Materiaal keuze

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Rene Witteman, 19 dec 2006.

  1. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene,

    Hier dan de foto's.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Er volgen er nog meer.

    mvg,

    Martin.
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Hallo Martin,
    Gisteren bij jouw de ECU opgehaald en vandaag er al mee proef gedraaid.
    Met de lagers welke ik nu geplaatst heb, draaid hij 96.000 rpm bij 470 graden.
    Dus er valt nog het e.e.a. te verbeteren, maar je weet dat ik dat in de nieuwe gaat toepassen.

    Het was erg leerzaam en gezellig bij jouw thuis, leuk zo'n dagje proefdraaien.

    mvg Rene
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.
    Dat is fantastisch om te horen.

    Perfect, en wat een mooi toerental , en temperatuur zeg .

    Ik dacht namelijk dat hij onder de 80.000 toeren per minuut zat ,maar dit is perfect.


    Ik ben heel blij voor je dat je nu lekker je toerental kan meten ,maar hoe heb je dat zo snel gedaan, een nieuwe spinner gemaakt?

    Ik ben heel benieuwd naar je volgende project.

    Nog wat foto's.


    Groetjes,
    Martin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Hoi Martin,
    Nee hoor ik heb de bestaande spinner uitgedraaid (een kamertje) voor het magneetje.
    De inlaatkelk hoefde ik niet dunner te draaien, de ontvanger geeft het toerental perfect aan.
    De temp. sensor heb ik op de plaats van de bestaande sensor gemonteerd.

    De ontvanger op de ECU heb ik niet nodig, je kunt hem (voor mijn toepassing) rechtstreeks op de accu aansluiten.
    Ik moet er alleen een schakelaar tussen zetten.
    mvg Rene
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene ,bijdeze dan de video filmpjes.

    Hoe was het in putten op de tractor pulling?


    [/media]
    [/media]


    mvg,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ziet er allemaal goed uit Rene, ook die zelfgemaakte NGV heb je mooi gemaakt! :thumbsup:

    Als ik naar die filmpjes van Martin kijk moet ik ook aan mijn begintijdperk denken....ook heel veel hotstarts meegemaakt.... :black: (Start perslucht té weinig/volgelopen behuizing/brandstof pomp start spanning véél te hoog etc...allemaal kleine leer momentjes.... :lol: )

    Je had het over inbouwen van toeren sensor (magneetje voor HAL neem ik aan?), welke ECU gebruik je daarbij?
    Nu gebruik ik de Orbit controllers maar wil misschien overstappen naar FADEC bij m'n nieuw te bouwen wren's. Niet dat de Orbit slecht functioneerd maar kan bij FADEC veel meer parameters afstellen zoals acceleratie snelheid.

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Hallo Gerald,
    Die beginners perikelen zijn een heel eind voorbij, de goede afstellingen heb ik nu te pakken.
    Het is een kwestie van veel starten en laten draaien.
    Ik ben zelf tevreden over de motor maar ben al druk bezig met een nieuwe KJ.
    De eerste bevat toch te veel kleine kinderziekten naar mijn zin welke ik makkelijk kan verhelpen.
    Maar omdat ik 1 motor draaiend wil houden bouw ik er een nieuwe bij.

    http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-44314
    http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-44316
    http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-44315


    De ECU is volgens mij van Fadec welke door Martin is besteld in Spanje.
    Hij wordt aangestuurd door een magnetisch ringetje in de spinnermoer.
    Het geheel werkt zeer naar wens.

    mvg Rene

    Ik zal een nieuw filmpje schieten en op het net plaatsen.
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    De nieuwe kj 66 turbine van Rene in aanbouw.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Door schade en schande wordt men wijs.............
    [​IMG]

    Misschien ook eens leuk om iemand zijn fouten te zien................

    Bij het samenstellen van de 2e KJ66 had ik geen zin een nieuwe as van staal 12.9 te maken met dit als resultaat.
    Ik had namelijk nog een rvs proefmodel liggen en heb deze tegen beter weten in toch gebruikt.
    De sluitmoer van het turbinewiel is met grote kracht van de as afgebroken en dwars door de uitlaatcones gevlogen.
    De as uit balans met gevolg het turbinewiel tegen de zijkant aangelopen.
    De moer heeft bij zijn lanceering ook nog even het turbinewiel geraakt.

    Schaderapport;
    1 as
    1 turbinewiel
    1 komplete uitlaat
    1 moer

    alles is nu al vervangen en de 2e test zal gauw volgen hiervan komen weer foto's.

    Voor de zekerheid maar 2 assen gedraaid.
    Ik heb de moer trouwens niet meer kunnen vinden.

    ter lering en vermaak mvg Rene
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Prachtig verslag !!! Zeer mooi werk en schitterende fotos.
    Goede les ook met die RVS as. Ik zou die fout zelf ook maken en denken van 'het zal wel houden :)
    Waar heb jij je turbine wieltjes vandaan ?
    Bestaat er soms een CAD tekening van de diffusor ? Ik heb op het werk namelijk de beschikking over een CNC freesbank, wat het werk een stuk makkelijker zou kunnen maken :)
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rene.


    Rene ,ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft die as.

    ik heb ook een as van rvs in de kj 66 zitten , en die draaid alweer het zevende seizoen , en gewoon elke wedstrijd weer 120.000tpm zonder enige probleem.

    En deze tractor ( de Heat ) , je hebt hem gezien in Elst op de modelbouw show ,krijgt toch elke keer weer 30 kg gewicht achter zijn kont,

    De motor heeft het hiermee ontzettend zwaar , vaak temperaturen boven de 700 graden.

    Het kan niet anders zijn ,er moet iets anders aan de hand geweest zijn.

    Had jij de as ,en turbine wiel ,compressor nog uitgebalanceerd,Rene

    Ik bedoel dit niet negatief hoor Rene begrijp me niet verkeerd , maar als ze tegen mij zeggen ,een as uit rvs kan niet , dan heb ik het bewijs dat het wel kan.

    En het bewijs staat in mijn garage .
    Het kleine 44 motortje heeft nu 70 uur gedraaid , en elke keer 193.000 tpm , met een gewone rvs asje erin ,lagers geen probleem .

    Weet je zeker dat alles goed in balans was Rene, ik geloof het niet, er moet iets anders geweest zijn.

    Ik hoop dat je je spulletjes ,weer gauw op orde hebt , dan hoeven we het hier hopelijk nooit meer over te hebben.

    Ik heb je pakje klaar liggen , ik probeer het van de week nog bij jou te krijgen ,dan kun je weer lekker verder met de kj66

    Groetjes, en succes.

    Martin.
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Mart, Rene,

    Hele volksstammen, waaronder ook ik, hebben voorheen de astunnel alswel de as van pisbakken RVS gemaakt.
    Tegenwoordig weten we beter en passen we veel betere materialen toe (lees de eerdere draadjes), maar desondanks met een RVS as zoiets nog nooit meegemaakt of vernomen.
    Wel, indien men geen linkse draad snijdt, dat er ook spannende dingen gebeuren. :roll: (komt het wieltje eraf stormen en ja ...dit heeft iemand al eens voor elkaar gekregen..)

    De vroegere assen werden aan de turbine kant voorzien van 8mm as en M8 linkse draad.

    Bij de latere versies werd dit 8mm asdeel voorzien van een overgang naar M6 linkse draad. (althans voor diegene die deze tekeningen volgd(e)).
    Om nu het turbowieltje goed op de 8mm as vast te zetten, moet het M6 draad echt tot de 8mm as eindigen. En dat lukt met de friemelpiemel apparatuur die wij hebben, nooit.
    Dus wordt er aan het eind van de M6 linkse draad, bij overgang naar 8mm, een kommetje uitgedraaid. (0,5mm) De moer kan dan tegen de 8mm as aangedraaid worden, zonder vast te lopen op het eindigende M6 draad.
    Als het tegenzit, blijft er dan een goede 5mm as in diameter over. Zet hierop de nodige spanning door een beetje teveel de moer aan te draaien en een breuk is daarna ( met de nodige hitte (uitzetting) van het turbowieltje) een feit.
    Er kan, even overdreven gezegd, een situatie aan de orde zijn, dat de as nog koud is en het wieltje gloeit...Het lager en afstandbus zal niet erg meegeven, dus zal de as de krachten moeten opvangen... De zwakke plek begeeft het dus...

    Ondanks de relatieve taaiheid van RVS (welke?) gebeurt dit inderdaad wat sneller inzake trekspanning. Er zijn op deze manier heel wat scheepsschroeven met stuk draadeind en borgmoer op de bodem terechtgekomen. :oops: Ben hierdoor beetje allergisch geworden inzake dergelijke bevestigingen.

    In ieder geval weer een ervaring rijker... goed dat je dit onder de aandacht brengt, :!: toch weer iets om in het achterhoofd te houden..

    Jacques
     
  13. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste u4eake,
    De turbinewielen komen bij Dieter Alblisser vandaan uit Zwiterland is goed te bestellen en vrij snel te leveren.
    Even bellen, geld overmaken en binnen 1,5 weken heb je hem binnen.
    Je kunt kiezen uit onbehandelde en kant en klare uitgebalanseerd en geboord.
    Je krijgt de laatste met certificaat en rontgenrapport.

    Wat betreft de aluminium diff. deze heb ik gewoon met een verdeeltafel op de freesbank gemaakt.

    Hoi Martin,
    Ik wist niet dat jij met rvs rond rijd.
    In de begin fase van mijn onderzoek naar de KJ66 ik kwam ik geregeld het type staal 12.9 tegen en was rvs uit den boze i.v.m. een andere vloeigrens.
    Maar ik ben snel over te halen als jij zegt dat dit toch werkt. (iemand met zo veel ervaring)
    Het type 12.9 staal is niet prettig te bewerken.


    Je had gelijk wat betreft het uitbalanseren, dit moest nog gebeuren.
    Ik moet zeker een balanseerbankje gaan maken, ik kom hier zeker op terug bij je.

    De turbinewielen had ik bij Dieter besteld, maar 1 heb ik er een keer bij Medusa besteld.
    Over deze laatste heb ik altijd een naar gevoel gehad,.......geen certificaat geen uitbalanseersporen en noem maar op.

    Ik heb de boel al weer op orde en ga de boel weer inbouwen.
    Tot gauw en de groeten, Rene
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Rene,

    Wat er ook nog aan de orde geweest kan zijn, is dat de draad niet recht gesneden is geweest. Hierdoor trek je bij het aantrekken van de moer tegen het turbinewieltje, het draadeindje krom (eigenlijk recht).Dat draadsnijden levert nogal wat scherpe kantjes op, en is een mooi begin voor een breuk...
    Het is bekend dat het vrij moeilijk is om een linkerdraad echt goed recht op de as te krijgen. Zelf doe ik dit in de draaibank, pas de laatste gang met een snijplaat (is dan gericht), maar zelfs dan ben ik niet overtuigd dat het goed recht is....
    Maw het is al heel snel een niet zo rechte draad op de as.... Als dan ook nog de moer niet al te zuiver is...

    groet,
    Jacques
     
  15. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    V12

    Beste turbineliefhebbers,
    Misschien leuk om even te bekijken mijn nieuwe project.......
    Modelmotor V12 ca. 300cc viertakt lopend op benzine.
    foto's op het foto.modelbouwforum.nl

    onder mijn naam in de map KJ66 (let op meerdere pagina's)

    http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-51259

    mvg Rene
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2008

Deel Deze Pagina