes? Komt me niet bekend voor
     
  19. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Hoe bedoel je wat ze zijn? Waren bij mij rubberen schijfjes die de aangedreven as flexibel maakten, zodat deze geveerd kan worden. Het rubber was dus compleet verstaft, opzich niet gek na weet ik hoeveel jaar. Ik noem ze dus homokineetjes, omdat ze in feite de functie hebben die homokineten bij normale auto's hebben.Je zou ze natuurlijk ook cardan-as rubbertjes kunnen noemen, lijkt het ook wel een beetje op :D
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan mij niet voorstellen dat in de aandrijving een rubberen flexkoppeling zit, de aandrijf-assen waren altijd bol-pen, kruiskoppeling of iets van een 6-kant met hooguit beschermhoesjes er overheen.
     

Deel Deze Pagina