ME323

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 29 dec 2023.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Die zes motoren tegelijk in de lucht zullen zeker geluid produceren.
    Je haalt wellicht niet de DBs die geeist zijn maar zolang je niet volgas hoeft te vliegen zal het een aangenaam geluid zijn.
    Ook neem ik aan dat dit geen kist word voor dagelijks gebruik.
     
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ton,
    wat jij schrijft ben ik het helemaal met je eens.
    Voor wat de db's betreft probeer ik wel zowiezo aan de eisen te voldoen.
    Het wordt dus wat dat betreft een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.

    Mvgr Hans
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Is zeker een uitdaging.
    Succes ermee.
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Kwam deze net tegen op FB
    323 1.JPG
     
    Hans Rijkuiter en jmk1 vinden dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    {mod}

    beste mensen,

    Als iemand de toon van een ander niet waardeert, zijn er een paar opties.
    - laat het gaan
    - vol ertegenin

    We zitten hier op een forum, de taalproblemen die een toetsenbord veroorzaken zijn gigantisch.
    We zien de gezichten niet die er achter zitten.
    Vraag een keer, kijk een keer, laat het gaan als het niet in je straatje voor hoort te komen.

    graag aandacht voor het feit dat iedereen binnen zit, en de lontjes al een beetje opgebrand raken.
     
    strutter vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.301
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de weg, als bovenstaand bericht weer geveegd moet worden hoor ik het graag van de TS
    Ik snap dat dit het topic verstoord, maar ik wilde wel de mededeling onder de volgers even meegeven.
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,dat is één van de weinige kleuren foto's die van deze kist bestaan.
    Je kan op deze foto goed zien dat de cockpit een module is die in z'n geheel wordt gemonteerd(ik zal daar later een foto'tje van plaatsen als ie gemonteerd gaat worden op de 1:1 zoals dat toen gebeurde).

    Ik wil de moderator bedanken dat er geveegd is geworden om dit bouwverslag weer schoon te maken.

    Nu weer terug naar de bouw van het model.
    Van de week de bevestiging van de vleugel aan de voorkant gemaakt.
    De romp op die positie aangepast en de vleugel van deuvels voorzien.
    Ook de vloer in de romp (waar voertuigen e.d op komen te staan)verder opgebouwd met heleboel kleine latjes(wat en monnikenwerk is dat zeg)en in de kleurbeits gezet.
    Ook het vloertje in de cockpit gemaakt en in de beits gezet.
    De vloertjes moeten nog wat verder geweatherd worden maar dat is voor latere zorg.
    Het vloertje van de cockpit van een mangat voorzien want de piloten moesten door middel van een ladder naar boven klimmen om de cockpit bereiken.

    Een extra spantje geplaats(met versterkingen aan de onderkant) om de de voorkant van de vleugel te fixeren en demontabel te houden.
    S8300010.JPG

    Dit is één van de zijkanten die nog gemonteerd moeten worden.
    S8300012.JPG

    De vloer verder afgewerkt
    S8300009.JPG

    Het vloertje heb ik even in het model geplaatst om een indruk te krijgen hoe het eruit gaat zien
    S8300006.JPG

    Het vloertje voor de cockpit
    De latjes heb ik aan alle zijkanten van een schuin kantje voorzien om de plankieren wat met te accentueren.
    S8300007.JPG

    Het vloertje in het cockpit'je geplaatst om ook hier even een indruk van te krijgen hoe het eruit gaat zien.
    Het mangat is op dit foto'tje goed te zien waar de piloten doorheen moesten kruipen om in de cockpit te komen.
    Of het vloertje in het eggie er ook zo uit heeft gezien heb in niet kunnen ontdekken uit het boek wat ik heb aangeschaft maar heb dit naar eigen inzicht gedaan en vindt dit wel leuke staan
    S8300008.JPG

    Later kom ik op nog wat meer details terug als het zover is.

    Mvgr Hans
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Mocht je bij de maiden twijfelen aan het vermogen kan je er voor meer trekkracht ook tweeblads propjes opzetten.Dat sleurt veel beter dan drieblads.
    Mvgr andere Hans
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Mooie parketvloer.
    Ga je er ook voertuigen in zetten?
    Ton
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi werk op de cockpit en vloer Hans :thumbsup:
    Maar hoe heb je in vredesnaam al die haakse latjes aan de zijkanten van de vloer gemaakt? :eek:
    De foto is ingekleurd door Richard James Molloy, alle credits gaan naar hem :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ton,
    het is zeker de bedoeling dat er ook voertuigen(ook rc) ingezet gaan worden maar dan moet ie eerst gevlogen hebben en dan kijk ik wel of het kwa gewicht mogenlijk is en of ik voertuigen kan vinden die op deze schaal ongeveer overeen komen.

    Ralf,
    hier het foto'tje van de cockpit module 1:1 die in de kraan hangt om gemonteerd te worden.
    S8300020.JPG

    Die latjes(uit 1,5mm balsahout gesneden) heb ik op een plaatje 0,4 mm triplex gelijmt maar daar zal ik later op terugkomen om het te laten zien hoe ik dat gedaan heb (is heel eenvoudig).

    Hans,
    ik kan inderdaad ook 2 blad propellertjes gebruiken mocht er te weinig trekkracht zijn(wat ik betwijfel maar de praktijk zal het uitwijzen) maar ik vindt de 3 blad propellertjes mooier bij deze kist(kwestie van smaak) staan.
    In ieder geval bedankt voor de tip.
    Sterker nog,de 1:1 heeft ook met 2 blad propellers gevlogen dus om zo dicht mogenlijk bij de schaal getrouwheid te komen zal het daar niet aan liggen.
    Alleen de BB en SB motoren draaiden tegen elkaar in wat met de motortjes die ik ga gebruiken voor deze kist helaas niet mogenlijk is.
    Dat kan b.v met de oude OS MAX FS60 openklepper n.m.l wel(misschien een weetje wat niet iedereen weet?).
    Dat is een kwestie van de stoterstangen op de nokkenvolgers wisselen.


    S8300021.JPG

    Vandaag het vloertje waar de voertuigen en het cockpit vloertje een beetje verweerde waas opgebracht met wat grijze verf.
    Dit heb ik gedaan met een doekje waar ik wat van de grijze verf heb opgedaan en dat op de vloertjes heb uitgeveegd.
    Dit moet een beetje de verweerde uitstraling geven van het hout
    S8300017.JPG

    S8300016.JPG

    S8300018.JPG

    S8300014.JPG

    S8300019.JPG

    Het cockpit vloertje moest zowiezo gedaan worden want dat moet gemonteerd worden voordat ik het cockpitje verder kan opbouwen.

    Mvgr Hans
     
    Bruno van Hoek, Kjel Postema en HansH vinden dit leuk.
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    vandaag nog wat aan het cockpitje gebouwd.
    De zijkanten zitten erop en het dakje op maat gezaagt.
    Er moeten nog raampjes in de zijkanten en het dakje gemaakt worden en heb die voor de vorm erop getekend.

    S8300022.JPG

    S8300023.JPG

    Het vleugel gedeelte wat op het rompje ligt kan er met een beetje wrikken onder geschoven worden voor een nauwe passing wat de bedoeling is dus dat is gelukt.

    Mvgr Hans
     
  13. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Hier
    Alleen de BB en SB motoren draaiden tegen elkaar in wat met de motortjes die ik ga gebruiken voor deze kist helaas niet mogenlijk is.
    Dat kan b.v met de oude OS MAX FS60 openklepper n.m.l wel(misschien een weetje wat niet iedereen weet?).
    Dat is een kwestie van de stoterstangen op de nokkenvolgers wisselen.

    Hoi Hans.
    Weer wat geleerd, dit zou dus in principe met iedere stoterstangen 4 takt moeten kunnen.
    Ik ga dit eens uitproberen met een Saito of OS fs die ik nog heb liggen, ‘verkeerd’ draaiende propjes heb ik nog liggen.

    Enne, je gaat lekker door en zeker met het ver opschalen, mijn zwakkere plek toch wel.
    Ben benieuwd straks.
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ger,
    De oude Saito openkleppers zouden dat in principe ook moeten kunnen maar bij die heb ik dat nooit gedaan.
    Ik weet ook niet of de timing van het nokasje het toelaat om dat te doen.
    Bij de OS MAX FS60 openklepper is dat toevallig wel mogenlijk,

    Mvgr Hans
     
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Afgelopen tijd flink aan het cockpitje zitten werken omdat ik toch niet tevreden was met de vormgeving die het moet hebben.
    Dus heb ik een paar veranderingen gemaakt wat veel meer op de echte lijkt zoals die zou moeten zijn.
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Afgelopen tijd nog wat meer aan het cockpitje zitten werken omdat ik het niet eens was met de vormgeving die het heeft.
    Ik had het gebouwd zoals het op tekening stond maar stond me niet aan dus heb ik dat maar verandert.

    Ik had het eerst gebouwd zoals op deze foto maar na wat speurwerk in het boekwerk wat ik heb aangeschaft is duidelijk te zien dat dat niet overeen komt met
    de vormgeving die het moet hebben.
    S8300022.JPG

    Op deze foto is te zien dat het er anders uit moet zien.
    S8300035.jpg

    S8300036.jpg

    Dus heb ik dat zo goed als het kon aangepast.
    Het is niet helemaal zoals het zou moeten zijn maar het komt visueel meer in de buurt.
    Ook is op deze foto te zien dat ik het vleugel midden stuk flink heb toegetakeld omdat ik achter de cockpit een boordschutter wil hebben zitten dus moet ook het cockpit dakje aangepast worden.

    S8300024.jpg

    Op deze foto is ook een andere dakje te zien(er zijn vele variatie's gemaakt toen der tijd)
    S8300034.jpg

    Op deze foto is het gehele dakje open gezet
    S8300042.jpg

    Dus flink aan de slag gegaan om deze verandering door te voeren.
    Een gat in de voorkant van de vleugel gemaakt.

    S8300025.jpg

    Een stevig bakje gemaakt aan de voorkant waar de boordschutter in komt te zitten.
    S8300027.jpg

    Het bakje wat aan het spant zit opgebouwd in het bakje wat in het vleugel middendeel zit.

    S8300028.jpg

    en verder wat afgewerkt
    S8300030.jpg
     
    Kjel Postema en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Ook het dak frame gemaakt van hout om te kijken of de verhoudingen een beetje kloppen.
    De basis uit 1mm triplex gemaakt en verder opgebouwd d.m.v strookjes 1mm triplex
    S8300037.jpg

    S8300038.jpg

    S8300039.jpg

    komt toch aardig overeen als op de foto van de echte ME323
    S8300040.jpg

    De bedoeling is dat dit dakje maar ook het klapraampje van de cockpit echt open kunnen. S8300043.jpg

    Ook de motortjes heb ik tevoorschijn gehaald die gemonteerd gaan worden.
    De propellers heb ik ook al in huis.
    Wat ik eerst ga doen is deze motortjes alle 6 op een plankt bevestigen zoals ze in de vleugel komen te zitten.
    Elke motor krijgt uiteraard een eigen gasservo .
    Dit wordt dus een proefopstelling om alles goed te laten verlopen en vooraf problemen op te lossen i.p.v achteraf op te lossen.
    De motoren moeten uiteraard zo goed mogenlijk synchroon lopen.
    S8300044.jpg

    S8300045.jpg

    De motortjes hebben allemaal goed gelopen maar staan alweer een tijdje stil(en sommige een beetje vast ) dus die moeten allemaal goed schoongemaakt worden zodat alles weer perfect gangbaar is.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2024
  18. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Wat een enorm gaaf project is dit Hans!

    Dapper dat je het aandurft met 6 kleine 4takt motoren. Mijn ervaring met de os .26 is dat de motor de ene week top loopt en een week later vele malen minder. Erg frustrerend was dat tijdens de combatwedstrijden.

    succes!
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    Dank voor je support.
    Voor wat betreft wat je schrijft over de OS.26 is inderdaad erg frustrerend als dat gebeurd en zeker tijdens de wedstrijden.
    Ik heb zelf ook een paar van deze motortjes en die heb ik in een 3 motorige dubbeldekker gehad(RML1) maar heb nooit dit probleem gehad.
    Ze liepen altijdt zeer mooi ,starten zeer snel en na de afstelling(heb ik 1 keer gedaan in het begin) bleven ze ook mooi synchroon lopen.
    Ik gebruik ook nooit nitromethaan in de brandstof tenzij het heel erg warm weer is(koeling).
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.276
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen weken is er flink wat aan de vleugel gebouwd.
    Ten eerste aan de verbinding van de linker en rechter vleugelhelften.
    De linker en rechter vleugelhelft zijn n.m.l in twee delen opgebouwd en die moeten samengevoegd worden.
    Dit zou volgens de tekening met verenstaal moeten gebeuren maar omdat ik de tekening met 25% heb vergroot heb ik bandstaal gebruikt zodat er een vele malen steviger verbinding onstaat(en bijna spelingsvrij).
    Ik moet toegeven dat dit best wel wat weegt maar ik ga voor degenlijkheid en ik had dit nog liggen.
    Ik had er denk ik ook koolstof voor kunnen gebruiken met dezelfde vormgeving dat lichter kwa gewicht is maar dat heb ik dus niet gedaan omdat ik hert bandstaal met messing kokertjes nog had liggen.

    Het bandstaal met messing kokertjes
    S8300054.jpg

    De messing kokertjes met het bandstaal in de 2 vleugelhelften geplaatst.
    Deze zijn onder een schuine hoek geplaatst in de 2 vleugelhelften omdat de buitenste een vleugelhelft in een hoek van zo'n 5,5 a 6 graden moet zijn.
    S8300047.jpg

    S8300046.jpg

    De messing kokertjes erin gelijmd en vulstukjes bovenop en onderop gelijmd.
    S8300048.jpg

    Daarna balsa plankjes vertikaal er tegenaan gelijmd zodat de messing kokertjes helemaal opgesloten zijn.
    S8300049.jpg

    Daarna alle hoeken verstevigd zodat alles solide aan elkaar vast zit tussen de ribben
    S8300050.jpg

    Zolas te zien op dit foto'tje is er een stevige en bijna spelingsvrije verbinding onstaan.
    S8300051.jpg

    S8300052.jpg
     
    Bruno van Hoek en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina